Homologatie motorfiets met Europees gelijkvormigheidsattest

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
SenS

Homologatie motorfiets met Europees gelijkvormigheidsattest

Bericht door SenS »

Beste iedereen,

i.v.m. ingevoerde motorfietsen uit één van de Europese lidstaten.

Het vignet welke diende aangebracht te worden, ter homologatie van het gelijkvormigheidsattest, is NIET meer nodig vanaf 01/02/2010.

U kan dus onmiddellijk uw ingevoerde motorfiets laten inschrijven in een DIV kantoor naar keuze.

Enige voorwaarde is dat het een EUROPEES gelijkvormigheidsattest is.

Hopende dat sommige hierdoor opgelucht adem kunnen halen, na het lange onnodige wachten.

Groeten,

Sven en Sofie alias SenS
Sven en Sofie
LOMAX

Re: Homologatie motorfiets met Europees gelijkvormigheidsattest

Bericht door LOMAX »

Is toch al een beetje goed nieuws, alhoewel de grootste problemen zich voordeden met motoren die nog een nationaal en geen europees gva hadden. Zou die regel ook opgaan voor auto's? Ergens een officiële referentie van? Ik moet namelijk net een 1ste autootje kopen voor de dochter, en Duitsland ligt vlakbij.
ludo V E

Bericht door ludo V E »

het kan zijn dat ik enkele dingen niet weet maar ik dacht dat alleen in BELGIE het gelijkvormigheidsattest bestond , want dat bestond vroeger niet in onze buurlanden , of bedoeld u misschien het inschrijvingsbewijs (het zogezegde boekje van de auto of moto) .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Mischien dit eens lezen, ik weet wel niet of het up to date is maar.... klik hier

Bougimain :-)
Afbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

ludo V E schreef:het kan zijn dat ik enkele dingen niet weet maar ik dacht dat alleen in BELGIE het gelijkvormigheidsattest bestond , want dat bestond vroeger niet in onze buurlanden , of bedoeld u misschien het inschrijvingsbewijs (het zogezegde boekje van de auto of moto) .
:oops: kleine tip: misschien toch maar niet te snel reageren, om foute informatie (of misverstanden) te vermijden .

Bij mijn auto (E36/8) die ik in Muenchen heb opgehaald (nu al acht jaar geleden), om hem in NL in te schrijven (waar ik toen werkte) zat een Europees gelijkvormigheidsattest. Dit attest is zoals de naam het zegt overal in de EU geldig. Dus, ik kan de auto nu gewoon in Belgie invoeren, mits langs de technische keuring langs te gaan, wegens "tweedehands".

Ik neem aan dat dit Europees gelijkvormigheidsattest stilaan de nationale gelijkvormigheidsattesten heeft vervangen (of dit aan het doen is). Het volstaat dit even te controleren wanneer je een auto of motorfiets in een ander EU-land wil kopen
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
LOMAX

Bericht door LOMAX »

K1200GT schreef:[Bij mijn auto (E36/8) die ik in Muenchen heb opgehaald (nu al acht jaar geleden), om hem in NL in te schrijven (waar ik toen werkte) zat een Europees gelijkvormigheidsattest. Dit attest is zoals de naam het zegt overal in de EU geldig. Dus, ik kan de auto nu gewoon in Belgie invoeren, mits langs de technische keuring langs te gaan, wegens "tweedehands".
Om hem in te voeren moet je zelfs enkel langs de douane gaan, en voor een paar cent, nog geen euro, is hij ingevoerd. Om hem in te schrijven moet je dan inderdaad wel langs de technische inspectie, net als bij elke andere Belgische tweedehands auto (4j) die je opnieuw wil inschrijven.
K1200GT schreef: Ik neem aan dat dit Europees gelijkvormigheidsattest stilaan de nationale gelijkvormigheidsattesten heeft vervangen (of dit aan het doen is). Het volstaat dit even te controleren wanneer je een auto of motorfiets in een ander EU-land wil kopen
Is inderdaad zo. Voor USA import moet je nog door alle klassieke rompslomp en kosten heen. Als het voertuig tenminste ook ooit in België op de markt is gebracht, zodat je bij de invoerder of de overheid een bewijs van gelijkvormigheid kan krijgen. Is het een vreemd model, dat in België nooit heeft rondgereden, dan moet je het ding laten keuren als individueel geval, zeer duur, tijdrovend en zonder garantie op slagen.
de Ron

Bericht door de Ron »

SenS,

kan je uw informatie staven, zit namelijk met dit probleem om een 2de handse uit Duitsland ingeschreven te krijgen ...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
SenS

Bericht door SenS »

Aan iedereen:

Deze mail heeft mijn vrouwke ontvangen na veelvuldig bellen, mailen en klachten in te dienen bij de dienst homologatie:

From: <vhvsec@mobilit.fgov.be>
Sent: Friday, February 05, 2010 10:41 AM
To: <sofie>
Subject: RE : [COMPLAINT: To DG] Klacht voor DG / Plainte pour DG
[TICKET=COMPLAINT:09132:VHVSEC:001]

Mevrouw,

Wegens een herstructurering van onze dienst hebben wij een vertraging
opgelopen in de behandeling van onze dossiers, waarvoor onze excuses.

Positief nieuws is dat wij vanaf 1 februari jongstleden het belgisch
referentienummer voor nieuwe voertuigen in het bezit van een Europees
gelijkvormigheidscertificaat hebben afgeschaft.

Ik heb gemerkt dat uw voertuig voldoet aan deze voorwaarden.

Dat betekent concreet dat u niet meer langs DIV-Homologaties moet om een
Belgisch referentienummer te bekomen. U kan met andere woorden uw
voertuig,
uiteraard met EU-gelijkvormigheidscertificaat, direct inschrijven bij
DIV-Inschrijvingen.

Uw dossier bij DIV-Homologaties wordt afgesloten.

Met vriendelijke groet,

Johan Staes
Attaché

DIV - Homologaties
Kwaliteit - Intern Beheer

Ondertussen is mijne duitse ingevoerde GSA 1200 ingeschreven en kan ik eindelijk rijden na maanden wachten.

Hopelijk heb ik hierbij alle nuttige info verschaft.

Vriendelijke groeten,

SenS
Sven en Sofie
Plaats reactie