zijkoffer opent niet meer...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
X men

zijkoffer opent niet meer...

Bericht door X men »

Acht dagen rondgereden in Noorwegen. Elke avond dezelfde vervelende situatie : één van de zijkoffers opent niet meer.
Het losklikken van de hendel door op de sleutelhouder te duwen werkt, maar als je dan aan de hendel trekt klikt de koffer niet open.
De eerste avond al voorgehad, niet plezant. Een van onze groep had een multi tool mee van Leatherman. Met de platte schroevedraaier zitten tussen wrikken om wat opening te forceren, dan het vrouwke die eraan zat te trekken tot het loskwam. Is acht dagen lang een routine geworden :-(

Als de koffer open is, zie je dat het schuifsysteem wel degelijk werkt. Ik vermoed dat het (net) niet ver genoeg schuift om de haakjes los te klikken.

Heeft iemand van jullie dit ook al voorgehad ? Is daar iets aan te doen ? In een topic van 2010 las ik dat de topkoffer demonteerbaar is, maar is de zijkoffer ook demonteerbaar ?
Danny

Re: zijkoffer opent niet meer...

Bericht door Danny »

Tja ik ken wel 10 modellen van zijkoffers :roll:
Niet iedereen weet welke motor jij hebt en welke koffers er aan hangen :wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ook idee welke koffers jij hebt, destijds met de 1100/1150 en 1200 varios nooit problemen gehad, maar ik ken er wel die een klein gaatje moesten boren, omdat de koffer zodanig onder vacuum stond dat ze niet meer open te krijgen was. verder de boel inspuiten met siliconen spray helpt ook wel eens tegen knellen, eventueel de scharnieren en schuifpunten met parafinespray.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
J
Contacteer:

Bericht door J »

ja welke moto, welke zijkoffer ????

bij Gsa toerkoffers in alu is het inderdaad bij grote temp verschillen en hoogte verschillen dat het moeilijk is om de koffers open te krijgen. Met wat wringen gaat het dan wel. Koffers trekken inderdaad vacuum. Gaatje boren zou ik zeker niet doen, koffer bewijst hiermee wel dat hij waterdicht is he.

J :wink:
't vollek va Gùùk red ùùk........
Zeppe

Bericht door Zeppe »

uit de beschrijving van de handeling die moet gedaan worden,
lijkt het mij hier niet te gaan om alu-koffers,
maar eerder de originele vario koffers van BMW

maar ja, daar is het probleem nog niet mee opgelost

:wink:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
X men

Bericht door X men »

:oops: sorry...

Ik heb een R1200R model 2007 met de standaard bmw koffers. Dus dezelfde als op de RT worden gebruikt.

Hopelijk is dit lastige mankement te verhelpen.
Danny

Bericht door Danny »

Yep die zijn te verhelpen, er zitten een paar stangetjes in en heel die handel vraagt al eens wat silicone of teflonspray, soms geraakt er wat vuil mee naar binnen wat kan leiden tot slechter werken... dus effe de bedieningsorganen al eens flink doorsmeren of als je zin hebt uiteen nemen... :mrgreen:
haté

Bericht door haté »

Ook eens voorgehad tijdens een tripje in Duitsland, méér dan vervelend. Koffer was wel gedemonteerd, en lag op slot in de hotelkamer...
via de hoteluitbater kontakt gelegd met een bmw-garage, bereid om op zondag even te kijken....
wisten toen nog wel niet hoe we die koffer ginder konden krijgen...
Uiteindelijk 's héél dikwijls geduldig en zonder forceren blijven proberen met de sleutel mét sla-olie, mayonaise, en en één of andere dipsaus, en toen ging dat verdomde slot toch open...
dus niet naar de BMW-garage, uiteraard koffer voor de rest van de trip niet meer op slot gedaan en thuis gedemonteerd op zoek naar...
niks gevonden, proper gemaakt, WD-40 erop en sindsdien géén problemen meer
geluk gehad ???
pirre105
Contacteer:

Bericht door pirre105 »

Zelfde probleem gehad met koffers van mijn RT 1200 van 2007.Koffers trekken wegens de toch wel goede afdichting vacuum met alle problemen vandien!! Ge staat daar maar met uwe schonen BMW voor het hotel te sukkelen om de koffers open te krijgen terwijl iedereen u nastaart en al aan het aperitief bezig is.
Oplossing is effectief een piepklein gaatje onderaan in dubbele wand van de koffers in boren en sedertdien heb ik nooit meer het probleem gehad.
Vond deze oplossing hier ergens op de site doch weet niet meer waar.Zal eens zoeken.
En neen nooit geen water hierdoor binnen gekregen.
Ik hou van Lut en mijn GSA.
STerling Will

Bericht door STerling Will »

Ik heb een probleem om mijn topkoffer ( 28 liter model op R1200ST) open te krijgen. Slot draait goed met sleutel maar de knop indrukken waardoor de hendel loskomt is zo goed als onmogelijk, lukt alleen door heel veel druk uit te oefenen op de knop met de steel van schroevendraaier of iets dergelijks want met mijn duim kan ik niet genoeg kracht zetten. Wie weet raad ?
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

wd40
Gaby

Bericht door Gaby »

De problemen met het niet meer openen, gaat het daarbij om koffers die regelmatig gebruikt worden?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
STerling Will

WD40 bracht geen soelaas. De koffers worden maar twee keer per jaar gebruikt, dit is als ik op vakantie ga. Maar met ze zijkoffers heb ik geen probleem, enkel met de topcase. Als ik wist hoe ik het cilinderslot uit de koffer kan halen kon ik mogelijk zien wat er schort.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

bij de koffers van de 1100 is er een gaatje waarin je een stalen pen moet drukken om de cilinder te verwijderen.

Moet ie wel open zijn. Ik verwacht dat het bij jouw koffers iets soortgelijks is.
STerling Will

'k Zal het eens bestuderen na de reis. Ondertussen beslist dat de Givi Maxi mee mag naar Schotland.
Bedankt voor de reacties.
Plaats reactie