hyperpro verenset

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gilles volke

hyperpro verenset

Bericht door gilles volke »

heeft er al iemandt een set op een 1200 adventure gemonteerd? Mijn standaard veer achter is niet opgewassen tegen 2 man met bagage.ik rij ook veel alleen maar dan kan ik de demping wat leger zetten.graag jullie ervaring!! groeten gilles :razz:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb verschillende setjes van Hyperpro geprobeerd op verschillende motoren (weliswaar geen BMW's) en heb telkens moeten ondervinden dat ze niet voldeden...Ik zou de volledige schokdemper vervangen. Wilbers biedt zeer prijsgunstige oplossingen als vervang dempers. Ohlins is uiteraard ook goed (rij ik zelf mee) Maar in jouw geval kan enkel een zwaardere veer misschien wel een oplossing zijn, op voorwaarde dat de demping het aankan. Als je contact opneemt met Hyperpro zal je toch wel een veer mogen uitproberen? Anders effe Kamiel Geysemans (015/55.55.56) bellen in Mechelen, die heeft waarschijnlijk wel een WP oplossing.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
VFooR

Bericht door VFooR »

Heb ook zeer lang overwogen om een andere set aan te schaffen. Ik las af en toe dat hyperpro of technoflex soms ook niet prima gingen voldoen en wou opteren voor een zekere keuze.

Bij Bikesetup uiteindelijk een volledige öhlins laten monteren incl versteldraaiknop voor de veervoorspanning (duurste model wel). Die regeling is super handig. Bij solorijden staat de regelaar in stand 3. Per draai meer kan er 5 kilo meer op. Reken dat ik nog 17 keer kan bij draaien (20 in totaal) dus kan er 85kg extra bij (dup en bagage bv). De GS zakt dus tot 85kg niets dieper in dan standje 3 bij solo. De in en uitgaande demping is sowieso ook te regelen waardoor je bij volle belading onder en overstuur prima kunt wegkrijgen. Soit. Verstellingen met hopen en 5 jaar volle garantie. Voldoet de veer niet naar uw wensen na enkele weken...van öhlins krijg je dan gratis gewoon een andere. 5 jaar garantie trouwens. GEEN KLACHTEN. Staan er 7000km op.

De andere voorveer zorgt ervoor dat de gs niet meer zo diep in en uitveert bij het optrekken of afremmen. Gaat trouwens prima samen met de achterkant. Prijskaartje voor alles...montage is gratis...ongeveer 1750 euro. WEL veel dus. Maar geen gram spuit van. Na 30-40.000km eens reviseren en alles weer SPLINTER NIEUW. Tevens heeft öhlins een grote herverkoopwaarde.

ACHTER:
Afbeelding

VOOR:
Afbeelding
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
grandru
Contacteer:

Bericht door grandru »

Hallo,

bij mij zitten er sinds een 4-tal weken Wilbers schokdempers op, deze heb ik gekozen door de persoonlijke aanpak, goed geholpen aan te telefoon,
van het eerste tot de laatste detail overlopen, rijstijl, grote tank, 90% met duo, gewicht,wat ik ervan verwachte etc....
Zodoende heb ik er mij aangeschaft met 2.5cm meer veerweg, de motor komt 1 cm hoger te staan maar heeft iets meer negatieve veerweg, daar dit beter is aangezien ik veel oip slechte wegen rij.
Twee weken later deze thuis ontvangen.
Monteren, een fluitje van een cent.
Motor zakt mooi voor en achteraan in zijn vering als je opstapt, dat heb ik bij de originele nooit geweten.
Rijindruk, een andere motor, super neutraal in de bochten, meer comfort, op slechte wegen en off-road voel je dat de wielen langer contact hebben met de grond, zelfs aan hogere snelheid.
Ook stapvoetse maneuvers gaan veel beter.
één nadeel, nu hij steviger en hoger op zijn poten staat kan ik niet meer stoeffen dat ik vanalles aan de grond rij.
De afstelling vanaf fabriek was perfect voor sologebruik, de preload knop totaal uitgedraaid zodoende dat je deze volledig kan gebruiken voor het aanpassen bij duo en bagage.(vroeger moest ik die al de helft indraaien bij sologebruik en op het laatste helemaal.)
Zelfs mijn vrouw voelt dat hij véél strakker stuurt.
Ik moet wel zeggen dat ik nu de originele veren na 167000km vervangen heb.
Wilbers heeft ook 5 jaar Garantie.
Dit had ik veel vroeger moeten doen.
prijs 1300euro voor het compleetste model, alles instelbaar
zelf geplaatst, 1u werk.
1150gs
ik heb er ook een waterpasje op geplaatst, mooi waterpas gezet op de ideale afstelling als ik erop zit en zodoende als je duo rijd of met bagage dan is maar draaien tot hij weer pas staat.

groeten,

Jacinto
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Mijn 1200GSA is indertijd gebruikt door Hyperpro om veren te ontwikkelen, en ik heb zelf een 30k met de voorproductie set gereden.
Was zeker achter wel een verbetering deze nieuwe spiralen,, maar niet te vergelijken met een complete vervangingsdemper van bv Hyperpro, Ohlins of Technoflex.
Wilbers ben ik niet zo kapot van; deze oud importeur in Duitsland van Technoflex is op een gegeven moment voor zichzelf begonnen met de Technoflex kennis en materialen, en levert zoals ze in Weert zeggen, nu hun wat verouderde topproduct van enkele jaren terug.
Zelf overgestapt op een Hp2 en ook deze is, net als de meeste motoren die ik heb gehad, bij Technoflex in Weert voorzien van nieuwe pootjes.
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
Jaap2005

Hyperpro progressieve veren

Bericht door Jaap2005 »

Eerder heb ik op de ST1300 progressieve veren van Hyperpro laten monteren. Met Technoflex heb ik ook contacten gehad, maar hun manier van werken, stond mij niet aan. Wilbers was wel weer klantgericht, maar te ver uit de regio en m.i. duur.
Doel was duo gebruik de veerkarakteristiek en rechtuitstabiliteit te verbeteren. Op beide gebieden is duidelijk verbetering opgetreden. Tesamen met een iets aangepaste geometrie stuurde de fiets als het bekende scheermes. Onvoorstelbaar hoe je dan met zo'n bakbeest kun gummen. Brrrrr.
Omdat ik zo tevreden was, heb ik mijn van de zomer aangeschaft K1200GT deze week hun voor veermodificatie aangeboden. Op vakantie en met duo bleek de standaard WP achtervering nl. te slap. Nu rij ik als leenmotor een R1200GS, die o.a. van andere veren is voorzien en daardoor 15mm. lager op z'n poten staat. Omdat ik altijd ff aan R motoren wennen en hem pas 1 dag rijd en het 1 jaar geleden is dat ik voor het laatst op een R1200GS reed, kan ik nog geen duidelijk uitspraak over dit model doen. Wel weet ik nu al dat ik mezelf qua rijgedrag moet gaan inhouden.
Persoonlijk ben ik van mening dat alleen het vervangen van bestaande door progressieve veren je al veel verbetering in veerkarakteristiek en stuurgedrag kan geven. Het vervangen van dempers is in veel gevallen helemaal niet nodig. En je bent voor zo'n € 350,- klaar. Da's natuurlijk ook mooi.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

En volgens mij heb ik die van jou op de brug zien staan.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Jaap2005

progressieve veren

Bericht door Jaap2005 »

Dat zou goed kunnen. Stond ie al te trappelen om weer de sporen te krijgen? Morgen is ie weer de mijne! Benieuwd naar de verandering/verbetering.

Met de Hyperpro GS is het goed gassen en gummen geblazen. Niet alleen de vering, maar ook de verlaging werpen hun vruchten echt af.
De fiets loopt waarschijnlijk door het HiPerformance luchtfilter ook nog beter rond dan de standaard uitvoering en heeft voor m'n gevoel bovenin net iets meer power.

Voorals ben ik geen boxer adept en meer op comfort gesteld. Een stevige ruit voor m'n knar is voor doorrijders een welkome accessoire.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Ik heb op die 1200 GS gereden voordat hij verlaagd was en hij reed toen al super. Schijnt nu echt fenomenaal te zijn. Dan weet ik iig dat ik morgenmiddag effe een bakkie moet gaan doen bij Bas. Doe 'm alvast de groeten. Heel veel plezier met je "nieuwe motor".
Ik ben een alpinist.
Jaap2005

Hyperpro progressieve veren

Bericht door Jaap2005 »

Hoi OB1,

Zoals verwacht mocht worden heeft Bas z'n best erop gedaan. De 1e meters na een GS is wel een echte overgang. 10 minuutjes later was ik alweer met illegale praktijken bezig. Dat is denk ik wel het enige en grootste nadeel van zo'n upgrade. En natuurlijk dat je snel verwend raakt.

Gr.
J.J.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Leuk om te horen en veel plezierige km's er mee.

Vwb bovenstaande.

Hyperpo!!!
Ik ben een alpinist.
gilles volke

hyperpro

bij mij zitten de veren eronder en heb er al een paar ritjes opzitten.het verschil; hij is een stuk hoger en alle problemen die ik had met de vering zijn verdwenen.ik kan iedere adventure zo'n setje aanraden.zeker een goed alternatief en voor de kosten hoef je het niet te laten ,hij wordt er een stuk beter van.kostprijs van deze operatie 201 euro exclusief montage.te verkrijgen bij mijn bmw verdeler inghelbrecht in oostende.groeten gilles 8-) 8-) 8-) 8-)
den tyten

Bericht door den tyten »

Ik lees hierboven van Jaap dat ie met een 1200 gs heeft gereden met hyperpro veren die daardoor 15 mm lager kwam te staan, maar Gilles stelt dan weer dat zijn motor hoger kwam te staan met de nieuwe veren.
Mis ik hier iets? :oops:
Of staat het verlagen van de door Jaap gereden gs los van de nieuwe veren?

(omdat mm's belangrijk zijn)
den tyten
Road King
Obiwan

Bericht door Obiwan »

De bedoelde GS is bewust verlaagd. Kan tot maximaal 5 cm.
Dit kun je bereiken door een complete set shocks te monteren met lengteverstelling of gewoon kortere. Het rijdt super maar het is meer bedoelt om de mogelijkheden te laten zien. Je verliest hierdoor wel een groot stuk, zo niet alle, allroad eigenschappen. De motor van Gilles is hoger komen te staan doordat de statische zak vermindert is.

dit is een duidelijk verhaal
Ik ben een alpinist.
gilles volke

hoogte

de standaard veren zijn lineair gewikkeld,dwz dat bij gelijke belasting de veren in princype tot het einde in kunnen veren.bij progressieve veren kan je duidelijk 2 vormen van wikkeling waarnemen.hoe verder je de veer in wil drukken hoe meer kracht je moet gebruiken.neem daarbij het gegeven dat de hyperpro veren op gewicht besteld kunnen worden,dan krijg je in principe een hoogte die niet meer inzakt en daarom hoger is dan de standaard veren.zijn er mensen die interesse hebben in een setje veren dan kan je mijn fiets komen bekijken,zitten of iets dergelijks.groeten gilles 8-)
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

En Gilles, wat heb je daar voor betaald? (voor en achter)
Zijn dat dan enkel de veren die verwisselt worden of ook de rest van de vering?

De mijne (1150GS - 72000 km) staat ook te slap op zijn poten ...
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
gilles volke

Re: hyperpro verenset

Ik heb voor de verenset dus 201 euro betaald exclusief montage.Dit bij Inghelbrecht motors oostende.Aan de originele dempers wordt niks veranderd zelfs de veerspanning achter is nog te regelen.Voor meer info bel met Inghelbrecht en vraag naar mark telnr: 059-701919.De motor veert een stuk beter en zakt niet meer zover in.Je krijgt ook meer feedback van de motor want de originele veren zijn te comfortabel.Groeten gilles 8-) 8-)
Plaats reactie