Stilgevallen R12GS
Moderator: GVN
Stilgevallen R12GS
Daarstraks is mijn GS ( na een korte rit van enkele km door de regen, maar weet niet of dat hierbij relevant is ) plots stilgevallen ( en dan nog op weg naar de dealer voor een onderhoud voor ik tien dagen de dolomieten induik ) . Even voordien had hij al even "gehaperd" maar hernam zodra ik gas bij gaf . Niets aan de hand dacht ik . Enkele kilometers verder stond ik stil op de pechstrook. Motor gewoon uitgevallen. Ik ben er in geslaagd om enkele keren opnieuw te starten , draaide even stationair maar viel na enkele seconden steeds weer stil . Enkel keren starten later was de batterij te zwak TRRRR. > remork laten ophalen thuis en afgevoerd
Enkele bijkomende gegevens : zo goed als volle tank , oliepeil ok , al enkele dagen gemerkt dat wanneer ik de contact sleutel omdraai , hij niet steeds de controle cyclus afmaakt , na twee - drie keer proberen lukt dit wel
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?
alternator ?
ring onder contact slot ?
Alvast bedankt om eventuele gelijkaardige ervaring te delen
Enkele bijkomende gegevens : zo goed als volle tank , oliepeil ok , al enkele dagen gemerkt dat wanneer ik de contact sleutel omdraai , hij niet steeds de controle cyclus afmaakt , na twee - drie keer proberen lukt dit wel
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?
alternator ?
ring onder contact slot ?
Alvast bedankt om eventuele gelijkaardige ervaring te delen
Re: Stilgevallen R12GS
peterb schreef: al enkele dagen gemerkt dat wanneer ik de contact sleutel omdraai , hij niet steeds de controle cyclus afmaakt , na twee - drie keer proberen lukt dit wel
Iets doet me denken aan de batterij, maar ik ben geen technieker hé
-
tweecilinderke
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Stilgevallen R12GS
sleuteltransponder !ring onder contact slot ?
zwakke batterij lijkt verdacht, zeker omdat de starter werkte , de startcyclus heeft veel minder stroom nodig dan de starter !
zal wel iets electronisch zijn, ter zit te veel elentriek op tegenwoordig
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: Stilgevallen R12GS
De combinatie van stilvallen en regen doet me denken aan de contacten van de brandstofpomp onder de tank.
Re: Stilgevallen R12GS
Ik dacht aanvankelijk ook in de richting van een slecht contact te meer daar ik niet lang voordien "ne goeien drash" kreeg van een vrachtwagen die door een grote plas reed terwijl ik stond te wachten om de baan over te steken , echter het feit dat de batterij na enkele keren starten niet meer voldoende "peper" heeft om de starter rond te krijgen laat me twijfelen .Jo De Paepe schreef:De combinatie van stilvallen en regen doet me denken aan de contacten van de brandstofpomp onder de tank.
Ik heb hem zonet opnieuw proberen te starten , start eerste keer onmiddellijk , blijft enkele seconden stationair maar niet echt zuiver draaien en valt stil , tweede keer lukt niet meer ( batterij nog niet voldoende opgelaten ) . Ik hoor onder de tank bij het doorlopen de startcontrolecyclus ( of hoe noemt zoiets ) wel een gepruttel ( een soort van licht geslurp) dat me nooit eerder is opgevallen.
-
herbertroelandt
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:31
- Locatie: Hofstade
Re: Stilgevallen R12GS
kapotte ringantenne is uitleesbaar en word ook aangeduid al weet je met een storing nooit wat het nog verder kan veroorzaken, je batterij zou alleszins van een paar startbeurten na mekaar niet mogen weten. Al weten wij natuurlijk niet hoe lang jij start.
Bij een 1200 is 't op een forum puur speculatie omdat er zoveel verschillende factoren kunnen bijdragen tot de symptomen/gevolgen die jij opnoemt.
Effe aan de kast hangen en een paar practische dingen overlopen en meten lijken me aangewezen
Bij een 1200 is 't op een forum puur speculatie omdat er zoveel verschillende factoren kunnen bijdragen tot de symptomen/gevolgen die jij opnoemt.
Effe aan de kast hangen en een paar practische dingen overlopen en meten lijken me aangewezen
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Stilgevallen R12GS
Je was op weg naar de dealer, maar je hebt hem met de remorque naar huis laten voeren? snap ik niet goed....Waarom niet ineens naar de dealer?
Gok op brandstofpomp en een slechte batterij....als ze na een paar keer starten al de geest geeft..... defect alternator waardoor de batterij niet meer oplaadt denk ik niet, aangezien je dan wel een waarschuwingsled zien en dan de batterij gewoon leeggereden wordt, dus ook geen juice meer om een paar startpogingen te doen.
Maar effe uitlezen bij de dealer zou wel zo handig zijn......
Leuk hé al die electronica....
Gok op brandstofpomp en een slechte batterij....als ze na een paar keer starten al de geest geeft..... defect alternator waardoor de batterij niet meer oplaadt denk ik niet, aangezien je dan wel een waarschuwingsled zien en dan de batterij gewoon leeggereden wordt, dus ook geen juice meer om een paar startpogingen te doen.
Maar effe uitlezen bij de dealer zou wel zo handig zijn......
Leuk hé al die electronica....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Stilgevallen R12GS
@ Dirk, er stondDirk Pauwels schreef:Je was op weg naar de dealer, maar je hebt hem met de remorque naar huis laten voeren? snap ik niet goed....Waarom niet ineens naar de dealer?
Kan dus wel naar de daeler geweest zijn, of zo lees ik hetremork laten ophalen thuis en afgevoerd
geheel terzijde natuurlijk.
- ben benieuwd wat het nu was.
batterij, alternator electronicastoring , ring antenne????
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Stilgevallen R12GS
Zou mij ook logisch lijken, maar om 21.55h schrijft hij dat hij net nog geprobeerd had om te starten, dus ofwel is zijn dealer open tot 22h ofwel komt hij zo goed overeen met diene mens dattem er blijft slapen ofwel staat de moto bij hem thuis... 
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Stilgevallen R12GS
Dirk Pauwels schreef:Zou mij ook logisch lijken, maar om 21.55h schrijft hij dat hij net nog geprobeerd had om te starten, dus ofwel is zijn dealer open tot 22h ofwel komt hij zo goed overeen met diene mens dattem er blijft slapen ofwel staat de moto bij hem thuis...
BMW Sleep in garage
Zie dat ze dat niet lezen bij Herr BMW of ze gaan er voor.
Rustig dutje doen terwijl ze aan uw beestje werken
Re: Stilgevallen R12GS
Tegen de tijd dat de auto met remork door de spits ter plaatse was waar ik stond op de E19 was het al voorbij sluitingstijd bij de dealer , dus naar huis en de volgende ochtent op de remorkt naar de dealer.Dirk Pauwels schreef:Je was op weg naar de dealer, maar je hebt hem met de remorque naar huis laten voeren? snap ik niet goed....Waarom niet ineens naar de dealer?
Gok op brandstofpomp ....
Leuk hé al die electronica....
Het euvel is ondertussen verholpen . Het bleek een defecte controller van de benzinepomp te zijn . Voor het probleempje met het contact werd blijkbaar een software uitdate gedaan
Re: Stilgevallen R12GS
tof dat 't in orde is!Heb je meer informatie over de oorzaak van het defect ?peterb schreef:Tegen de tijd dat de auto met remork door de spits ter plaatse was waar ik stond op de E19 was het al voorbij sluitingstijd bij de dealer , dus naar huis en de volgende ochtent op de remorkt naar de dealer.Dirk Pauwels schreef:Je was op weg naar de dealer, maar je hebt hem met de remorque naar huis laten voeren? snap ik niet goed....Waarom niet ineens naar de dealer?
Gok op brandstofpomp ....
Leuk hé al die electronica....
Het euvel is ondertussen verholpen . Het bleek een defecte controller van de benzinepomp te zijn . Voor het probleempje met het contact werd blijkbaar een software uitdate gedaan
Re: Stilgevallen R12GS
pomp sturing/regelaar stuk, die dingen gaan gewoon kapot of bij de eerste werden ze opgevreten door corrosie met hetzelfde gevolg.Heb je meer informatie over de oorzaak van het defect ?
Re: Stilgevallen R12GS
Waarom die kapot gegaan is weet ik niet. Ik heb de defecte unit meegebracht, uiterlijk niets aan te zien , dichtingen vertonen geen spoor van loskomen langs waar eventueel water zou binnengesijpeld zijn. Ik heb ondertussen op internet gelezen dat die wel eens oververhitten of defect gaan van corrosie zoals Danny al zei. Ik zal na mijn dolomieten tripje de unit eens demonteren om te zien of er van binnen iets zichtbaar stuk is .
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken
Groeten
Peter
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken
Groeten
Peter
