Bandentest Motorrad voor R12GS en GSA

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Toedel

Bandentest Motorrad voor R12GS en GSA

Bericht door Toedel »

Hello y’all,
Hierbij een korte samenvatting van de zojuist in Motorrad 11/2008 verschenen bandentest voor R12GS/GSAdventure, bandenmaat 110/80 R19 vooraan en 150/70 R17 achteraan.
De verschillende banden werden getest in het droog, in het nat, en op slijtage.

Dat geeft volgende plaatsingen :

BAND.........................DROOG...NAT...SLIJTAGE...EINDRESULTAAT

Avon Distanzia..................6........7..........3.............7
Brigestone Battlewing .........4........4..........5.............4
Conti’ Trail Attack..............1........3..........1.............1
Dunlop Trailmax D607..........5........6..........2.............4
Metzeler Tourance EXP.........3........1..........7.............2
Michelin Anakee II..............7........2..........3.............6
Pirelli Scorpion MT 90..........2........5..........6.............3

Algemeen besluit van Motorrad :
Continental Trail Attack is de beste band door gedrag in het droog en slijtage. Ook in het nat een goede band, maar de Conti moet daar twee andere banden voor laten gaan : de Metzeler Tourance EXP die met duidelijke voorsprong voor de Michelin Anakee II ligt. De EXP verslijt echter het snelst.
Advies : veelrijdende allrounders nemen de Trail Attack. Voor wie slijtage niet zo belangrijk is, maar wie wel waarde hecht aan een goede regenband, die is met de Metzeler Tourance EXP goed bediend.

De hele test, inclusief commentaar per band, is te lang om hier neer te zetten.
Dus na te lezen in Motorrad 11/2008.

Het commentaar dat ik eraan wil toevoegen : wat Motorrad schrijft over Battlewing (kan in het nat plots wegglijden) en Anakee (in het droog dribbelen bij optrekken in bochten) komt overeen met m'n eigen ervaring.
Laatst gewijzigd door Toedel op 22 feb 2009, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Raketman
Contacteer:

Re: Bandentest Motorrad voor R12GS en GSA

Bericht door Raketman »

Voor Pirelli is het wel spijtig dat enkel de Scorpion MT90 S/T beschikbaar is voor de GS, en niet de A/T.

De 990 Adventure van KTM wordt standaard geleverd met de MT90 A/T, en da's waarlijk het meest multifunctionele bandje waar ik ooit mee gereden heb.
Nil volentibus arduum
erictdm

Bericht door erictdm »

Dezelfde ervaringen met de Trailattack, prima op het droge, maar op het natte veel minder.
zie ook:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 18&t=15196

Mijn oplossing was : De ganse winter met tourances gereden en zopas terug trailattacks laten steken.
Begin september gaan er terug tourances op (vertrek dan naar Noorwegen)
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
VFooR

Bericht door VFooR »

Een leuke test. Ik kijk uit naar de nederlandstalige versie die wellicht in motorplus zal verschijnen enkele weken later.

Zelf zeer positieve ervaringen ook met de Trailattack!
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
tweetyoost

Bericht door tweetyoost »

Ik twijfelde tussen die nieuwe Tourance EXP's en die Conti trail attack's..

Maar alsk die test zo zie, lijken die conti's toch wel superbandjes.. 90% van mijn tijd op de moto is bij goed weer (niet nat)
ze zijn op het droge (volgens de test) nog beter als de tourances en veel minder sleet..

Maar hoe presteren ze off road? (geen 20cm modder) maar gewoon in vergelijking met de tourances
Alain GS

Bericht door Alain GS »

tweetyoost,
Een band die snel slijt is per definitie een band die goed de baan houdt.
Als die Conti trail Attack minder snel slijt, dan wil dat zeggen dat hij - weer eens per definitie - minder baanvast is dan de Tourance EXP !
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Alain GS schreef:tweetyoost,
Een band die snel slijt is per definitie een band die goed de baan houdt.
Als die Conti trail Attack minder snel slijt, dan wil dat zeggen dat hij - weer eens per definitie - minder baanvast is dan de Tourance EXP !
In theorie klopt dit...maar heden ten dage is de vooruitgang qua compound zo groot, dat dit géén correcte stelling hoeft te zijn... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
marcfruytier

Bericht door marcfruytier »

Rij al jaren met metzler tourance zowel zomer als winter, ga niet zomaar veranderen naar ander merk
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Stilstand is achteruitgang Marc :!:

Wie weet valt een andere band je wel nog beter mee, ik heb al vanalle merken uitgeprobeerd, en nog nooit heb ik een set banden gehad die zo tegenviel dat ik ze voortijdig eraf heb gegooid. Naderhand m'n conclusie trekken, tot daar toe.

Geloof me, de "gewone" Tourance is ondertussen reeds enkele jaren op de markt, de concurrenten hebben ondertussen allemaal (zelfs Michelin is naar 't schijnt bezig met een opvolger voor de Anakee) een nieuwere band uit, waarom zou de Tourance dan nog altijd de betere zijn? Logischerwijs kan dit zelfs niet, niet met de vooruitgang in nieuwere soorten compound, zachte en harde compound in één band, etc...

Soit, de Tourance is zeker geen slechte hé, maar qua grip, zowel nat als droog, en qua levensduur lijkt m'n huidige Conti Trail Attack 't toch véle beter te doen.
Idd, zelfs qua slijtage, heb nu dik 8000Km met die Conti, en 't is de eerste keer dat ik niet denk dat hij er binnen enkele duizenden km's af moet, integendeel, zit nog niet aan de helft que slijtage :shock:

Ik hoop dat je met deze info iets bent :wink:

Grtz, Philip!

P.S: En ondanks dat is m'n favoriteje nog altijd de BattleWing :clown:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

marcfruytier schreef:Rij al jaren met metzler tourance zowel zomer als winter, ga niet zomaar veranderen naar ander merk
Ik kan Marc hierin volgen.

Als je een vertrouwensband hebt met een bepaalde band en hij voldoet, dan moet je niet persé gaan veranderen.

Als je telkens verder wil gaan, dan kan je beter de nieuwe evolutie volgen en inderdaad nieuwe bandjes uitproberen.

Ik ben zelf een Metzeler-liefhebber, Z6 op mijn vorige moto FJR, maar rijd nu met de nieuwe conti's trail attack op mijn GSA en ben er na 4.000 km
ook vrij tevreden over. Off-road-ervaring heb ik niet, maar aan het profiel te zien vrees ik dat het best niet nat zal moeten zijn.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Frank K

Bericht door Frank K »

Best tevreden over mijn tweede set Metzler Tourance (gn EXP)
Ben eenmaal overgeschakeld naar de Battle Wings maar die dingen versleten bij mij als sneeuw voor de zon.

Tourance geven mij genoeg vertrouwen, ook in slechtere omstandigheden.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shulty

Bericht door Shulty »

Frank K schreef:Best tevreden over mijn tweede set Metzler Tourance (gn EXP)
Ben eenmaal overgeschakeld naar de Battle Wings maar die dingen versleten bij mij als sneeuw voor de zon.

Tourance geven mij genoeg vertrouwen, ook in slechtere omstandigheden.

Afbeelding
Met 2 voeten aan de grond, kan ik het ook........ :mrgreen:

OT: Ik denk dat ik voor de volgende set eens een echte baanband ga proberen.

Grts
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Toedel

Bericht door Toedel »

Ondertussen is duidelijk waarom de Trail Attack levensduur èn grip geeft : er zijn drie verschillend zones op de achterband (schouders en midden loopvlak) die verschillende karakteristieken hebben. Het middendeel is harder voor veel kilometers, en de flanken zijn zachter voor de grip.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Na bijna 10.000 km met de Conti Trial Attack kan ik alleen maar tevreden zijn.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Tomini

Bericht door Tomini »

Na 10000km met trailattack achterop nog steed tevreden van grip... Enkel bij extreem koud weer beetje minder grip omda hij nie opwarmt, maar da zal wel algemeen voorval zijn bij banden.
Nu m'n originele voorband (battlewing) op 20 000km aan vervanging toe is, ga ik er ook een trail attack op laten werpen, want ik had last van meer grip achter dan vooraan sinds die trail attack erop ligt vanachter.
Belletje doen naar de bandenboer vandaag om tegen het weekend bandje te kunnen inrijden.
grts tom
One life... live it
2008-2010 1200gsa rood
2010-... 1200gsa "30year"
Toko

Bericht door Toko »

Tourance EXP???? Sorry maar bij mij liggen ze origineel op mijn Gsa en mij geven ze geen vertrouwen bij sportieve rijstijl op het droge! Ik heb dan ook liever een band die iets vroeger slijt dan een die langer meegaat,Battlewing is volgens mij beter voor het snellere bochtenwerk!!
BMW R1200 GS Lc Adventure
Toedel

Bericht door Toedel »

Wel, ik heb de conti trail attack er vroegtijdig afgegooid. Op de achterband versleten de wangen sneller dan het middendeel, met 'hobbelen' en dus gripverlies. 'k Heb elders op het forum foto's neergezet (zie http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ot#p263057 ). Is ook een paar keer weggegleden. Niet meer voor mij. Wel lange levensduur, maar dat is niet het belangrijkste voor mij.

Eigenlijk is bandenkeuze iets heel persoonlijks, hangt af van wat je van een band verwacht. Grip in het droog, gedrag in het nat, levensduur, handelbaarheid ... daar moet ieder zijn keuze in maken.
Voor mij zijn dat grip (nat/droog) en handelbaarheid vóór de rest. Levensduur is ondergeschikt aan rijplezier.

Sinds 3000 km Tourance EXP. Ik heb deze band nog niet op een foutje kunnen betrappen. Je moet effe wennen aan het ietwat nerveuze gedrag van de voorband, maar deze bandenkeuze verhoogt de handelbaarheid van de GS. Het karkas van deze band is duidelijk zachter dan dat van de Trail Attack, dus comfortabeler. Verder grip, grip, GRIP ! Ik vóel dat deze band zijn klauwen in het asfalt zet, indrukwekkend. Voor mij vergelijkbaar met de Battlewing in het droog, maar de EXP is beter in het nat. De BW durft al eens raar doen op zebra's en teersporen, daar heeft de EXP quasi geen last van. Nadeel : de EXP zal geen 10000km meegaan, dat zie ik nu al. :lol:

Na 90000 km met onderstaande banden is dit mijn samenvatting (offroad buiten beschouwing gelaten) :
- Anakee : dribbelt achter onder belading, >km (voor de rest herinner ik het me niet meer, is al 4 jaar geleden)
- Battlewing : funband, grip in droog foutloos, kan verrassen op verandering in wegdek, en in het nat, <km
(ik heb de BW meerdere keren genomen wegens fun, daarna kwam de nieuwe GS op Tourance)
- Tourance : foutloos gedrag in nat en droog, zeer stabiel, niet zo handelbaar, IMHO saai, >km
- Trail Attack : warmt slecht op, kan koud slippen, goede grip droog/nat als opgewarmd, raar slijtpatroon, >km
- Tourance EXP : grip, grip, grip ! Zeer handelbaar, bijna nerveus, comfortabel, funband, <km

De bandenspanning/vering wordt nauwlettend gecontroleerd/aangepast, en heeft dus geen invloed in deze vergelijking.
Ik heb bewust > en < geschreven voor meer of minder kilometers; hangt af van je rijstijl, bij mij > of < dan 10000km.

Ik ben altijd benieuwd naar andere ervaringen ! :wink:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Vinny

Bericht door Vinny »

Ben bezig aan mijn tweede setje EXP's en ben er nog altijd heel tevreden van. Hebben mij nog geen enkele keer verrast! :pr:
Gr,
V
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Nahoj

Bericht door Nahoj »

kben tog ook niet 100% eens met de test!

khad op men ktm ook pirelli scorpions liggen

en deze band gaf me heel veel vertrouwen!

je kon zelfs zodiep gaan dat, als je het kan zelf je knietje kan leggen met de ktm adventure!

kvind nog altijd dat iedereen zen eigen mening heeft ivm banden!

de 1vind X beter de andere dan weer Y
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
noppenrijder

Bericht door noppenrijder »

ik zou zo graag eens de scorpion sync testen, maar deze band is bijna nergens te vinden (bij de bandenboer); al iemand ervaringen met de nieuwe Pirrelli all-road, vervanger van de gewone scorpion?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

johanelsie schreef:kben tog ook niet 100% eens met de test!

khad op men ktm ook pirelli scorpions liggen

en deze band gaf me heel veel vertrouwen!

je kon zelfs zodiep gaan dat, als je het kan zelf je knietje kan leggen met de ktm adventure!

kvind nog altijd dat iedereen zen eigen mening heeft ivm banden!

de 1vind X beter de andere dan weer Y
Ik ken dan weer enen die die scorpions had liggen op zijne KTM, maar daar eigenlijk niet zo content van was. In het droge viel dat goed mee, maar eens in het nat verloor hij alle vertrouwen. En tis normaal gene met schrik van een beetje water...

Het is dus blijkbaar voor een groot deel echt iets persoonlijks he... 8-)
GS staat voor geil speelgoed
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

"een band is iets heel persoonlijk" :lol: :lol: :lol:

mijn persoonlijke band moet aan volgende eisen voldoen:

zwart, rond, en liefst geen 10 jaar oud.

:wink:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
marcfruytier

Bericht door marcfruytier »

Over banden en hun capaciteiten is al véél geschreven en besproken. :lol: MIJN IDEE IS NOG STEEDS, WIE ZICH IN EEN STEL BANDEN VAN WELK MERK DAN OOK AANSCHAFT EN ER EEN TEVREDEN MAN MET IS ,MOET ZICH NIET OM DE HAVERKLAP VERANDEREN VAN MERK OF TYPE. iK BLIJF NOG STEEDS VAST HOUDEN AAN METZLER DIE MIJ DE GROOTSTE VOLDOENING SCHEPT :cheers:

De metzler boy :drunken:
Toedel

Bericht door Toedel »

Wel, daar denk ik dus anders over. Ik wil wéten welke band mij het best bevalt, en dus verander ik regelmatig eens.
Slechts door te wisselen doe je ervaring op.

Ik blijf erbij, een bandenkeuze is een persoonlijke keuze, want het hangt af van je persoonlijke wensen welke band het best bij je past.

Door het vele wisselen heb ik de band gevonden die het best bij mij past : de Metzeler Tourance EXP.
Zojuist het tweede setje laten plaatsen, wat mij betreft een droomband.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Nog maar eens een bandentest, vrij uitgebreid.
http://www.maaikejilles.nl/BMW/Motoplus ... otoren.pdf

Daarnet weer eens BW op mijn GS gestoken want ben er content van :) De Trail Attack weer niet geprobeerd...
BMW1200GS
Plaats reactie