Gs probke bij rijden zonder uitlaat.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Dwars

Gs probke bij rijden zonder uitlaat.

Bericht door Dwars »

Heb hier laatst al eens gemeld dat mijn GSA 1150 ietwat tikkend geluid maakt: ik dacht aan de koppeling :oops: Het probke openbaart zich vooral bij stationair en half gas rijden zeg maar: de beemer loopt dan vrij ruw / ietwat schokkend / tikkend. Vlgs de ene monteur (van de zaak waar ik altijd kom, geen dealer trouwens, en super tevreden over ben) zit er speling op de smoorklepassen. als je je vinger tegen de schijf op duwt waar de gaskabel op zit is het geluid weg: Logische verklaring van hem was dat de smoorkleppen ietwat fladderen door de speling. Nu zou je kunnen denken de gasklephuizen te vervangen (of reviseren) en klaar. :roll:

de andere monteur (Notten in Brunssum) die wijt het (onregelmatige lopen) niet aan de gas/smoor-klephuizenspeling (speling zou te verwaarlozen zijn) maar aan de afstelling van de gaskabels en het te "arm" lopen. Het te "arm" lopen zou worden veroorzaakt door het feit dat ik zonder uitlaat rijd: en de uitlaatgassen "te snel" verdwijnen. Lamdasonde meet te veel verschillen hierdoor?? De motor krijgt dus teveel lucht: de oplossing (als ik dus zonder uitlaat wil blijven rijden) zou zijn de "benzinedruk-regelaar" te vervangen voor ene die meer opbrengst heeft (ipv 3 - 4 bar) waardoor er dus meer benzine zou worden ingespoten. 2e (en duurste) optie is het "chip-tunen" (waardoor er langer benzine wordt ingespoten), de kat te vervangen door een zgn. Y- pijp. en een open uitlaat. De goekoopste (3e en snelste) optie is de standaard uitlaat er weer op te zetten - afstellen en klaar

het te arm lopen werd bevestigd door een mototuner, die weliswaar geen ervaring met bmw had. maar wel het laatste verhaal (uitlaatgassen te snel verdwijnen en lambda de boel niet krijgt geregeld) ondersteunde. :?

toch wel een dilemma??? :roll:

wie helpt me verder??? :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Het tikkende geluid verdwijnt als je de hele zaak wat samenknijpt? Dan zou je ze eigenlijk moeten vervangen, superduur. Ik heb al foto's gezien van een ticker-killer, een onderdeeltje dat relatief goedkoop op de markt wordt gebracht, en waardoor het tikken verdwijnt. Ergens op dit of het GS-forum had er zelfs iemand zelf een revisie uitgevoerd, maar die wou daar geen tweede keer meer aan beginnen.
Dan het effect van rijden zonder uitlaat: dat komt niet geleidelijk aan, maar voel je meteen. Onlangs nog een Peugeot binnengehad met afgebroken uitlaat, die ging van het ene ogenblik op het andere niet harder meer dan 40 km per uur. Weer aan mekaar gelast, en meteen terug volle vermogen.
Monteer even de uitlaat, en je weet dan meteen of het probleem weg is.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Wat had je dan verwacht als je zonder uitlaat rijdt? (Behalve dat het volgens mij geen zicht is, maar ik ben dan ook oldschool) Kat er af, Y stuk monteren en originele of sportuitlaat er terug opzetten hé. Zo'n Y stuk kun je wel 2dehands vinden. Ik zou dat tikken eigenlijk ook toewijzen aan de gasklepspeling, maar dat uwe moto zijn mengsel veranderd door zonder uitlaat te rijden lijkt mij ook logisch. Wat die benzinedruk regelaar er mee te maken heeft snap ik niet, de hoeveelheid ingespoten benzine wordt bepaald door de chip en niet door de drukregelaar. De drukregelaar wordt al eens vervangen door die van een K1200, levert .5bar meer, maar uw mengsel ga je daar volgens mij niet mee "verrijken. Te "arm" rijden levert op lange duur verbrande kleppen op dacht ik.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Karel m

Bericht door Karel m »

heueueue.... Rijden zonder uitlaat ?? :? :?

Maakt dit dan geen wreed lawaai? Of schiet ik nu ne kemel?
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Neen, enkel zonder einddemper, maar met katalysator. Geeft een mooi dof geluid zonder lawaai te maken. De katalysator houd het meeste kabaal al tegen.
Dwars

Bericht door Dwars »

GSPeP schreef:Neen, enkel zonder einddemper, maar met katalysator. Geeft een mooi dof geluid zonder lawaai te maken. De katalysator houd het meeste kabaal al tegen.
heb jij geen last van inhouden?/ een sterk KFR zeg maar?? mij lijkt de uitleg dat de motor een bep. tegendruk moet hebben om goed te kunnen lopen ietwat overdreven: zeker hij zit er niet voor niets. In mijn geval moet ik het toch meer zoeken in de slijtage vd gaskleppen?? (je hoort deze nl ook en als je erop duwt is het zo goed als weg, alleen onder het rijden is dit niet te doen :roll: ) na??

edit: mijn redenatie: velen rijden met y-pijp en/of sportdemper:de tegendruk (zoals beweerd) is dan toch ook velen malen minder:??
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Neen, het KFR is niet slechter dan vroeger. Altijd een beetje gehad rond de 2400 tpm, maar sinds laatste onderhoud rond de 2700 tpm.

Ik denk ook dat een Y-pijp met Remus (of andere) zelfs met dB-killer niet meer tegendruk geeft dan enkel de katalysator.

Edit: Katalysator zou toch wat weerstand moeten geven. Kijk eens hier http://www.powerboxer.de/index.php?opti ... Itemid=157 Op één van de foto's rechts zie je de doorstroming in een (opengewerkte) katalysator van een R1150GS.

Gaskleppen zou kunnen. Ik heb een paar maanden geleden een hele uiteenzetting gezien op het boxer forum of Advrider. Moet dit eens terug opzoeken.
nico

Bericht door nico »

Je zou willen dat we je helpen, maar volgens Uw info vensterke, zijn we too stupid. Jammer.
GS 1765

Bericht door GS 1765 »

gisteren heb ik mijn gs 1150 (1991) op de testbank laten zetten bij Jacqmaer te Munsterbilzen.
Ik heb de kat en de uitlaat vervangen door een y stuk en een leo vince
uitlaat. verder een k&n luchtfilter en de gele stekker in het midden van de zekeringskast eruit.
besluit met db killer 76,93 pk max koppel 88,26Nm
zonder 80,58 pk max koppel 93,06Nm
Maar zonder db killer staat de veel te arm wat op termijn uitzonderlijke slijtage kan veroozaken.
ook een test gedaan met de gele stekker in de zekeringskast. 1pk minder en de motor staat nog armer.
Ik overweeg een powercommander te zetten
Dwars

Bericht door Dwars »

gele stekker??? wat doet die?? :?
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Dwars schreef:gele stekker??? wat doet die?? :?
Is codestekker die de injectie stuurt om de CO-emissie van de motor conform te maken met de locale wetgeving.
Maar het is geweten dat wij motards meer aandacht besteden aan vermogen en goed lopen van de motor dan aan het milieu, met als gevolg dat bijna niemand rijdt met die codestekker, zelf ik niet :?
Als groene jongen heb ik het wel geprobeerd. Ik heb zelf die stekker nagemaakt maar het KFR'en was te sterk toegenomen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dwars

Bericht door Dwars »

dus die kun je er zonder gevolg gewoon uittrekken??
:roll: leg eens uit aub, hoe en waarom? gaat ie dan niet raar doen???
Synchro Bob
Contacteer:

Dwars schreef:dus die kun je er zonder gevolg gewoon uittrekken??
:roll: leg eens uit aub, hoe en waarom? gaat ie dan niet raar doen???
Zonder gevolg niet, neen. Je zal meer verbruiken, meer CO uitstoten dan vermeld op je gelijkvormigheidsattest en minder KFR'en.
Op de oudere generatie Motronics (Bosch module 2.2) is misschien een reset nodig (fuse 5) maar daar ben ik niet zeker van. Motronic een 'zetje' geven kan echter nooit kwaad.

Let wel; die codestekker veschilt per model en per land en is niet altijd geel.

Om alles te weten over Motronic ga naar http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dwars

Bericht door Dwars »

als ik het goed begrijp (mijn codeerstekker is ook geel) kan ik deze eruit halen? (niets voor in de plaats zetten??) zekering nr 5 voor een paar tellen eruit trekken/ terugduwen en é Voila klaar?? :shock: De motor zal dan "rijker" lopen?, maar ook "beter"??
Synchro Bob
Contacteer:

Aangezien ik je avatar niet kan zien ben ik per definitie 'too stupid' en zou ik geen vertrouwen hebben in wat ik hier heb geschreven.

Dus laat die codestekker maar zitten tot iemand die je avatar wél kan zien bevestigt dat je hem er zonder meer mag uithalen en die bovendien weet dat Motronic 2.4 zich automatisch bijstelt.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dwars

Bericht door Dwars »

bdemeyer schreef:Aangezien ik je avatar niet kan zien ben ik per definitie 'too stupid' en zou ik geen vertrouwen hebben in wat ik hier heb geschreven
jij bent mij niet he? :wink: nou ben ik ook niet gelijk onder de indruk door iemands avatar, anders zou men nog kunnen denken dat jij de hele dag op een houten hobbelpaard zit? :wink: of dat mijn dochter de tong naar vreemde mensen uit steekt. :lol:
bdemeyer schreef:Dus laat die codestekker maar zitten tot iemand die je avatar wél kan zien bevestigt dat je hem er zonder meer mag uithalen en die bovendien weet dat Motronic 2.4 zich automatisch bijstelt
thanX, dat is wat ik wilde weten :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Nu zie ik de picture: een meisje met uitgstoken tong :wink: Juist ?

Laat ons weten hoe het voelt om zonder codestekker te rijden.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Toledo

Bericht door Toledo »

In dit topic staat ook iets over zekering eruithalen en codeplug verwijderen http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 61&start=0
Dwars

Bericht door Dwars »

bdemeyer schreef:Nu zie ik de picture: een meisje met uitgstoken tong :wink: Juist ?

Laat ons weten hoe het voelt om zonder codestekker te rijden.
mooi meiske he? :wink: ja ben der bijzonder fier op (ja ze lijkt op haar moeder gelukkig)

iig zonder codestekker loopt ie mooier / ronder / rapper (voor mijn gevoel) althans vanmorgen naar het werk. toch 75 % beter dan voorheen. Ook op het tankstation vanmorgen bij afvullen een "injectiereiniger" erbij gekieperd. Toch verdenk ik ook nog steeds het rechter-gasklephuis: denk dat ik die investering maar doe: 183,- pleuro voor een nieuwe: afstellen laten en dan moet het imo weg zijn> Jammer dat er geen revisiesets voor die gasklephuizen te krijgen zijn. stelt ja eigenlijk geen reet voor Toch? eerst maar eens uit elkaar halen van ut weekend: niet wat gaan bestellen zonder het ff in me handen gehad te hebben. :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

@ Dwars:
Hoeveel Km heeft je GSA ?
Ik vind het ook schandalig dat in de 21ste eeuw men geen gasklephuizen kan bouwen die het ettelijke 100-duizenden Km kunnen uitzingen. In het tijdperk van Teflon, keramiek werkt BMW met messing en staal. En dan zorgt BMW dat die onderdelen 'on-reviseerbaar' zijn. Herr Kunde is waarschijnlijk kapitaalkrachtig genoeg om zo'n dure reparaties te laten uitvoeren zonder zich vragen te stellen (volgens hun marketing-mannen)

Waarom zou men (überhaupt) een tikkend gasklephuis vervangen ? Voor het comfort van de oren ? Voor de veiligheid ? Voor de efficientie ?

Stel dat het spel op de as van de gasklep 'valse lucht' zou aanzuigen kan men misschien extern een soort keerring aanbregen... Bij gelegenheid zou ik graag eens een 'versleten' gasklephuis willen bestuderen om een alternatieve reparatie uit te werken.

Ik verwacht nu reacties in de zin van "Als ge rijk genoeg zijt om n'een BMW te kopen gaat ge toch ni zeveren over een herstellingske van 250 euro..."

Awel, voor mij is "the cost of ownership" belangrijk. Ik wil wel geld aan iets geven maar achteraf wil ik dat de kosten beheersbaar zijn. Een gasklephuis vevangen na een paar 10-duizend Km pas niet in die filosofie.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

@ bdemeyer:

Als ge rijk genoeg zijt om n'een BMW te kopen gaat ge toch ni zeveren over een herstellingske van 250 euro zeker.

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door demito op 10 nov 2006, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Dwars

Bericht door Dwars »

volkomen met je eens: mijn GSa heeft pcies 55dzd gedraaid en is van 2002 :? een rechter gasklephuis kost in nederland minimaal 183 euro en links (ga ff zitten 378 :shock: ) Nu kan ik van een BMW monteur een gebruikt set kopen voor 200,- (incl. montage en afstelling; dus dat scheelt toch wel een aardige slok)

de filosefie erachter is iid, wil je BMW rijden zul je het weten ook. Van elke soepzoekie of wakasaki kun je elk boutje los verkrijgen :? :roll: :shock: :cry: zouden die klote-duitsers eens een voorbeeld aan kunnen nemen :evil: . Ook aan de te gebruiken materialen idd :?:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

zijn er geen replica stukken op de aftermarket te krijgen?

Ik herinner me een voorval met mijn 318i (e46) waarvan de katalysator losgekomen was.. gevolg: een volledige uitlaat, inclusief de 3 potten.
Kostprijs zou rond de 1000€ draaien voor de uitlaat alleen.

Per toeval ben ik bij Reunbrouck terecht gekomen in Nieuwpoort, en daar waren replica's te krijgen van dit type (franse makelij) voor minder dan de helft. De keuze was vlug gemaakt dus.

Misschien dat je met wat zoekwerk dit ook voor motoren kan?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

https://eshop.t-online.de/epages/Store. ... ucts/CAN02

Als die dat kunnen, dan kunnen wij toch nog beter, niet? :wink:
Dwars

Bericht door Dwars »

LOMAX schreef:https://eshop.t-online.de/epages/Store. ... ucts/CAN02

Als die dat kunnen, dan kunnen wij toch nog beter, niet? :wink:
is dit geen "flikwerk" ?? beetje uitstel van executie?? :?
Plaats reactie