kostprijs onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Sten

kostprijs onderhoud

Bericht door Sten »

Hallo ik ben Sten en nieuw op het forum. :grin:

Ik vroeg mij af hoeveel een klein/groot onderhoud te laten doen? hangt dit af van moto tot moto? en om de hoeveel kilometer kan je dit best laten doen? ik heb net 2de hands een F650gs (aangezien ik 18 jaar ben en de moto max 25kw mag hebben leek me dit de beste optie) gekocht en er staan ongv 11000 km op...

mvg
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Welkom, ik weet het niet, doe het altijd zelf....goedkoop is het niet.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
benn

Bericht door benn »

Sten,

ik weet het ook nog niet : ik heb recent een Funduro gekocht, hij moet ook nog voor de eerste maal op onderhoud gaan.

Ik had al wel eens via email gevraagd bij Cenmoto wat de normale onderhoudskosten waren, maar hier absoluut geen enkel antwoord op gekregen (is dus niet erg geruststellend ...).

Ik reken toch op een 500 € per jaar, zelfs bij een beperkt aantal recreatieve km's : onderhoud (jaarlijks nazicht en om de 10.000 km afwisselend klein en groot onderhoud), periodiek banden en kettingset, ...

BMW lijkt me merkelijk duurder dan sommige andere merken in onderhoud (voordien ervaring met Yamaha). Voor "doe het zelvers" is dit geen probleem, ook personen die hun motorkosten fiscaal inbrengen leiden daar iets minder onder.
bikertjen

Bericht door bikertjen »

Tot nu toe nog geen ervaring met onderhoud bij BMW moto-garage, maar ik vermoed zoals anderen ook reeds suggereerden dat het tov Yama of Hondagarages wel iets duurder zal zijn. Binnenkort moet ik met mijn GS binnen voor een 1ste onderhoud, sinds hij in mijn bezit is. Aangezien hij nog jonger is dan 2jr. dien ik wel bij erkend bmwdealer te gaan om aanspraak te kunnen maken op de garantie. Kben van plan om bij Maebe (Wielsbeke) te gaan en kzal ietske laten weten als ik ben langsgeweest..
Kheb bij Maebe mijn 2 koffers gekocht en laten monteren, hetgeen merkelijk goekoper en beter van service was dan bij Motorrad Latem.
Sten

Bericht door Sten »

Ok bedankt voor de reacties :-)

ik denk wel dat ik hem op onderhoud ga doen en het niet zelf te doen.
Ik had een honda dax voor ik me deze bmw heb aangeschaft en daar heb ik bij gemerkt dat je al rap eens iets over het hoofd ziet als je dit zelf doet. (lostrillende vijzen, olie vergeten te vervangen etc.)

mvg
K1200GT

Bericht door K1200GT »

:idea: Kijk eens in het onderhoudsboekje dat normaal gezien bij je aanwinst zat. Tenzij de vorige eigenaar zelf het onderhoud deed, kan je gemakkelijk zien wanneer voor het laatst welk onderhoud werd uitgevoerd. Het onderhoudsboekje leert je ook welke onderhoudswerkzaamheden wanneer en hoe moet worden gedaan....
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Sten

Bericht door Sten »

dat wist ik niet...
daar zal ik eens naar zoeken :wink:
bedankt!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

zelf doen is nog altijd goedkoper dan bij de dealer.

je koopt uw onderdelen en sleutelen maar.

je zal U minimum 4uur werk besparen
reken aan 50€/uur
dit kan toch al tellen nietwaar.

als je eraan begint.
zeker bij de 1ste keer
maak een werkschematje.
Bv: motorolie / filter als je het werk gedaan hebt zet je er een V tje achter
enz...

tevens kan je digitale foto's maken van elk onderdeel dat je losmaakt voor, tijdens en na

als je dan ergens twijfelt heb je maar effe op de Pc te kijken hoe alles nu weer in elkaar zat
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... en dan je handig naslagwerkje hier posten voor de achterkomers!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Hou er rekening mee dat bij de dealer het onderhoud aan de F 2x zolang duurt als aan een R1100R en dus qua arbeidsloon ook 2x zo hoog uitkomt.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb nog een factuur gevonden van een klein onderhoud van mijne F650GS vanuit het jaar 2001, dit bedroeg toen 180 Euro.
Ik ben eens benieuwd wat dat nu kost?
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Sten

Bericht door Sten »

Ik zal bij men eerst volgende onderhoud posten hoeveel ik moest betalen... :wink:
benn

Bericht door benn »

ik heb wel een overzicht gevonden ivm de "voorloper" van jouw moto (de F650 Funduro) : http://home.wanadoo.nl/menk/_f650/kosten_nl.html
welkenuweer

Bericht door welkenuweer »

Obiwan schreef:Hou er rekening mee dat bij de dealer het onderhoud aan de F 2x zolang duurt als aan een R1100R en dus qua arbeidsloon ook 2x zo hoog uitkomt.
Obiwan, kan je dit even toelichten aan een leek, aub? Is die 650 dan technisch gecompliceerder dan een 1100, ligt het aan het type motor, of is er nog een andere reden?

Glenn
Terug een R1150gs......'t is zoiets als thuis komen...:-))
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Met name het kleppenstellen vreet tijd.
Niet dat het zo moeilijk is maar er moet gewoon vrij veel af- en dus ook weer opgebouwd worden om er bij te kunnen.
Bij een boxer en al helemaal een "kale" R****R is alles veel toegankelijker. Uit m'n hoofd 10.000 beurt voor een F 46 PE's en voor een R****R 22 PE's.
Ik ben een alpinist.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Meeste mensen denken dat een 1 cil goedkoper is in onderhoud dan een 2cil, is niet zo. Heb verschillende 1 cil's gehad, straat enduro's, dus geen echte enduro's en die waren allemaal duurder in onderhoud dan mijn Ducati's of BMW's.....Een 1cil vreet ketting/tandwln, bougies, remblokken en banden. een oliewissel op een 1cil duurt even lang of langer dan bij een 2cil, meestal zijn het dry sump systemen. Kleppen stellen duurt ook langer wegens moeilijker bereikbaar etc.....
bovendien kan een 1cil minder km's aan dan een 2 cil. dus voor de goedkoop moet je het niet doen zo'n 1cil.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSAndré

Bericht door GSAndré »

Dit zou dus ook het onderhoud aan de F800 wel eens duur kunnen maken ???
Als gevoel van vrijheid je wat waard is ga je toch niet in een koekblik zitten
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

'k Snap totaal niet hoe een ééncylinder per definitie duurder zou moeten zijn dan een (staande of V) twin, 3-of 4-cylinder.

Bandenslijtage ? Niks speciaals mee. Remblokken ? Idem.
Ketting rapper versleten ? 'k Zie niet in waarom.
Moeilijker om kleppen te regelen of kleppen moeilijk bereikbaar ? Als de gemiddelde technieker moet kiezen tussen kleppen regelen van een Funduro of een vierkleps Ducati zal hij rap gekozen hebben denk ik.

Moesten het nu 2-takten geweest zijn, ja dan zou'k die extra slijtage nog kunen vatten....
En welke kettingen lagen daar dan op ? Goedkope kettingen zonder O-ringen ?
Nil volentibus arduum
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Gelukkig heb je meer verstand van raketten :D

Het ging om het vergelijk tussen een F en een R van BMW.

Bandenslijtage durf ik geen oordeel over te geven.
Remblokjes wat sneller versleten door de geringere remwerking op de motor. De ketting van de F tov bijv. de Transalp of 650 V-strom slijt wat sneller door het bokkigere karakter van de 1 cilinder bij gas dicht/open wat natuurlijk ook weer doorwerkt op de tandwielen.

Waar ik in de eerste instantie op doelde waren met name de kosten voor het arbeidsloon.
Ik ben een alpinist.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ik reageerde eigenlijk op de posting van Dirk, die de vergelijking opentrok naar andere motoren.

Dat een boxer minder tijd nodig heeft om kleppen te stellen dan een F wist ik al, 'k heb ze beiden in mijn garage staan.
Nil volentibus arduum
Dirk Pauwels

Raketman schreef:Ik reageerde eigenlijk op de posting van Dirk, die de vergelijking opentrok naar andere motoren.

Dat een boxer minder tijd nodig heeft om kleppen te stellen dan een F wist ik al, 'k heb ze beiden in mijn garage staan.
1cil banden slijtage: Nooit meer dan +/- 8000km met een achterband kunnen doen, boxer: 13000 en meer kan ook.
Remmen: 1cil max 10000km en blokken vooraan weg, blokken achteraan reeds na 8000km weg. boxer meer dan 20000km met blokken geen uitzondering.
ketting op 1cil: heeft meer speling nodig door de grote veerweg, 1cil snokt ad ketting, max 12000km met een setje DID of Regina met X ringen, die goed gesmeerd werd. Op een 2cil duc met een smalle 520 ketting: 20-25000km

Bougies: hielden het geen 10000km uit Op de GS1200: 40000km

Dit alles op een Aprilia pegaso, waarvan de F650 gekopieerd is, rotax blok, wel met 5 kleppen ipv de 4 kleppen van een F

Kleppen stellen op een boxer is uiteraard veel makkelijker dan kleppen stellen op een 1cil

Een 3 of 4 cil is uiteraard duurder dan een 1cil, daar heb ik het ook nooit over gehad.....

Ik heb een 4tal 1cil gehad, wo Pegaso, husky 610, XT 660 en Gasgas en geloof mij voor goedkoop te rijden ben je beter af met een 2cil boxer, R80/100 of r1100/1150. De GS1200 valt veel duurder uit van onderhoud, helaas.....

een 2cil rijdt ook nog eens veel aangenamer dan een 1cil, net nog op een 650 country gereden, bwuuuurk...

Er is bij ons op 't werk iemand die met een F650 160 km per dag doet, autostrade....die had ik toch een F800 aangeraden.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

GSAndré schreef:Dit zou dus ook het onderhoud aan de F800 wel eens duur kunnen maken ???
F800 is een 2 cil, rijdt veel leuker dan een 1cil. kleppen stellen zal idd iets meer werk zijn, maar hoeft mss niet elke 10000km te gebeuren. als het met pastillen is kan het makkelijk 30-40000km duren alvorens je iets moet regelen.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Dirk Pauwels schreef: 1cil banden slijtage: Nooit meer dan +/- 8000km met een achterband kunnen doen, boxer: 13000 en meer kan ook.
Remmen: 1cil max 10000km en blokken vooraan weg, blokken achteraan reeds na 8000km weg. boxer meer dan 20000km met blokken geen uitzondering.
ketting op 1cil: heeft meer speling nodig door de grote veerweg, 1cil snokt ad ketting, max 12000km met een setje DID of Regina met X ringen, die goed gesmeerd werd. Op een 2cil duc met een smalle 520 ketting: 20-25000km

Bougies: hielden het geen 10000km uit Op de GS1200: 40000km
Zéér merkwaardig. Onzen F650 heeft na de renovatie bijna 8000km gereden. Daar zitten fors gereden ritten bij, offroad, woon-werk,...
De nieuw gemonteerde banden (Tourance) zijn nog steeds dik in orde (achterband begint een heel vaag rijvlak in't midden te vertonen), remblokken niks verkeerd aan te zien, de ketting is nog dezelfde die er oplag toen ik hem kocht op't werk, perfect in orde.
't Volgende onderhoud (na 10k) zal een oliewissel worden, meer niet.
Nil volentibus arduum
louis

1 cylinder

Bericht door louis »

Vandaag een klein onderhoud (Km stand 9515) uitgevoerd alsook de bougies (twin spark) eens vervangen aan mijn F650GS. Kosten 59 euro alles in (originele BMW onderdelen). Het is inderdaad correct dat je meer zit te vijzen en te sleutelen aan de afkasting dan aan de mechaniek zelf. Om goed aan de bougies te kunnen is heel de bovenkant er af geweest. Ik maak dan ook gebruik van de gelegenheid om alles eens goed te reinigen.

Ik kan Raketman bijtreden wat banden, ketting en remmen betreft. De ketting krijgt elke week een smeerbeurt en werd slechts éénmaal zeer licht bijgespannen (+/- 7000 Km). Sleet is daar nog niet aan te zien. De banden zijn nog OK, maar zullen binnen 2000 Km (binnen 5 weken dus) toch aan vervanging toe zijn. De remmen zijn nog tip top. De sleet die Dirk Pauwels omschrijft is mij dus ook vreemd.
Steffz1

Re: kostprijs onderhoud

Bericht door Steffz1 »

Sten schreef:Hallo ik ben Sten en nieuw op het forum. :grin:

Ik vroeg mij af hoeveel een klein/groot onderhoud te laten doen? hangt dit af van moto tot moto? en om de hoeveel kilometer kan je dit best laten doen? ik heb net 2de hands een F650gs (aangezien ik 18 jaar ben en de moto max 25kw mag hebben leek me dit de beste optie) gekocht en er staan ongv 11000 km op...

mvg
Gewoon goed opletten waar je voor je onderhoud gaat. Onderling tussen de dealer zitten enorm grote verschillen ... zoek ook maar eens met de zoekfunctie op onderhoud ;-)

mvg

Stef
Plaats reactie