LT of Goldwing ???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Toeristjes

LT of Goldwing ???

Bericht door Toeristjes »

Hallo allemaal,
wij (dat is mijn vrouw en ikzelf) zijn van plan een zware moto te kopen omdat onze huidige "bescheiden" Honda Deauville iets te weinig plaats en vooral te weinig comfort biedt op de langere tourritten.
We twijfelen tussen een Goldwing en een BMW 1200 LT.
Zijn er onder jullie BMW - rijders die ons doorslaggevende pluspunten kunnen meegeven om ons over de streep te trekken?
Dank bij voorbaat voor jullie reacties, en misschien tot binnenkort...
P.S., we gaan ook met beide modellen proefrijden.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik heb momenteel nog een KLT, doch ga die zeer binnenkort inruilen voor een K1200GT. Als je zuiver over het rijden spreekt en niet voor de "looks" gaat, zou ik kiezen voor de GW.

Met zijn krachtige zescylinder is hij een pak krachtiger dan de LT en heeft ie een pak meer koppel. Hij is enkele kilo's zwaarder doch door zijn lager zwaartepunt voelt dat helemaal zo niet aan.

Met de LT kan je dan weer sportiever gaan rijden als je de fietspompen ( shocks voor -en achteraan ) vervangt door degelijke exemplaren zoals bv. Öhlins.

Ik zou zeggen : rijden met de beide motoren, doch als ze je allebei aanstaan, en je gaat voor het comfort en de soeplesse van de motor zal de balans doorslaan naar de GW.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Pro BMW:
BMW rijders mogen overal binnen, zelfs op een Harley-treffen. Wij zijn dus gewoon heel fijne mensen. :wink:
Indien tweedehands: de 1200 LT van enkele jaren oud koop je relatief goedkoop, verliest veel in de eerste jaren (is dus een nadeel als je nieuw wil kopen).

Nu wil ik je niet meteen onderschatten, maar heb je al eens gedacht aan de 'tussenklasse', de RT en de Pan. Want je gaat toch wel even verschieten wat voor een slagschepen die LT en GW zijn. Die haal je niet zomaar even buiten om naar de bakker te gaan.

Voor ik het vergeet, welkom hier. Na enkele uren de zoekfunctie gebruiken, zal je al heel wat wijzer zijn geworden.

Succes met de zoektocht, en blijven groeten, ook van op de Honda :wink:
eiRTee

Bericht door eiRTee »

ik heb 12 jaar met een GW gereden en rij nu met een LT
Het rijcomfort is iets beter op de GW en hij draait (motor) zachter
Ik heb gekozen voor de LT omdat je hiermee meer 'motorrijdt' en vooral voor het verbruik wegens mijn nieuwe hobby.
Nu kan ik gemakkelijk alles afwerken met één tank. Met de GW moest ik tussendoor minstens éénmaal tanken

succes met je zoektocht en keuze
Highlander

Bericht door Highlander »

Wij hebben hier beide motoren staan zowel de nieuwe 1800 goldwing als de laatste LT.
Proef rijden is uiteraard de boodschap, ik weet niet hoe groot je bent?
De goldwing voelt zeer soepel aan en kan je gemakkelijk beide voeten plat op de grond plaatsen en ik ben maar 1,72 m.
Zelf rij ik met de LT , zoals hierboven al beschreven tweedehands zeer aantrekkelijk maar het grootste pluspunt t.o.v. golwing is de verstelbare ruit die is voor mij onbetaalbaar.
Verbruik vind ik zoals hierboven wat overdreven , bij de oudere goldwings was dit inderdaad wel wat meer maar bij de nieuwe is dit een heel pak minder.
Wij rijden dikwijls samen en denk dat ons verbruik ongeveer hetzelfde ligt.
We zitten hier wel op een BMW forum, maar ik vind wel dat we eerlijk moeten blijven .
Die nieuwe goldwing is een prachtige machine.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Zuiver technisch en kwalitatief bekeken is de GW de betere van de twee.
Hij kost nieuw jammer genoeg een nog een pak meer centen dan de LT.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
josvdp

lt of goldwing

Bericht door josvdp »

Je moogt het mij niet kwalijk nemen, maar de gw komt "bombastisch" over. In mijn ogen eerder geschikt voor de wat oudere motorrijder. De LT oogt gestroomlijnder en dan vooral de verstelbare ruit is een luxe.
Niet alleen de kostprijs voor aankoop van het kleinnood stemt tot nadenken, doch kijk ook even naar de kostprijs van de opties . Ik weet het niet zeker, doch veronderstel dat de onderhoudskost in verhouding zal zijn.
De hydraulische middenbok is ook niet te versmaden.
De gw heeft niettemin aardig wat troeven in huis. Zes cilinder - aardig wat Nmeters - grote bagagecapaciteit - makkelijker te keren dan de LT -
Ik zou je aanraden even de Motoren en Toerisme uitgave er op na te slaan waar ze een vergelijkingstest hebben gedaan tussen beide motoren. De gw kwam er zeker niet slecht uit.
Mvg.jos
Mijn hobby is mijn beroep.
dirkdeKman

Bericht door dirkdeKman »

Pro BMW:
BMW rijders mogen overal binnen, zelfs op een Harley-treffen. Wij zijn dus gewoon heel fijne mensen.
Amai wat zijn we weer bescheiden vandaag. Straks denk die mens nog dat we allemaal van Antwerpen zijn.
Laat ons nu eerlijk zijn, waarom zou je met een BMW op een Harley treffen binnen mogen en met een GW niet.

Om nu op de vraag te antwoorden: testen en testen, de enige manier om jouw probleem op te lossen. En wat betreft rijden: zet ook de Pan op je lijstje, je zal ervan opkijken (is zeker even waardevast als gelijk welke bmw)
De K100 is de max
Danny

Bericht door Danny »

't Is weer zo'n vraag waar geen antwoord voor bestaat he, iemand anders kan niet voor je kiezen... die ketels hebben allebei hun specifieke voor en nadeeltjes en als je in zo'n toersegment gaat en je komt van een ""gewone"" moto lijken die nadeeltjes alleen maar op voordelen...

Dat van met de één kan je meer als met de andere ligt zoals altijd aan't chauffeureke, den ene kan er alles mee en een ander kan er buiten rechtdoor rijden niks mee...

Ze hebben allebei een goede bescherming (niemand is beter geplaatst dan Highlander om dat te weten :wink: een 1200LT,15OOGW en 1800 in de familie) maar motorisch is 't appelen met peren, net zoals een RT boxer met een Pan V4 vergelijken...

Ik denk gewoon dat kopen wat je graag ziet en ervan genieten.
Technisch zijn ze allen dik in orde, waarmee ik niet wil zeggen dat ze alledrie even hoogstaand zijn, ze zijn gewoon ... anders ...
Aan jou de zware (luxe) keuze tussen een K1200LT, een GW1500 of een GW1800... ik heb al voor hetere vuren gestaan...

Persoonlijk zou 't zijn - moest ik niet naar de centen zien dan - een 1800GW (ze zijn mooi geworden, minder hoekig etc etc...)
Wil je voor een koopje een moto die een ietwat mindere motor heeft ( in cc's en op papier maar in realiteit nog altijd nen 1200 he zeg!! ) maar eigenlijk niet moet onderdoen dan ga je voor een LT, scheelt heel wat eurokes voor naar mijn gevoel evenveel rijplezier...

't leven is zwaar he pfff zo moeilijk :wink:
-Wim-

Bericht door -Wim- »

En wat betreft rijden: zet ook de Pan op je lijstje, je zal ervan opkijken (is zeker even waardevast als gelijk welke bmw)
Aan de waardevastheid durf ik twijfelen. Als je ziet hoeveel Pan's er te koop staan.

Qua rijden zal dat zeker wel snor zitten, maar als je de Pan in overweging neemt, kan je ook niet buiten de GT, die volgens mijn bescheiden mening de Pan op alle fronten overtroefd.

Het wordt er niet eenvoudiger op :wink:
jakke

Bericht door jakke »

Over het rijden met zo'n zware bakken kan ik mij niet uitspreken, maar zondag zag ik tijdens de tijd dat ik op de route van het treffen in Bazel zat, veel GW's rijden.
De meeste waren vrij recente modellen en zelf 4 splinternieuwe.
Ik vind het wel machtige bakken, maar te groot.
Nu niet omdat ikzelf Beemer rijd, maar ik zag er twee LT's tussen rijden die ik nogal wat eleganter vond.

Maar ik ben mischien appelen met peren aan het vergelijken. :roll:
En als je dan het prijskaartje van de GW ziet. :?
Maar degelijkheid zullen GW's wel al meer dan bewezen hebben zekers. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Toeristjes

Dit weekend proefrijden

Awel mannen, alvast dank voor de fijne reacties tot nu toe.
Morgen vrijdag gaan we met de LT rijden, mogen een uur of 4 rijden
en het kost enkel een tankbeurt ( niet slecht dus ).
Zaterdag komen zowel de PAN als de GOLDWING aan de beurt, mijn
Honda-dealer doet dus ook zijn best, we betalen €30 maar dit krijgen we terug bij aankoop.
Zaterdagavond staan we waarschijnlijk al een stap verder......
P-man

Bericht door P-man »

Awel toeristjes,
Veel testplezier, ik ben al benieuwd naar de uitslag en je ervaringen.
Ik heb nu de 12LT zo'n jaartje en een 15d km verder, en ik vind het al de aangenaamste (motor) waar ik mee gereden heb (na GW, Venture en 3x 11LT).
Niet dat dit iets wil zeggen, want volgens mijn vrouw zeg ik dat bij elke motor die ik heb.
Alle dagen woon-werk verkeer, weekendjes en eens per jaar een 'grotere' reis. Mijn zegen heeft ie op alle punten. GW is ook schitterend hoor , maar die verstelbare ruit in de file in de regen is gewoon de max. Door de ruit van de GW moest ik doorkijken ipv overkijken en file+regen is daardoor EEN RAMP.
Nog 1.5 jaar en ie is afgeschreven. Vermoedelijk volgt een Pan of een Deauville. De vrouw rijdt niet zo vaak meer , zo'n kolossen hoeven voor mij niet meer.
BMW als opvolger: Ik ben niet bokser gezind - sorry helden.
Ik hoop ergens op een F800GS of wie weet een F800RT.
Mais bon , we wijken af. Laat ons iets weten hé.
Ciaokes
Pieter
Henk.K

Bericht door Henk.K »

Hoi Toeristjes,

wellicht nog even bezien welk nieuws op de Intermot in Köln (11-15 oktober) wordt gepresenteerd.

Ik lees zojuist in ANWB Promotor nr. 7 dat BMW wellicht de nieuwe K-serie zal uitbreiden met een superluxe toerder die ongetwijfeld weer K1200LT gaat heten.

Voor meer beurs-info http://www.intermot-cologne.de

Fijne proefritten toegewenst en suc6 bij het maken van je keuze.
Henk
CB350 -> CB550 -> CM400T -> ST1100 -> ST1100 ABS-TCS-D-CBS -> R1200RT
®win
Contacteer:

Opvolger LT uitgesteld?

Bericht door ®win »

Henk.K schreef:Hoi Toeristjes,

wellicht nog even bezien welk nieuws op de Intermot in Köln (11-15 oktober) wordt gepresenteerd.

Ik lees zojuist in ANWB Promotor nr. 7 dat BMW wellicht de nieuwe K-serie zal uitbreiden met een superluxe toerder die ongetwijfeld weer K1200LT gaat heten.

Voor meer beurs-info http://www.intermot-cologne.de

Fijne proefritten toegewenst en suc6 bij het maken van je keuze.
Henk
Ik ben benieuwd waar promotor dat verhaal vandaan heeft. De geruchtenstroom is juist anders.

Dit had ik al op het NL K1200LT forum geplaatst:

Van het US forum:
A very reliable source has told me the following information regarding the next-gen K1200LT:
  • The next-gen LT launch date has been moved back by 1 year. It will arrive at Intermot in the fall of 2008 and arrive in the spring of 2009
  • Because for the new K1200GT, sales of LTs and RTs have dropped off significantly, while the GT sales pipeline is so hot, it's off the scale
  • The backlog of K1200LTs in inventory and production, based on the slowing sales, has caused BMW to continue with the current-gen K1200LT through the 2008 model year.
  • BMW has been tracking trade-ins very closely with the new K1200GT. The majority of trade-ins for the new GT is from RT and LT riders, helping to drive this decision making at BMW
  • Based on what happens with K1200LT sales over the next 2 years, BMW may or may not decide to produce a next-gen K1200LT, leaving the K1200GT and R1200RT as the two choices for 2-up luxury touring
Als de verkopen LT blijft stagneren (kannibalisme door de GT), dan zou de ontwikkeling van de opvolger voor de LT wel eens kunnen worden gestaakt...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Freddie

Re: Opvolger LT uitgesteld?

Bericht door Freddie »

®win schreef: De geruchtenstroom
En als die eenmaal in gang is gezet......................... :wink:
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
mario
Contacteer:

Bericht door mario »

Hoi Toeristje
Wat je keuze ook mogen zijn maak de goeie !!!!
heb al met 2 r1150 rt gereden en daar tussen een gw 1500 van jaar 2000
en moet zeggen dacht dat ik de koop van mij leven had gedaan tot na een paar duizend KM !!! pff heb hem maar rap van de hand gedaan mijne camion waar ik toen mee reed stuurde gemakkelijker en die had toen bijna 1miljoen km !!!!!!!

voor mij was dat niet te doen op autostrade was het dik oke maar in kleine en bochtige baantjes een rap !!!! motor schoof altijd op neus weg gezocht naar wat er kom schelen en nooit de reden gevonden en bij daeler zijden dat als oke was ???? :twisted: :(

rij nu al bijna twee jaar met lt en dat is pas rijden !!! laat ze maar komen met de rt kes ze gaan er mij niet afsjezen hoor en de maneuvers gaan even goed of de rt !!!! als je je maar durft laten gaan !!!!

voelt zo goed aan dat ik in blijde verwachting ben van een nieuwe nog enkel weekjes geduld !!!!! oef :lol:
Heb ik gelijk; of heb ik gelijk ???,
R1200RT BMW MOTOR CLUB VLAANDEREN LID , ONTHAALMEDEWERKER
Toeristjes

Wij die dachten dat het proefrijden uitsluitsel ging brengen, vergeet het !!!
Het wordt er niet gemakkelijker op. Als het puur om het rijden gaat komt de GW er het beste uit. Hij is groot maar stuurt als een velo en is zeer stabiel. Ook het zitcomfort voor zowel rijder als duo is fantastisch.
Wat de LT betreft daar had ik het eerste kwartier iets meer moeite mee,
had precies geen gevoel met het voorwiel en de motor is iets minder handelbaar in lage snelheid en bij maneuvers. Zal ook weer wel en kwestie van gewoonte zijn, want na een tijdje ging het goed.
Op gebied van motorisatie voldoen beiden, voor ons moet het trouwens toch niet vliegen.
De GW is het duurst, en is qua opties toch niet overbedeeld ( intercom, radio, cruise control en verwarmde zadels dan houd het zowat op).
Bij de LT krijgen we een verstelbare ruit, automatische middenbok, navigatie gans Europa (actie op stockmoto) er bovenop.
Nog even meegeven dat we ook met de PAN reden, en dat die toch flink tegengevallen is. Hij rijd welliswaar heel soepel en is krachtig, maar wat zitcomfort en vooral windturbulentie (duo) betreft kunnen we net zo goed met onze Deauville verder.
Wordt vervolgd..
Laatst gewijzigd door Toeristjes op 17 sep 2006, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Dat gevoel met het voorwiel (telelever) moet je inderdaad aan wennen, maar eenmaal daaraan gewend wil je niet meer met conventionele voorvork rijden.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
frank

Bericht door frank »

Toeristjes,

Van een Deau naar een GW of 1200KLT is wél een grote aanpassing.
Indien ik zou kiezen: een K1200LT
K1200LT is een "salon" en heeft ook alle toeters en bellen als een GW1800
De K1200 LT is lichter in gewicht en daarom véél wendbaarder.
De GW een 6-cil de K1200LT een 4 cilinder
Verbruik v/d GW ligt hoger.
De K1200 LT makkelijker te vinden 2é hands met weinig km aan "betaalbare" prijzen.
De GW blijft een "exclusieve" motor met alle comfort
Gaat er iets stuk dan betaal je al enkel voor de naam.
Vergelijk het met een HD dat is ook exclusief inzake onderhoud en prijzen van wisselstukken.
De K1200LT is minder "populair" dan de GW maar enkele vrienden van me rijden met deze motor en zijn er superkontent van.
Succes
Highlander

Bericht door Highlander »

sorry maar dit klopt niet helemaal.
De goldwing is in onderhoud veel goedkoper dan een LT
Wendbaarder is een goldwing beter dan een LT
Voor de rest klopt uw verhaal, en geloof me ik kan het weten.
Toeristjes

De kogel is door de kerk, de strijd is gestreden.
And the winner is: een cabernet-rode GL 1800 die op ons staat te wachten ergens begin volgend jaar!
Misschien met airbag (amai mijne frak) en geintegreerde navigatie, bij Honda weten ze het blijkbaar zelf allemaal nog niet zo goed.
Geeft niet,we staan toch voor de winter, dus tijd zat.
Echt specifieke redenen om de GL te verkiezen boven de BMW zijn er bij ons niet, het zijn gewoon twee prachtige machines.
Tot ziens, en euh... even goei vrienden ???
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Allez proficiat dan maar.

Na exact 10 hele dagen op dit bmw forum rondgehuppeld te hebben kom je ons nu doodgemoederd vertellen....

WE HEBBEN NEN GOLDWING GEKOCHT....

Saluuuuuuuuu dooooooooeeeeeeeeei enne....

probeer deze eens...

http://www.goldwingforum.nl/phpBB2/inde ... 716cd10cbb
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Toeristjes schreef:De kogel is door de kerk, de strijd is gestreden.
And the winner is: een cabernet-rode GL 1800 die op ons staat te wachten ergens begin volgend jaar!
Misschien met airbag (amai mijne frak) en geintegreerde navigatie, bij Honda weten ze het blijkbaar zelf allemaal nog niet zo goed.
Geeft niet,we staan toch voor de winter, dus tijd zat.
Echt specifieke redenen om de GL te verkiezen boven de BMW zijn er bij ons niet, het zijn gewoon twee prachtige machines.
Tot ziens, en euh... even goei vrienden ???
veel plezier gewenst
en niet vergeten handje opsteken naar de beemers he :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Proficiat me je keuze! Je hebt zonder meer een prachtige maschine gekocht.

Succes en veel veilige kms toegewenst.
Plaats reactie