welke benzine tanken ?
Moderator: GVN
welke benzine tanken ?
heb sedert zaterdag mijne langverwachte GS ,graag wilde ik enige uitleg over welke benzine ik best tank loodvrije 95 zoals in de handleiding vermeld of loodvrije 98 ? eventueel enige verduidelijking over het verschil tussen beide ? ? ?
alvast bedankt voor eventuele reacties,
alvast bedankt voor eventuele reacties,
PRETENTIE IS EEN BREVET VAN DOMHEID
-
®win
- Contacteer:
Is het de nieuwe 1200? Dan is die uitgevoerd met een pingelsensor. Die heeft dacht ik minimaal 91 RON nodig. 95 RON is goed en de motor zal niet beter lopen op 98 RON. Het laatste is alleen een extra belasting voor de portemonnee.
Bedenk me daarbij dat de portemonee lichter wordt -> snellere acceleratie
Bedenk me daarbij dat de portemonee lichter wordt -> snellere acceleratie
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
-
Francis
- Contacteer:
... mij hebben ze uitgelegt, hier en bij dealer, dat den 1200 zowel op 95 als 98 loopt.
Maar, hij zou bij 95 iets meer moeten verbruiken, dus financieel heeft het weinig zin.
Advies was: tank 95 als er geen 98 beschikbaar is.
Goe wiekent en cy guys on the road,
Maar, hij zou bij 95 iets meer moeten verbruiken, dus financieel heeft het weinig zin.
Advies was: tank 95 als er geen 98 beschikbaar is.
Goe wiekent en cy guys on the road,
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
-
®win
- Contacteer:
Meten is weten. 'Zou' is slechts horen zeggen. Ik zie eerlijk gezegd niet echt een reden waarom rijden op RON95 een hoger verbruik met zich meebrengt dan op RON98. Uiteraard ervan uitgaande dat het gedrag met de rechterpols gelijk is.Francis schreef:hij zou bij 95 iets meer moeten verbruiken, dus financieel heeft het weinig zin.
Wellicht zijn er rijders met een R1200xx die relevante ervaringen hebben opgedaan?
Groet,
Erwin
Erwin
-
Dirk Pauwels
Ik rij altijd op 98 en waar beschikbaar zelfs op die Shell Power toestand. Octaan is echter niet zo heel belangrijk, veel belangrijker is da je tankt bij een goede merk pomp, dus niet bij de pakistaan om de hoek of zo...De benzine pomp kan heel slecht tegen water, en benzine van goede kwaliteit kost mss wat meer maar je verbruik zakt en er zal minder vervuiling optreden. Het is leuk om te weten dat ie op 91 kan rijden, maar daar zal ie echt niet schitterend op rijden.
Heb wel gemerkt dat na de laatste software update de moto iets meer verbruikt, dus precies iets rijker werd gezet? Maakt niet uit, als ie maar goe bolt. En wie zaagt omdat zijne moto 5.5l verbruikt ipv 5l: koop es ne Varadero hé: 8 a 9l!!!!!!!
Heb wel gemerkt dat na de laatste software update de moto iets meer verbruikt, dus precies iets rijker werd gezet? Maakt niet uit, als ie maar goe bolt. En wie zaagt omdat zijne moto 5.5l verbruikt ipv 5l: koop es ne Varadero hé: 8 a 9l!!!!!!!
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
brit
dan moet het hier om een vara van het eerste uur gaan. honda heeft het gekende probleem ondertussen weggefilterd.koop es ne Varadero hé: 8 a 9l!!!!!!!
als je navraag doet bij diverse petroleumproducenten zullen zij zeggen dat het octaangehalte wel een verschil uitmaakt. hoe hoger het octaangehalte, hoe beter de verbranding en hoe hoger het punt ligt waarop het mengsel tot zelfontbranding (pingelen) overgaat. een betere verbranding resulteert in een lager verbruik, dit omdat er minder brandstof moet omgezet worden om de beoogde energie te bekomen. een betere verbranding resulteert theoretisch beschouwd in betere prestaties.Octaan is echter niet zo heel belangrijk
dit is zowat de theorie die ik een aantal jaren geleden heb gelezen. 2 motorfietsen en een auto verder kan ik zeggen dat het verschil tussen de octaangehaltes wat mij betreft significant is. zelfs met mijn 12gs was er een duidelijk verschil tussen 95ron, 98ron en 100ron.
Hetgeen in't vet staat is zowat het enige juiste in de uitleg.brit schreef: als je navraag doet bij diverse petroleumproducenten zullen zij zeggen dat het octaangehalte wel een verschil uitmaakt. hoe hoger het octaangehalte, hoe beter de verbranding en hoe hoger het punt ligt waarop het mengsel tot zelfontbranding (pingelen) overgaat. een betere verbranding resulteert in een lager verbruik, dit omdat er minder brandstof moet omgezet worden om de beoogde energie te bekomen. een betere verbranding resulteert theoretisch beschouwd in betere prestaties.
Logisch dat brandstofproducenten gaan aanraden om een zo hoog mogelijk octaangehalte te tanken, 't gaat recht hunne portemonnee in.
Prestatieverschil = 0
Verschil in verbruik is objectief gezien onbestaande.
Als je denkt met 98 een lager verbruik te hebben dan heb je onbewust je rijstijl aangepast (al dan niet om te bewijzen dat 98 zuiniger is).
Nil volentibus arduum
-
Roadrunner NL
Zou het niet kunnen zijn dat het motormanagement bij gebruik van een benzine van lagere kwaliteit (RON 91 of 95) in een hoog gecomprimeerde motor aanpassing van het ontstekingstijdstip doorvoert, met een lager vermogen bij dezelfde gasstand tot gevolg. Als je dan even snel rijdt (= gelijk vermogen vraagt) moet het gas verder open met een (marginaal ?) hoger verbruikt tot gevolg
Tom.
Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
-
®win
- Contacteer:
Dat vermogensverschil merk jij echt niet.Roadrunner NL schreef:Zou het niet kunnen zijn dat het motormanagement bij gebruik van een benzine van lagere kwaliteit (RON 91 of 95) in een hoog gecomprimeerde motor aanpassing van het ontstekingstijdstip doorvoert, met een lager vermogen bij dezelfde gasstand tot gevolg. Als je dan even snel rijdt (= gelijk vermogen vraagt) moet het gas verder open met een (marginaal ?) hoger verbruikt tot gevolg![]()
![]()
Tom.
Groet,
Erwin
Erwin
-
Roadrunner NL
Je theorie klopt. Om nu concreet bij BMW te blijven; daar wordt minstens 91ron voorgeschreven (voor boxers).Roadrunner NL schreef:Zou het niet kunnen zijn dat het motormanagement bij gebruik van een benzine van lagere kwaliteit (RON 91 of 95) in een hoog gecomprimeerde motor aanpassing van het ontstekingstijdstip doorvoert, met een lager vermogen bij dezelfde gasstand tot gevolg. Als je dan even snel rijdt (= gelijk vermogen vraagt) moet het gas verder open met een (marginaal ?) hoger verbruikt tot gevolg![]()
![]()
Tom.
Het is dus mogelijk om met een nog lager octaangehalte te rijden, maar zolang je een behoudende, normale rijstijl aanhoudt zal je zelfs daarmee geen verschil in verbruik mogen merken. Het probleem zou zich pas stellen wanneer de motor langdurig zwaar belast wordt en de pingelsensor gaat ingrijpen.
Maw als je steeds 95ron tankt, kan je zelfs bij continue zware belasting nooit in de pingelsensor-"zone" terrechtkomen. Niet vergeten dat een pingelsensor niet iets is dat constant ingrijpt op de ontsteking terwijl je door de Ardennen snort op 95ron, maar echt een laatste redmiddel is om te vermijden dat een motorblok zichzelf dynamiteert bij extreme belasting in combinatie met een te laag octaangehalte van de benzine.
Google eens rond.brit schreef:dan is het aan jou om cijfermatig hun ongelijk aan te tonen.
De energetische waarde van benzine is NIET afhankelijk van het octaangehalte.
Nil volentibus arduum
Goedkoper tanken !
Met de brandstofprijzen van tegenwoordig kan deze link de pijn misschien verzachten. Hier kun je voor jouw buurt en jouw type brandstof de goedkoopste pompen uit de streek zoeken.
http://www.voordeligtanken.be/index_nl.htm
http://www.voordeligtanken.be/index_nl.htm
-
brit
de praktijk heeft me anders geleerd. van de eerste km dat ik mijn 1150r had, heb ik 95ron getankt. na het 20k onderhoud kreeg ik van de dealer te horen dat hij tijdens de testrit na het onderhoud gemerkt had dat de motor pingelde. tot op dat moment wist ik niet wat pingelen was. toen hij het fenomeen uit de doeken deed, kwam het geval me bekend voor. op zijn advies ben ik 98ron beginnen tanken en sindsdien pingelde hij niet meer.Maw als je steeds 95ron tankt, kan je zelfs bij continue zware belasting nooit in de pingelsensor-"zone" terrechtkomen
mijn broer zijn 1150gs pingelde van km 1. op advies van de dealer is hij ook overgestapt op 98ron. tijdens warme zomerdagen pingelt hij nog, zelfs op 98ron
kan zijn. ik vroeg om de producenten hun ongelijk aan te tonen over het geringer verbruik bij een brandstof met een hoger octaangehalte.De energetische waarde van benzine is NIET afhankelijk van het octaangehalte.
Dan heb je een groot probleem...Allé, eigenlijk heeft BMW dan een groot probleem (vind ik) en zegt dat héél veel over de kwaliteit van hun motormanagement. Als ik in mijn boekje zie staan "91ron minimum", dan verwacht ik dat mijn motorfiets perfect normaal rijdt op 91ron, aan zijn volle vermogen, zonder pingelen. Als je dan zelfs op 98ron nog steeds pingelen ondervindt bij warme temperaturen dan vind ik dat heel erg voor de fabrikant. Die is dus niet in staat om een motorfiets te produceren die normaal functionneert op het hoogst verkrijgbare octaangehalte !De praktijk heeft me anders geleerd. van de eerste km dat ik mijn 1150r had, heb ik 95ron getankt. na het 20k onderhoud kreeg ik van de dealer te horen dat hij tijdens de testrit na het onderhoud gemerkt had dat de motor pingelde. tot op dat moment wist ik niet wat pingelen was. toen hij het fenomeen uit de doeken deed, kwam het geval me bekend voor. op zijn advies ben ik 98ron beginnen tanken en sindsdien pingelde hij niet meer.
mijn broer zijn 1150gs pingelde van km 1. op advies van de dealer is hij ook overgestapt op 98ron. tijdens warme zomerdagen pingelt hij nog, zelfs op 98ron
Ronduit schokkend !
Mijn dagdagelijkse gebruiksfiets heeft minimum 95ron nodig. Die pingelt NOOIT, zelfs niet in de bergen op snikhete dagen, of tijdens een circuitsessie. Het verschil met 98ron is op alle vlakken nihil.
En zo hoort het ! De werking van een pingelsensor is en blijft iets dat enkel in NOODGEVALLEN mag gebeuren, niet alsof het de gewoonste zaak van de wereld is... Een pingelsensor moet gaan ingrijpen wanneer je in één of ander ver buitenland gedwongen wordt om brandstof te tanken met een octaangetal lager dan hetgeen het blok minimum moet hebben (sommige oostbloklanden bvb 85ron).
Als je natuurlijk vertrekt van het standpunt van BMW dat die R-blokken aan het pingelen slaan met gelijk welk octaangetal in de tank, ja dan heb je natuurlijk gelijk dat een laag octaangehalte zorgt voor meer verbruik en minder vermogen...die pingelsensor verlegt het ontstekingstijdstip zodat de verbranding minder rendabel wordt teneinde mechanische schade te beperken !
Maar hou aub voor ogen dat dit een abnormale zaak is.
Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze bij BMW steeds meer vermogen proberen puren uit een luchtgekoeld concept van meer dan 70 jaar oud. Het feit dat die pingelsensor zo enthousiast meedoet alsof het de normaalste zaak van de wereld is toont gewoon aan dat ze op (en zelfs over) de capaciteit van hun concept aan't gaan zijn.
Stel ik mij toch serieuze vragen bij.
Wat valt er aan te tonen ?Kan zijn. ik vroeg om de producenten hun ongelijk aan te tonen over het geringer verbruik bij een brandstof met een hoger octaangehalte.
De energetische waarde van benzine is NIET afhankelijk van het octaangehalte.
Het octaangetal is een maat voor de klopvastheid van de brandstof.
Bovenstaande zijn geen beweringen hé, dat zijn definities.
Lees een goed op de sites van de brandstofleveranciers. In hun uitleg gaan ze er allemaal van uit dat gelijk welk motorblok pingelt wanneer er een lager octaangehalte DAN VOORGESCHREVEN getankt wordt. Daar hebben ze natuurlijk overschot van gelijk.
Een mooi voorbeeld is deze:
http://www.bp.com/sectiongenericarticle ... Id=7010961
De uitleg is mooi verpakt en ze laten het uitschijnen dat een motor op 98ron minder zal verbruiken dan op 95ron.
In de eerste alinea dekken ze zich eerst in.
Dan volgt een (correcte) uitleg over pingelen, een beetje de aandacht afleiden dus.
De laatste 2 alinea's is dan de verkoopspraat. Want kijk, we hebben net zogenaamd aangetoond wat er kan gebeuren met de mechanische staat van het blok als je een TE LAAG octaangetal tankt. De mensen schrik doen krijgen dus. Maar nergens staat vermeld dat, bij een in het boekje voorgeschreven octaangetal van 95, de motor daadwerkelijk beter zal presteren bij 98.
In tegendeel, als je teruggaat naar de eerste alinea, bevestigen ze de algemene definitie :
Resultaat : bijna iedereen gelooft het fabeltje en gooit 98ron in de tank.De aangegeven octaanwaarde in het onderhoudsboekje (bijv 95 octaan) is de minmaal voorgeschreven waarde (brandstoffen met een hoger octaangetal bijv. 98, mogen dus altijd getankt worden)
Winst verzekerd !
Dit lost natuurlijk niks op aan het basisprobleem van BMW en hun boxers. Feitelijk is dat bedrogen boel, niet meer of niet minder. Om met een boxer dus pingelvrij rond te fietsen heb je waarschijnlijk een octaangetal van 100 of meer nodig, en niet de voorgeschreven 91. Door de pingelsensor zo actief te laten deelnemen aan het verbrandingsproces valt hun verouderde concept gewoon door de mand.
't Blijven natuurlijk leuke fietsen om mee te rijden, versta mij niet verkeerd.
Laatst gewijzigd door Raketman op 03 mar 2006, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum
-
GSPeP
- Contacteer:
Ik heb mijn verbruikstabel eens geraadpleegd en zag het volgende:
Het eerste anderhalf jaar 95 getankt: gemiddeld verbruik: 5,57 l/100km
Het tweede anderhalf jaar 98 getankt: gemiddeld verbruik: 5,56 l/100km
Het afgelopen jaar weer 95 getankt: gemiddeld verbruik: 5,43 l/100km
Wat wel opviel is dat na het onderhoud van 1000 Km het verbruik met meer dan een halve liter per 100 Km verminderde.
Wat wel opviel is dat na het onderhoud van 1000 Km het verbruik met meer dan een halve liter per 100 Km verminderde.
zal nog wel beter worden als ie ingereden isGSPeP schreef:Ik heb mijn verbruikstabel eens geraadpleegd en zag het volgende:
met RESPEKT is het voor iedereen leuker
-
brit
leg dat eens uit aan bmweigenlijk heeft BMW dan een groot probleem (vind ik)
véél geduld en véél succes...
heb je overschot van gelijk in! jammer dat bmw zo iets categoriseert onder 'toleranties'.Die is dus niet in staat om een motorfiets te produceren die normaal functioneert op het hoogst verkrijgbare octaangehalte!
We moeten gewoon met z'n allen over stappen op een ander merk, dan zullen ze wel leren bij BMWbrit schreef:leg dat eens uit aan bmweigenlijk heeft BMW dan een groot probleem (vind ik)![]()
véél geduld en véél succes...
heb je overschot van gelijk in! jammer dat bmw zo iets categoriseert onder 'toleranties'.Die is dus niet in staat om een motorfiets te produceren die normaal functioneert op het hoogst verkrijgbare octaangehalte!
maar troost je met de gedachte dat die andere merken ook weer hun problemen hebben.
Lijkt mij beter op te houden met mopperen over iets waar je helemaal geen last van hebt.
Pingelen? misschien eens een andere monteur aan je brommer laten sleutelen.
Verschillende octaan gehaltes is gelukkig niet merkbaar onder het rijden, maar wel als je de kop eraf haalt, je zou dan een naar de klepstelen en poorten moeten kijken
Toleranties, wees er blij mee, stel je voor dat je in ieder ander land eerst je motor opnieuw moet afstellen
Stop met dit gezeur, en geniet van wat je brommer je allemaal schenkt
met RESPEKT is het voor iedereen leuker
-
brit