Fluo helm

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

moh_fan
Contacteer:

Re: Fluo helm

Bericht door moh_fan »

RobVM schreef:...Wij kunnen de Nolan N-102 helmen leveren in fluor geel inclusief headset exclusief stekker, deze kosten € 690,00 excl. btw....
= € 821,10 inc. btw :pale:

Nolan N-102 inc. verzendkosten € 205,-
Beahr Basic SL € 239,- (goedkoopste duo<-->duo + gps)
Inbouw headset (?) € 40,-
Spuiten € 337,10 :colors: Ja... 't moet fluo-geel met goudsnippers zijn!

Maar wat zou zo'n helm excl. headset moeten kosten?
En mag je daar in NL überhaupt wel mee rondrijden?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 03 nov 2018, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Hé... BEDANKT! :thumright:
En ja hoor Luc, de foto is groot genoeg!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
lifeinvestigator

Bericht door lifeinvestigator »

Ondanks alle berichten heb ik vandaag toch een megaboete mogen betalen voor het dragen van een fluo helm. Het bedrag van 530 euro is ruimschoots meer dan wat de helm me heeft gekost. Volgens de wet is de fluo kleur beschermd, ook al wijkt ze enigzins af van de "flikkenkleur". Heb er hele wetteksten over gekregen, maar nog niet in mijn bezit. Zal ze later hier wel posten. Blijkt dat een fluo vestje wel mag omdat dit toegelaten is door wetgever. Een fluo helm is dat niet. Heb enkele maanden ermee rond gereden in de overtuiging dat het wettelijk was. Dit was me verteld bij de leverancier. Echter de politierechtbank was in bezit van de wettekst die duidelijk anders beweerde. Tot zover dus de onduidelijkheid in de wetgeving.
Iemand al een gelijke ervaring ? En iemand een idee waar ik een helm kan laten herspuiten in de omgeving van Antwerpen ?
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wat was de aanleiding hiertoe? Ik rij al jaren rond met een fluo, zowel oranje als gele. Heb ooit een boete gekregen voor het monteren van flitslichten zonder een vergunning te kunnen voorleggen. Reed op het ogenblik van vaststelling op een R/RT/P (politieuitvoering) Droeg toen ook mijn oranje helm met fluo oranje vest. Daar maakten die gasten geen probleem van, enkel de zwaailamp die trouwens niet aangesloten was, enkel gemonteerd.
Dus graag wat meer uitleg over deze toch wel vreemde boete.
Frank K

Bericht door Frank K »

Raar, heb zelf een oranje (fluo) helm van Lazer gekocht. Niks illegaal volgens mij.
Kom dagelijks politie tegen, zowel op als naast de snelweg en nog nooit niet tegenhouden.
Deze week nog een filmpje gezien op de VRT ivm de veiligheid van motorrijders en daar vertelde de politieagent van dienst dat een motorrijder beter opvallende kledij en helm zou dragen voor zijn veiligheid...
Ben echt wel benieuwd naar dergelijke wettekst...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

lifeinvestigator schreef:Ondanks alle berichten heb ik vandaag toch een megaboete mogen betalen voor het dragen van een fluo helm. Het bedrag van 530 euro is ruimschoots meer dan wat de helm me heeft gekost.
AMAAI mijne (fluo)frak :pale: :shaking: Dat ga ik nu eens niet riskeren, sé :shock: :no:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Ik heb het hier al meemaals aangehaald dat het niet mag.
De gelijkenis is te groot en kan verwarring met zich mee brengen.
Anderen hadden hier blijkbaar een andere mening over,.....tja.

Ik zou een deel van de helm bestickeren/herspuiten met bvb een fluo gele band.
Plaats er tevens uwe naam of iets dergelijks op in grote letters.

Soit mogelijkheden genoeg om het opvallend te houden.

Ik had graag het Art en KB geweten hetwelk werd gebruikt voor het PV.
( mag eventueel via PM )
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
jerre

Bericht door jerre »

Harald schreef:Ik heb het hier al meemaals aangehaald dat het niet mag.
En wat als een helmenfabrikant zulke fluohelmen produceert voor de particuliere markt? Wie is er dan in fout?
- De fabrikant, want hij moet maar zien dat zijn helmen conform de wet zijn?
- de invoerder, want die moet maar de Belgische wetgeving kennen? Gesteld dat het dragen van zo'n fluohelm in't buitenland bv. wel mag?
- de verkoper, want die verkoopt "illegale" helmen?
- de koper, want die koopt ter goeder trouw een helm waarvan je denkt dat die met alles in orde is? (cfr. de vele keuringen op nen helm)
K100 RS 16v
eiRTee

Bericht door eiRTee »

Harald schreef:

Ik had graag het Art en KB geweten hetwelk werd gebruikt voor het PV.
( mag eventueel via PM )
ik ook..........
Frank K

Bericht door Frank K »

jerre schreef:
Harald schreef:Ik heb het hier al meemaals aangehaald dat het niet mag.
En wat als een helmenfabrikant zulke fluohelmen produceert voor de particuliere markt? Wie is er dan in fout?
- De fabrikant, want hij moet maar zien dat zijn helmen conform de wet zijn?
- de invoerder, want die moet maar de Belgische wetgeving kennen? Gesteld dat het dragen van zo'n fluohelm in't buitenland bv. wel mag?
- de verkoper, want die verkoopt "illegale" helmen?
- de koper, want die koopt ter goeder trouw een helm waarvan je denkt dat die met alles in orde is? (cfr. de vele keuringen op nen helm)
Dit snap ik dus ook niet.... verkopen mag, dragen niet....
mss van achter ne sticker opkleven van "ik ben geen flik" of zo...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RBee

Bericht door RBee »

Frank K schreef: mss van achter ne sticker opkleven van "ik ben geen flikker" of zo...
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Bean
Contacteer:

Bericht door Mr Bean »

Awel,
Dat snap ik niet,
Alle werkkledij vertoond tegenwoordig fluo strips en oranje strippings, zelfs de wegenwerkens, gemeente-arbeiders en havenarbeiders dragen een pak in oranje, juist voor de veiligheid en als er zo enen juist aan een kruispunt staat dan denk je soms ook wel eens als je van ver aankomt, verdoeme was da daar de flikken :-|
Waarom zou een oranje helm dan verboden zijn voor de gewone motard, omdat de federale zwaantjes er mee rondrijden :roll:
In vele steden en gemeenten rijden lokale zwaantjes met witte helmen (en blauw Politie logo of blauwe striping), dan mogen we ook al niet meer met een witte helm rondrijden binnenkort :roll:
Ik zou toch eerst wel eens die wettekst willen zien, maar blijkbaar is die ook nergens te vinden 8-)
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Zolang we geen concreet antwoord hebben van de poster over z'n boete blijft het gissen naar de oorzaak ervan...
Uitlokking, zich uitgeven voor...? M'n bedenking dat... moest het enkel om het kleur van de helm zijn het bij een waarschuwing of 50euro zou zijn gebleven... maar ruim 500 euro.... dan is er meer aan de hand!

Aangezien Harald niet weet over welke wet of artikel het zou kunnen gaan ben ik zo vrij te veronderstellen dat hij zijn 'ik beweerde dit reeds van in het begin' ook niet echt kan staven...

Het blijft gissen en gokken natuurlijk, maar ik moet wel toegeven dat ge zo'n helm verdomd goed ziet aankomen... nog beter dan een xenon of dergelijke toeters en bellen...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
lifeinvestigator

Bericht door lifeinvestigator »

Ik zal een Art referentie geven zodra ik de besluiten terug in mijn bezit heb. Momenteel nog bij niet in mijn bezit. Mij werd trouwens gezegd bij aankoop dat het toegelaten was, hoewel verkoper ook niet echt zeker was en het "nagevraagd had bij de flikken zelf". Tja, had ik maar rechten moeten studeren, had ik het zelf opgezocht..
John
Contacteer:

Bericht door John »

lifeinvestigator schreef:Ik zal een Art referentie geven zodra ik de besluiten terug in mijn bezit heb. Momenteel nog bij niet in mijn bezit. Mij werd trouwens gezegd bij aankoop dat het toegelaten was, hoewel verkoper ook niet echt zeker was en het "nagevraagd had bij de flikken zelf". Tja, had ik maar rechten moeten studeren, had ik het zelf opgezocht..
Wat was de aanleiding dat men je verballiseerde? Graag daar al wat meer info over!
Rone

Bericht door Rone »

@ lifeinvestigator : volgens mijn opgedane informatie proberen ze jou, of jij ons, iets wijs te maken ...

aan u dus om ons het tegendeel te bewijzen ... :wink:
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Harald

Bericht door Harald »

JH. schreef: Aangezien Harald niet weet over welke wet of artikel het zou kunnen gaan ben ik zo vrij te veronderstellen dat hij zijn 'ik beweerde dit reeds van in het begin' ook niet echt kan staven...

...
Ik heb in een ander topic (op het oude forum) al ééns aangehaald
dat er een patent werd genomen door de fed. Politie
met betrekking tot de fluo oranje helm.
En dus waarschijnlijk ook het gebruik ervan.

In Nederland zal dat het zelfde zijn met de fluo gele helmen.

Ik ken de juiste omstandigheden van het opstellen van het PV niet.

Was het een gerechtelijk PV, vb " aanmatiging van ambt"
of was het een PV op basis van een verkeersinbreuk......

Wat de verkoop betreft, alles is vrij te koop tegenwoordig, radarverklikkers bvb ,
die kun je kopen maar je mag ze niet hebben laat staan gebruiken.
Wel zo'n fluo helm kan je kopen maar mag je niet dragen op de openbare weg.
Gebruik hem om te gaan karten of op een afgesloten circuit , geen enkel probleem natuurlijk.
:wink:
John
Contacteer:

Bericht door John »

[quote="Harald

Wat de verkoop betreft, alles is vrij te koop tegenwoordig, radarverklikkers bvb ,
die kun je kopen maar je mag ze niet hebben laat staan gebruiken.
Wel zo'n fluo helm kan je kopen maar mag je niet dragen op de openbare weg.
Gebruik hem om te gaan karten of op een afgesloten circuit , geen enkel probleem natuurlijk.
:wink:[/quote]

Komaan hé nonkel! :twisted: Trek de lijn nog een beetje door hé! Een buitenlander (bvb Fransoos) die veilig rijden hoog in het vaandel draagt en ginder een fluo oranje helm koopt én ook draagt op zijn vakantietrip wordt hier zwaar beboet omdat de fedjes er een pattentje op hebben genomen. Wel dan vecht ik dat pattentje aan want mijn helm was voor die pipos al in fluo oranje. Hetzelfde met de striping op mij politiebrommers. Ben toen zelfs nog gaan vragen bij die gasten van wat gaat het worden, bij mij gaat het er zo uit zien.En mijn fluo gele helmen waren al lang voor ze in Holland met hun fluo gele potjes afkwamen voorzien van dat kleurtje. Als ze dan dan echt willen verbieden moeten ze dat al in de eerste plaats wijd en zijt bekend maken, dus zorgen dat Jan met de pet weet heeft van hun in mijn ogen idioot regeltje. Ik weet verdomd goed wat veiliger is! Op mijn politiebrommer rondsnorren of op een gewoon burgerfietske. En zeker op die witte brommers mét fluo helm en dito vest. :mrgreen:
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Eigenlijk zijdde gij dus ne (mislukte) flik, Nonkel ?

:mrgreen:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
John
Contacteer:

Bericht door John »

:mrgreen: :mrgreen: Mislukt durf ik niet direct te zeggen want heb nooit examen gedaan. Dit is gegroeid uit het begeleiden van uitzonderlijk vervoer per motor bij onze noorderburen. (Vandaar zovele goei kennissen bij de witte muizen, ondertussen getransformeert naar fluo citroenen :mrgreen: )
Moest ik dat nu verder gedaan hebben vraag ik me af wat het in Holland zou teweeg gebracht hebben. Daar droeg ik dus fluo geel hé!
Laatst gewijzigd door John op 30 mei 2008, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Werner Von C.
Contacteer:

Ik ga eigenlijk wel akkoord dat motorrijders het recht moeten hebben een fluo-citroen of appelsien op hun hoofd te dragen, dat deze échter niet hélemaal gelijk mag zijn aan de kleur van de Belgische Peliesie kan ik ook inkomen, het zou voor verwarring bij de medeweggebruikers kunnen leiden.

Maar wat is dan de gulden middenweg, een variatie op het fluo-oranje van de Belgische Peliesie is theoretisch dus niet hetzelfde en diengevolge een mogelijk alternatief, doch een variatie kan zodanig miniem zijn dat het verschil tss de Peliesie- en Burgerversie nauwelijks waarneembaar is voor de andere weggebruikers, broodje aap dus...

Om het nog ambetanter te maken, in Nl opteren ze voor fluo-geel, in B voor fluo-oranje, nou moe, als je beiden vergelijkt ben je dus eigenlijk letterlijk appelen én citroenen aan 't vergelijken :clown:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Letterlijk appelSIENEN en citroenen vergelijken, hé :-P :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Doemme, heb me literair vergist... :clown:
Harald

Bericht door Harald »

Om de heren critici op hun wenken te bedienen,........

Artikel 228 van het strafwetboek
Hij die in het openbaar een kledij, een uniform, een ereteken, een lint of andere onderscheidingstekens van een orde draagt, die hem niet toekomen, wordt gestraft met geldboete van tweehonderd euro tot duizend euro .

Wel iedereen weet dat fluo oranje helmen gedragen worden door de motorrijders van de federale en lokale politie.
Sinds 01/01/2008 mogen we zelfs geen witte helm meer dragen op ons uniform. :wink:
Plaats reactie