Raketman schreef:Ik reageerde eigenlijk op de posting van Dirk, die de vergelijking opentrok naar andere motoren.
Dat een boxer minder tijd nodig heeft om kleppen te stellen dan een F wist ik al, 'k heb ze beiden in mijn garage staan.
1cil banden slijtage: Nooit meer dan +/- 8000km met een achterband kunnen doen, boxer: 13000 en meer kan ook.
Remmen: 1cil max 10000km en blokken vooraan weg, blokken achteraan reeds na 8000km weg. boxer meer dan 20000km met blokken geen uitzondering.
ketting op 1cil: heeft meer speling nodig door de grote veerweg, 1cil snokt ad ketting, max 12000km met een setje DID of Regina met X ringen, die goed gesmeerd werd. Op een 2cil duc met een smalle 520 ketting: 20-25000km
Bougies: hielden het geen 10000km uit Op de GS1200: 40000km
Dit alles op een Aprilia pegaso, waarvan de F650 gekopieerd is, rotax blok, wel met 5 kleppen ipv de 4 kleppen van een F
Kleppen stellen op een boxer is uiteraard veel makkelijker dan kleppen stellen op een 1cil
Een 3 of 4 cil is uiteraard duurder dan een 1cil, daar heb ik het ook nooit over gehad.....
Ik heb een 4tal 1cil gehad, wo Pegaso, husky 610, XT 660 en Gasgas en geloof mij voor goedkoop te rijden ben je beter af met een 2cil boxer, R80/100 of r1100/1150. De GS1200 valt veel duurder uit van onderhoud, helaas.....
een 2cil rijdt ook nog eens veel aangenamer dan een 1cil, net nog op een 650 country gereden, bwuuuurk...
Er is bij ons op 't werk iemand die met een F650 160 km per dag doet, autostrade....die had ik toch een F800 aangeraden.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project