onweer - gevaarlijk voor motorrijders ?
Moderator: GVN
onweer - gevaarlijk voor motorrijders ?
Heb zaterdagavond het twijfelachtige genoegen gehad van A'pen naar Leuven te bollen ( was eerder zwemmen...) vergezeld van het stevige onweer met striemende regen, stevige wind, prachtige bliksems en stevige krakende donderslagen.
Leuke ervaring overigens, al dit puur natuurgeweld. Je voelt je oh zo klein...
Voor auto's geldt het principe van de kooi van faraday, dus je bent beschermd.
Zat mij onderweg echter wel af te vragen in hoeverre je als motorrijder kwetsbaar(der) bent voor bliksem, dus of het verstandig is om ergens te schuilen, en zo ja, waar dan ?
Leuke ervaring overigens, al dit puur natuurgeweld. Je voelt je oh zo klein...
Voor auto's geldt het principe van de kooi van faraday, dus je bent beschermd.
Zat mij onderweg echter wel af te vragen in hoeverre je als motorrijder kwetsbaar(der) bent voor bliksem, dus of het verstandig is om ergens te schuilen, en zo ja, waar dan ?
-
Jo De Paepe
Re: onweer - gevaarlijk voor motorrijders ?
Schuilen doe je midden in het veld onder de enige boom die er staat
Nee serieus nu , 'k heb het ook al enkele keren meegemaakt en mij dat ook al afgevraagd.
Ik ga er van uit dat op de meeste wegen er obstakels zijn zoals lantaarnpalen , bomen etc die als mikpunt voor de bliksem dienenen.
Meestal rij ik geconcentreerder vanwege de watergladheid en de automobilisten die zo mogelijk nog simpeler ,dwazer rijden dan gewoonlijk.
Als het mij echt te erg wordt schuil ikonder een brug ofzo.
Ooit al eens weggestuurd door een rijkswachter omdat ik langs de R4 onder een brug stond te schuilen achter een opening door de vangrail , waar de motor van de snelweg stond
Nee serieus nu , 'k heb het ook al enkele keren meegemaakt en mij dat ook al afgevraagd.
Ik ga er van uit dat op de meeste wegen er obstakels zijn zoals lantaarnpalen , bomen etc die als mikpunt voor de bliksem dienenen.
Meestal rij ik geconcentreerder vanwege de watergladheid en de automobilisten die zo mogelijk nog simpeler ,dwazer rijden dan gewoonlijk.
Ooit al eens weggestuurd door een rijkswachter omdat ik langs de R4 onder een brug stond te schuilen achter een opening door de vangrail , waar de motor van de snelweg stond
Ik denk dat het zelfde princiepe geldt als bij een auto aangezien je ook op rubber staat en dus geen contact met de grond maakt.
Denk ik...
Denk ik...
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
-
Frans
Volgens mij zeer gevaarlijk, best schuilen maar niet onder een boom.
Je bent zeker niet geisoleerd van de grond door de regen.
De kooi van Faraday (auto)heeft niks te maken met rubberisolatie, maar de electriciteit wordt om je heen geleid.
Je bent zeker niet geisoleerd van de grond door de regen.
De kooi van Faraday (auto)heeft niks te maken met rubberisolatie, maar de electriciteit wordt om je heen geleid.
-
BertAdventure
Bij auto’s is meestal ( op enkele cabrio’s en andere exoten na ) een kooi van faradai van toepassing. Een kooi van faradai is een constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer die er voor zorgt dat statische elektrische velden niet tot binnen de kooi kunnen doordringen. De kooi is wel doordringbaar voor statische magnetische velden zoals het aardmagnetisch veld. De kooi biedt bescherming tegen statische ontladingen zoals bliksem.
Bij een motor is dit een gans ander verhaal. Daar is de motorrijder samen met de motor een betere geleiding dan lucht, m.a.w. je bent eigenlijk ideaal om de bliksem af te leiden naar de grond. Met de enkele centimeters rubber onder je, moet je dus geen rekening houden !
Dit betekend dat het heel erg onveilig is om met bliksem op je motor te blijven verder rijden.
grtjs, Bert
Bij een motor is dit een gans ander verhaal. Daar is de motorrijder samen met de motor een betere geleiding dan lucht, m.a.w. je bent eigenlijk ideaal om de bliksem af te leiden naar de grond. Met de enkele centimeters rubber onder je, moet je dus geen rekening houden !
Dit betekend dat het heel erg onveilig is om met bliksem op je motor te blijven verder rijden.
grtjs, Bert
-
Cindy
Nooit meer!!!Alsjeblief!!! geef deze raad nooit door aan derden want mijn maag keert 5 maal om...die rijkswachter had overschot van gelijkJo De Paepe schreef:...........

Als je ergens gaat schuilen waarbij je (door natte laarzen bijvoorbeeld) nog een redelijk goed contact met
de aarde maakt dan is het belangrijk de voeten bij mekaar te houden om niet door stapspanning indirect
getroffen te worden (zo worden er bijvoorbeeld wel eens koeien in "t veld gedood, geen rechtstreekse inslag
te zien en toch electrocutie door het verschil in spanning tussen voor-en achterpoten.)
de aarde maakt dan is het belangrijk de voeten bij mekaar te houden om niet door stapspanning indirect
getroffen te worden (zo worden er bijvoorbeeld wel eens koeien in "t veld gedood, geen rechtstreekse inslag
te zien en toch electrocutie door het verschil in spanning tussen voor-en achterpoten.)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
MiGSel
- Contacteer:
Cindy schreef:Nooit meer!!!Alsjeblief!!! geef deze raad nooit door aan derden
Je hebt een detailke gemist denk ik:
Jo De Paepe schreef:achter een opening door de vangrail , waar de motor van de snelweg stond
-
Cindy
Zoek die opening dan maar een keertje onder die brug.... ga je verder zoeken naar zo'n brug mét opening....ga dan beter die snelweg af en zoek elders een schuilplaats....ja het kan je overal overkomen en ik dacht ook met 4 pinkers op op een pechstrook....zelfs géén drukke snelweg hier sta je iets veilig....vergeet het mensen pechstrook is en blijft moordstrook!!! ook al zijn er gaatjes tussen de vangrails
-
Jo De Paepe
Onder bijna elke brug (allez , net na de brug)is een opening in de vangrail waarachter een verharde betonnen strook ligt.
Op deze strook parkeren doorgaans de wagens met de flitscamlera op driepikkel.
Je moet er maar eens op letten als je onder een brug passeert.
Op deze strook parkeren doorgaans de wagens met de flitscamlera op driepikkel.
Je moet er maar eens op letten als je onder een brug passeert.
-
Cindy
doe wa je wil....ik heb mijn les geleerd en kan alleen maar meegeven dat het wel eens dik kan tegenvallen....je moet er maar juist staan 
Vrouwen willen ze altijd meenemen hé.Cindy schreef:doe wa je wil....ik heb mijn les geleerd en kan alleen maar meegeven dat het wel eens dik kan tegenvallen....je moet er maar juist staan
-
adjuvo
Als je weet dat de brandweer , ziekenwagens en politievoertuigen indien mogelijk ook de pechstrook mijden als de pest en bij voorkeur door de file filteren weet je vermoedelijk genoeg ...
Je moet maar eens een keer kijken wat voor rotzooi je er tegen het lijf loopt, banden , nagels , glas , ga zo maar door ...
Stilstaande voertuigen op de pechstrook hebben overigens een magische aantrekkingskracht op het achteropkomend verkeer, zelfs signalisatievoertuigen met stootkussens welke bij wegenwerken worden ingezet ontsnappen er niet aan .
Laat staan dat die vier pinkertjes het verschil zullen maken .
Cindy heeft overschot van gelijk , die pechstrook heeft haar naam echt niet gestolen ...
Bedankt meisken om er een paar wakker te schudden .
Je moet maar eens een keer kijken wat voor rotzooi je er tegen het lijf loopt, banden , nagels , glas , ga zo maar door ...
Stilstaande voertuigen op de pechstrook hebben overigens een magische aantrekkingskracht op het achteropkomend verkeer, zelfs signalisatievoertuigen met stootkussens welke bij wegenwerken worden ingezet ontsnappen er niet aan .
Laat staan dat die vier pinkertjes het verschil zullen maken .
Cindy heeft overschot van gelijk , die pechstrook heeft haar naam echt niet gestolen ...
Bedankt meisken om er een paar wakker te schudden .
-
Jo De Paepe
Nog enen die niet goed kan lezen 
-
John
- Contacteer:
Rudi.....da is geen meisken hé! 
-
adjuvo
Jo , wat heb ik gemist ?Jo De Paepe schreef:Nog enen die niet goed kan lezen
-
adjuvo
John schreef:Rudi.....da is geen meisken hé!
John ,
ne vent die zichzelf Cindy noemt ben ik nog niet tegen het lijf gelopen , maar allez , bij deze mijn excuses , maak er dan maar "manneken" van
-
Jo De Paepe
Dat betonnen strookje ACHTER de vangrail onder de meeste bruggen . Op de laatse foto met die jeep zie je net de onderbreking van de vangrail .Jo , wat heb ik gemist ?
De strook word veel gebruikt om de anonieme voertuigen een beetje aan het zicht te ontrekken als ze snelheidscontroles doen .
Hun driepoot met camera staat dan in de middenberm
-
adjuvo
Ach , dat ...ok .Jo De Paepe schreef:Dat betonnen strookje ACHTER de vangrail onder de meeste bruggen . Op de laatse foto met die jeep zie je net de onderbreking van de vangrail .Jo , wat heb ik gemist ?
De strook word veel gebruikt om de anonieme voertuigen een beetje aan het zicht te ontrekken als ze snelheidscontroles doen .
Overigens : 26/04/2009 :
LAWRENCE, Kan. — A 45-year-old Lawrence man was killed when he was hit by lightning as he was riding his motorcycle as storms swept through northeast Kansas.
Jefferson County Sheriff Jeff Herrig says the man was with six other motorcyclists who are members of the Bikers Against Child Abuse group. He was hit by lightning about 5 p.m. Saturday on U.S. 24 between Perry and Granville.
A man riding next to the victim was treated and released at a Topeka hospital. The other five members of the group were not injured.
Herrig says the motorcyclists were returning home after visiting some children they had helped in the past in their work against child abuse. He calls the man's death a "tragic, sad thing."
Zoek anders maar eens op google naar "biker killed by lightning" , da's dus al even erg als op de pechstrook staan
-
Cindy
Weet wat je bedoelt JoJo De Paepe schreef:Dat betonnen strookje ACHTER de vangrail onder de meeste bruggen . Op de laatse foto met die jeep zie je net de onderbreking van de vangrail .Jo , wat heb ik gemist ?
-
props-n-blades
Niemand geprobeerd gisteren ? 't Was nochthans de moment hé 
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Al bij al nog goed thuis geraakt. Heb onze "nieuwe" wel door het water mogen navigeren alsof ik schipper wasprops-n-blades schreef:Niemand geprobeerd gisteren ? 't Was nochthans de moment hé
Er waren stroken waar je gemakkelijk eerste zwemlessen kon geven
Het was niet altijd een pretje door zo'n diep water te moeten rijden. Mijn schoenen staan nog te drogen
En dan zwijgen we over het opspattend water wanneer je naast een vrachtwagen moest rijden. Ik kreeg daar meer water over me heen dan wanneer ik thuis onder de douche sta !
Al bij al, goed thuis gekomen, en onze "nieuwe" weet ondertussen ook weeral wat een Belgisch "draschke" is.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
-
adjuvo
Gewoon gedaan zoals altijd , niks aan de hand , die gratis waterkoeling mocht wel eens een keer .props-n-blades schreef:Niemand geprobeerd gisteren ? 't Was nochthans de moment hé
Ik zou wel een graag weten welk verkeersreglement je zou verbieden om achter de vangrail op de pechstrook verbied te gaan staan.
Als mijnheer de agent me in zulke omstandigheden zou willen beboeten dat hij dat dan maar doet, betalen zal ik het dan ook niet.
Maar wel al te graag dit voor de politierechtbank laten komen, met dan de vraag aan de rechter met welk recht een agent in functie me naar een mogelijke zelfmoord verplicht te handelen ?
Dan vele agenten buiten de wegcode maar simpele, onwillende omhooggevallen zielen zijn is hun goed recht, maar is niet aan mij besteed
Als mijnheer de agent me in zulke omstandigheden zou willen beboeten dat hij dat dan maar doet, betalen zal ik het dan ook niet.
Maar wel al te graag dit voor de politierechtbank laten komen, met dan de vraag aan de rechter met welk recht een agent in functie me naar een mogelijke zelfmoord verplicht te handelen ?
Dan vele agenten buiten de wegcode maar simpele, onwillende omhooggevallen zielen zijn is hun goed recht, maar is niet aan mij besteed