versleten gasklep
Moderator: GVN
versleten gasklep
Hallo,
Kan iemand mij vertellen dat het mogelijk is, dat de bussen van de gaskleppen versleten zijn op 30.000km.
Mijn moto is een 1150 RT.
De groetjes
Kan iemand mij vertellen dat het mogelijk is, dat de bussen van de gaskleppen versleten zijn op 30.000km.
Mijn moto is een 1150 RT.
De groetjes
-
tweecilinderke
Re: versleten gasklep
En waarom denk je dat?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Laten nakijken bij cenmoto en valt stil bij stationeer draaien .
-
tweecilinderke
Lijkt mij inderdaad als je zeker bent dat de syncronisatie goed is op valse lucht.
Maar om je motor te doen stilvallen via een lek aan de gasklep lijkt mij toch straf op die km.stand
Ik denk toch dat je de afstelling eerst eens moet nazien , wat je daarna wel kan doen is eens met brake claener op de gasklephuizen en alle inlaat rubbers spuiten met draaiende motor ,als het toerental de hoogte in gaat op een bepaalde plaats heb je het lek gevonden
Maar op de km die jij aangeeft lijkt het mij straf dat die gasklep al naar den duivel is .
Mijn kameraad heeft op zijn beemer nu 208000 km en heeft laatst zijn gasklephuis vervangen vooral omdat de motor onregelmatig draaide en niet meer deftig te stellen was .
Ook lawaai aan de gasklep was irriterend en vandaar gelijk maar vervangen ,maar stilvallen deed hij niet,hij rijd weer als een echt beemernaaimachientje
Misschien iemand nog een ander ideetje
Maar om je motor te doen stilvallen via een lek aan de gasklep lijkt mij toch straf op die km.stand
Ik denk toch dat je de afstelling eerst eens moet nazien , wat je daarna wel kan doen is eens met brake claener op de gasklephuizen en alle inlaat rubbers spuiten met draaiende motor ,als het toerental de hoogte in gaat op een bepaalde plaats heb je het lek gevonden
Maar op de km die jij aangeeft lijkt het mij straf dat die gasklep al naar den duivel is .
Mijn kameraad heeft op zijn beemer nu 208000 km en heeft laatst zijn gasklephuis vervangen vooral omdat de motor onregelmatig draaide en niet meer deftig te stellen was .
Ook lawaai aan de gasklep was irriterend en vandaar gelijk maar vervangen ,maar stilvallen deed hij niet,hij rijd weer als een echt beemernaaimachientje
Misschien iemand nog een ander ideetje
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
clublid
clublid
Bedankt voor de info!
Weet je nog een adres waar ik het eventueel kan laten herstellen of 2de mening vragen.
Weet je nog een adres waar ik het eventueel kan laten herstellen of 2de mening vragen.
-
Dirk Pauwels
Lijkt mij een dure herstelling.....omdatje moto geen relantie meer draait. Een versleten gasklep op 30k kan niet en indien dat zo is valt je moto er meestal niet door stil. Ik gok op een gescheurde inlaatrubber. Als je moto weinig km heeft maar al wat ouder is kan dit best. Probeer eens wat tweecilinderke voorsteld en dan weet je het direct. Kijk ook eens of je gaskabls nog netjes in de fitting zitten, als 1vd 2 uit de fitting zit (wat kan door kuisen of andere werkzaamheden) krijg je ook een onregelmatige relantie want dan is de synchro om zeep. Ik zou bij Cenmoto wegblijven als zij dergelijke diagnoses stellen.......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
tweecilinderke
Dit is wel gevaarlijk om op het forum te plaatsen vind ikIk zou bij Cenmoto wegblijven als zij dergelijke diagnoses stellen.......
Persoonlijk ben ik van mening dat iedereen fouten kan maken bij een eerste diagnose, ge weet hoe dat gaat he!
Ik kom met mijn motor bij een of andere dealer om een eerste diagnose (misschien niet op de km.teller gekeken door de dealer), voor ik hem effectief binnensteek en dan krijg je als antwoord ;ja dat zou dit kunnen zijn of dat kunnen zijn.En men onthoud altijd de slechtste diagnose in het achterhoofd.
Maar na het binnenbrengen en grondig nazicht blijkt toch dat het iets anders was en word het hersteld.
Dit zal ook zo zijn bij bv. cenmotors.(ik kan mis zijn)
Zoals Dirk zegt is het onwaarschijnlijk dat die gasklep al naar den duivel is en is een tweede opinie echt wel nodig in jou geval.
Ene Dirk, geen verwijt he!
clublid
clublid
-
mecapuet
Natuurlijk kan iedereen missen, maar als ray 1 schrijft: "Laten nakijken bij cenmoto " en deze dan zo een diagnose steld....
dan kunt ge even goed naar de bakker gaan en vragen wat hij er van denkt.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Ok, kzal de rubbers eens nazien !Of zal ik het toch maar aan den bakker vragen?! Ik hou jullie op de hoogte.
-
Kurt Steyaert
Wedden dat zijn gasklephuis uitgesleten is?
Grtz Kurt
Grtz Kurt
Zijn de afdicht dopjes van de synchronisatie testslagaansluitingen wel heel. Di zijn namelijk bekend om hun stukgaan.
Ze zitten onderaan de gasklephuizen, bij het inlaat rubber en zien er druppelvormig uit.
Ik zou die eerst eens checken...
Ze zitten onderaan de gasklephuizen, bij het inlaat rubber en zien er druppelvormig uit.
Ik zou die eerst eens checken...
-
mecapuet
Ik ga niet wedden, maar op 30.000km? Al tegen gekomen?Kurt Steyaert schreef:Wedden dat zijn gasklephuis uitgesleten is?
Grtz Kurt
Gr, meca.
-
Kurt Steyaert
Ja, al meer dan één keer zelfs. Begint meestal rond de 20.000km bij mij, was op mijn 1100GS ook al zo, heb er nog geen langer dan 50.000km kunnen gebruiken. Als je voldoende gas geeft, merk je er aanvankelijk weinig van, slechts bij vrijloop in't begin. Nieuw gasklephuis onmiddelijk voorzien van Tickerkiller zou een mogelijke oplossing kunnen zijn. Ga dat in ieder geval bij een volgende eens uittesten.mecapuet schreef:Ik ga niet wedden, maar op 30.000km? Al tegen gekomen?Kurt Steyaert schreef:Wedden dat zijn gasklephuis uitgesleten is?
Grtz Kurt
Gr, meca.
Grtz Kurt
-
mecapuet
Ik doe mintens 30.000 km per jaar....zou ik er elk jaar moeten vervangen? Ne maat van mij heeft er al 120.000 nog geen vervangen en geen spelling op.
Gr, meca.
Gr, meca.
Zou het niet kunnen dat de slijtage niet afhankelijk is van het aantal gereden kilometers, maar van het aantal keren dat de gas is opengedraaid en weer dicht? Net zoals de ene koppeling een heel motorleven meegaat, en de andere het geen 30000 km uithoudt.
-
mecapuet
Ik denk ook in die richting....Mss doet Kurt een broodronde met zijn GS, da is stoppe en vertrekken...LOMAX schreef:Zou het niet kunnen dat de slijtage niet afhankelijk is van het aantal gereden kilometers, maar van het aantal keren dat de gas is opengedraaid en weer dicht? Net zoals de ene koppeling een heel motorleven meegaat, en de andere het geen 30000 km uithoudt.
Gr, meca.
-
Kurt Steyaert
Moet eens langskomen he, zullen mijn broodronde dan eens samen rijdenmecapuet schreef:Ik denk ook in die richting....Mss doet Kurt een broodronde met zijn GS, da is stoppe en vertrekken...LOMAX schreef:Zou het niet kunnen dat de slijtage niet afhankelijk is van het aantal gereden kilometers, maar van het aantal keren dat de gas is opengedraaid en weer dicht? Net zoals de ene koppeling een heel motorleven meegaat, en de andere het geen 30000 km uithoudt.![]()
Gr, meca.
Grtz Kurt
-
tweecilinderke
Wat ook raar is ,ray1 vertelde me dat het om de linker gasklep ging ,die volgens mij toch het minste verslijt dacht ik
En ook zouden ze vertelt hebben dat ,als je ene kant vernieuwd je ook de andere moet vernieuwen
anders kan je niet meer syncroniseren? En dat op 30000km, heb hier toch mijn twijfels over.
En ook zouden ze vertelt hebben dat ,als je ene kant vernieuwd je ook de andere moet vernieuwen
clublid
clublid
-
mecapuet
Da's zeker raar, dat hij dan maar eens naar een ander garage gaat.tweecilinderke schreef:Wat ook raar is ,ray1 vertelde me dat het om de linker gasklep ging ,die volgens mij toch het minste verslijt dacht ik![]()
En ook zouden ze vertelt hebben dat ,als je ene kant vernieuwd je ook de andere moet vernieuwenanders kan je niet meer syncroniseren? En dat op 30000km, heb hier toch mijn twijfels over.
Gr, meca.
-
Dirk Pauwels
Viel die van U dan ook stil bij stationair draaien? tzou best kunnen dat de gasklep versleten is (ik heb met de 1100 en de 1150 samen 130.000km gedaan en nooit geen gasklephuis moeten vervangen en toch ook enkele keren aan de gasgedraaid op mijn "broodronde"), maar mss bestaat er een slechte serie of heeft de moto meer kms dan die 30k op de teller? en kan die speling een moto laten stilvallen? Nog nooit ondervonden of iets van vernomen....Zoals ik al zei, eens naar nen anderen dealer stappen. Ik gok op een heel slechte synchro (gaskabel fitting checken) Als het toch gasklephuis is ben jij samen met Kurt 1 vd zeldzame gevallenKurt Steyaert schreef:Ja, al meer dan één keer zelfs. Begint meestal rond de 20.000km bij mij, was op mijn 1100GS ook al zo, heb er nog geen langer dan 50.000km kunnen gebruiken. Als je voldoende gas geeft, merk je er aanvankelijk weinig van, slechts bij vrijloop in't begin. Nieuw gasklephuis onmiddelijk voorzien van Tickerkiller zou een mogelijke oplossing kunnen zijn. Ga dat in ieder geval bij een volgende eens uittesten.mecapuet schreef:Ik ga niet wedden, maar op 30.000km? Al tegen gekomen?Kurt Steyaert schreef:Wedden dat zijn gasklephuis uitgesleten is?
Grtz Kurt
Gr, meca.
Grtz Kurt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Kurt Steyaert
Zo zeldzaam is dat euvel dus helemaal niet hoor Dirk, lees er maar eens enkele fora op na. Nog niet opgevallen hoeveel topics over onregelmatig draaien en stilvallen gaan? Veel kans dat verscheidene personen hier ook last van hebben, maar niet eens de symptomen herkennen. Na het lezen van sommige topics hier, verschiet ik in niks meer
Nu wat inderdaad zeer raar is, is dat het hier het linker gasklephuis betreft en daar heb ik ook geen verklaring voor.
Wat dat stilvallen bij stationair toerental betreft, dat gebeurde bij mij ook wel eens, maar niet erg vaak en die brommers hadden niet meer kilometers dan vermeld op de teller, daar ik ze nieuw heb aangekocht.
Grtz Kurt
PS: oftewel weten ze bij cenmoto meer over dit probleem of ze hadden er het raden naar en dachten dat alles vernieuwen het probleem wel vanzelf zou oplossen.
Nu wat inderdaad zeer raar is, is dat het hier het linker gasklephuis betreft en daar heb ik ook geen verklaring voor.
Wat dat stilvallen bij stationair toerental betreft, dat gebeurde bij mij ook wel eens, maar niet erg vaak en die brommers hadden niet meer kilometers dan vermeld op de teller, daar ik ze nieuw heb aangekocht.
Grtz Kurt
PS: oftewel weten ze bij cenmoto meer over dit probleem of ze hadden er het raden naar en dachten dat alles vernieuwen het probleem wel vanzelf zou oplossen.
-
mecapuet
Ik heb een rt 1150 voor onderhoud binnen met 120.000 km ( 1 ste eigenaar), de twee kanten gasklephuizen gecontroleerd op speling: geen speling te voelen.
Gr, meca.
Gr, meca.
Hey ray1
Misschien moet je eens uitkijken naar een occasie gasklephuis!
Hier op het forum moet het toch te vinden zijn denk ik!
Ik heb gehoord dat dit ,nieuw, verschrikkelijk duur kan zijn.
Plaats een zoekertje!
Tot in spanje, ray1!
Groeten
Misschien moet je eens uitkijken naar een occasie gasklephuis!
Hier op het forum moet het toch te vinden zijn denk ik!
Ik heb gehoord dat dit ,nieuw, verschrikkelijk duur kan zijn.
Plaats een zoekertje!
Tot in spanje, ray1!
Groeten
R 1200 RT
Dat zal ik misschien eens moeten doen. Maar toch heb een aantal bedenkingen, na het demonteren van het gasklephuis was er inderdaat een slijtage op de gasklep van 3 à 4 mm. aan de linkerkant. En dat met 31000 km op de teller.
Ik heb mijn beemer net gekocht met een km stand van 30500 en een onderhoudsboekje van MABBE, waar hij volgens het boekje op onderhoud is geweest op 27-11-2007 dit voor het onderhoud van 30000 km. Na een telefonisch contact met een medewerker van MABBE ben ik niet veel wijzer geworden over wat er juist als onderhoud aan de moto is gebeurd. Volgens mijn gedacht is het opmerkelijk dat er reeds een dergelijke slijtage is op de gasklep en dit niet is opgemerkt door MABBE. Ik stel mij de vraag: is er een onderhoud gebeurd, enkel een onderhoud aangerekend of een onderhoud "voor verkoop" gedaan.
Ik heb mijn beemer net gekocht met een km stand van 30500 en een onderhoudsboekje van MABBE, waar hij volgens het boekje op onderhoud is geweest op 27-11-2007 dit voor het onderhoud van 30000 km. Na een telefonisch contact met een medewerker van MABBE ben ik niet veel wijzer geworden over wat er juist als onderhoud aan de moto is gebeurd. Volgens mijn gedacht is het opmerkelijk dat er reeds een dergelijke slijtage is op de gasklep en dit niet is opgemerkt door MABBE. Ik stel mij de vraag: is er een onderhoud gebeurd, enkel een onderhoud aangerekend of een onderhoud "voor verkoop" gedaan.
Doet me denken aan een vriend die een jaar geleden een 1100 RS koopt bij Mabbe, met garantie. Kort verhaal : na 1000 km is de motor vastgelopen. Afgewezen voor garantie, tussenkomst van een gerechtelijk expert, die een kompromis voorstelde : nieuwe motor gezien er duidelijk iets moest fout geweest zijn in het blok en dat dat niet gezien was door Mabbe. (er zat na demontage nog slechts 1,5 liter olie in het blok terwijl de motor volgens faktuur net voor verkoop een onderhoud had gehad.) Kostprijs 70% voor Mabbe, 30% voor de klant.
Zien de dealers alle tekortkomingen tijdens een onderhoud ? duidelijk niet. Maar je kunt even goed twijfelen of elke dealer wel even grondig tewerk gaat... Blijft voor mij een open vraag.
Zien de dealers alle tekortkomingen tijdens een onderhoud ? duidelijk niet. Maar je kunt even goed twijfelen of elke dealer wel even grondig tewerk gaat... Blijft voor mij een open vraag.