BMW R1100rs 1994 verschil in cilinderkoppen
Moderator: GVN
BMW R1100rs 1994 verschil in cilinderkoppen
Dag allemaal,
Ben hier nieuw en heb al een vraag.
Ik heb me vorig jaar een BMW R1100RS van 1994 aangekocht met 124000 km erop.
Heb nu een 10000 erbij gereden en het onderhoud komt eraan.
Nu wat me is opgevallen aan deze moto de linkse cilinderkop heeft 10 koelribben en de linkse heeft er 9.
de linkse heeft uitgebroken tapgaten voor de bevestiging van de kleppendeksel dus lekt die.
De eerste instantie was van deze tapgaten op te lassen en even op de freesbank terug in orde te zetten maar ik krijg deze motor na alles af te stellen zoals het hoort niet onder de 8 liter per 100 km.
Nu dacht ik waarschijnlijk met het verschil van die koppen zou er een verschil zijn in Ø van de kleppen in de klepstelen zit er verschil volgens de gegevens waarover ik beschik.
Ik heb tot hiertoe nog niks gedemonteerd.
Heeft iemand hier een antwoord op.
Alvast bedankt.
Eddy
Ben hier nieuw en heb al een vraag.
Ik heb me vorig jaar een BMW R1100RS van 1994 aangekocht met 124000 km erop.
Heb nu een 10000 erbij gereden en het onderhoud komt eraan.
Nu wat me is opgevallen aan deze moto de linkse cilinderkop heeft 10 koelribben en de linkse heeft er 9.
de linkse heeft uitgebroken tapgaten voor de bevestiging van de kleppendeksel dus lekt die.
De eerste instantie was van deze tapgaten op te lassen en even op de freesbank terug in orde te zetten maar ik krijg deze motor na alles af te stellen zoals het hoort niet onder de 8 liter per 100 km.
Nu dacht ik waarschijnlijk met het verschil van die koppen zou er een verschil zijn in Ø van de kleppen in de klepstelen zit er verschil volgens de gegevens waarover ik beschik.
Ik heb tot hiertoe nog niks gedemonteerd.
Heeft iemand hier een antwoord op.
Alvast bedankt.
Eddy
-
Jo De Paepe
Re: BMW R1100rs 1994 verschil in cilinderkoppen
ik weet dat er een verschil in klepdiameter was bij een GS 94 en 95.
Ik weet niet of dit ook is voor de RS , kijk even of de rondjes met de productiedatum van het stuk overeenkomen met het motorbouwjaar
Ik weet niet of dit ook is voor de RS , kijk even of de rondjes met de productiedatum van het stuk overeenkomen met het motorbouwjaar
Ik heb zelf 1 van de eerste RS-en en die heeft het probleem dat de tapeinden (draadstangen) waarmee de uitlaat bocht vast zit op de cilinder kop oxideren in de pekel.
Dus wat je dan krijgt is dat het aluminium pilaartje waar die instaan scheuren door uitzetting van de tapeind door corrosie.
Ik kan morgen wel fff tellen hoe het zit met de koel ribben...
Maar als je die kop er af haalt, doe dan eerst een tire wrap (aka kabelbinder) dor je nokkenasketting en bijbehorend tandwiel.
Dan blijft de synchronisatie in orde
Dus wat je dan krijgt is dat het aluminium pilaartje waar die instaan scheuren door uitzetting van de tapeind door corrosie.
Ik kan morgen wel fff tellen hoe het zit met de koel ribben...
Maar als je die kop er af haalt, doe dan eerst een tire wrap (aka kabelbinder) dor je nokkenasketting en bijbehorend tandwiel.
Dan blijft de synchronisatie in orde
-
MidlifeCruise
-
der_joachim
- Contacteer:
Wellicht is één van de koppen niet origineel?
RS1100 van eind 93 ; 9 links en 9 rechts
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage
)
Ja bij deze Rs is er zeker goed aan gebroddeld ik kom van alles tegen o.a : de uitlaat hangt vast alleen op de stutten die uit de kulas komen, de midden verankering is gewoon verdwenen.
Ik heb nu de de boutgaten die de klepdeksels vasthouden langs de kant van de uitlaat doorgeboord en doorgetapt Met M6, ga maandag op het werk de originele bouten verlengen en zien wat dit geeft.
Want eigelijk rijd deze S super goed en ik rij er ook zeer graag mee.
Dank voor jullie reacties.
Groeten ,
Eddy
Ik heb nu de de boutgaten die de klepdeksels vasthouden langs de kant van de uitlaat doorgeboord en doorgetapt Met M6, ga maandag op het werk de originele bouten verlengen en zien wat dit geeft.
Want eigelijk rijd deze S super goed en ik rij er ook zeer graag mee.
Dank voor jullie reacties.
Groeten ,
Eddy
Neem aan dat de koelribben afgebroken zijn, want als je de kop zover terg freest vlakt dan zijn de kleppen te lang en de bouigie tikt dan tegen de
zuiger aan.
Ik heb mijn cilinder koppen laten oplassen bij bakker frame bouw in heerhugowaard zodat de uitlaat wel goed vast zit.
zuiger aan.
Ik heb mijn cilinder koppen laten oplassen bij bakker frame bouw in heerhugowaard zodat de uitlaat wel goed vast zit.
Neen de koelribben zijn niet afgebroken .
Het zijn de draadgaten van M6 die het kleppendeksel op zijn plaats moet houden, denk dat men voorganger deze met een te hoog moment heeft aangedraaid en zo deze opstaande draadblokjes heeft uitgebroken.
Indien mijn oplossing niet werkt zal ik toch voor een tweedehands cilinderkop moeten gaan echter je weet nooit wat je koopt.
Zal dan waarschijnlijk voor een volledige cilinderkop reviesie van beide moeten gaan.
Eddy
Het zijn de draadgaten van M6 die het kleppendeksel op zijn plaats moet houden, denk dat men voorganger deze met een te hoog moment heeft aangedraaid en zo deze opstaande draadblokjes heeft uitgebroken.
Indien mijn oplossing niet werkt zal ik toch voor een tweedehands cilinderkop moeten gaan echter je weet nooit wat je koopt.
Zal dan waarschijnlijk voor een volledige cilinderkop reviesie van beide moeten gaan.
Eddy