Zwaar accident vermeden of niet ??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
imac

Zwaar accident vermeden of niet ??

Bericht door imac »

daarstraks toen in de RT heb ontkleed :-) om de batterij na te kijken kwam ik tot de vaststelling dat er een moer ontbrak aan mijn bakske :-?
volgens mij is dit een zware nalatigheid van een BMW dealer (niet die van diest) :bsstupid:

Afbeelding

is hier een zwaar ongeval op het nippertje vermeden of niet ???

groetjes

imac
Laatst gewijzigd door imac op 01 sep 2008, 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.
John
Contacteer:

Re: Zwaar accident vermeden of niet ??

Bericht door John »

Alléz vooruit dan, doet em een proces aan! :mrgreen: Mensen zijn geen goden of computers of wat dan ook. Dus het kan altijd gebeuren dat er iets lostrilt of gewoon vergeten wordt. Als je een oliewissel laat uitvoeren en men vergeet de aflaatstop er terug op te zetten, of beter nog, hij wordt bvb aan de telefoon geroepen door iemand die ontdekt dat er een moer mankeert. Hij na die bewuste telefoon vergeet dat er nog olie op die motor moest en hem zo meegeeft. Dan mag je misschien spreken van zware nalatigheid. :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ja, zo kunt ge alles uitleggen, hé :roll:

Feit blijft dat dat niet màg. Punt. :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Waar hebben we het hier in godsnaam over.
Welke :"bakske"

Daar waar je gereedschap in ligt???
Nou dan zou ik zeker een proces bij het Europeesche Hof aanspannen!
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

....en wat zegt uw dealer daar zelf van...?

Juist... euch euch euch... ge hebt hem der nog niet over aangesproken zekers???

Eerst hem er rechtstreeks bij betrekken en dan pas hier komen bleiten aub!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

het zou inderdaad niet mogen.
maar daardoor een zwaar ongeval? ik denk het niet.

wat er wel zou kunnen geweest zijn is dat indien je een ongeval had te wijten aan onopletendheid van iemand er mischien wel wat meer schade aan de moto zou kunnen zijn.

door deze moer die daar werdt vergeten ga je geen ongeval krijgen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Wim Nelis

Bericht door Wim Nelis »

Ik peins dat een zwaar ongeval hier enkel zwaar overdreven is. De vraag is, wat zou er gebeuren indien uw 'bakske' loskomt? Komt de batterij dan los? Valt dat bakske tussen uw wielen?...
Trouwens, als ik zie hoe je eerst alles hebt moeten losmaken, dan denk ik niet dat die batterij zou gevallen zijn. Ze zou gewoon tussen het kader blijven hangen en gij maar afvragen waarom die motor nu niet start :mrgreen:
Lid van BMW MC Vlaanderen
04/2008: R850R - 07/2013: R1200R Classic
imac

Bericht door imac »

een bakske is een moto hé :roll:
en op de foto kunt je ook zien om welke moer het gaat
en ik heb geen dealer want ik heb hem tweedehands gekocht

feit is dat ik op mijn vroeger werk moeren vergat er mensenlevens in gevaar werden gebracht

ik vind het mankeren van een moer van M10 op mijn frame wel ernstig genoeg om jullie aan te sporen er ook eens naar te kijken

groetjes

en nu ben ik weg, ga een toerke maken

imac
Wim Nelis

Bericht door Wim Nelis »

imac schreef:een bakske is een moto hé :roll:
en nu ben ik weg, ga een toerke maken
imac
Groot gelijk! Ik moet mijne hof omploegen... :-x
Lid van BMW MC Vlaanderen
04/2008: R850R - 07/2013: R1200R Classic
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Iedereen die iets doet.....kan wel eens iets vergeten. En degene die roepen "Da mag ni"...die zullen nog niet veel gedaan hebben in hun leven... :roll:
Nog een prettig weekend, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
loose-fur

Bericht door loose-fur »

imac,
Ofwel was jouw vorige job bij de luchtvaart te vinden, ofwel bij de ambtenarij. Waar elders kan een losliggend moertje zoveel gewicht in de weegschaal gooien? Ik mag er niet aan denken: een los bakje bij een F16!
Toen ik mijn motor kocht ontbrak er ook een moer. Jammer dat ik de dealer van destijds, 1952, niet kan terugvinden, hij zou het geweten hebben. Misschien kun je proberen de vorige eigenaar een poging tot smaad en ernstige letsels aan te wrijven?
Al met al een geluk dat niet elk bakske een motor of vliegtuig is, dat je er soms ook gewoon de zeep kan ingooien.
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi,

Ja het is een bout van het achterstuk van het frame die weg is,maar als u goed ziet juist daar onder zit een as door en door,door het blok die de boel ook nog is vast zet.Die bout diend niet voor niets,dat is juist,maar probeer dit eerst met de dealer op te lossen voor alleer je het op het forum zet.Men schiet hier al met spek genoeg :wink:
Haggär

Bericht door Haggär »

Wij hebben met de nodige aandacht het aangehaalde probleem doorgenomen via de historiek in onze computer.
Betreffende motorfiets ( 1e eigenaar ) is sinds 2005 bij ons in onderhoud en kreeg de nodige jaarlijkse BMW onderhoudsbeurten en een nieuwe accu - er werden geen herstellingen uitgevoerd . Over de vorige 7 jaar kunnen we natuurlijk geen uitsluitsel geven !

Het aangehaalde probleem zou betrekking moeten hebben op een zware herstelling versnellingsbak- koppeling , iets waarvan zowel wij als de vorige eigenaar totaal geen weet hebben . Motorfiets heeft slechts 23000 km !

Eigenaardig is dat de huidige eigenaar ons voor aankoop kontakteerde met vragen omtrent de RT. Wij gaven hem met plezier de nodige uitleg en faxten de volledige historiek door . Wij nodigden hem uit om eens langs te komen of ons te kontakteren bij onduidelijkheden. Kwestie van de persoon goed verder te helpen
Hij was uitermate tevreden van de geboden hulp , zou niet dadelijk langs komen want het onderhoud zou gebeuren door een vriend / doe het zelver.

Het zou zeker niet ongepast zijn geweest eerst ons, Motocare, te contacteren vooraleer men artikels met dergelijke
zwaarwichtige en onrustwekkende titels op het forum gooit !!
Het stemt ons ongelukkig dat ons motorrijder-groepsgevoel ( ook dealers zijn motorfanaten ! ) met deze manier van werken een knauw krijgt !

Team Motocare Diest
imac

Bericht door imac »

mag ik mij bij deze verontschuldigen

u hebt overschot van gelijk, ik heb mij vergist van dealer :oops:
de versnellingsbak is in garantie door een andere dealer in uw landsgedeelte vervangen

al bij al lijkt mijn topic bij nader inzien wel een beetje zwaarwichtig zoals u aanhaald

echter ik was ZEER verontrust bij het constateren van het gemis van een moer, op deze overigens prachtige motorfiets, aangezien het onze reismotor zou worden .

hopend uw bedrijf niet in een slecht daglicht gesteld te hebben, teken ik

daniel
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Haggär schreef:Wij hebben met de nodige aandacht het aangehaalde probleem doorgenomen via de historiek in onze computer.
Betreffende motorfiets ( 1e eigenaar ) is sinds 2005 bij ons in onderhoud en kreeg de nodige jaarlijkse BMW onderhoudsbeurten en een nieuwe accu - er werden geen herstellingen uitgevoerd . Over de vorige 7 jaar kunnen we natuurlijk geen uitsluitsel geven !

Het aangehaalde probleem zou betrekking moeten hebben op een zware herstelling versnellingsbak- koppeling , iets waarvan zowel wij als de vorige eigenaar totaal geen weet hebben . Motorfiets heeft slechts 23000 km !

Eigenaardig is dat de huidige eigenaar ons voor aankoop kontakteerde met vragen omtrent de RT. Wij gaven hem met plezier de nodige uitleg en faxten de volledige historiek door . Wij nodigden hem uit om eens langs te komen of ons te kontakteren bij onduidelijkheden. Kwestie van de persoon goed verder te helpen
Hij was uitermate tevreden van de geboden hulp , zou niet dadelijk langs komen want het onderhoud zou gebeuren door een vriend / doe het zelver.

Het zou zeker niet ongepast zijn geweest eerst ons, Motocare, te contacteren vooraleer men artikels met dergelijke
zwaarwichtige en onrustwekkende titels op het forum gooit !!
Het stemt ons ongelukkig dat ons motorrijder-groepsgevoel ( ook dealers zijn motorfanaten ! ) met deze manier van werken een knauw krijgt !

Team Motocare Diest
Dat is nu eens gepast, schoon en niet overdreven gereageerd se...
Diest he... Ik hou het in mijn achterhoofd moest er iets aan de mijne gebeuren dat ik zelf niet kan... (of waar ik zelf niet aan durf beginnen) :wink:
GS staat voor geil speelgoed
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Ik ben ook al eens een vijs kwijt... :wink:

en van mijn motor ben ik ooit eens een vijs van mijn achterremklauw verloren, da andere zat al aardig los...

'k moet zeggen dat ik daar ook wel van verschoten ben, maar ik vertrouw mijn dealer nog steeds hoor.
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Och, kan natuurlijk ook al af fabriek zijn, dat die moer mist.

Gelukkig dat door de sijfheid van het frame (proest) e.e.a. op zijn plaatsis blijven zitten.
Als er gewicht op rust zal ie er niet zo snel uitlopen.
Ik vind dit minder ernstig dan afbrekende ophangpunten aan de versnellings bak.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

A-wel, ik vind dat ook gepast gereageerd van Team Motocare Diest en ...."neen" ik ben geen klant van TMD.
Ook de verontschuldegingen van imac zijn :thumright: ....zo kan iedereen zich vergissen.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Hoest
Contacteer:

Bericht door Hoest »

Het is inderdaad zo dat mensen fouten maken doch ik moet hier wel onmiddellijk aan toe voegen dat ik over motocare en zeker van de mekaniekers niets slecht kan zeggen, integendeel.

Het is in een tijd waar alles zoveel duurder is geworden best te begrijpen dat je zelf aan je machiene werkt of laat werken. Het risico hiervan is natuurlijk wel dat je
1 zelf een bricoleur bent die niet echt weet waar hij mee bezig is (zoals ikzelf :grin: ) of
2 je er laat aan prutsen door een bricoleur die niet weet waar hij mee bezig is maar wel van zichzelf denkt dat hij het weet.

Pas op, ik wil hier niemand beledigen of beschuldigen, ik zeg gewoon dat een moto technisch perfect in orde moet zijn en je er dus best aan laat prutsen door iemand die weet waar hij mee bezig is.

Voila, ik wens hierbij iedereen een defectloos najaar toe :cyclops: :cyclops:

grtz
John
Contacteer:

Bericht door John »

je er laat aan prutsen door een bricoleur die niet weet waar hij mee bezig is maar wel van zichzelf denkt dat hij het weet.
Hihi, das een goei! :mrgreen: :lol: :lol:
naftje

Bericht door naftje »

John schreef:
je er laat aan prutsen door een bricoleur die niet weet waar hij mee bezig is maar wel van zichzelf denkt dat hij het weet.
Hihi, das een goei! :mrgreen: :lol: :lol:
Voelt g'u aangesproken? :mrgreen: :wink: :lol: :lol: :lol:
lijntrekker

Bericht door lijntrekker »

ik ben deze morgen bijna gevallen over een moer, 't zal waarschijnlijk die van Imac zijne moto zijn,
moet ik hèm of BMW een proces aandoen? :razz: :razz: :razz:
"don't crack under pressure"
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

BMW's kunnen tegen wel meer dan één enkele moer verliezen.
2 Weken geleden heb ik eindelijk eens de tijd genomen om naar die van ons hare Funduro te kijken. De klacht was : kloppende geluiden bij de minste oneffendheid in het wegdek.
Eerste idee was het balhoofd en bijhorende lagerij, maar dat was het dus niet.
Gewoon eens op een stoeleke gaan zitten en het probleem aanschouwen durft soms verhelderend werken, in dit geval viel mijn oog op een ontbrekende framebout onder de uitlaat vooraan. Niet alleen de moer was dus weg, maar ook de bout !

Gelukkig zitten er daar 2 van die dingen, ik kijk ff aan de andere kant van het frame en blijkt dat de moer van de 2de framebout ook al weg was. De resterende bout werd op zijn plek gehouden door de valbeugels.

Dan ook maar eens naar de andere ophangingspunten van het blok kijken. Aan de voetsteunen zaten er nog 2, eentje langs elke kant. Rechts was de moer ook al weg, links stond ze amper nog handvast. Bleef er nog 1 punt over, en da's bovenaan het blok aan de carbs waar de kop nog aan het frame vast zou moeten zitten.
Ik zeg bewust "zou moeten", want ook daar was de M10 moer weg, en werd de bout slechts op zijn plaats gehouden door een kabeltje dat daar per toeval passeert.

Samengevat : het blok hing nog vast met 1 (één, un, uno, one) bout/moer en drie loszittende bouten. Nummer 5 was er al volledig vandoor. In het allerergste geval had het blok nooit helemaal kunnen vallen, omdat 2 bouten niet wegkonden. Daarmee waren natuurlijk ook direct de kloppende geluiden gelokaliseerd.
De (originele) bouten/moeren zijn destijds op koppel aangetrokken met een momentsleutel en een paar duizend kilometer later nog eens nagetrokken. Dat was nu dus ongeveer 10.000km geleden. De moeren had ik nieuw gekocht, vergrendelingstype, origineel BMW. Waarom ik in godsnaam M10 moeren bij BMW gekocht heb is mij vandaag de dag nog onduidelijker dan dat het toen was.

Ik heb alle originele ophangingsbouten nu vervangen door een type met een veel fijnere schroefdraad, die daarbij nog eens aanzienlijk harder kunnen aangetrokken worden. Vergrendelingsmoeren genomen mèt Loctite ertussen. Die gaat nergens meer naartoe...
Nil volentibus arduum
elrubio

Bericht door elrubio »

ik weet wel als je bij een dealer de rekening vraagt dat ze dan de moer wel niet zullen vergeten
geniet van het leven want het duurt maar even
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Raketman schreef:BMW's kunnen tegen wel meer dan één enkele moer verliezen.
2 Weken geleden heb ik eindelijk eens de tijd genomen om naar die van ons hare Funduro te kijken. De klacht was : kloppende geluiden bij de minste oneffendheid in het wegdek.
Eerste idee was het balhoofd en bijhorende lagerij, maar dat was het dus niet.
Gewoon eens op een stoeleke gaan zitten en het probleem aanschouwen durft soms verhelderend werken, in dit geval viel mijn oog op een ontbrekende framebout onder de uitlaat vooraan. Niet alleen de moer was dus weg, maar ook de bout !

Gelukkig zitten er daar 2 van die dingen, ik kijk ff aan de andere kant van het frame en blijkt dat de moer van de 2de framebout ook al weg was. De resterende bout werd op zijn plek gehouden door de valbeugels.

Dan ook maar eens naar de andere ophangingspunten van het blok kijken. Aan de voetsteunen zaten er nog 2, eentje langs elke kant. Rechts was de moer ook al weg, links stond ze amper nog handvast. Bleef er nog 1 punt over, en da's bovenaan het blok aan de carbs waar de kop nog aan het frame vast zou moeten zitten.
Ik zeg bewust "zou moeten", want ook daar was de M10 moer weg, en werd de bout slechts op zijn plaats gehouden door een kabeltje dat daar per toeval passeert.

Samengevat : het blok hing nog vast met 1 (één, un, uno, one) bout/moer en drie loszittende bouten. Nummer 5 was er al volledig vandoor. In het allerergste geval had het blok nooit helemaal kunnen vallen, omdat 2 bouten niet wegkonden. Daarmee waren natuurlijk ook direct de kloppende geluiden gelokaliseerd.
De (originele) bouten/moeren zijn destijds op koppel aangetrokken met een momentsleutel en een paar duizend kilometer later nog eens nagetrokken. Dat was nu dus ongeveer 10.000km geleden. De moeren had ik nieuw gekocht, vergrendelingstype, origineel BMW. Waarom ik in godsnaam M10 moeren bij BMW gekocht heb is mij vandaag de dag nog onduidelijker dan dat het toen was.

Ik heb alle originele ophangingsbouten nu vervangen door een type met een veel fijnere schroefdraad, die daarbij nog eens aanzienlijk harder kunnen aangetrokken worden. Vergrendelingsmoeren genomen mèt Loctite ertussen. Die gaat nergens meer naartoe...
:oops: :-P :oops: Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen, maar misschien was zoiets tijdens de (nog niet verplichte) keuring ook opgevallen :wink: (keep smiling!).
By the way, Ik heb bij mijn Guzzi ook steeds een stock aan moeren en boutjes. Karakter heeft z'n "prijs", en de rode dame vraagt af en toe wat aandacht...ik zou me trouwens doodschamen als ik mijn dealer zou moeten lastig vallen wegens verloren bouten of moeren...
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie