Shake it, baby

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

krisGT

Shake it, baby

Bericht door krisGT »

Beste forummers en motorfanaten,

Dit is mijn eerste inlog op dit forum, waar ik al een tijdje als "gast" zat te lezen. Veel interessante dingen hier en veel goede antwoorden en leuke ervaringen kunnen hier gelezen worden.
"thumbs up" voor jullie die het forum maken, bijhouden en blijven posten.

Toch proberen van ook een vraag te stellen.

Ik reed vroeger (vóór 2 weken) met een K1200GT model 2003. Schitterende motor, perfect gewoon. Maar door het grote aantal km die ik jaarlijks doe (+/- 1000 per week), vond ik dat het eens tijd was voor vervanging. En ja, ik liet me weer verleiden door de K1200GT model 2006. Was tevreden over de vorige en "never change a winning team".

Maar tot mijn grote verwondering vind ik deze toch een stuk minder dan mijn vorig model.

Welke ervaringen verschillen ?

Het lawaai die ik ondervind op de nieuwe is niet houdbaar bij 150 km/u in vergelijking met de vorige. Toen ik met de oude 160 reed, leek ik maar 130 te doen. Als ik nu 130 doe lijk ik wel 200 te rijden op de oude.
Ook als ik achter een auto rijd is de wind (turbulentie) die ik vang niet te beschrijven. Mijn hoofd slaat heen en weer alsof iemand aan mijn nek schud.
Als ik 130 doe met mijn scherm omlaag, ben ik een whiplash nabij. Bij de oude deed ik mijn scherm omhoog vanaf 160 en 't was dan eigenlijk ook niet nodig (klein mannetje), juist maar voor wat meer comfort.

Wat me vooral stoort en dit is mijn vraag naar de mensen die de K1200GT aanschaften of testten :

Vanaf dat ik in 4de of 5de of 6de versnelling rond de 6000 toeren/minuut kom te trekken dan begint mijn motor enorm te trillen. Duizende vibraties in mijn zadel (lijkt wel op een tornado te zitten op de kermis). Ook mijn duozitter klaagt van de vibraties thv de achterste voetsteunen. Boven de 6000 toeren kan ik maar zelden gaan omdat gans de motor begint te vibreren. Zo verschrikkelijk bibberen. Wind aan alle kanten die aan je kleren trekt, vibreren onder je kont, moeite om het stuur geheel stevig te houden enz... Een echte "shake it, baby". De vorige voelde robuuster, je zat op een motor die stevig voelde en die vast ging aan den tarmak, je duwde hem in den bocht (hanging in - hanging out), nu zit ik in zo'n klein sportvliegtuigje die aan 't optrekken is op één of ander hobbelige weide. Door de rechterzittende houding valt er niet veel meer "in of uit" te hangen.

Iemand met de zelfde ervaring ? Of zou er iets niet goed afgesteld zijn ? Hoe zou dit komen ?
'k Hoop dat het met der tijd toch wel weggaat en dat het is omdat ie nog nieuw is en nog maar 2000 km heeft.

Merciekes :(
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

wreed wel gekomen hier op het forum

wat je niet vermeld is of je al bent binnen geweest voor een 1ste onderhoud.
het kan zijn dat er na de rodage periode nog moet bijgesteld worden en dat dan uw probleem van het schudden is opgelost.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
krisGT

Bericht door krisGT »

IRON GONZO schreef: het kan zijn dat er na de rodage periode nog moet bijgesteld worden en dat dan uw probleem van het schudden is opgelost.
Inderdaad juist, ik heb mijn eerste onderhoud gehad en toen werd ie op volle pk's gezet. Daarvoor ben ik nooit (tijdens rodage) naar 6000t/m geweest dus voelde ik het maar na dat eerste onderhoud. Zal nooit weten of voordien ook was.
Ik hoop ten stelligste dat je gelijk hebt, dan is er nog "hoop" dat het opgelost wordt.
Want met die afstanden (+/- 50000 km/jaar) verblijf ik heel wat tijd op de motor (meer dan in mijnen canapé) en een beetje comfort mag ik dan wel kadoo krijgen.

Dank voor de reply
Vordr

Bericht door Vordr »

Yo KrisGT,
Ik heb een namiddagje mogen rijden op een nieuwe GT, niet dat ik constant aan 160 of meer zat te vlammen, maar ik heb geen extreme trillingen ondervonden.
Moet ik er wel bijzeggen dat ik momenteel op een R-Rockster rijd, dus ik ben wel wat trillingen gewoon :D

Qua rijwind, dacht ik ook dat het wat beter/comfortabeler zou zijn, maar ja - ook hier weer ik rijd met een naked-bike, dus ben ik wel wat gewoon.

Ik hoop dat als er een probleem is met jou GT, dat het snel opgelost is, 't is toch veel geld om in de garage te laten staan.

Suc-6 ermee !
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Kris,

Welkom op het forum, en er zijn hier al enkele GT rijders gesignaleerd, waaronder Patrick ; hij ging van een R1150RT naar een K1200GT ; dus zou hij toch wel goed het verschil moet kunnen voelen.

Mijn inziens moet er toch iets te regelen zijn met de stuurverstelling in combinatie met je scherminstelling ?
De K12 motor maakt idd een trilling rond de 6000rpm ; ik was ook meer gewoon, dus het stoorde me niet. Daarna krijg je een schop in je kont van jewelste, dus de periode van 6000rpm ging ik snel voorbij op en af...

Misschien kan je bij je dealer eens horen of er geen nieuwe versie van de software beschikbaar is voor de GT om de kleine foutjes eruit te halen ?

Dat een GT meer wind pakt dan een RT of een LT lijkt me aan het nieuwe concept te zien logisch, maar dat hij meer turbulentie geeft dan een oude GT, is misschien op te lossen door een instelling.

Veel succes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
lucsch

Bericht door lucsch »

Hi KrisGT,

Volgens mij is er toch iets niet OK met je K12GT hoor.

Ikzelf kom van een K1200RS '02, en heb nu ook een K12GT '06, maar bij mij is de overgang perfect: een veel betere fiets als de K12RS naar mijn gevoel. Ik vond de remmen op de RS echter beter.

Echter, ik volg je onmiddellijk ivm het windgeruis/gebulder: dat is afschuwelijk!

Daarom heb ik sinds een goede week een ruit van Cee Baileys geinstalleerd: +5" hoger en +3" breder: alle gebulder is bij mij definitief weg!

Aan 6000 tpm heb ik wel wat trillingen, maar niet een vibrator zoals jij omschrijft! En de oplossing is om er snel over te trekken he: aan 7000 tpm of erboven beweegt er nog heel wat zene!

Dus naar mijn gevoel is er iets bij jou niet goed afgesteld.

Waar woon je, dan kunnen we eens vergelijken...

Rgds

Luc
K16GT '17
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik heb momenteel tijdelijk de beschikking over een '06 GT. Ik rijd er al een week op rond en heb inmiddels ruim 800 km erbijgeklokt (bovenop de 10 dkm die er al op stonden). Bij 6000 rpm zijn wel wat meer vibraties voelbaar, zeker als je constant gas houdt, maar het is niet storend.

Het windgeruis is mij ook opgevallen. Dit is al duidelijk hoorbaar bij 120 km/u, maar dat zijn snelheden waarbij je eigenlijk oordoppen moet dragen. Ik heb alleen last van turbulenties rond de helm als er een stevige wind staat die schuin van voren komt. Er zit overigens een hoge ruit op deze GT.

Ik heb het idee dat deze GT juist als een strijkijzer op de weg ligt, zo stabiel.

[edit]"standaard ruit" vervangen door "hoge ruit"[/edit]
Laatst gewijzigd door ®win op 10 aug 2006, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Wulf

Bericht door Wulf »

Hoi,

Ik sluit mij aan met de mening van Luc, de windbescherming is inderdaad minimaal, maar het type helm speelt ook een belahgrijke rol, sedert 3 weken rijden mijn vrouw en ik rond met een Schubert S1 en verschil met de de Bmw Systeemhelm 4 is ongeloofelijk, de Schubert is stil en heeft veel minder last van turbulentie zelfs bij snelheden ruim boven de 150km. De trillingen bij 6000 tr heb ik ook maar niet in de mate dat het stoort, de duo voelt inderdaad die trillingen in de voetsteunen er is voor de motorsturing een update beschikbaar, op het Duitse forum http://www.k1200.de kan je er meer over vinden.

groeten, Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
krisGT

Bericht door krisGT »

Bedankt voor de reply's, blijkbaar ben ik toch niet de enige die trillingen ondervind, maar misschien de enige die er een probleem rond heeft.

Net thuis van het werk, weer een mooie 230 km erbij en goed gebold op de autostrade. Nergens geen flitsers dus kon ik er nog eens extra goed aan draaien. Heb ondertussen ook eens speciaal opgelet en eens getest.

Wat bleek er nu ?

In 5de vitesse dus ongeveer een 130 - 140 met 6000t/m trillingen tot en met, ook in mijn stuur en dus naar mijn armen, mijn zitvlak en als ik mijn dijen tegen de motor houd, ook trillen trillen. Dacht op een bepaald moment dat ik op een honda zitmaaier het gras aan 't rijden was. Dus dan maar naar 6de gegooid en trillingen weg (inderdaad stond op 5000 t/m). Dus wat bijgeven naar 160 en hop weer de 6000 t/m en trillen, trillen (de grasmaaier gaat sneller dan ik dacht). Als ik nu op 160 en 6000t/m blijf rijden dan blijf ik trillingen houden. Als ik wat hoger ga, dan verminderen de trillingen eigenlijk niet. Als ik 170 haal dan zijn de trillingen in die mate dat ik toch liever wat trager ga rijden en naar 150 terug zak bij 5000 t/m in 6de. Dit is momenteel de enige confortabele snelheid die ik kan aanhouden (geen trillingen en 5000 t/m). Erboven zijn de trillingen die ontstaan in de motor, en doorgegeven worden op mijn armen zo vervelend omdat ze doorgeven naar mijn romp en zo naar mijn hoofd. Als ik recht vooruit kijk dan lijkt alles rond mij te gaan bibberen en is een duidelijk zicht niet meer mogelijk. Te gevaarlijk.

Ik ga volgende week toch maar eens bij de dealer gaan klagen, misschien is het een kleinigheidje waar ik me zorgen om maak.

'k hoop van harte dat het op te lossen is, rij met mijn 3de bmw op 4 jaar tijd. 'k hoop dat deze 3e niet mijn laatste wordt. Want zo is het echt niet aangenaam.

Toch bedankt, al is het maar dat ik begrepen wordt.

:)
krisGT

Bericht door krisGT »

Rockster schreef:Yo KrisGT,

Moet ik er wel bijzeggen dat ik momenteel op een R-Rockster rijd, dus ik ben wel wat trillingen gewoon :D

Qua rijwind, dacht ik ook dat het wat beter/comfortabeler zou zijn, maar ja - ook hier weer ik rijd met een naked-bike, dus ben ik wel wat gewoon.

Suc-6 ermee !
Beste,

Ik heb 6 md (30.000 km) gereden met de R1150R, ook naked en na 6 md was ik de trillingen en de wind kwijt, samen met de motor. Jij moet inderdaad wat trillingen en wind gewoon zijn en kunnen torseren. Ik werd het niet gewoon. Had de mogelijkheden om de K1200GT aan te schaffen en ben toen nooit zo content geweest. Bedoel R1150R was een leuke motor, maar 'k zeg, met die afstanden die ik afleg, is een beetje comfort wel mooi meegenomen.

groeten
krisGT

Bericht door krisGT »

JüRgen schreef:Kris,

De K12 motor maakt idd een trilling rond de 6000rpm ; ik was ook meer gewoon, dus het stoorde me niet. Daarna krijg je een schop in je kont van jewelste, dus de periode van 6000rpm ging ik snel voorbij op en af...
Aha, dit is dus een gekend probleem.
Als ik 6000t/m haal en er over ga naar vb. 7000t/m en daarna weer laat zakken tot 5000t/m dan blijven de trillingen aanhouden bij het dalen in toeren. Vanaf constante snelheid aan 5000t/m (dus rond de 150) dan zijn ze weer weg.

groeten
krisGT

Bericht door krisGT »

®win schreef:Bij 6000 rpm zijn wel wat meer vibraties voelbaar, zeker als je constant gas houdt, maar het is niet storend.
Zoals hoger geschreven zijn die bij mij echt wel storend. Stuur in laagste stand en vibraties op het stuur, gaan over op de armen, door naar de romp en naar het hoofd. Op dat moment heb ik geen helder zicht meer, maar vibreert alles rond mij. Vind toch gevaarlijke situatie zo.

groeten :)
krisGT

Bericht door krisGT »

patrickGT schreef:Hoi,

Ik sluit mij aan met de mening van Luc, de windbescherming is inderdaad minimaal, maar het type helm speelt ook een belahgrijke rol, sedert 3 weken rijden mijn vrouw en ik rond met een Schubert S1 en verschil met de de Bmw Systeemhelm 4 is ongeloofelijk, de Schubert is stil en heeft veel minder last van turbulentie zelfs bij snelheden ruim boven de 150km. De trillingen bij 6000 tr heb ik ook maar niet in de mate dat het stoort, de duo voelt inderdaad die trillingen in de voetsteunen er is voor de motorsturing een update beschikbaar, op het Duitse forum http://www.k1200.de kan je er meer over vinden.

groeten, Patrick
Wat die helm betreft. Ik reed/rij zo goed als altijd met open visier. Zonnebril op voor wat windbescherming naar de ogen maar visier open. Met de vorige K1200GT lekker 150 zonder probleem. Als ik nu 130 rij, dan gaat mijn visier automatisch vanzelf dichtklappen, nog een extra gratis optie bij, dat ik niet eens wist een maand geleden bij de bestelling ervan. Maar goed dit kan voorkomen worden door misschien een nieuwe pot aan te schaffen (is 3 jaar oud en waarschijnlijk ook al versleten).
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Ik kan niet nalaten om ook te reageren, ook al is al veel volgens mij juist gesteld door Patrick en Luc.
Ik kom van R1100rt over r1150rt naar K1200GT en heb er 11.000 km mee.
Dit is veruit de beste machiene van de 3 zonder enige twijfel (althans voor mij).
Zoals jij je wind- en trilling probleem beschrijft heb je jammer genoeg een probleem met je machine! Het klopt dat je trillingen voelt rond de 6000 toeren, maar dat is niets te vergelijken met de boxer!
De GT vraagt hogere toeren en dus rij ik ook hogere toeren, schakel rond de 9000 en dan ga je vlot over het 'probleemgebied'. Die trilligen heb je namelijk (je hoort hem 'grommen in de onderbuik') als je vol gas gaat in een te hoge versnelling, dus niet doen.
De turbulenties zijn inderdaad problematisch, maar in mijn geval niet slechter dan op mijn RT's. Ook op deze was het rijden zonder oordoppen niet mogelijk (rij met een system V helm). Ik rij daar regelmatig (maar niet lang) mee tot aan zijn maximum en dat zou ik zeker niet doen mocht ik al die problemen hebben.
Wel is het zo dat er veel meer wind op de armen komt, ook op het hood inderdaad maar lawaai, sorry ik blijf erbij, niet meer dan op mij RT en dan rij ik nu wel 50 km/h sneller.
Het toeklappen van de helm vind ik ook ergelijk.....alhoewel...je moet hem dan niet zelf toeklappen..:-).

Mijn besluit is dat het windlawaai inderdaad veel te hoog is, maar ik ken geen touring machiene die dat probleem niet heeft, tenzij de 'slagschepen'.
Een hogere ruit zoals Luc overweeg ik wel, maar wat dan met sportief rijden en zijn look?

Allé, hopelijk is het allemaal niet erg en ben je (wordt je) een tevreden K1200GT rijder.
Daniel Tempelaere

Daniel Tempelaere schreef:....als je vol gas gaat in een te hoge versnelling, dus niet doen.
.
Sorry tikfout...ik bedoelde natuurlijk te lage versnelling
Lacrimosa

Bericht door Lacrimosa »

No offense, maar trillingen bij 170 zijn perfect te vermijden door gewoon een beetje langzamer te rijden zenne, 170 als cruisesnelheid is aardig hard!

Als absoluut niks mag trillen of turbulentie geven, en er moet 170 of harder gereden worden dan had ge beter nen auto gekocht, dan zijn die problemen er niet.

Het is en blijft ne moto he, dat hoort er nu eenmaal bij!
"Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect!"
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Een kruissnelheid van 170 km/u mag geen probleem zijn, zeker niet op een motor als de nieuwe GT. Deze heeft zelfs een top de vèr daarboven ligt. Waarom zou dat alleen in een auto kunnen?

Als de GT zulke heftige vibraties geeft, dan verwacht ik dat iets niet goed is afgesteld, hetzij in de aandrijflijn (motor/versnellingsbak/cardan), hetzij in de wielen / vering.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
krisGT

Bericht door krisGT »

Daniel Tempelaere schreef: De GT vraagt hogere toeren en dus rij ik ook hogere toeren, schakel rond de 9000 en dan ga je vlot over het 'probleemgebied'. Die trilligen heb je namelijk (je hoort hem 'grommen in de onderbuik') als je vol gas gaat in een te hoge versnelling, dus niet doen.
Ik vergelijk met mijn ouder model de K1200GT model 2003. Ik had toen geen trillingen. Niets, zelfs niet als ik de 200 naderde. Tijdje volle gaas gereden in Duitsland. Je kan de wind vergelijken met 150 op de nieuwe. De trillingen kan ik niet vergelijken omdat ze er niet waren.
Als ik nu 8000 haal dan lijkt het of de motor wel gaat openspringen, alsof ie net niet barst. De trillingen zijn niet meer te harden naar de 8000 toe.

We zullen zien als ik volgende week binnenwip bij de dealer. Ofwel vraag ik nog eens om met het testmodel te kunnen rijden, zien of ie ook zo doet.

groeten
krisGT

Bericht door krisGT »

Lacrimosa schreef: Als absoluut niks mag trillen of turbulentie geven, en er moet 170 of harder gereden worden dan .....
had ik beter bij mijnen ouden tjoek gebleven. Nooit iets ondervonden, zelfs niet ver boven de 170.

Heb ondervonden dat ik het best als volgt kan rijden om trillingen te vermijden :

Max 120 in 5de
Max 140 in 6de

Deze snelheden zijn zonder probleem aan te houden. 'k Mis precies een paar hogere vitessen. :D
krisGT

Bericht door krisGT »

@ Daniel Tempelaere

'k ga volgende week binnenwippen bij de dealer, zien of dit wel normaal is of niet. Indien iets moet bijgeregeld worden, no problem. Indien hij me laat blijken dat dit "normaal" is bij deze motor dan zal ik proberen van nog eens met hun testmodel te rijden. Indien deze dat ook doet dan is het misschien wel omdat ik "beter" gewoon geworden ben de laatste jaren.

We zien wel.

Toch iedereen bedankt om te reageren.
motaar

den nieuwen K1200GT

Bericht door motaar »

stomme vraag misschien: als je op een forum als dit continu toegeeft aan 160 per uur te rijden, en dit wordt opgemerkt door een slimme rijkswachter, riskeer je dan een vervolging?
Iron Gonzo

Re: den nieuwen K1200GT

Bericht door Iron Gonzo »

motaar schreef:stomme vraag misschien: als je op een forum als dit continu toegeeft aan 160 per uur te rijden, en dit wordt opgemerkt door een slimme rijkswachter, riskeer je dan een vervolging?
nee
dat zou nu wel eens absurd te noemen zijn

trouwens: volgens mij rijd iedereen hier te rap op het forum 8)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Flits je bekeuring wordt binnenkort via email of PB opgestuurd. BB is watching you!

Stoffel ;)
Afbeelding
Daniel Tempelaere

krisGT schreef:
Indien hij me laat blijken dat dit "normaal" is bij deze motor dan zal ik proberen van nog eens met hun testmodel te rijden. .
Dag kris, dat zou ik zeker doen!!. Ik ben pas terug van een 100 tal rondjes op t circuit van folembray. Uit dommigheid een paar keren te traag geschakeld en hem in zijn toerentalbegrenzer gejaagd, maar ik ondervind daar geen problemen mee hoor, en zeker niet zoals jij dat blijkbaar wel ervaart. Met het (in)rijden (nu 12.000 km) versoepeld de motor wel, en vooral de boite, maar dat lijkt mij eerder een excuus.
We hebben toch niet dezelde dealer...., de mijne komt uit W-Vl??
Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Daniel
Vordr

Re: den nieuwen K1200GT

Bericht door Vordr »

motaar schreef:stomme vraag misschien: als je op een forum als dit continu toegeeft aan 160 per uur te rijden, en dit wordt opgemerkt door een slimme rijkswachter, riskeer je dan een vervolging?
Neen hoor, er wordt hier enkel gesproken over hypothetische situaties.
:wink:
Plaats reactie