verslag testrit K100rs 1986

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
motor.john

verslag testrit K100rs 1986

Bericht door motor.john »

Een proefrit gemaakt met de motor. :] :]
Starten en lopen.
Geen nare en rare bijgeluiden ,zover mijn oren hiervoor geschikt zijn :)
Veel mensen zeggen dat het schakelen van dergelijke motoren een gewenning vereist ivm goed doorschakelen.
Deze schakelde heel soepel zat geen enkele keer ernaast zonder stampen op de pedaal.
Hij nam meteen goed op als ik gas gaf ,en was pittig in het optrekken.
Heb nergens een vermogens dip kunnen waarnemen.
In de lagere toeren vond ik het ook heel relaxed rijden en genoeg koppel.
De houding was ok mede omdat ik een stuk rug heb vastzitten nav. een operatie heb ik er totaal geen last van gehad, dus een relaxte zithouding.
Op de autosnelweg vond ik dat ik wel wat wind overlast had doordat het kuipje voormij iets hoger en breder had mogen zijn , maar had wel een lekker gevoel van motor rijden.
Het trillen tegenover een k75 zoals de meesten zeggen viel best mee .
Ik hoef niet perse en trillingsvrije motor te hebben zonder dat er iets aan is.
Zo heb ik een gevoel van ik heb iets onder me .
De spiegels vond ik eigenlijk iets te laag ( mischien is dat wennen)
En bij accelereren en hogere snelheid op de binnen en autosnelweg trilden ze toch wel behoorlijk. is dit normaal voor deze motoren? soms was dat wel irritant omdat het je toch een flink verzwommen beeld gaf.
Banden waren nog zo goed als nieuw .
Het bochtenwerk ging goed al was het even wennen de andere zithouding tegenover een racer die ik normaal gewend was ;).
In de bochten en alle rechte wegen gaaf de motor een behoorlijk stabiele indruk .
Hoe zijn deze eigenlijk bij langere ritten lopen ze wel eens te warm? ik heb dit eens met een oudere motor gehad bij langere ritten liep hij warm en begon onreglmatig te lopen , die was wel olie en lucht gekoeld ,is dit bij vloeistof gekoeld anders?
Ik zou een half uurtje wegblijven ,maar tijdens het rijden helemaal de tijd vergeten en het zijn 2 urr geworden zonder moe te zijn haha.( dealer lachte en begreep het lol)
Het stuur was smaller dan ik gewend ben en was ook even wennen ,niet irritant maar toch een vreemde armhouding in het begin.
als je aan het rijden bent valt het je eigenlijk niet meer op .
Ook was het wennen dat de knippers vanzelf weer uitgingen na een bocht , maar deden het wat dat betreft prima.
Ik zag dat er licht pekel verontreiniging op het blok en andere delen zat ,niet echt ingevreten maar zag er meer uit alsof iemand met was had gepoetst en het niet uitgewreven had.Is dit nogal makkelijk te verwijderen ? en met welk spul kan ik dit het beste doen?
De lak zag er netjes verzorgt uit zonder krassen .
op de klok waren nu 75000 mijlen +/- 120000 km valt dit nogal mee? voor 20 jaar oud is dit een reeele km stand lijkt me?
Ik zal kijken of een foto hier plaatsen mij lukt w8.

Afbeelding

Dit is hem.( Wat je op de lak ziet zijn weerspiegelingen.)
Totaal bekeken had ik veel plezier met toerend rijden en pittiger rijden dus ok zover.
Mischien iemand nog op of aanmerkingen?
Deze motor heeft 75000 miles gelopen en moet 2500euro kosten is dit een faire prijs?

Groetjes!
John

Ow nog iets vegeten kan ik in deze gewoon euro95 tanken zonder toevoeging?
jerre

Re: verslag testrit K100rs 1986

Bericht door jerre »

motor.john schreef: Geen nare en rare bijgeluiden ,zover mijn oren hiervoor geschikt zijn :)
Dat is al een goed teken, nog geen rammelende tussenas dan, of versleten distributieketting of spanner, of versleten silent blocks van de alternator, of...
Op de autosnelweg vond ik dat ik wel wat wind overlast had doordat het kuipje voormij iets hoger en breder had mogen zijn , maar had wel een lekker gevoel van motor rijden.De spiegels vond ik eigenlijk iets te laag ( mischien is dat wennen)
En bij accelereren en hogere snelheid op de binnen en autosnelweg trilden ze toch wel behoorlijk. is dit normaal voor deze motoren? soms was dat wel irritant omdat het je toch een flink verzwommen beeld gaf.
ge kunt nog een beetje experimenteren met dat verstelbaar spoilertje, wat hoger of lager zetten. in vergelijking met een K 75 C voel ik me op een RS meer dan genoeg beschermd. Ik rij zo 20 a 30 km/u sneller als op m'n K 75. Vooral in de zomer kan het echt warm zijn achter die kuip...
Spiegels staan inderdaad laag, je moet precies diep in't vooronder kijken om iets achter je te kunnen zien. En dat trillen, da's wat eigen aan een K100 vrees ik.
Het bochtenwerk ging goed al was het even wennen de andere zithouding tegenover een racer die ik normaal gewend was ;).
In de bochten en alle rechte wegen gaaf de motor een behoorlijk stabiele indruk .
Hoe zijn deze eigenlijk bij langere ritten lopen ze wel eens te warm? ik heb dit eens met een oudere motor gehad bij langere ritten liep hij warm en begon onreglmatig te lopen , die was wel olie en lucht gekoeld ,is dit bij vloeistof gekoeld anders?
ik vind dat een RS nogal de neiging heeft om een bocht in te vallen, in't begin een heel raar gevoel om heel die kuip te zien kantelen en dan nog dat klein stuurke...maar dat went wel. Wel heel stabiel, zal wel door massa en lange wielbasis komen.
Echt warm lopen zal als hij technisch in orde staat niet snel gebeuren, wel zal je ventilator verscheidene keren in gang schieten als't warm weer is, of in't stad of file. T'is geene boxer die je toch wat verkoeling moet proberen geven.
Deze motor heeft 75000 miles gelopen en moet 2500euro kosten is dit een faire prijs?
mja, ik vind €2500 toch het maximum, vooral wegens leeftijd en aantal kilometers. 'k weet ook wel dat die gerust nog nen halven aardbol kunnen afbollen, maar ik zou nog wat proberen van te prijs af te prutsen. Vooral ook omdat er geen koffers en zelfs geen kofferhouders op zitten. 2dehands wel te vinden, maar ook niet gratis...
nog andere opties?
moest ge der garantie opkrijgen, vind ik 2500 wel mooie prijs.
Weet trouwens niet of je Belg, of Nederlander bent, maar in Nederland zijn moto's toch wat duurder dan hier.

voor de rest blijf ik die K-reeks iets speciaals vinden, der zit al meer dan 20 jaar injectie op, waar andere fabrikanten pas de laatste 4 à 5 jaar mee begonnen zijn bv...

succes met (mogelijke) aankoop.
K100 RS 16v
sprint

Bericht door sprint »

Wie wil er nu nog met zo'n oude K rijden :mrgreen:
Marnix.

Afbeelding
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

ikke !
Heb mijn K100Rs uit 1993 (in perfecte staat) een stukje minder betaald zenne!
(zie foto's op andere topic)

2500 vind ik iets teveel....
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
naftje

Bericht door naftje »

De Sprint hé :razz: ... en ikke ook, eigenlijk liever nog dan met de K1100LT - 'k moet den John van Essen dan toch nog gelijk geven :wink: Misschien toch terug overstappen naar K100LT(RT)?
Greetz, J-P
John
Contacteer:

Bericht door John »

naftje schreef:De Sprint hé :razz: ... en ikke ook, eigenlijk liever nog dan met de K1100LT - 'k moet den John van Essen dan toch nog gelijk geven :wink: Misschien toch terug overstappen naar K100LT(RT)?
Greetz, J-P
Tja...nen 1100 draait ietske rauwer hé. Geef mij eigenlijk ook maar ne K100LT. Maar dan wél eentje met de verstelbare ruit van nen 1100. En ook de uitlaat met tussenpot. (heb er zo eentje en moet toegeven dat het nog altijd mijn favorietje is.) Heb hier ook nen boxer RT staan maar die komt eigenlijk zelden buiten.
K1200GT

Re: verslag testrit K100rs 1986

Bericht door K1200GT »

motor.john schreef:Een proefrit gemaakt met de motor. :] :]
't Is lang geleden (ik had een K100RS van '88 tot '92), maar ik kan me geen oververhitting van de motor herinneren. Als de motor in goede staat is (kan je het olieverbruik meten? Komt er blauwe rook uit de uitlaat bij het schakelen? stand koelvloeistof? Staat radiator?) zou dit geen probleem mogen zijn.
Succes!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Wat betreft warmlopen: de K100LT die ik had is nooit te warm geworden, wel ging bij warm weer en filerijden de ventilator vrij snel aan het draaien.
De temperatuurmeter ging dan zichtbaar naar beneden.

Ik tankte ook altijd euro95 en heb daar nooit problemen mee ondervonden.

Enkel de prijs vind ik een beetje overdreven: mijn LT was van 1991 en had bij verkoop 115.000 km, was uitgerust met koffers en een Corbin zadel, en die is voor heel wat minder de deur uitgegaan.
Ik denk dat je mits wat zoeken goedkoper moet kunnen vinden.
Op kapaza staan er K100's voor 2500 euro die er al op stonden toen ik de mijne verkocht en ik rijd ondertussen al bijna een jaar met mijn RT...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
jazzper
Contacteer:

Bericht door jazzper »

als ge nog een goedkoop alarm nodig hebt...
motor.john

Ik kom uit Maastricht Nederland.( schijnt toch wel een gangbare prijs hier te zijn voor zo`n motor van dat bouwjaar en kilometers gedraaid.
De dealer geeft me 3 maanden garantie en een grote beurt erbij.
Alhoewel als ik bv zo een in Belgie ( wat ik trouwens voor de helft ben :) )
zou kunnen kopen ,het invoeren en laten keuren hier valt best mee, dan zou ik ook eens in belgie willen rondkijken .
Kennen jullie toevallig internet adressen of iemand die er een verkoopt in een nog redelijke staat?
Ik ben een onhandige man als het op motor techniek aankomt , dus een tijdje probleemloos rijden of in ieder geval een motor kopen die al geen grotere dure slijtage of gebreken vertoond is gewenst.

Bedankt al voor alle eerlijke reacties .

John.
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Hallo,
Met 3 maand garantie en in goede staat lijkt me dit(voor Nederland,waar ze toch iets duurder zijn)een faire prijs!!!
Heb zelf een K1100RS gehad en die beviel me niet zo erg,had daarvoor een K75 en dat was een zonnetje om mee te rijden.
Spiegels,inderdaad niet zo erg goed,maar weet dat je er desnoods spiegels van een K75 kan opzetten(naast de rem en koppelingshendels,gaten zijn voorzien)
Windbescherming,dik in orde expirementeer ééns met het verstelbaar spoilertje!!
Trillingen zo om en bij de 130Km/u in 5de,tja daar moet je mee leren leven,een K75 heeft daar totaal geen last van!
Hetgeen ik ook een minpuntje vondt is de enorm steenslaggevoelige kuip(en de 1100 heeft dan nog een volledige onderkuip)
Enorm stabiel op hogere snelheid plus 140 en bij lange snelwegbochten,zwaar sturen op stuurwegeltjes,je moet er op werken(lange wielbasis en smal stuurtje)maar het went,eigenlijk is dat de reden dat ik de K1100RS terug verkocht heb,enkel m'n huidige R1150GS stuurt zo plezierig als m'n K75 indertijd!!!
Al bij al zou ik niet twijfelen,mischien nog even verderzien naar een K1100RS zijn iets recenter,en voor om en bij de 3000€ vindt je al een exemlaar met om en bij de 50.000KM en van bouwjaar 93,94 soms ook voorzien van ABS,Koffers,handvatverwarming enz.

Zoals bv deze

Afbeelding
Staat te koop op http://www.2dehands.be voor 3.195€ GSM Nr.0472.94.59.54
Waarschijnlijk is er nog iets af te pingelen bij de prijs,en dan heb je een moto van 93 met iets meer dan 75.000Km,met koffers(die je anders ook nog 2de hands moet gaan kopen voor 2 a 300€)ABS, verwarmde handgrepen enz..voor pakweg 500€ meer!!!
Kik eens bij http://www.kapaza.be http://www.2dehands.be en http://www.mobile.de waarschijnlijk vindt je daar zeker iets!!
Groeten Frank :-)
jonne

Bericht door jonne »

Ook hier zeg ik het maar weer: Let ook op de vering en demping (neen, niet de uitlaatdempers :wink: ) en de schijven.
Martinus

K100

Bericht door Martinus »

Hoi John (den Hollandse),

Rijd nu sedert 2 jaar met een K100LT '87 en moet zeggen dat ik dit een erg goede motor vind. Heb hem gekocht met 58000km op de teller, prijs was 2500€. Inmiddels zijn er 10.000km bijgekomen en als zware kost is er een doorgedraaide cardan geweest (zie onderhoud cardan bij deze types - invetten staburagvet).

Dit WE bij John (den Vlaamse) langsgeweest voor een vervanging van de uitlaat (trillingsscheurscheur in gekomen) en zodoende is hij denk ik nu weer klaar voor een volgende 20 jaar.

Persoonlijk lijkt mij de motor (zoals ik hem op je foto zie) een 2000€ waard (geen koffers, geen confortseat ...) maar mogelijk kan een verlengen van de garantie (de komende drie maanden september, oktober, november zijn wellicht niet direct de maanden waar je de meeste km's zult rijden).

Wat betreft uithouding geen probleem, tot heden is de langste dagtrip 650km geweest (hieronder een foto van tijdens de trip toen ik met een maat van mij met zijn R80RT onze aperitiefchampagne eens echt in Epernay wilden gaan drinken) en dat zonder probs (geen olieverbruik of andere bobookes etc.), zeg hier wel bij dat ik geen 'scheurder' ben, machientje altijd 10km's warmrijd en gewoonlijk tot 4500 - 5000 touren trek (rijd dan in 5° tegen de 130km op autostrade en dat vind ik voor mij snel genoeg).

Trillende spiegels kan je best laten vervangen (heb dit ook bij 1 van mijn 2 laten doen en nu staan ze alletwee perfect vast).

Greetz & Long May You Run

Martinus (K100LT '87) & member BMW Motorclub Vlaanderen

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
motor.john

jonne schreef:Ook hier zeg ik het maar weer: Let ook op de vering en demping (neen, niet de uitlaatdempers :wink: ) en de schijven.
Ha Jonne de wereld is klein heh? ;)
Cruz
Contacteer:

Bericht door Cruz »

hm, 2500 kan wel, is toppie qua prijs, maar had de mijne ook 2400 betaald, met een 125.000 op de teller. Maar dan wel mét volledige kofferset en tanktas, lader, sloten, met twee spiksplinternieuwe bridgestones en volledig nagekeken op kosten van verkoper, die trouwens allerallereerste eigenaar was en werkelijk verzot op zijne moto.
En die rijhouding en smal stuurke, das even wennen, maar strak insturen en oefenen op extreem langzaam rijden doen wonderen om er erg, erg vlot overal mee weg te raken.
BMW K100rs 1988, going strong!
sprint

Bericht door sprint »

Cruz schreef:En die rijhouding en smal stuurke, das even wennen, maar strak insturen en oefenen op extreem langzaam rijden doen wonderen om er erg, erg vlot overal mee weg te raken.
Yep, na de cursus gevorderden speel ik nu met mijn fiets 8-)
Marnix.

Afbeelding
Plaats reactie