BMW Navigator V

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
p@rick

Re: BMW Navigator V

Bericht door p@rick »

snoepje schreef:Hoi Patrick,
het is een leuk apparaat hé, die Navi V. Hij heeft wel wat nukken, maar ik ben er toch heel kontent mee. Heb jij op je moto ook de bediening aan het stuur? Want dan is het scrollen naar het volgende nummer niet zo moeilijk. Gewoon een paar keer klikken met je wieltje (ik denk 2 keer), dan kom je op het scherm van de mediaplayer. Ik had gehoopt dat je vanuit dit scherm even kon scrollen met het bedieningswieltje om naar volgende nummer door te gaan, maar zo 'intelligent' is de Navi (nog) niet. Maar als het nummer je echt stoort, is het gewoon even op de knop 'volgende' tikken, en dan kan je ook weer verder.
Heb wel in de wandelgangen vernomen dat er kortelings een eerste grote firmware update zou komen voor deze navi's. Dan zouden er een aantal bugs uitgehaald worden. Misschien is dat doorscrollen naar het volgende nummer er één van.
Neen, ik heb nog een GS van 09/2012, het niet-LC model, dus ook zonder de bediening aan't stuur. Om te scrollen moet ik dus ofwel tikken tegen de + of de - van mijn Sena, ofwel via het aanraakscherm van de Navigator. Voorlopig dus enkel die laatste werkwijze, niet onoverkomelijk, maar 't ware makkelijker als 't met een tikje tegen de Sena ook zou lukken. Gelukkig kan je de Navigator zo personaliseren dat het icoon van de mediaplayer doorlopend in beeld is.
So far heb ik voor de rest absoluut niet te klagen van de Navigator, in tegendeel zelfs, maar het is natuurlijk hier en daar wel even wennen aan z'n manier van denken en doen. Heb me zopas ook de autohouder bijbesteld, dan kan ik 'm tijdens het autorijden ook beter leren kennen.
Ben benieuwd naar die firmwareupdate, zullen er via hier of rechtstreeks van Garmin wel iets van te weten komen zeker...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MrGPS

Bericht door MrGPS »

p@rick schreef: Ben benieuwd naar die firmwareupdate, zullen er via hier of rechtstreeks van Garmin wel iets van te weten komen zeker...
Het zou me inderdaad niet verbazen dat die AVRCP met een firmwareupdate gecorrigeerd gaat worden. Installeer Garmin Express op je computer - elke keer als je je toestel aansluit wordt dan gecontroleerd of er een update beschikbaar is en kun je die meteen installeren.
p@rick

Bericht door p@rick »

MrGPS schreef:
p@rick schreef: Ben benieuwd naar die firmwareupdate, zullen er via hier of rechtstreeks van Garmin wel iets van te weten komen zeker...
Het zou me inderdaad niet verbazen dat die AVRCP met een firmwareupdate gecorrigeerd gaat worden. Installeer Garmin Express op je computer - elke keer als je je toestel aansluit wordt dan gecontroleerd of er een update beschikbaar is en kun je die meteen installeren.
Nieuwste versie van Garmin Express staat op de computer, daarmee trouwens vorige vrijdag op goed anderhalf uur de nieuwste NTU-kaarten op de laptop en de Navigator gezet. Is nog nooit zo snel gebeurd !
Zal tijdens 't weekend eens controleren of er een FW-update is.
Greetz,

P@trick
p@rick

Bericht door p@rick »

Een van de leukste "toepassingen" op de Navi V is "wekker".
Moet je zeker eens proberen, je bent op motoweekend en stelt 's avonds op je kamer op de Navi het uur in waarop je 's anderendaags gewekt wil worden, legt het ding dan in stand-by op je nachtkastje, en dan 's morgens...
Greetz,

P@trick
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

En hoe zit het met het afspelen van mp3's?

Bij de IV loopt die constant vast als de muziek opstaat wanneer ik de lange snelwegkilometers wil overbruggen ( iets waar de 660 geen last van had ). Geprobeerd met de mp3's allemaal dezelfde bitrate te geven of per 100 in een mapje brengen geen soelaas.

Vermits ik binnen enkele maanden toch ook weer een 900km aan één stuk op de "Route su soleil" en de E411 moet afmalen had ik toch graag wat "foute muziek" in mijn helm zodat ik gesjellig kan meebrullen- Heeft dan toch niemand last van :-)
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
p@rick

Bericht door p@rick »

GSrijder schreef:En hoe zit het met het afspelen van mp3's?

Bij de IV loopt die constant vast als de muziek opstaat wanneer ik de lange snelwegkilometers wil overbruggen ( iets waar de 660 geen last van had ). Geprobeerd met de mp3's allemaal dezelfde bitrate te geven of per 100 in een mapje brengen geen soelaas.

Vermits ik binnen enkele maanden toch ook weer een 900km aan één stuk op de "Route su soleil" en de E411 moet afmalen had ik toch graag wat "foute muziek" in mijn helm zodat ik gesjellig kan meebrullen- Heeft dan toch niemand last van :-)
Awel Ronny, ik heb de voorbije week redelijk wat geëxperimenteerd met de V en heb 'm noch voor MP3 noch voor gsm op een foutje kunnen betrappen. Naast mijn eerste Garmin 2610 had ik een Zumo 550, een Zumo 660, dan de Navi IV en nu dus de V, en ik moet zeggen dat hij met voorsprong de beste is.
Bij mij staan er nu een duizendtal mp3-bestandjes in één mapje op het sd-kaartje, alle mogelijke bitrates door elkaar (van 64 kbps tot 320 kbps), en dat speelt allemaal vlotjes door elkaar, zoals het moet dus.

ps : bedankt voor de gps-track van Wales :wink:
Greetz,

P@trick
Joker

BMW Navigator V

Bericht door Joker »

Is het enkel mp3 of ook apple formaat ?
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
p@rick

Bericht door p@rick »

Joker schreef:Is het enkel mp3 of ook apple formaat ?

In de Engelstalige manual van de Navi V lees ik :

Supported File Types
NOTE: When your phone is paired with the device using Bluetooth, you cannot play MP3s on your phone through the device.
The device supports MP3 music files, and M3U and M3U8 playlist files.
Greetz,

P@trick
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

GSrijder schreef:En hoe zit het met het afspelen van mp3's?

Corrupte MP3 bestandjes? Fouten in playlists (bestanden aangepast na maken playlist)?
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
MrGPS

Bericht door MrGPS »

®win schreef: Corrupte MP3 bestandjes? Fouten in playlists (bestanden aangepast na maken playlist)?
Zie ook:
http://youtu.be/tduF4yLX3zE[/video]
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

hey Hans,

Je video had ik al doorgenomen en de mp3's geconverteerd en ik heb 5 mappen met elk 100 files in maar toch blijft het probleem zich voordoen zelfs als de Nav IV geen routering moet doen. Meestal stopt hij na max. 10 nummers. Muziek valt weg en ik dien dan ofwel de gps ofwel de scala te herstarten. Hetzelfde kaartje werd ook in de Zumo 660 gebruikt en daar had ik het probleem niet. Als je dan 1200km snelweg te doen hebt ( zoals op onze terug reis van Corsica ) dan probeer je de tijd hier toch wat mee te doden. Erg frustrerend als je om de haverklap zonder muziek valt.

Wat ik wel niet kan doen is het kaartje formatteren vermits het ook gebruikt wordt door de Zumo voor het kaartmateriaal ( door gebrek aan geheugen op het toestel )

Los daarvan vind ik nog een nadeel aan de Nav IV tov de Zumo is dat ik bij de Zumo de muziek kon spelen via de interne speaker van het toestel ( handig en leuk op je hotelkamer ). Bij de Nav IV lukt dit niet, enkel via de koptelefoon of via en A2DP bluetooth toestel. Wat me na de aankoop van de Navigator ook al meteen verplichtte om een Scala Q2 pro aan te schaffen ipv de gewone Q2.
Daarmee een opmerking op je filmpje, volgens mij werkten de eerste 660 reeksen niet met A2DP maar met een mono versie vermits ik bij de Zumo wel muziek kreeg via de Scala Q2 en bij de Navigator IV niet.

Rony
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Nee hoor. De 660 werkt vanaf het begin met zowel een mono-kanaal (voor navigatie) en een a2dp kanaal.

Qua muziek... lastig van afstand de oorzaak aan te wijzen. In algemene zin raad ik aan per album een aparte map te maken. Effectief heb je dan meestal max zo'n twintig nummers per map. Heeft iets te maken met de indexering door het toestel. Je zou eens kunnen proberen of dat van invloed is. Mogelijk is er ook sprake van enkele bestanden die niet helemaal 'lekker' zijn. Ik kom althans jouw probleem niet tegen als 'generiek' probleem en dan ben ik geneigd te zoeken naar een 'lokale' oorzaak...
p@rick

Bericht door p@rick »

MrGPS schreef:Nee hoor. De 660 werkt vanaf het begin met zowel een mono-kanaal (voor navigatie) en een a2dp kanaal.

Qua muziek... lastig van afstand de oorzaak aan te wijzen. In algemene zin raad ik aan per album een aparte map te maken. Effectief heb je dan meestal max zo'n twintig nummers per map. Heeft iets te maken met de indexering door het toestel. Je zou eens kunnen proberen of dat van invloed is. Mogelijk is er ook sprake van enkele bestanden die niet helemaal 'lekker' zijn. Ik kom althans jouw probleem niet tegen als 'generiek' probleem en dan ben ik geneigd te zoeken naar een 'lokale' oorzaak...
Ik had zowel op de Zumo 660 als op de Navi IV, en nu ook weer op de Navi V één micro-sd-kaartje met daarop een map \garmin\mp3, en daarin een 1000-tal mp3-bestandjes, nooit geen weergaveproblemen mee gehad.
Enkel had de Navi IV een klein eigenaardig en onverklaarbaar trekje. De mp3-player stond altijd op random-play, doch elke keer als het toestel ingeschakeld werd, begon hij telkens halverwege hetzelfde nummer (zo ben ik maandenlang vertrokken met Space Oddity van David Bowie), om daarna echt random te gaan spelen. Als ik dan David Bowie verwijderde of gewoon allemaal andere mp3-bestanden op sd zette, zocht de Navi IV weer een ander "startnummer" uit.
Heb ook nooit enige moeite gedaan om bitrates gelijk te zetten. Ik had er van 64, 128, 256 en ik denk zelfs 320 kbps, alles door elkaar.
Greetz,

P@trick
MrGPS

Bericht door MrGPS »

p@rick schreef: (zo ben ik maandenlang vertrokken met Space Oddity van David Bowie)
Prima start!

Zonder gekheid: het is erg lastig van afstand te beoordelen. En bovendien zijn er ook kleine firmwareverschillen tussen de garmin en bmw-variant.

Op basis van daadwerkelijk testen weet ik bij de zumo660 met zekerheid:
- dat hoge bitrate icm bluetooth eerder leidt tot 'hikken' dan 128mbps. Lijkt te maken hebben met vollopen van een buffer en ik verwacht dat dat bij de bmw navigator net zo zal zijn. Nadat het toestel even is in en uitgeschakeld ga je weer 'op nul'. Als je met enige regelmaat stopt, waarbij het toestel uitgaat, zul je het mogelijk nooit tegenkomen.
- veel mp3's in één map levert een zekere belasting, merkbaar aan trager opstarten van het toestel. Ik heb zelf nooit gemerkt dat het leidt tot problemen onderweg, maar het zóu een verklaring kúnnen zijn...

Maar tsja.. als dat als oorzaak al uitgesloten is weet ik het ook niet. Hooguit de suggestie om naar de files zelf of naar de SD te kijken. Juist het feit dat anderen melden zonder problemen te rijden duidt erop dat de feitelijke oorzaak 'lokaal' zit...
panneman.be
Contacteer:

Bericht door panneman.be »

Nog een vraagje ivm routes op de Navigator V.

Heb verleden de eerste route gemaakt om op de Nav V te zetten. Alles mooi op het toestel gekregen en ook mooi aan het startpunt van de route in Goes geraakt. Wat mij opviel is telkens als ik de motor stilleg de Nav V ook na een bepaalde tijd uitvalt ,wat op zich geen probleem is, maar telkens ik terug start moet ook de route terug opgestart worden. Als ik dan op "GA "druk moet ik ook altijd de volgende bestemming indrukken. Uiteraard weet je niet altijd wat het volgende viapunt is en druk je fout stuurt hij u terug naar het punt via een weg die hij zelf bepaald. Als je het juist volgende punt indrukt gaat hij wel de juiste route aangeven.
Doe ik hier iets fout en zo ja wat en is er anders een andere mogelijkheid om dit te vermijden. Mij oude getrouwe SP2820 pikte telkens terug op waar de GPS uitgezet was.
Ik hoop dat hier een betere oplossing voor is.
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Druk eens op de knop "kaart" ofte "map" nadat hij weer is opgestart. Als het goed is ga je verder met je route waar je gebleven was.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
panneman.be
Contacteer:

Bedankt, dat zal ik eens proberen. Klinkt inderdaad logisch en daar heb ik niet aan gedacht :oops:
ex K1600GT-2014 RIJDER
panneman.be
Contacteer:

En inderdaad, zo simpel is het :oops:
Bedankt :!:
ex K1600GT-2014 RIJDER
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

BMW Motorrad Navigator V software version 2.60

Use Garmin Express to install this file.

Change History
Changes made from version 2.50 to 2.60:
Added a route calculation mode for curvy roads.
Added Skip Waypoint to the Map Tools.
Updated the appearance of the brightness settings page to match the volume settings page.
Improved text-to-speech pronunciations.

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk 9700 schreef:BMW Motorrad Navigator V software version 2.60

Use Garmin Express to install this file.

Change History
Changes made from version 2.50 to 2.60:
Added a route calculation mode for curvy roads.
Added Skip Waypoint to the Map Tools.
Updated the appearance of the brightness settings page to match the volume settings page.
Improved text-to-speech pronunciations.

Groeten,
Dirk
Merci voor de tip. Tijdens het weekend eens vlug updaten.
Het staat er niet bij, maar ik hoop de V nu ook AVRCP-compatibel is gemaakt, net zoals de Navi IV en de Zumo 660....
Greetz,

P@trick
Man in Black

Bericht door Man in Black »

@Panneman, als je een route rijdt en je moet afwijken voor bv een omleiding, dan pikt de route ook terug op zodra je weer op de route terecht komt. Zelfde principe.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Man in Black

@Dirk 9700, wil dat zeggen dat je nu de mogelijkheid hebt om een willekeurige route "curve roads" te rijden?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Man in Black schreef:@Panneman, als je een route rijdt en je moet afwijken voor bv een omleiding, dan pikt de route ook terug op zodra je weer op de route terecht komt. Zelfde principe.
Mits je herberekenen uitgezet hebt natuurlijk
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
PeterGT
Contacteer:

Bericht door PeterGT »

Update 2.6 uitgevoerd. Testje vanuit de zetel naar willekeurige bestemming laten berekenen via 'curvy roads' : ziet er op eerste zicht niet slecht uit. Kiest wel degelijk leuke baantjes, zonder off-road te gaan :-) Kan wel eens van pas komen. Da's alvast de theorie. In 't echt op onbekend terrein, zullen we nog moeten zien.
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
Man in Black

aantzeetje schreef:
Man in Black schreef:@Panneman, als je een route rijdt en je moet afwijken voor bv een omleiding, dan pikt de route ook terug op zodra je weer op de route terecht komt. Zelfde principe.
Mits je herberekenen uitgezet hebt natuurlijk
Uiteraard, leek zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens vermeld had :grin:
Morgen zal mijne nav V wel geleverd worden, ben benieuwd, nu de GS-LC nog :twisted:
Lid BMW MC VL.
Plaats reactie