Motortechniek

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
tvandenberghe

Motortechniek

Bericht door tvandenberghe »

Ik ben dus 33 jaar en weet niks van motoren, maar sinds bijna 2 jaar geniet ik van een BMW R1150RT.

Ik ben het gewoon om nog altijd te studeren (ben informaticus :cry: )

En ik wil dus heel graag kunnen wee praten met al die mannen die met motorfietsen opgroeiden (tja, ik mocht niet van mijn ouders, VEEL te gevaarlijk, zelfs op mijn 32'ste waren ze nog kwaad).

Vandaar dat ik effe ben gaan zoeken naar cursussen die mij op een hoger technisch niveau kunnen brengen ...

En ik kwam uit bij Syntra West vzw. (http://www.syntrawest.be)

Ik moet natuurlijk eerst de module:
basis motor- en bromfietsmecanicien (1 jaar), volgen om daarna in 2 jaar de module Motor- en bromfietsmecanicien te volgen.

Ok 3 jaar is lang maar ik hou van een gedegen theorie.

Mijn vraag is nu kent iemand van julie deze opleiding? Is deze goed/zijn geld waard? Zijn er betere alternatieven?

...
R 1200 RT
R 1150 RT
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

tvandenberghe,

Heb alleszinds ervaring met Syntra, ik laat sommige mensen van ons daar ook soms opleiden. Kwalitatief in orde.

Ik weet dat LucGS een opleiding heeft gevolgd voor mechanieker. Ikzelf ook, maar dan wel tijdens schooltijd (A2). Luc heeft het gevolgd enkele jaren terug, misschien even bij hem gaan luisteren.

gsluc.vanlishout@skynet.be

MotoRgroeten :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Die cursussen zijn in eerste instantie bedoeld om je toe te laten je als zelfstandige te vestigen, m.a.w. je eigen motorzaak op te starten of om als mechanieker in een motor zaak te gaan werken. Tenzij het je bedoeling is om je motorblok te reviseren of zo, denk ik dat deze cursussen niet geschikt zijn voor de gemiddelde doe het zelver.
Steek je licht eens op bij robert.van.wouwe@pandora.be, die organiseerd tijdens de wintermaanden heel interessante workshops, specifiek voor BMW. Vooral toegespitst op het zelf doen van onderhoud, begeleid door ervaren mechaniekers. Dan kan je later alsnog beslissen om andere cursussen te gaan volgen.
Imand die geinteresseerd is in PC's gaat toch ook geen opleiding Microsoft Certified Engineer volgen hé :)

Veel sleutel plezier.
Dirk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

de volgende workshop is 19december, ge zult rap moeten zijn :D
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
brit

Bericht door brit »

AdventureQ schreef:de volgende workshop is 19december, ge zult rap moeten zijn :D
waar gaat dat ergens door?
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

rutger schreef:
AdventureQ schreef:de volgende workshop is 19december, ge zult rap moeten zijn :D
waar gaat dat ergens door?
Da's meestal in Sint gillis Waas, vlakbij de Express weg n49. Erik Van Landeghem stelt de werkplaats ter beschikking. Hij zit ook op dit forum. Hij kan je dér ongetwijfeld meer over vertellen.

mvg,

Dirk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

als je een internetaansluiting hebt :twisted: , kan je jezelf hier informeren:

http://groups.msn.com/BMWWorkshops/worskhopdata.msnw

Aan onderstaande valt niks toe te voegen:
Steek je licht eens op bij robert.van.wouwe@pandora.be, die organiseert tijdens de wintermaanden heel interessante workshops, specifiek voor BMW. Vooral toegespitst op het zelf doen van onderhoud, begeleid door ervaren mechaniekers.
:idea:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
archi

Bericht door archi »

Rutger,

daar heb ik niets aan toe te voegen.
Ga naar de site en schrijf u in. Is nog op tijd.
Momenteel een 20-tal aanwezigen.
Op het programma staan oa: vervangen achterwiellager bij LT1200 en/of GS1100, controle en/of afstelling Hall-gever op 11XX met electronische zelfbouwtester.
En zoals steeds: koffiekoeken en pannekoeken.

Eric
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

ik heb twee jaar geleden de cursus gevolgd bij syntra. het eerste jaar (theorie) viel best mee. alhoewel ik al een zekere basiskennis had, was het toch interessant. de onderrichter had erg veel ervaring, vooral op het vlak van oldtimers en brommers, niet zozeer de nieuwere, zwaardere motorfietsen.
het tweede jaar (praktijk gericht) viel daarentegen helemaal niet mee. ik (en samen met mij vele andere) heb dan ook afgehaakt. reden: er waren gewoonweg geen motoren voorhanden om aan te werken. enkele oude bromfietsen voor een groep van 20 personen, dat begint snel te vervelen. het merendeel kwam om aan "echte motoren" te knutselen en die waren er niet, tenzij je er zelf eentje meenam natuurlijk. maar wie gaat er nu telkens zijn piekfijn uitziende motor meenemen om die uit mekaar te vijzen? het was trouwens niet zeker of ie aan het einde van de les terug in mekaar zou steken! ik moet er wel dagelijks mee naar het werk, dus dat ging gewoonweg niet. en speciaal een motorfiets kopen om tijdens de avondles aan te werken, dat werd me toch wat te kostelijk. daardoor viel een groot deel van de leerlingen af, wat eigenlijk spijtig te noemen is. het waren trouwens één voor één echte hobby-isten, geen enkele had de bedoeling om er zijn volwaardig beroep van te maken, dan moest je trouwens ook nog de cursus bedrijfsbeheer erbij volgen. enfin, het eerste jaar was erg leuk en leerrijk, maar daar stopte het dan ook voor mij. iedereen moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken wat hij ervan verwacht en wat hij er wil insteken, dat spreekt voor zich.
greetz,
Guy
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
B61

Bericht door B61 »

19 december is een maandag?
klopt die datum wel?
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Bruno,

Is een topic van 2004... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
torro

Bericht door torro »

De aard van de lesgevers bij "syntra" verschillen van vestiging tot vestiging. Op de ene plaats zijn het lesgevers die in het dagonderwijs optreden als technisch leerkracht in een beroeps of technische school. Op andere plaatsen zijn het zelfstandigen die zelf een motorzaak/garage uitbaten of mensen die als dagtaak als mechanieker in een motorgarage werken. Het doel van de eerste is (soms!!!) een € bijverdienen, het doel van de tweede is (soms!!!) meer sociaal gericht.

Informeer bij een "syntra" vestiging bij jou in de buurt wat de dagtaak is van hun lesgever en trek de link naar de verlangens waarom jij de cursus wil volgen.
Ik waag me niet aan uitspraken over <goed/beter/best>. Dat moet je voor jezelf uitmaken.

succes, peter
R 1100 R
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Die opleidingen kunnen een basis verschaffen maar de praktijk blijft meestal te veraf. Tijdens initiatieven zoals hierboven vermeld leer je dikwijls véél meer. De benodigde basisprincipes hoeven echt geen jaar te duren, daarvoor kan je beter bij iemand langsgaan die het u al doende kan uitleggen.

Voor dirk-sus :

nog een kleine copy/paste van een ander forum waar ooit eens de vraag gesteld werd wat je zelf aan je motor kan doen :

Wat kan je zelf doen ?

--> zoveel als je zelf durft.

Voor de rest is het dikwijls een kwestie van logisch redeneren én het juiste materiaal hebben voor een bepaald werkje. 'k Peis dat het niet bij te houden is hoeveel dealers ne moto binnenkrijgen waar iets aan kapot is omdat het verkeerde gerief gebruikt is.
Verder is een beetje basiskennis én een goed werkplaatshandboek van je motor zeker meegenomen.
4-takt en 2-takt principe goed kennen, een basiskennis elektriciteit kan ook zeker geen kwaad. Altijd leuk om het onderscheid tussen spanning en stroom te weten. De basisvoorwaarden voor een draaiende motor goed begrijpen : om een draaiende motor te krijgen moet je minimum volgende zaken hebben :

-1- ontsteking
-2- mengsel
-3- compressie

Wanneer hij niet wil draaien moet je in die rubrieken gaan zoeken.

Voor de rest zijn het héél veel weetjes, die je enkel kan vergaren door er veel mee bezig te zijn én door heel veel te stelen met je ogen bij mensen die er al langer mee bezig zijn.

De absolute basis vind ik :

-Nakijken en interpreteren van de juiste bandenspanning en profielslijtage
-Weten hoe je zelf lampjes vervangt
-Oliepeil kunnen nazien en bijvullen, weten met welk type olie bij te vullen
-Vloeistofpeilen kunnen nazien zoals koelwater, remolie en weten waar en wat je moet bijvullen.
-Nazien van de slijtage van de remblokken
-Nazien van staat batterij

Als je dat al niet kan ben je een gemakkelijke prooi om als dealer zowat alles aan wijs te kunnen maken.

In een volgend stadium kan je je bezig gaan houden met bvb

-Een oliewissel met filter(echt niet moeilijk)
-Remblokken vervangen en klauwen reinigen (echt niet moeilijk)
-Zelf op een veilige manier een wiel demonteren (spaart op de kosten als je nieuwe banden moet laten steken)
-Een batterij in-en uitbouwen
-Bougies uitvijzen en nazien
-Luchtfilter demonteren en vervangen/kuisen
-Smering hendels en kabels

Dit zijn werkjes waar je niet al te veel materiaal moet voor hebben.
Tegelijkertijd zijn het wel die werkjes waarvoor je bij een dealer redelijk wat geld neerlegt, waarbij 3/4 van de prijs naar werkuren gaat en ongeveer 1/4 naar de kostprijs van de stukken. Als je dit al kan hoef je nooit meer naar een dealer voor een klein onderhoud en kan je je groot onderhoud bij de dealer beperken tot bvb kleppen regelen en carburatoren synchroniseren.

Nog een trapje verder en dan kom je terecht bij zaken zoals :

-Vorkolie vervangen
-Ketting en tandwielen vervangen
-Remklauwrevisie (niet hetzelfde dan reinigen !)
-Balhoofdslagers, achterbruglagers, wiellagers

Nog een statie verder :

-Carburatoren synchroniseren
-Kleppen regelen
-Koppelingsplaten vervangen
-Demontage blok uit kader
-Elektriciteit
-Lekkende kleppendekseldichtingen (komt vrij frequent voor)

Om dan uiteindelijk te belanden bij

-Timing nokkenassen, distributie
-Lekkende cylinderkop-en cylindervoetpakkingen vervangen
-Pistons, segmenten
-Versnellingsbak
-Carter splijten
-Krukaslagers
-Oliepomp
-Kleppen, klepgeleiders en klepveren nazien en vervangen
-Afstelling carburatoren intern, injectiemapping
-...

Er zijn natuurlijk nog een pak zaken niet vermeld bij de verschillende categoriën.
Hoe verder je graaft, hoe meer specifiek en duurder materiaal je nodig hebt. Wil je kwaliteit afleveren en een bepaalde graad van zekerheid krijgen over je eigen werk, wees dan niet zuinig op klein materiaal zoals koperen en aluminium dichtingsringetjes. Niets zo vervelend dan een goeie oliewissel uitvoeren en nadien terug alles opnieuw moeten doen omdat je te gierig was om het koperen rondseltje van de olieplug van de eerste keer te vervangen...

And so on and so on.
Nil volentibus arduum
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Maar een ideeeke van 2 cent ...
Zou het niet nuttig kunnen zijn dat alle technische geintresseerden hier via het forum eens de koppen bijeen steken, ne keer of 6 in het jaar samen ergens iets afspreken om bv van elkaar, of van de meest onderlegden onder hen, iets bij te leren ?

Ben er zeker van dat we nog teen en tander van mekaar leren kunnen, en dan hoeft da niks te kosten, just wat organisatie .... :roll: :?:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Plaats reactie