Even verduidelijken: de topicstarter vroeg advies over het beginnen met een lichtere of een zwaardere motor. Hij noch ik stellen het verwerven van ervaring, al dan niet via opleiding, in vraag.
Jullie blijken ervaring opdoen en leren rijden te linken aan een lichte motor. Ik zie dat verband niet. Met een F650 kan je evengoed de onozelaar uithangen en je te pletter rijden.
Ik vind dus de afmetingen en het vermogen van een motor ondergeschikt aan de manier waarop je ermee omgaat. En leeftijd is wel geen garantie voor verstandig omgaan met een motor, maar de statistieken laten toch enig verband vermoeden.
Ikzelf heb de hele 50, 125, 250, 350, 380, 400, 750, 800, 850, 900, 1000,1100, 1150 en 1200 serie doorlopen, in het begin vaak uit budgetaire overwegingen. Ik zit nu zelfs in een neerwaartse beweging voor wat betreft vermogen en imago. Ik beweer zeker niet dat ik niks meer kan leren na 35 jaar motorrijden, integendeel. Maar beweren dat enkel een opleiding zaligmakend is, vind ik er toch ook wel ver over. Net als iemand anders zijn mening zever noemen.
Dus, met de gegevens die ik krijg van de topicstarter, namelijk het feit dat hij al lessen volgde, zijn afmetingen, zijn favoriete droommotor, en dit gekoppeld aan mijn eigen ervaringen en de dingen die ik rondom mij zie, durf ik herhalen: ga meteen voor uw droom, desnoods met valbaren. Al de andere raadgevingen, zoals ervaring, verstandig zijn en opleiding volgen krijg je er gratis bij, maar daar vroeg de topicstarter niet meteen naar.
Er rijden hier op het forum, net als in mijn naaste omgeving, behoorlijk wat gasten rond die op latere leeftijd meteen met een dikke begonnen, en blijkbaar lukt dat vrij aardig. Niet dat die mensen beweren dat ze het grote gelijk aan hun kant hebben. Daarvoor hebben we de mannen met 'ervaring', of ook nog de instructeurs die vinden dat alle anderen er niks van bakken of kennen.
En imago is natuurlijk niet belangrijker dan kunde, verre van. Maar op een motor waar je niet graag op gezien wordt, leer je toch niet noodzakelijk beter rijden. Uitstraling blijft toch een onderdeel van motorrijden, of je nu wil of niet. Zelfs ik, met mijn imago-loze K75 ben me daar bewust van. Daarom dat ik er de ouwe GS maar heb bijgenomen.

Ik kan daar trouwens intussen ook al afstappen zonder op mijn gezicht te gaan.
Ziezo, daar ben ik weer van af...