ABS stuk na onderhoud ...
Moderator: GVN
ABS stuk na onderhoud ...
M'n K100 (rs16v) zaterdag gaan afhalen, was 2 dagen binnen geweest (bij off. BMW dealer) voor groot nazicht, staat er op de faktuur doodleuk "ABS module moet vervangen worden" terwijl ik nog nooit problemen heb gehad met m'n ABS - Dit werd bovendien onaangenaam aangekaart met ..quote... maar dat wist je al wel zeker... --- Euh niet dus, probleem kon ook niet ter plekke opgelost worden, technieker die eraan gewerkt had was reeds naar huis, morgen nog eens terug dus. Hoe ouder ik word hoe minder ik in toeval geloof dus ...mijn vraag aan de alwetende forum-leden : wat kunnen ze tijdens zo'n onderhoud gedaan hebben dat deze ABS fout geeft ? ABS lampje en stop lampje blijven knipperen, ik heb geen idee of er al geprobeerd is een reset te doen of de fout uit te lezen, ik hoop een beetje dat de technieker van dienst 'iets ' onschuldig gedaan heeft en bij de testrit er vanuit gegaan is (?!?) dat die ABS al stuk was ... Graag een tip zodat ik me morgen beter kan weren...
Laatst gewijzigd door videobert op 07 mar 2006, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
K100rs 16v
normaal wordt de ABS zelfs niet aan geraakt bij een onderhoudsbeurt tenzij men iets aan 't remsysteem heeft gedemonteerd en er moest ontlucht worden aan de module, in jouw geval is dat dan nog aan beide pompen die achteraan zitten (denk dat jij ABS I hebt) de eigenlijke sturing wordt in de verste verte niet geraakt...
uitlezen is iets moeilijker maar resetten is piece off cake
dat moet je dus maar eens proberen en dan weet je al meer of 't kan of niet... desnoods laat je hem uitlezen en als je er bij staat dan zie je zelf wat er mis is he... er zijn maar enkele mogelijkheden dus ....
reset procedure
de diagnose stekker als ik hem zo mag noemen, de blauwe platte stekker, drie gaatjes zit onder je zadel (bengelt daar altijd wel ergens)
1)contact uit
2)steek een puntig iets in de middelste opening van de stekker(stuk elec.draad) en maak ergens contact met een massapunt (moet goed contact geven)
3)contact inschakelen en de ABS knop op je dashboard gedurende exact 8 seconden indrukken en dan de knop loslaten
4)contact uit
5)kabeltje weg en de klus is geklaard
uitlezen is iets moeilijker maar resetten is piece off cake
dat moet je dus maar eens proberen en dan weet je al meer of 't kan of niet... desnoods laat je hem uitlezen en als je er bij staat dan zie je zelf wat er mis is he... er zijn maar enkele mogelijkheden dus ....
reset procedure
de diagnose stekker als ik hem zo mag noemen, de blauwe platte stekker, drie gaatjes zit onder je zadel (bengelt daar altijd wel ergens)
1)contact uit
2)steek een puntig iets in de middelste opening van de stekker(stuk elec.draad) en maak ergens contact met een massapunt (moet goed contact geven)
3)contact inschakelen en de ABS knop op je dashboard gedurende exact 8 seconden indrukken en dan de knop loslaten
4)contact uit
5)kabeltje weg en de klus is geklaard
mijn eerste idee is er niet aan te komen tot ik morgen uitsluitsel krijg vd dealer over wat ze er meer over weten en vooral wat hun standpunt is ... ik kan moeilijk aantonen dat die ABS geen fout gaf toen ik de moto binnenbracht, maar ik zie de bui al wel hangen, na hun " dat wist je al wel zeker" ... 
K100rs 16v
Nieuw bezoek aan de dealer, geen uitsluitsel, bij het onderhoud hebben ze gemerkt (aan de lampjes veronderstel ik ) dat er iets mis was met de ABS, ze hebben dan met 'hun computer' de ABS uitgelezen en gemerkt dat de pomp die het achterwiel bediend stuk is. Op de factuur staat : "ABS module dient vervangen te worden" wat mij in de waan bracht dat een electronica onderdeel gesneuveld was... - Zaterdag hebben ze tijd om de zaak even nader te bekijken maar voorlopig denken ze dat het al zo was bij het binnenbrengen en ik waarschijnlijk over de flikkerende lampjes gekeken heb (ik rij alle dagen de laatste 3km naar m'n job op zeer slecht tot niet verlichte wegen...en zie nu amper waar ik rij met de kerstboom) anyway zaterdag finale
Heeft er iemand eigenlijk al ooit zo een ervaring gehad, je motorfiets ok binnenbregen bij dealer en in mindere staat terugkrijgen ?
K100rs 16v
-
Van Neste Philip
hoera
Vandaag had ik bij de dealer een afspraakje om toch de boel nog eens na te kijken, na 1.5u wachten en een verhaal over een luchtbel , de ABS- schakelaar aan het stuur die niet naar behoren werkt en een ongelukkige samenloop van omstandigheden , reed ik gezwind naar huis mét de ABS werkend en zonder dat het me 1 euro gekost heeft, bij deze : vertrouwen in de dealer hersteld.
K100rs 16v
YOO
Awel sie, tof om te lezen dat 't toch nog goed gekomen is, 't mag ook is gezegd worden als 't goed is.
Grtz, Philip!
Awel sie, tof om te lezen dat 't toch nog goed gekomen is, 't mag ook is gezegd worden als 't goed is.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser