K1200 RS : koelvloeistofverlies via vuldop

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Theo

K1200 RS : koelvloeistofverlies via vuldop

Bericht door Theo »

Kan er mij iemand advies geven i.v.m. onderstaand "probleem" ? :(

Na een gewoon ritje (autostrade) van +- 30 km merkte ik toe ik mijn motor uitschakelde dat er koelvloeistof uit het reservoir lekte (via de dop bovenaan). Nochtans was er niet recentelijk water bijgevuld, nivau stond op zijn midden. Ik heb ook niet extreem hoog in tempperatuur gereden.

Ik heb dan terug water bijgevuld tot het middenste niveau en tijdens de volgende rit deed dit verschijnsel zich niet meer voor.

Heeft iemand dit ook al voorgehad ?

Alvast bedankt voor uw reaktie,

Mvgr, Theo / De Klinge

:wink:
Danny

Bericht door Danny »

lekte het uit het expansievat of aan de vuldop radiator...
expansietank dan was hij wel heel heet...en liep wat over (alles in orde met de cylinderkoppakking??
is 't aan de aan de stop radiator dat ie lekte dan is de stop kapot...
Theo

Bericht door Theo »

Dag Danny,

dit lekte uit de expansietank. Ik begrijp dit niet zo goed want ik doe elke dag hetzelfde traject.

Ik heb wel daags voordien mijn motor eens een goede wasbeurt gegeven met de lans maar ik kan mij toch niet voorstellen dat hier water zou inlopen.

Vandaag heeft het euvel zich niet meer voorgedaan, dus ik hoop dat ik mij niet al te veel zorgen hoef te maken.

ps. Heb jij nog enig advies mbt het onderhoud van zon' machien? De dealer stroopt je werkelijk.
Danny

Bericht door Danny »

hmm een "Ka" kan je perfect zelf onderhouden, 't is vrijwel nen auto qua motor, dus geen te zotte dingen doen of je laten wijsmaken he...

als je de onderhoudsmanuel aanschaft en je houd je aan wat ze voorschrijven kan je veel centjes uitsparen...

er zijn weinig of vrijwel geen speciale sleutels nodig om een beurt zelf uit te voeren
als je twijfelt wil ik je altijd wel eens verder helpen :wink: al is de K 1200 ook niet echt mijn ding veel scheelt het niet met een 1100 't ziet er alleen anders uit :wink:
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Vermoedelijk houdt de radiatorstof zijn druk niet meer. Je kan dit op een eenvoudige manier controleren. Als je de motor warm hebt gereden, mogen de de slangen die naar de radiator gaan, niet kunnen worden ingeknepen. Deze moeten onder druk staan. Wanneer dit niet het geval is, werkt de drukregeling in de stop niet meer en kookt het water op een lagere temperatuur, met als gevolg dat de expantietank overloopt.

Wel oppassen dat je je niet verbrand aan de toch wel warme leidingen.

Mvg,

Wim
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Theo

Bericht door Theo »

Beste Wim en Danny,

bedankt voor het deskundig advies.

Danny,

kan jij mij eventueel zeggen welke oilieen er allemaal moeten vervangen worden en wat er juist in moet?

Hiermede bedoel ik bvb :

carter-olie + oliefilter = 3,5 liter SAE ??
Cardan olie?
versnellingsbak olie ?

wisselen van nieuwe bougies, ik veronderstel dat dit niet zo moeilijk is, weet jij op hoeveel ik deze moet afstellen?

Alvast bedankt hoor,

groetjes, Theo
josvdp

oliewissel

Bericht door josvdp »

Theo,
Uitleg omtrent de radiatordop klopt volledig. Knijp bij warme motor op de radiatorslangen en deze moeten hard aanvoelen zoniet de radiatordop vervangen.
Betreffende de oliewissel: Ikzelf kiep er de "marly olie" in verkrijgbaar aan gunstige prijs bij de "macro" In de zomerperiode doe ik er een 10w40 op en in de winterperiode een 5w40 type API SJ /CF De eerste is een halfsynthetische olie en heeft een iets hogere dikstroperigheid bij warme motor, vandaar beter geschikt voor de warmere dagen en de tweede is een full-synthetische olie welke dus meer vloeibaar is. (viscositeit genoemd) De specifiecaties SJ duiden op het volgende : S staat voor een olie geschikt voor een benzinemotor - de tweede letter geeft een kwalificatie rangorde waaraan de olie moet voldoen - des te hoger in het alfabet, des te hoger de kwaliteitsnorm. De CF beduidt dat de olie tevens geschikt is voor dieselmotors (C) en tevens slaat de tweede letter terug op een rangorde. Deze olie is dus uitmuntend voor benzinemotoren maar minder geschikt voor dieselmotoren.
De versnellingsbak en achterbrug olie vervang ik door een "Hypoid oil"welke zeer goed de afschuifkrachten kan opvangen. Het type is volledig: Hypoid GL5 75w140 (SAE)
Weet ook dat nu een olieafzuigapparaat te koop wordt aangeboden in de macro aan een zeer schappelijke prijs van net geen vijftig euro. Met dit toestel is de oliewissel echt een makkie.
Groetjes jos
Mijn hobby is mijn beroep.
Danny

Bericht door Danny »

de stop kan je laten testen bij een dealer is voor hen piece off cake, bij jou kan je 't zien he als je ketel op druk staat, als ie fit zie je 't direct...

over olieën zijn evenveel theorieën als oliesoorten en diktes zelf.
een goei advies neem je boekske en neem daarvan 't gemiddelde en dan zit je zeker goed... bv een castrol GPS , wil je liever je geld aan een full synthetic gevendan zijn er talrijke 4 takt soorten op de markt. met een goeie half syntheet heeft ie genoeg en loopt ie als een trein.

voor de boite blijf ik bij 't advies van Getrag (de boite bouwers van BMW) alle theoriën van veel fora negerend en dat is klassieke 80/90 hypoid
ietsje dikker als ze koud is maar perfect als ze op temperatuur is en ze wordt niet te dun zoals veel volsynthetische boite olieën... aangezien ze er vrijwel alla 20000 of 40.000km vanaf gaat is die perfect... volsynthetisch op een auto ok maar die is dan ook "a lifetime"

verder vervang je nog koelvloeistof om de twee jaar is ok...
bougies niet aan prutsen of stellen, die staan fabriek af goed, plooien van een electrode is nooit goed.. :wink:
Plaats reactie