optimate sp voor 1200GS werkt dit?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
freebeemer

optimate sp voor 1200GS werkt dit?

Bericht door freebeemer »

Hallo,

Werkt een optimate druppellader nu wel of niet op een motor met can-bus?
Volgens de dealer is dit onmogelijk(zelfs als je deze rechtstreeks aansluit op de accu).
De lader zou een foute melding geven van geladen toestand.

Deze zou automatisch afgesloten worden na 10 minuten.
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019

Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
UpJohn

Re: optimate sp voor 1200GS werkt dit?

Bericht door UpJohn »

Dag Bart
Ik ga ervan uit dat mijn motor ook voorzien is van can-bus. :wink:
De optimate III druppellader doet uitstekend zijn werk.
Foute meldingen heb ik nooit gezien en van gehoord.
ps) Welke dealer heb jij ? :wink:
Laatst gewijzigd door UpJohn op 23 aug 2008, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
v4-lover

Bericht door v4-lover »

Catgs is me voor :lol:

Deze post van een bepaalde persoon vond ik op inet.

Half juli 2008, accu leeg. Geen waarschuwing vooraf, niet eens slechter starten de laatste dagen, gewoon leeg. Kabels los gemaakt en universeelmeter erop: 10.5 volt. Dat is dus behoorlijk leeg. Alleen een originele BMW lader (71 60 7 688 864) kan de accu opladen via de op de fiets aanwezige contactdoos (want de bedrading is volgens het CAN format). Dus mijn Optimate III moet regelrecht op de accupolen worden aangesloten. Volgens info van de chef-werkplaats van de dealer mogen bij gebruik van een Optimate III de kabels op de accu aangesloten blijven, omdat die Optimate met een geringe stroom bij laadt. Maar ik ben daar geen voorstander van. Stel je voor dat ergens in het circuit van de fiets een sluiting zit, dan kun je laden wat je wilt met de kabels op de accu aangesloten, je krijgt 'm nooit vol. Dus altijd de accu loskoppelen. Heb je 'm vol (duurt met een Optimate III soms wel 24 uur), dan de accu meten met alle kabels eraf (bij mij 13.25 volt). Daarna starten en terwijl de motor draait weer meten. Omdat ie nu bij laadt moet je nu ca. 1 volt meer meten (bij mij 14.3 volt). Accu is dus weer vol en hij laadt bij, blijft de vraag waarom ie leeg was. Het antwoord was eenvoudig: de laatste vijf dagen is de fiets niet gebruikt, terwijl de navi op de fiets bleef zitten. Kennelijk trek dat genoeg stroom om de accu zover leeg te halen dat de motor niet wil starten. Weer wat geleerd.

Vraag me ook af welke dealer het was.
Snok en de keet af !!!!!
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... als je dan toch de accu loskoppelen moet... plaats er dan eevoudig een stroomonderbreker tussen.
Dan schakel je eenvoudig alle stroom af en kan de canbus geen invloed hebben op het opladen via een optimate rechtstreeks op de batterij... en dit zonder de accu te moeten loskoppelen... Enkel knoppie draaien dus!

Bij m'n oudje (K100 '84) baarde een lichtje op het dashboard bij uitgeschakeld contact me zorgen. Heb toen via via via (bedankt Iron Gonzo :wink: ) een stroomonderbreker van een oude heftruck op de kop weten te tikken. Plaats je eenvoudig tussen de minpool van de accu en het massapunt op het frame... Nooit meer loskoppelen van de accu, maar ook geen stroom op de motor bij niet gebruik... Dit systeem zou ook moeten werken in dit geval. Stroomonderbreken zonder de accu te moeten loskoppelen dus, en de optimate rechtstreeks op de accu. Pluspuntje is dat bij het omdraaien van de knop en de stroom dus volledig af staat iemand je contact niet kan forceren en zo door de draadjes aan elkaar te koppelen kan kortsluiten en wegrijden... dus nog veilig op de koop toe!
En dat klokje juistzetten bij vertrek... dan neem ik er maar bij.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Werkt een optimate druppellader nu wel of niet op een motor met can-bus?
Nee, of slechts even.
Volgens de dealer is dit onmogelijk(zelfs als je deze rechtstreeks aansluit op de accu).
Dat is zever.
Als je het stopcontact rechtstreeks verbindt met de accu, of de lader met klemmen op de accu zet, werkt het perfect.
Deze zou automatisch afgesloten worden na 10 minuten.
Idd, op een Canbus stopcontact
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Ik gebruik al anderhalve maand een optimate sp op mijn 1200GSA, ik heb de moto ook nog niet langer.
Dit doe ik omdat ik de autocom op de batterij heb aangesloten en dus na een paar dagen de batterij te leeg trekt,
wordt eerdaags (geschakeld) opgelost.
Optimate rechtstreeks aangesloten op de batterij, laad altijd mooi bij, totaal geen problemen (ook niet met de canbus) mee gehad.

"Misschiens" dat jouw dealer liever had dat je een nieuwe bmw-lader bij hem kocht dan eerlijke info te geven .... KASSA !

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
freebeemer

Bericht door freebeemer »

Bedankt voor jullie antwoord !

ik zal dat eens proberen te fixen.

Groetjes,
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019