De laatste jaren rij ik met mijn 1200GSA met Tourance EXP waarvan ik heel tevreden ben. Echter, soms mis ik wel het voordeel van een noppenband om het zand op te zoeken. Op grint heb ik weinig problemen met de EXP's, maar het mag wel eens wat meer zijn.
Ik heb nu overal al zitten zoeken (ook op dit forum) en vind eigenlijk geen goede band die goed in het midden zit om van beide voordelen te kunnen genieten, maw: goed bochtenwerk kunnen combineren met regelmatig kunnen "spelen" op zandweggetjes.
Ik weet dat ik misschien te veel vraag, daarom dacht ik er ook aan om eventueel een set velgen tweedehands te zoeken om steeds de mogelijkheid te hebben om voor mijn vertrek te kunnen kiezen ... ik zit dan wel natuurlijk met de ombouw (vooral het voorwiel).
Hoe lossen jullie dit op? Of hebben jullie ervaring met een type band welke goed in het midden ligt ? Of heeft er iemand een set velgen liggen ?
wisselen van noppen naar gewone banden (en vice versa)
Moderator: GVN
Re: wisselen van noppen naar gewone banden (en vice versa)
Als je road en off road wil combineren, TKC80: ik reed er mijn bakken of voetsteunen mee aan de grond op asfalt en heb er menig intensief offroad tripke mee gedaan. Voor mij nog steeds het beste compromis tot nu toe. Wel opletten in de regen, daar houden ze niet zo geweldig van, al blijft het zeker doenbaar.
Heb ook al positieve commentaren gezien over de Hedenau K60, maar geen ervaring mee.
T
Heb ook al positieve commentaren gezien over de Hedenau K60, maar geen ervaring mee.
T
Heb de Heidenau K60 op mijne F650GS Dakar gelegd voor mijn trip naar de Caucasus. Ben benieuwd hoe ze het zullen doen de komende weken! Heb er veel positiefs over gehoord.
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
-
®win
- Contacteer:
TKC80's zijn idd een goed alternatief, hoewel de achterband bij veelvuldig weggebruik wel hard slijt.
Lastigste van ombouwen met een tweede set velgen is de remschijven. Neem je een tweede set velgen, dan doe je er goed aan extra remschijven + ABS-ring erbij aan te schaffen, dan is ombouwen slechts 10 minuten werk. Gezien remschijf en remblokken op elkaar inslijten, zou mijn voorkeur zijn dat elk voorwiel z'n eigen remblokken krijgt....
Lastigste van ombouwen met een tweede set velgen is de remschijven. Neem je een tweede set velgen, dan doe je er goed aan extra remschijven + ABS-ring erbij aan te schaffen, dan is ombouwen slechts 10 minuten werk. Gezien remschijf en remblokken op elkaar inslijten, zou mijn voorkeur zijn dat elk voorwiel z'n eigen remblokken krijgt....
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
Heidi's zou ik niet doen zitten tussen de twee in maar vind zelfs tkc op asfalt beter.
Maar de TKC's kunnen natuurlijk niet tippen aan een tourance of iets dergelijks.
Ik heb de heidi's offroad gebruikt maar die zit meteen toe als het wat vettiger is en zodra het wat warmer wordt (vanaf 15°) had ik het gevoel net met lekke banden te rijden, in koude winterdagen vond ik ze wel heel goed presteren zelfs op nat.
zou echter adviseren ga voor een tweede setje velgen echter onderschat niet wat dat kost ...
ik heb na lang zoeken een setje op de kop getikt heb nu nog een losse zwarte spaakachtervelg die ik nog te koop heb staan
maar ik zou je adviseren toch voor ene tweede set te gaan en dan met remschijven en abs ring.
Echter vergeet niet dat er twee soorten absringen bestaan is door de jaren bij bmw geevolueerd heb ik ook moeten vaststellen
Maar de TKC's kunnen natuurlijk niet tippen aan een tourance of iets dergelijks.
Ik heb de heidi's offroad gebruikt maar die zit meteen toe als het wat vettiger is en zodra het wat warmer wordt (vanaf 15°) had ik het gevoel net met lekke banden te rijden, in koude winterdagen vond ik ze wel heel goed presteren zelfs op nat.
zou echter adviseren ga voor een tweede setje velgen echter onderschat niet wat dat kost ...
ik heb na lang zoeken een setje op de kop getikt heb nu nog een losse zwarte spaakachtervelg die ik nog te koop heb staan
maar ik zou je adviseren toch voor ene tweede set te gaan en dan met remschijven en abs ring.
Echter vergeet niet dat er twee soorten absringen bestaan is door de jaren bij bmw geevolueerd heb ik ook moeten vaststellen
-
®win
- Contacteer:
Niet alleen ABS-ring, maar ook remschijven zijn verschillend tussen GSA1200 model 2006-2007 en model 2008-2009. Wielen zijn uitwisselbaar...
Groet,
Erwin
Erwin
maw: het zal dus niet zo eenvoudig zijn om van velgen te wisselen ...
Vermits natte wegen ook niet de ideale biotoop zijn voor die TK's, denk ik dan toch bij EXP's te blijven ...
bedankt voor de info !
Vermits natte wegen ook niet de ideale biotoop zijn voor die TK's, denk ik dan toch bij EXP's te blijven ...
bedankt voor de info !
-
®win
- Contacteer:
Ik weet niet wat je van plan bent met nat weer, maar bij normaal gebruik op natte weg zijn de TKC's prima bruikbaar, zonder rare zijstappen....
Groet,
Erwin
Erwin