K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Moderator: GVN
K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Hallo
Ik heb een K100RT van 1985 gekocht met op de km-teller 26.500 miles maar ik vermoed dat gezien zijn leeftijd de teller eens werd vervangen. De RT oogt nog goed (foto's volgen), start goed, draait mooi op ralenti en rijdt zeer goed. Hij haalt vlot de 5.000 rpm en rijdt dan een 125 km/uur maar gaat daarna bij volgas niet boven de 6.000 rpm waarbij hij ongeveer 145 rijdt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Ik heb injectorreiniger in de benzinetank gedaan met voor gevolg dat hij wel nog iets vlotter optrekt maar 6.000 rpm blijft de top. Heeft iemand een idee ? Alvast bedankt ! Mvg, Alain.
Ik heb een K100RT van 1985 gekocht met op de km-teller 26.500 miles maar ik vermoed dat gezien zijn leeftijd de teller eens werd vervangen. De RT oogt nog goed (foto's volgen), start goed, draait mooi op ralenti en rijdt zeer goed. Hij haalt vlot de 5.000 rpm en rijdt dan een 125 km/uur maar gaat daarna bij volgas niet boven de 6.000 rpm waarbij hij ongeveer 145 rijdt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Ik heb injectorreiniger in de benzinetank gedaan met voor gevolg dat hij wel nog iets vlotter optrekt maar 6.000 rpm blijft de top. Heeft iemand een idee ? Alvast bedankt ! Mvg, Alain.
Laatst gewijzigd door AlainL op 13 sep 2011, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1150GS 2002
-
tweecilinderke
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Misschien wat meer details?
laatste onderhoud?(syncronisatie)
wanneer is het heuvel begonnen?
laatste onderhoud?(syncronisatie)
wanneer is het heuvel begonnen?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Hallo,
Eigenlijk heb ik dit pas ervaren de week na ik hem kocht toen ik een grotere rondrit heb gemaakt. De verkoper was een oudere man die volgens mij er echt niet vlugger mee heeft gereden.
Ik heb hem nog niet in onderhoud gestoken. Heb zelf alle vloeistoffen vervangen. Ik tracht hierbij eerst na te gaan welk advies ik kan vinden en mocht ikzelf het niet kunnen aanpakken dan dringt een BMW-onderhoud zich op.
mvg
Alain
Eigenlijk heb ik dit pas ervaren de week na ik hem kocht toen ik een grotere rondrit heb gemaakt. De verkoper was een oudere man die volgens mij er echt niet vlugger mee heeft gereden.
Ik heb hem nog niet in onderhoud gestoken. Heb zelf alle vloeistoffen vervangen. Ik tracht hierbij eerst na te gaan welk advies ik kan vinden en mocht ikzelf het niet kunnen aanpakken dan dringt een BMW-onderhoud zich op.
mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
-
tweecilinderke
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Alain, je moet toch bij verkoop de intervallen van het onderhoud kennen?
elke 10000km zeker syncronisatie en oliebeurt op zijn minst uitvoeren.
Als je daar geen nota van hebt dat dit is gebeurt zou ik daar beginnen!
elke 10000km zeker syncronisatie en oliebeurt op zijn minst uitvoeren.
Als je daar geen nota van hebt dat dit is gebeurt zou ik daar beginnen!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Welke is 't nu ne K100RT of nen R100RT??
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Hallo
Sorry, ik heb de eerste posting aangepast: het is een K100RT.
Mvg
Alain
Sorry, ik heb de eerste posting aangepast: het is een K100RT.
Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
-
John
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Benzinefilter al vervangen?
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Neen, benzinefilter nog niet vervangen. Kans of verstopping ? Wordt dit enkel voelbaar bij volgas ?
BMW R1150GS 2002
-
John
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Wanneer vraagt em het meeste drinken? 
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
OK, ik zal deze vervanging. Ik vermoed dat dit iets is dat men zelf kan doen ?
Ook had ik nooit gedacht dat de benzinepomp zo hoorbaar was op een K-model. Dit komt boven het motorgeluid. Normaal ? Is wel (iets) minder bij volle tank.
Ook had ik nooit gedacht dat de benzinepomp zo hoorbaar was op een K-model. Dit komt boven het motorgeluid. Normaal ? Is wel (iets) minder bij volle tank.
BMW R1150GS 2002
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Teller in miles, ingevoerd uit UK of USA? In het verleden met andere merken al vaker ondervonden dat die USA spullen langs alle kanten genepen zijn. Langere overbrenging zal er wel niet opzitten, maar restrictors in inlaat of genepen door een motronic relais of zo zou mss wel kunnen. Ik ken zelf merken waar er andere nokken opzaten dan op de europese modellen.
Ik zou beginnen met het makkelijkste, inlaat checken, groot onderhoud geven, mss kom je ergens een mechanische of electronische restrictor tegen.
een benzine pomp hoor je meestal wel draaien, geen ervaring met de K modellen, maar als je ze echt luid hoort, is de lagering versleten, de pomp werkt dan nog wel, maar zal binnenkort aan vervanging toe zijn. Bij sommige modellen maken ze ook meer lawaai als de benzinefilter dicht zit, dus filter vervangen is al geen slecht idee
Ik zou beginnen met het makkelijkste, inlaat checken, groot onderhoud geven, mss kom je ergens een mechanische of electronische restrictor tegen.
een benzine pomp hoor je meestal wel draaien, geen ervaring met de K modellen, maar als je ze echt luid hoort, is de lagering versleten, de pomp werkt dan nog wel, maar zal binnenkort aan vervanging toe zijn. Bij sommige modellen maken ze ook meer lawaai als de benzinefilter dicht zit, dus filter vervangen is al geen slecht idee
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
John
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Als je dan toch de boel uit mekaar haalt...pomp na verwijderen van de zeef onderaan eens goed bekijken op corrosie. Desnoods overvloedig inspuiten met WD40 en ze dan "even" laten draaien. Mag ook even andersom (aansluiting andersom)
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Mijn idee gaat ook richting benzine, verder vraag ik me af wat vind je goed rijden als je eigenlijk niet weet hoe deze blokken rijden?
krijg je de motor hoger in toeren als je gewoon stilstaand de kraan opendraait??
Heb ooit eens ene gehad die een dermate versleten -uitgerafeld, gerokken- gaskabel had dat ie niet harder kon
tankdop eraf en nieuwe filter erin, 10 minuten werk
krijg je de motor hoger in toeren als je gewoon stilstaand de kraan opendraait??
Heb ooit eens ene gehad die een dermate versleten -uitgerafeld, gerokken- gaskabel had dat ie niet harder kon
tankdop eraf en nieuwe filter erin, 10 minuten werk
-
bmwfreakske
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Heb hetzelfde probleem met de K75,al van alles geprobeerd..AlainL schreef:Hallo
Ik heb een K100RT van 1985 gekocht met op de km-teller 26.500 miles maar ik vermoed dat gezien zijn leeftijd de teller eens werd vervangen. De RT oogt nog goed (foto's volgen), start goed, draait mooi op ralenti en rijdt zeer goed. Hij haalt vlot de 5.000 rpm en rijdt dan een 125 km/uur maar gaat daarna bij volgas niet boven de 6.000 rpm waarbij hij ongeveer 145 rijdt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Ik heb injectorreiniger in de benzinetank gedaan met voor gevolg dat hij wel nog iets vlotter optrekt maar 6.000 rpm blijft de top. Heeft iemand een idee ? Alvast bedankt ! Mvg, Alain.
Andalousie 09/2018
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Doe ook es een compressie test, mss problemen met compressiesegment van 1 cilinder? Als alles ok is kan je dat ook al uitsluiten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
@ Luc: rijdt die 75 nu nog nie normaal??
-
Swa Brasschaat
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:39
- Woonplaats: Brasschaat
- Locatie: Antwerpen
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Als't de benzine zou zijn moet hem schokken (heb zelf ooit 6 fiters moeten vervangen wegens produktiefout , deze filters barste steeds open en ik verloor druk) bovendien staat het benzine systeem op circulatie en is er een drukregulator. Heb eens ooit debiet gemeten , moet dacht ik meer dan 3,4 l p/m zijn
Mogelijk zoeken in de luchttoevoer en de luchtmeter (zit klep in ) te regelen met bijpass schroef op deze meter en co meting. Maar best even laten nazien door ervaren iemand. Veel kan daar niet aan zijn. Heb hier ook nog ne K100rt van 85 en betaal nu € 32 voor oltimer denk ik
Swa Brasschaat
Mogelijk zoeken in de luchttoevoer en de luchtmeter (zit klep in ) te regelen met bijpass schroef op deze meter en co meting. Maar best even laten nazien door ervaren iemand. Veel kan daar niet aan zijn. Heb hier ook nog ne K100rt van 85 en betaal nu € 32 voor oltimer denk ik
Swa Brasschaat
-
Jo De Paepe
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Yep,
een euvel dat vaak voorkomt bij ouder K's zijn gescheurde of verduurde aanzuigrubbers . Daardoor zuigt hij valse lucht.
even een penseeltje in benzine dopen en langs de aanzuigrubbers gaan. Veranderd het stationair toerental ,dan hebt ge de dader(s)
een euvel dat vaak voorkomt bij ouder K's zijn gescheurde of verduurde aanzuigrubbers . Daardoor zuigt hij valse lucht.
even een penseeltje in benzine dopen en langs de aanzuigrubbers gaan. Veranderd het stationair toerental ,dan hebt ge de dader(s)
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Hallo, ik heb zonet de benzinefilter vervangen en een rondrit gedaan. Jammer genoeg geen verbetering. Aan 6000 rpm zit ik aan volgas en rij iets meer dan 145.
Ik heb bewust maar 1 aanpassing gedaan en een rondrit gedaan dit om eenduidig naar een oplossing te zoeken. Ik demonteer de benzinepomp de volgende keer.
Nu bij het tanken de 2de helft van het Motul injectiepompreiniger ingedaan.
Mvg
Alain
Ik heb bewust maar 1 aanpassing gedaan en een rondrit gedaan dit om eenduidig naar een oplossing te zoeken. Ik demonteer de benzinepomp de volgende keer.
Nu bij het tanken de 2de helft van het Motul injectiepompreiniger ingedaan.
Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
valse lucht is ook mijn gedachte.
Een bekende boosdoener is een poreuze carterontluchtingsslang, # 10. Eenvoudig vast te stellen en te vervangen
Een bekende boosdoener is een poreuze carterontluchtingsslang, # 10. Eenvoudig vast te stellen en te vervangen
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Als je filter oke is koop een buske remmenreiniger of WD40 of systeem met penseel en naft en controleer je aanzuigrubber en de carterontluchting.
let wel de carterontluchting kan er perfect uitzien tot je er tegen duwt dan zie je pas de barsten.
als 't de aanzuigrubbers zijn dan heb je een heel leuke klus voor de boeg
let wel de carterontluchting kan er perfect uitzien tot je er tegen duwt dan zie je pas de barsten.
als 't de aanzuigrubbers zijn dan heb je een heel leuke klus voor de boeg
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Hallo, er zitten effectief barstjes in de carterontluchtingsdarm. Morgen steek ik er een nwe op. Hopelijk resultaat ! Mvg, Alain.
BMW R1150GS 2002
-
John
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Is die darm vettig aan de buitenkant? Zoniet is dat de oorzaak niet. Barstjes wil nog niet zeggen dat em effectief lek is. Maar vraagt wel om vervanging.
Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm
Dan vervangen, anders denk je straks dat de versnellingsbak lektAlainL schreef:Is idd vettig.
Zo wordt je langzaam duidelijk, dat het probleem vaak op 'n andere manier wordt aangepakt.
Mijn K1100rs, had ook overal slechte rubbers, die van de uitlaat onder de voetstep bijrijder.
Deze zorgt dan dat de bochten die van de cylinders afkomen gaan los zitten.
En dat stommer rubbertje kost iets van 5Euro bij de hobbyïst te Hunsel.
Verschil is er wel merk ik de 1100 haalt met gemak 230km/uur bij 8.000 toeren.
mvg Nico
MG Breva 850
