zadel GS en GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

peegys

Re: zadel GS en GSA

Bericht door peegys »

Vorige dinsdag nog een ritje tot in Lux. , géén last gehad van zadelpijnen ...zou ik met m'n "S" vorig jaar niet gekund hebben....!!!!
My beemer...my freedom.....
R1250rt 2021

lid BMW club vlaanderen
Rone

Bericht door Rone »

Heeft iemand ervaring met zadels van Touratech ? => zie hun site
Op hun site staan verschillende soorten ... ik had graag ervaringen gehoord erover daar ik van het originele BMW zadel totaal niet tevreden ben.
btw : ik ben 1m74 en weeg 74 kg en rij met een R1200GS
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Vinny

Bericht door Vinny »

Ik ben juist terug van onze Corsica reis en ben zeker van plan andere zadels aan te schaffen, de originele zijn echt niet te doen :-x . Heb er 4200km op zitten waarvan 2x750km de laatste 2 dagen en zowel ik als mijn duo zijn het er over eens dat het zadel echt niet goed is. Ik ben dus op zoek naar een goede oplossing maar aangezien er verschillende merken zijn lijkt het mij belangrijk om ze eens te kunnen uitproberen alvorens ik ze koop, kwestie van geen miskoop te doen!
Voor de rest niks dan lof over mijne GSA (model 2007). Ik heb hem van 9/05/08 en ondertussen 10000km gebold.
Gr,
Vincent :wink:
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
woody

Bericht door woody »

Hallo Rone,
Zelf heb ik sinds mei een 1200 GS en niets anders dan zadelpijn. Vanwege mijn lengte, 1.75 mtr. heb ik een verlaagd BMW zadel, waardeloos!!! Afgelopen week heb ik een extra laag zadel van Touratech uitgeprobeerd, dit zadel is harder en zit iets beter dan het BMW zadel maar zit nog steeds niet goed. Dit komt doordat dit zadel is vervaardigd op de originele BMW bodemplaat.
Gisteren heb ik proefgezeten op een Corbin zadel, dit zadel zat prima, maar ondanks dat dit zadel op de laagste stand stond kon ik niet goed met beide voeten op de grond komen. De reden daarvan is dat het Corbin zadel breder is dan het BMW zadel. De persoon waarvan dit zadel is (1.75 mtr. / 90 kg) kan wel met beide voeten op de grond komen maar dat komt doordat hij 20 kg zwaarder is dan ik.
Ik denk dat ik maar een zadel op maat laat maken.
Over een paar weken ga ik een Dolomieten-trip maken en heb uit voorzorg alvast maar een koersbroek aangeschaft.
Gr. Woody
Den Woesten

Bericht door Den Woesten »

Hallo Woody,
Ik heb een Touratech zadel en ben 1m72 met 70kg met bijde tippen of één platte voet aan de grond dit is toch geen probleem maar die zadelpijn dat is wat anders.Heb vandaag nog aan mijn vrouw ( 1m56 en 54kg ) gevraagd of zij zadelpijn heeft op het duoBM-zadel en het antwoord was " neen" .dus iedereen heeft een ander achterwerk .Ik heb mijn GS 1200 tweedehands gekocht met dit zadel en ken dus het originele niet maar kan het wel eens uittesten want is in mijn bezit. Het enige wat ik weet is dat mijn GS 850 v.1999 met öhlinsachterdemper veel meer confort had.
Mvmg Steven.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
LucVB

Bericht door LucVB »

ik(samen met mijn vrouwke) rijdt onder tussen al meer dan 20.000km met een Corbin zadel rond op mijn GSA en zou geen ander meer willen . Is inderdaad breder waardoor je minder gemakkelijk aan de grond kunt. Maar met wat oefening lukt het wel . De truck bestaat er in om net voor je gaat stoppen , iets naar voor te schuiven , vooraan is het zadel smaller, en dan kan je terug met beide voeten (tippen) aan de grond. Of doe het met een been , dan heb je een stevige platte voet aan de grond , met zelfs nog wat overschot. :-) :-)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Als je geen zin hebt in ettelijke honderden €'s te spenderen aan een volledig nieuw zadel, probeer dan dit eens :

http://www.airhawk.nl/lite.php

Fantastisch geriefje, en bruikbaar voor verschillende motoren. Voor korte ritjes hoeft het er niet op, ga je meer doen dan is't op 10sec. geïnstalleerd.
Beetje opblazen, erop gaan zitten en dan met het ventieltje terug aflaten totdat je je zadel weer voelt.
Het verhoogd het contactoppervlak van je achterste met het zadel waardoor de druk beter verdeeld wordt.
Nil volentibus arduum
J
Contacteer:

Bericht door J »

LucVB schreef:ik(samen met mijn vrouwke) rijdt onder tussen al meer dan 20.000km met een Corbin zadel rond op mijn GSA en zou geen ander meer willen . Is inderdaad breder waardoor je minder gemakkelijk aan de grond kunt. Maar met wat oefening lukt het wel . De truck bestaat er in om net voor je gaat stoppen , iets naar voor te schuiven , vooraan is het zadel smaller, en dan kan je terug met beide voeten (tippen) aan de grond. Of doe het met een been , dan heb je een stevige platte voet aan de grond , met zelfs nog wat overschot. :-) :-)
ik ben de LucVB gevolgd. Voor mij ook niets meer dan een Corbin. Sinds de Corbin er op zit prachtige lange ritten gereden en niet meer alle 15min eens rechtstaan, eens linkszitten, rechts zitten om van die zadelpijn af te zijn.

ps had ook een touratech geprobeerd, maar na één rit terug binnen gegeven bij RAd die sportief mijn geld hebben terugbetaald.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Raketman schreef:Als je geen zin hebt in ettelijke honderden €'s te spenderen aan een volledig nieuw zadel, probeer dan dit eens :

http://www.airhawk.nl/lite.php

Fantastisch geriefje, en bruikbaar voor verschillende motoren. Voor korte ritjes hoeft het er niet op, ga je meer doen dan is't op 10sec. geïnstalleerd.
Beetje opblazen, erop gaan zitten en dan met het ventieltje terug aflaten totdat je je zadel weer voelt.
Het verhoogd het contactoppervlak van je achterste met het zadel waardoor de druk beter verdeeld wordt.
110 euro zonder verzending voor een kussenke waarbij het lijkt alsof je op een speenkussen zit is toch ook nie goedkoop denk ik. 1 keer goe remmen en je zit op je tank met kussen en al....Voor enkel euro's meer kan je je origineel zadel laten aanpassen oa bij Artistiek met hardere vulling of gel of whatever.
Zelf krijg ik meestal pas na een 5-600tal km last, wat best te doen is als je een 1 dag rit doet, als je een hele week onderweg bent krijg je op den duur al na 50km last en dan wordt het wel vervelend...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
herrdirektor

Bericht door herrdirektor »

Ja, het zadel van de GSA mag dan wel mooi zijn maar het zit voor geen meter. De eerste indrukken zijn "goh" wat een mooie en comfortabele zadel, maar dat vergaat als sneeuw voor de zon zodra je kilometers begint te vreten. Uiteraard per persoon een andere derriere, maar heb je geen overdaad aan zitvlees dan gaat het zadel aan je knagen na de eerste 100 km is mijn eigen bevinding. Een stop maken of even staand gaan rijden helpt overigens wel een beetje.
Het probleem zit 'em volgens mij in zowel de breedte in combinatie met de hardheid (gebrek aan)van het zadel. Gelukkig bestaan er veel zadelmakers en stoffeerders die goed kunnen helpen. Ikzelf ga begin september mijn zadel met 3 centimeter verlagen, lichtjes versmallen en tegelijkertijd de binnenkant laten voorzien van een laagje hardere schuim. Dit schijnt meerdere personen met dezelfde klachten over het GSA zadel te hebben geholpen. Waar ? Tijgerleathers in Den Haag (NL).
:mrgreen:
cope

Bericht door cope »

Hallo,
Ik heb nu ondertussen ook bijna 1000km gereden met mijn corbin zadel en ik moet zeggen het zit fantastisch, het enige nadeel is dat hij bij mij (gsa) enkel in de hoogste stand kan vast gezet worden, maar voor mijn 190cm is dit geen probleem.
Ik heb ook een rugsteun bijgekocht zo krijg ik het pluimgewicht van mijn vrouw bij een noodstop niet op mij geworpen (52kg) , de steun zit ook heel relaxt, enkel om je been er over te krijgen moet je nogal redelijk hoog kunnen zwaaien.
Greetz cope
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

Ik ben wèl tevreden van het GSA zadel.
Heb tot nog toe (21.500 km) geen last ondervonden.
Ik ben 1m90 en 94 kg.
In juni Corsica gedaan en de terugweg vanuit Toulon tot Tongeren (1100 km) aan één stuk gereden, enkel gestopt om te tanken of iets te eten/drinken. Geen last ondervonden in rug, benen of billen.
Het zal dus toch een beetje persoonsgebonden zijn vermoed ik.

Van de andere kant toch twee bemerkingen:

1. Verwacht niet dat ge op een motorzadel hetzelfde comfort kan hebben als bij u thuis in de salon.
2. Voor de prijs van een BMW zou men toch wel een beetje beter zadel mogen verwachten, te zien aan het aantal ontevreden klanten
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Gorky-GSA
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Het Zadel van ne GSA is veel te zacht , ik begin ook na een 3 tal uur last te krijgen ,het zadel van mijn vorige GS(A) 1100 was harder en
ik heb er nooit last mee gehad :-| voor de rest is de GSA een tof machien 8-)
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1250RT
luc gs

Bericht door luc gs »

Momenteel meer dan 10000km met mijnen GSA.Aanvankelijk was ik ook niet tevreden,maar aangezien je het zadel in 4 standen kunt plaatsen alles uitgeprobeerd.Ik heb ervoor gezorgd dat het zadel zo horizontaal mogelijk staat,dus vooraan in de hoogste en achteraan in de laagste stand.En dat was een hele verbetering!!!
Rone

Bericht door Rone »

luc gs schreef:Ik heb ervoor gezorgd dat het zadel zo horizontaal mogelijk staat,dus vooraan in de hoogste en achteraan in de laagste stand.En dat was een hele verbetering!!!
Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht ... altijd vanuit gegaan dat je die zowel voor als achter op dezelfde stand diende te zetten ... zal dit toch eens proberen ... hopelijk kan ik komen vertellen dat dit een goeie tip was ... :wink:
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
J
Contacteer:

Bericht door J »

heb dat destijds ook allemaal geprobeerd, alls hielp wel een beetje, maar de corbin gaf de oplossing.
Nu ben ik bijna vergeten dat ik ooit nog last heb gehad. Last was er zeker. moet maar eens zoeken op het forum naar mijn vroegere posts.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
herrdirektor

Hoi,
Mijn zadel is, zoals eerder aangekondigd, bij Tijgerleathers in Den Haag aangepast. Ca. 3 cm eraf geschoren en tevens een wat hardere schuimlaag aangebracht. Ben langzaam maar zeker wild enthousiast aan het worden door het bereikte resultaat. Meer grip op de motor tijdens het stoppen ivm een betere zithoogte, het schakelen is even (zoniet meer) comfortabel, geen pijn in mijn derriere na langer dan 1.5 uur rijden. Kan nu werkelijk de hele dag doorbrengen op de machine. :mrgreen:

Afbeelding
herrdirektor

Het is maar wat je met goedkoop verstaat. Een Gel broek kost als gauw 4 a 5 tientjes. (En je dient er wel over na te denken alvorens te gaan rijden) De ingreep bij tijgerleather was 60,- en levert een meer permanente oplossing. Liever het probleem bij de bron aanpakken ipv symptoombestrijding, als je het mij vraagt. :mrgreen:
Toedel

Bericht door Toedel »

Voor de lange ritten gebruik ik een koersbroek, gekocht aan 30€. Dan krijg ik pas later pijn aan m'n kont. :wink:
Begin september reed ik met een vriend op één dag naar de Franse Alpen (zo'n 900km) en dan is zo'n koersbroek een hulp, maar niet afdoende.

Die vriend had net een AIRHAWK zitkussen gekocht bij Rad, en hij was tevreden. Het wordt met riemen bevestigd aan je zadel, dus verschuift het niet zo snel. En je kunt het meenemen naar een andere bike. Je zit wel iets hoger, dus uitkijken met korte benen.

Meer info : http://www.rad.eu/nl/c/c/73-zitkussens/ ... ussens.htm
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Gorky-GSA
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Ik rij bij lange ritten ook steeds met koersbroek,maar het GSA zadel voldoet belangen niet(veel te zacht) :-? ,dus ben ik ook aan
het uitkijken voor een ander ikzelf denk richting Corbin
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1250RT
TRAVEL

Bericht door TRAVEL »

Sins 2 maanden Wundelich Ergo op m'n GS 1150, een wereld van verschil.
Ik had gekozen voor de 4cm. lagere versie, deze is wel lager maar voelt niet aan als 4cm. omdat het zadel harder is.
Bij het orgineel zak je zo 2 a 3 cm. naar beneden.
Prima alternatief en betaalbaar. :lol:
Vinny

Sargent zadel

Bericht door Vinny »

Heeft er iemand ervaringen met een Sargent zadel? Ziet er wel mooi uit.
Gr,
Vincent
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Relax

Bericht door Relax »

Even dit topic omhoog schoppen. Iemand kan er maar iets aan hebben.

Bij aankoop van m'n GSA in mei wist ik al dat het zadel suckte als een hongerige karper. Ik ben groot en zit daardoor echt rechtop en ik weeg teveel, waardoor ik met m'n staartbeen op het zadel druk. Uitkijken naar een ander dus en itt wat ik deed bij m'n vorige motor, een R1150RT, wilde ik dit keer een landgenoot wat gunnen ipv naar Wünderlich te rijden. Ik dus naar Artistiek in St-Pauwels. Zaak voor overtrekken van meubels en lederen spullen.
Een heel verhaal: na eerste mailcontact vroeg ie 270 euro. Toen ik er persoonlijk ging kijken en klapke doen nog 200 euro, met de belofte voort te doen tot het ok was. Klonk goed.
Eerste aanpassing, net voor m'n +3000-km verlof op 5 dagen: een andere opvulling. Ik had gevraagd om deze zo hard mogelijk te maken, maar bij afhaling viel dit wat tegen: ik vond het te zacht. Edoch: eerst proberen, dan pas conclusie trekken. Dus op naar de Vogezen met als resultaat: 2800 km véél pijn gehad, 400 km rechtgestaan... Ik heb nog altijd last van de toen ontstane kwetsuur aan m'n staartbeen.
Ikke terug gemaild. Beetje norse mail terug (kan ook z'n manier van mailen zijn) dat ik mocht terug komen, hij zou de vulling bijsnijden. Zo gezegd, zo...
Bij afhaling bleek dat hij een dikke schil van de vulling gesneden had, waardoor een nagenoeg vlakke zitbank ontstond. Dan testen: was al veel beter, maar (mede door kwetsuur van reis) nog niet goed genoeg: nog steeds pijn na half uurtje rijden. Weer een mail. Dan vroeg ie 50 euro om een keep te maken in de vulling ter hoogte van het staartbeen. Mail terug met z'n belofte verder te werken tot het ok was voor die prijs en ik mocht langsgaan voor gratis aanpassing. Afhaling en weer testen. Ni moeilijk als je elke dag 120 km rijdt. Zadel eindelijk ok. En nu vind ik het écht ok. 't Heeft me dus 200 euro (niet te veel) en redelijk wat moeite gekost (vier keer naar St-Pauwels, waarvan 2 keer motor achterlaten).
Ik ben dus een tevreden Artistiekklant.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Harald

Bericht door Harald »

Ik stel me de vraag of Herr BMW iets gedaan heeft aan het zadel van het 2010 model.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Relax

Bericht door Relax »

Zou me sterk verbazen. Daarmee zouden ze de wind uit de zeilen van naleveranciers halen en dat willen ze niet. Ons kent ons.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie