Problemen met aandrijving - koppeling.
Moderator: GVN
Problemen met aandrijving - koppeling.
Ik volg reeds anderhalf jaar geregeld het forum, maar heb me pas heden aangemeld als nieuw forumlid.
Ik rijd met een R100R (oude ketel) met 50.000km op de teller.
Het volgende probleem deed zich vrijdag voor toen ik naar het motorsalon reed.
Nadat ik ongeveer een 35km had gereden en me bevond op het derde baanvak van de E40 had ik plots geen aandrijving meer. Gelukking kon ik zonder ongelukken de pechtstrook bereiken. Na een tijdje kon ik terug verder rijden en heb ik de afrit Merelbeke genomen om verder vie de R4 huiswaarts te rijden. Toen ik probeerde boven de 3500 toeren te rijden slipte de koppeling terug door. Bij de rode lichten in Evergem had ik terug geen aandrijving meer. Na hem stilgelegd te hebben en een poosje gewacht kon ik terug vertrekken.
Zaterdagmorgen heb ik er ter controle terug mee gereden. In het begin verliep alle vlot. Na een dertigtal kilometer was de koppelingshendel heel stug; in hogere toeren slipte de koppeling terug door en bij verleggen versnellingen was het onmogelijk om dit zacht te doen, het aangrijpen gebeurde zeer bruut. Soms had ik ook problemen om te schakelen naar een hogere versnelling (blokkeren).
De versnellingsbakolie, die er nog geen jaar inzit, staat op peil maar heeft een vuile bruine kleur.
De moto had wel ongeveer anderhalve maand stilgestaan.
Kan iemand mededelen wat de mogelijke oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, welke enkel optreedt bij warme motor.
Dank bij voorbaat.
Ik rijd met een R100R (oude ketel) met 50.000km op de teller.
Het volgende probleem deed zich vrijdag voor toen ik naar het motorsalon reed.
Nadat ik ongeveer een 35km had gereden en me bevond op het derde baanvak van de E40 had ik plots geen aandrijving meer. Gelukking kon ik zonder ongelukken de pechtstrook bereiken. Na een tijdje kon ik terug verder rijden en heb ik de afrit Merelbeke genomen om verder vie de R4 huiswaarts te rijden. Toen ik probeerde boven de 3500 toeren te rijden slipte de koppeling terug door. Bij de rode lichten in Evergem had ik terug geen aandrijving meer. Na hem stilgelegd te hebben en een poosje gewacht kon ik terug vertrekken.
Zaterdagmorgen heb ik er ter controle terug mee gereden. In het begin verliep alle vlot. Na een dertigtal kilometer was de koppelingshendel heel stug; in hogere toeren slipte de koppeling terug door en bij verleggen versnellingen was het onmogelijk om dit zacht te doen, het aangrijpen gebeurde zeer bruut. Soms had ik ook problemen om te schakelen naar een hogere versnelling (blokkeren).
De versnellingsbakolie, die er nog geen jaar inzit, staat op peil maar heeft een vuile bruine kleur.
De moto had wel ongeveer anderhalve maand stilgestaan.
Kan iemand mededelen wat de mogelijke oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, welke enkel optreedt bij warme motor.
Dank bij voorbaat.
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
welkom lembeeknaar.
hier zullen we genieten van de speculoos en een kop koffie terwijl we het forum doorlezen.
aan uw verhaal te horen denk ik dat de koppeling en groep aan vervanging toe zijn
hier zullen we genieten van de speculoos en een kop koffie terwijl we het forum doorlezen.
aan uw verhaal te horen denk ik dat de koppeling en groep aan vervanging toe zijn
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Synchro Bob
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Decimeter,
Heb je ook een knarsend lawaai als je zonder aandrijving zit ?
Indien ja, stopt dat lawaai als je ontkoppelt (hendel ingetrokken) ?
Zit er nog spel op je hendel ?
Zit er spel op de hefboom achter je v-bak ?
Heb je ook een knarsend lawaai als je zonder aandrijving zit ?
Indien ja, stopt dat lawaai als je ontkoppelt (hendel ingetrokken) ?
Zit er nog spel op je hendel ?
Zit er spel op de hefboom achter je v-bak ?
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
bdemeyer
Er is geen knarsend lawaai. Als hij vrijdag geen aandrijving meer had en stilstond, kon ik de hendel gewoon bewegen zonder enig effect te voelen, maar toch bewoog de hefboom achter mijn versnellingsbak.
Wat ik mij afvraag hoe het komt dat dit zich enkel voordoet bij warme motor? Ik ben geen technieker, maar mij komt het voor dat mocht het enkel aan de koppelingsplaat liggen ik dit ook zou voorhebben bij koude motor.
Kan er misschien ergens een dichting lek zijn zodat er bij warme motor olie op de koppelingsplaat komt?
Op zijn stalplaats ligt er geen olie onder de motor.
Groeten.
Er is geen knarsend lawaai. Als hij vrijdag geen aandrijving meer had en stilstond, kon ik de hendel gewoon bewegen zonder enig effect te voelen, maar toch bewoog de hefboom achter mijn versnellingsbak.
Wat ik mij afvraag hoe het komt dat dit zich enkel voordoet bij warme motor? Ik ben geen technieker, maar mij komt het voor dat mocht het enkel aan de koppelingsplaat liggen ik dit ook zou voorhebben bij koude motor.
Kan er misschien ergens een dichting lek zijn zodat er bij warme motor olie op de koppelingsplaat komt?
Op zijn stalplaats ligt er geen olie onder de motor.
Groeten.
-
Synchro Bob
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
OK. Dan moeten we het zoeken bij de koppelingsplaat of/en het mechanisme (diafragma, etc).
Het zou kunnen dat de koppelingsplaat "nat" is ten gevolge van een lek maar als er een lek is zou je dat toch moeten zien onder de motor.
Misschien is de schijf gewoon versleten (of verglaasd) en "pakt" ze nog net als alles koud is. Misschien vermindert de kracht van de drukveer (schotelveer) bij opwarming.
Heb de speling van de bediening al nagekeken ? 2 mm vrije slag aan het scharnier van de koppelingshendel.
Het zou kunnen dat de koppelingsplaat "nat" is ten gevolge van een lek maar als er een lek is zou je dat toch moeten zien onder de motor.
Misschien is de schijf gewoon versleten (of verglaasd) en "pakt" ze nog net als alles koud is. Misschien vermindert de kracht van de drukveer (schotelveer) bij opwarming.
Heb de speling van de bediening al nagekeken ? 2 mm vrije slag aan het scharnier van de koppelingshendel.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
anders moeten we eens afspreken dan kan ik komen kijken.
maldegem is niet zo ver van lembeeke.
maldegem is niet zo ver van lembeeke.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bdemeyer
Zoals voorgesteld in uw bericht van hedenmorgen (gelezen op mijn werk maar kan pas nu antwoorden na thuiskomst) heb ik de vrije slag gemeten, maar niet aan de hendel (zitten handbeschermers voor) maar wel aan de hefboom achter de versnellingsbak. Deze bedraagt een goede halve centimeter.
Zoals u voorstelt zou het waarschijnlijk kunnen liggen aan een drukveer die bij koude motor normaal werkt en bij opwarming stug begint te werken en nadien haar werk niet meer doet.
Ik rem wel veel op de motor.
Dient er bij vervanging van de koppeling ook de versnellingsbak uitgebouwd te worden?
Iron gonzo.
Als u wilt mag u altijd eens langskomen. Ik ben echter enkel thuis na 19.00uur of in het week-end. Ik woon in de Vrombaustraat 27 (straat van technische school en Colruyt maar wel in Lembeke, niet in Eeklo).
Mijn telefoonnummer is 09/378.13.07 en mijn naam Dauwe M.
Beiden alvast vriendelijk bedankt voor jullie reactie en zoals ik al heb gezien in het bezit van één of meer mooie tweekleps-boxer(s).
Zoals voorgesteld in uw bericht van hedenmorgen (gelezen op mijn werk maar kan pas nu antwoorden na thuiskomst) heb ik de vrije slag gemeten, maar niet aan de hendel (zitten handbeschermers voor) maar wel aan de hefboom achter de versnellingsbak. Deze bedraagt een goede halve centimeter.
Zoals u voorstelt zou het waarschijnlijk kunnen liggen aan een drukveer die bij koude motor normaal werkt en bij opwarming stug begint te werken en nadien haar werk niet meer doet.
Ik rem wel veel op de motor.
Dient er bij vervanging van de koppeling ook de versnellingsbak uitgebouwd te worden?
Iron gonzo.
Als u wilt mag u altijd eens langskomen. Ik ben echter enkel thuis na 19.00uur of in het week-end. Ik woon in de Vrombaustraat 27 (straat van technische school en Colruyt maar wel in Lembeke, niet in Eeklo).
Mijn telefoonnummer is 09/378.13.07 en mijn naam Dauwe M.
Beiden alvast vriendelijk bedankt voor jullie reactie en zoals ik al heb gezien in het bezit van één of meer mooie tweekleps-boxer(s).
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
dat weet ik zijn.
als ik kan mag je mij deze week nog verwachten.
ik zal seintje geven vooraf
als ik kan mag je mij deze week nog verwachten.
ik zal seintje geven vooraf
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Synchro Bob
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Ja. Ik laat de motor zitten en maak de achterbrug los. Dan is er genoeg plaats om de V-bak eruit te halen. De koppeling is zoals die van een auto.decimeter schreef:Bdemeyer
Dient er bij vervanging van de koppeling ook de versnellingsbak uitgebouwd te worden?
Graag gedaan,
Bob
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Hoi,
Nog niet te veeeeel demonteren!!!!Ben er bijna zeker van wat het is.Dat hefboompje dat achterkant boite zit,los doen dan de rubber er af(komt beetje olie uit)Achter die rubber zit een veer en een rondblokje die de koppelingstift in drukt.Enkel dat rond blokje vervangen.Ge gaat daar niets aan zien,maar dat komt vast te zitten,koppeling slipt omdat het niet voldoende terug komt en ge kunt ook de koppelinghendel moeilijk in drukken.komt nogal is voor bij die motoren.En als ge dat blokje goed opkuist.....help gewoon niets
,probleem komt terug.Laat maar is iets weten.
grts paul
Nog niet te veeeeel demonteren!!!!Ben er bijna zeker van wat het is.Dat hefboompje dat achterkant boite zit,los doen dan de rubber er af(komt beetje olie uit)Achter die rubber zit een veer en een rondblokje die de koppelingstift in drukt.Enkel dat rond blokje vervangen.Ge gaat daar niets aan zien,maar dat komt vast te zitten,koppeling slipt omdat het niet voldoende terug komt en ge kunt ook de koppelinghendel moeilijk in drukken.komt nogal is voor bij die motoren.En als ge dat blokje goed opkuist.....help gewoon niets
,probleem komt terug.Laat maar is iets weten.
grts paul
-
Synchro Bob
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Beste Paul
Deze middag heb ik uw bericht gelezen. Waarschijnlijk en hopelijk zal dit de oorzaak zijn van mijn problemen.
De door u geplaatste afbeelding komt waarschijnlijk uit "Motorfiets-techniek: BMW Twins 1970-1990" blz 133.
Ik zal zo een zuiger bestellen. Is het voldoende dat enkel de zuiger vernieuwd wordt of is het best van ook een nieuwe druklager te monteren?
Alleszins vriendelijk bedankt voor uw gouden tip.
Deze middag heb ik uw bericht gelezen. Waarschijnlijk en hopelijk zal dit de oorzaak zijn van mijn problemen.
De door u geplaatste afbeelding komt waarschijnlijk uit "Motorfiets-techniek: BMW Twins 1970-1990" blz 133.
Ik zal zo een zuiger bestellen. Is het voldoende dat enkel de zuiger vernieuwd wordt of is het best van ook een nieuwe druklager te monteren?
Alleszins vriendelijk bedankt voor uw gouden tip.
Dag
Gisteren ben ik bij B.M. center achter druklager met zuiger, veer en koppelingskabel geweest.
Heb alles gemonteerd en kabel afgesteld.
Een flinke rit van een 50-tal km. gedaan over diverse wegen.
Tot nu toe heeft de koppeling niet meer doorgeslipt, de koppelingshendel werkt de helft lichter en geen problemen meer gehad bij het opschakelen.
Ik veronderstel dat het probleem zal opgelost zijn.
Hartelijk dank aan allen die mij geholpen hebben.
Marc.
Gisteren ben ik bij B.M. center achter druklager met zuiger, veer en koppelingskabel geweest.
Heb alles gemonteerd en kabel afgesteld.
Een flinke rit van een 50-tal km. gedaan over diverse wegen.
Tot nu toe heeft de koppeling niet meer doorgeslipt, de koppelingshendel werkt de helft lichter en geen problemen meer gehad bij het opschakelen.
Ik veronderstel dat het probleem zal opgelost zijn.
Hartelijk dank aan allen die mij geholpen hebben.
Marc.
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
aaaaaaaaaarchdecimeter schreef:Dag
Gisteren ben ik bij B.M. center achter druklager met zuiger, veer en koppelingskabel geweest.
Heb alles gemonteerd en kabel afgesteld.
Een flinke rit van een 50-tal km. gedaan over diverse wegen.
Tot nu toe heeft de koppeling niet meer doorgeslipt, de koppelingshendel werkt de helft lichter en geen problemen meer gehad bij het opschakelen.
Ik veronderstel dat het probleem zal opgelost zijn.
Hartelijk dank aan allen die mij geholpen hebben.
Marc.
sorry maar ik ben door mijn drukke leven niet tot bij U geraakt.
het is zekers niet mijn gewoonte om niet te verwittigen.
je mag mij wel nog eens verwachten
ik ben blij dat je het opgelost hebt gekregen
groetjes Bart
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
