batterij straffeloos vervangen
Moderator: GVN
- 
				yann
- Contacteer:
batterij straffeloos vervangen
Ik zou zelf mijn batterij vervangen van mijn 1150RT, ze heeft vandaag de geest gegeven exact 3 jaar was ze geworden, een originele BMW gel batterij. Kan dit volledig straffeloos of zit ik achteraf met problemen in alarm, lichten, ABS,...?

to beem or not to beem, that's the question
R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004

R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004
- 
				Peewee
Oeps, heb het al gevonden. Als je toch maar liever lui dan moe bent...  

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... pendraaien

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... pendraaien
Als je vreest dat je bepaalde "settings" of zoiets zou verliezen bij het afkoppelen van de batterij, sluit dan eerst een lader of tweede batterij aan, op je standard 12V stekkerdoos bijvoorbeeld ("sigaretten/aansteker stopcontact").
Dit wordt tegenwoordig op de auto's bijna altijd in een batterij-center/garage/autoschop zo gedaan ,als zij de batterij vervangen.Zo blijft de electronica onder spanning ,en gaat er niets verloren.(Die mannen wensen en hebben dan ook geen problemen met alle electronica tegenwoordig,vermits er steeds nog 12V blijft.)
Op 1100 en 1150RT ,zonder canbus dus ,lijkt het me niet nodig.
Op mijn 1100RT in elk geval niet ,buiten dat het alarm afgaat bij afkoppelen batterij of te lage spanning.

Dit wordt tegenwoordig op de auto's bijna altijd in een batterij-center/garage/autoschop zo gedaan ,als zij de batterij vervangen.Zo blijft de electronica onder spanning ,en gaat er niets verloren.(Die mannen wensen en hebben dan ook geen problemen met alle electronica tegenwoordig,vermits er steeds nog 12V blijft.)
Op 1100 en 1150RT ,zonder canbus dus ,lijkt het me niet nodig.
Op mijn 1100RT in elk geval niet ,buiten dat het alarm afgaat bij afkoppelen batterij of te lage spanning.