Beginnersmotor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ge zijt nie alleen Stefke, ik zou 't ook zo doen.

Zeker als er geen eerdere ervaring is om op terug te ... euh... vallen ( :roll: ) zou 'k niet direct beginnen met een zwaar ding, zo'n 650 is echt wel vooruit te branden me dunkt ;)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax

Bericht door Relax »

't Probleem is dat diene mens dan heel de tijd op z'n voortbewegingslichaamsdelen zal moeten meelopen. 1100GS met blutsen en builen kopen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Ik heb er al veel begraven die begonnen op een zware! Mijn raad, eerst leren rijden en daarna zie je wel of je nog verder wil. De meeste van die zware helden, kom je na 20 jaar niet meer tegen op 2 wielen!
Grtz Kurt
louis

Keuze

Bericht door louis »

stefke schreef:ben ik dan de enige die de 650 zou aanbevelen voor een jaar of twee? zomaar om de stiel echt te leren? (zoals maneuvertjes, remmen, off road, eens tegen de korst gaan enz..)
en dan je droommachien aan te schaffen?

:scratch:
Zeker niet Stefke. Volgens mij hebben de meeste hier op het forum nog nooit met een F650GS gereden.
Relax Geplaatst: 05/09/2007 21:22 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

't Probleem is dat diene mens dan heel de tijd op z'n voortbewegingslichaamsdelen zal moeten meelopen. 1100GS met blutsen en builen kopen.
Ik rij dagelijks met een F650GS Dakar en ben "bijna" even groot (- 4 cm), even zwaar en zelfs iets ouder dan onze vriend Antoine en heb daar geen problemen mee.

@ Relax
Voor alle duidelijkheid de standaard zithoogte van een F650GS Dakar is hoger dan deze van een R1200GS.

@Antoine
Kiezen moet ge zelf doen en vooral eerst proberen.
J
Contacteer:

Bericht door J »

niets aanbevelen, testen moet je doen, zelf testen dan weet je het zeker.
Relax

Bericht door Relax »

Ik vraag om excuses. Ik ging ooit 'ns testrijden op zo'n kleiner ding en wapperde er voortdurend bijna af omdat ik (het gevoel had) niks te omklemmen had en laag zat. 't Zal een ander type geweest zijn?
I respect your opinion. But I don't give shit.
sprint

Bericht door sprint »

Relax schreef:Ik vraag om excuses. Ik ging ooit 'ns testrijden op zo'n kleiner ding en wapperde er voortdurend bijna af omdat ik (het gevoel had) niks te omklemmen had en laag zat. 't Zal een ander type geweest zijn?
zoiets Relax ?

Afbeelding
Marnix.

Afbeelding
archiS

Bericht door archiS »

Ik ben overgestapt van een Yamaha 600 Diversion (is eigenlijk een fiets met een motor op, maar wel een hele leuke :wink: ) naar een 1150gs. Tja, die gs was mijn droommoto en in een opwelling gekocht. Toen toch wel een beetje schrik gekregen omdat het zo een zwaar beest is ... maar uiteindelijk blijkt hij nog lichter te sturen en te behandelen dan de Yamaha.
Gewoon een bochtje van 180° maken op een smal baantje is geen enkel probleem ... beetje plat leggen, klein beetje gas geven, draaien en hupsaké, voor je het weet ben je gedraaid.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Stefke en Kurt, jullie horen dat bijna alle bovenstaanden helemaal niet geïnteresseerd zijn om motor te leren en kunnen rijden... ze hebben een motor, ze komen erop vooruit, zij denken dat dat motorrijden is... ik verdoe er m`n tijd niet meer aan.

Koppel, op wat voor motor was jij ook alweer begonnen? :-P
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
archiS

Bericht door archiS »

J-P, ik ben het zeker met je eens ... ik heb eerst vijf jaar op mijn Diversion rondgereden en er heel veel rijplezier aan beleefd! Nu dus pas een gs gekocht.

Wat de aankoop van een zware moto betreft, blijft in eerste instantie toch steeds: ken jezelf en wanneer je 42 bent zoals Antoine ... :-)

Wat mijn GS betreft ben ik ongelooflijk aangenaam verrast door het goede gevoel dat je hebt bij het rijden, geeft veel zekerheid in de bochten en rechtdoor ... de stijfheid van het chassis is ook een heel ander verhaal dan bij de Yamaha, en de wendbaarheid is toch wel een stuk beter.

Dus als het tussen je twee oren goed zit, is de grote GS toch wel een leuke moto, zelfs om mee te starten.
... en verder kan ik ook nog de cursussen van Motoren en Toerisme aanbevelen!
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

archiS schreef:... en verder kan ik ook nog de cursussen van Motoren en Toerisme aanbevelen!
I couldn' t agree more...
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
polsax

Bericht door polsax »

Ga voor de grote . Ik ben ook met een zwaarder type begonnen
maar met een schopper model (is niet geschikt voor grotere afstanden)
nu rij ik met een 1200C deze motor is veelbeter voor grotere afstanden

gr polsax
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

archiS schreef:
Wat mijn GS betreft ben ik ongelooflijk aangenaam verrast door het goede gevoel dat je hebt bij het rijden, geeft veel zekerheid in de bochten en rechtdoor ... de stijfheid van het chassis is ook een heel ander verhaal dan bij de Yamaha, en de wendbaarheid is toch wel een stuk beter.
Daar zit tegelijk het probleem. Een GS rijdt inderdaad erg gemakkelijk, voelt snel vertrouwd, affijn laat alle superlatieven er maar op los. Het probleem is dat als je eenmaal GS rijdt alles als vanzelf lijkt te gaan en daar komt het grootste probleem om de hoek, de berijder stelt gaandeweg zijn risicoperceptie bij. En daar gaat het fout: de rijder is namelijk niet beter geworden in de tusentijd, hij DENKT dat hij beter is geworden... en aangezien een GS relatief heel weinig signalen doorgeeft van wat er daadwerkelijk onder die wielen gebeurt is het te laat voor je het in de gaten hebt.

Je kunt beter op een oudere motor leren rijden waarop je ook leert anticiperen. Een motor die je eens kan laten vallen zonder dat het stukken van mensen (en portemonnees) kost. Er zijn op dit moment hele generaties motorrijders die niet meer durven rijden als ze geen ABS op de motor hebben, of wat dan ook... En dan lees je van die KULberichten hier van sommige mensen die absoluut niet nadenken vooraleer ze wat schrijven met betrekking tot die eerste motorfiets. Je wordt natuurlijk niet voor niets prins Carnaval... :roll:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik vraag me ook af wat er verkeerd is met de langzame opbouw. 20 jaar geleden was een 650 cc nog bij de zwaardere motoren. Ik ben heel lang geleden ook begonnen met XL125, daarna een tiental jaar met CX500, zeven prachtige jaren met 850R. nu met ne 1150RT en ik leer nog altijd bij. :oops:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik ben begonnen met een CX500, heb daar 5 jaar en meer dan 200.000 km mee gereden (geen schrijffout), daarna een K100RS, daarna een Pan European, een R1100GS en nu rij ik alleen nog op lichte motoren prive, een DR650SE op dikke noppen en een XL600V op dikke noppen...

Mijn vrouw heeft 100.000 km gereden op een CB500 uit `97 in 3 jaar tijd, het offroadvirus begon ook te kriebelen en ze kocht zich er een NX650 Dominator erbij. Daarna die allebei opgeruimd en een R1150GS gekocht en een DR350SE erbij voor de bagger.

Echter, voor veel mensen speelt mee dat ze moeten meekomen met de buurman he, wat den dienen heeft moet ik ook, want men kijkt vaak toch eerder naar hoe de motor eruit ziet als naar hoe ermee gereden wordt. Laat ik dat nou een heel stuk belangrijker vinden, de motor waarop interesseert me geen ruk.
J-P

J
Contacteer:

Bericht door J »

He Jp take it easy, straks doe je nog een hartinfarct, dat zou wel zonde zijn. :cry:

J

topic zou beter sluiten alvorens er hier nog gevochten wordt.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

hey, ik doe niet aan vechten, ik probeer mensen bewust te maken van bepaalde zaken, dat is een groot verschil.
J-P

ErikD

Bericht door ErikD »

Zoals ge hieronder kunt zien ben ik licht begonnen met een F650 van enkele jaartjes oud, om de knepen van het vak te leren (ik had voordien nog nooit met een moto gereden). Na 5500km heb ik me een 1150 GS aangeschaft. In het begin was het toch even schrikken van het gewicht van de 1150GS. Vooral bij de trage maneuvers werd je hieraan herinnerd. Ik heb ondertussen al wat kilometertjes gedaan met de GS, en het voelt zeker al vertrouwder aan, maar ik leer elke dag nog bij.
Ik heb het me nog steeds niet beklaagd dat ik eerst op die F650 begonnen ben.
Een vriend van me heeft 6 lesuren genomen op een F650GS, en heeft zich dan een 1150GS aangeschaft. Na 3 jaar heeft hij z'n GS weg gedaan, volgens mij omdat hij er nog steeds schrik op had. Dit had wel als voordeel dat ik nu een puike GS bezit voor een goede prijs 8-)

Mijn conclusie: Klein beginnen kan nooit kwaad, omgekeerd daarentegen...

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Kurt Steyaert

J-P schreef:Stefke en Kurt, jullie horen dat bijna alle bovenstaanden helemaal niet geïnteresseerd zijn om motor te leren en kunnen rijden... ze hebben een motor, ze komen erop vooruit, zij denken dat dat motorrijden is... ik verdoe er m`n tijd niet meer aan.

Koppel, op wat voor motor was jij ook alweer begonnen? :-P
Inderdaad J-P, is mij hier ook al vaak opgevallen :cry: Merkidioten noem ik ze ook wel eens, meer geld dan verstand en al zeker geen verstand van motorrijden :roll:
Het is echt triestig wat je hier leest in vele postings, 700 maal worden dezelfde, idiote vragen gesteld. Bepaalde topics halen nog amper het niveau van tik-tak, inclussief bewegende flikkertoestanden. Nooit gedacht dat ik pilletjes tegen zeeziekte ging nodig hebben om een forum te kunnen lezen!!! :shock:

Maar we blijven hopen op beterschap en geven de moed nog niet op :wink: gelukkig zijn er hier nog enkele gepassioneerde motorrijders onder de BMW-eigenaars ook :grin:

Als opstapper voor grote personen, zou ik toch zeker zo'n 2-kleps GS ook overwegen. Leuke motoren met niet teveel pk's en voor de liefhebbers met het juiste embleem :-?
Grtz Kurt
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik ben het helemaal met je eens en het is wel eens verfrissend om te lezen dat er mensen zijn die nog minder tactvol zeggen wat ze vinden dan ikke :wink:
Wat die 2klepper betreft: goed idee! Door z`n conventionele voorvork en dito remmen een echte motor om op te leren rijden. Je kunt er veel zelf aan en het kost geen stukken van mensen als ie valt, en oerdegelijk natuurlijk!

Kurt, joengne, volgende week vrijdag onthaalavond in Merelbeke, wat zeg je ervan om eens een rendez-vousken te doen for old times sake (en de boel een keer scherp te zetten daar want sommige beginnersmoto"adviseurs" uit dit draadje zullen er wellicht ook bij zijn 8-)
J-P

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

J-P schreef: Kurt, joengne, volgende week vrijdag onthaalavond in Merelbeke, wat zeg je ervan om eens een rendez-vousken te doen

Daar zie ik naar uit... :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik oek! :twisted:
J-P

Oneshark

Bericht door Oneshark »

J-P schreef: Kurt, joengne, volgende week vrijdag onthaalavond in Merelbeke, wat zeg je ervan om eens een rendez-vousken te doen for old times sake (en de boel een keer scherp te zetten daar want sommige beginnersmoto"adviseurs" uit dit draadje zullen er wellicht ook bij zijn 8-)

Oei, oei... zal weer vroeg worden, best afspraken maken met R.. etc :roll:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Kurt Steyaert

Rendez-vous J-P ? Dat zouden we kunnen doen, is wel heel lang geleden, maar is dat wel de moeite zo'n merkenavond ? Ben begin jaren '90 ( bij oprichting MAG) nog enkele malen naar evenementen geweest om te proberen steun vinden en werd toen niet echt warm van de sfeer daarzo. Vond dat toen heel jammer, want ik wou de mythe dat MAG voor bikers en BMW voor dikke nekken was, toen al doorbreken ! Heb toen nog gedurende enkele jaren getwijfeld en met betalingsformulier rondgelopen om me alsnog lid te maken bij de BMW-club (en op die manier deze doorbraak te proberen forceren), maar was toen teveel verschoten van de onverschilligheid en onkunde van vele motards aldaar om er nog verdere energie in te steken. Nu, veel lijkt er niet veranderd in de mentaliteit, maar misschien moeten we inderdaad de boel daar maar eens gaan wakker schudden :wink:

Tact is leuk, maar wiegt de mensen ook in slaap! Al dat gelul dient slechts om tegenstanders de wind uit de zeilen te halen :roll: Juist is juist en wie er niet tegen kan, pech... tijd om volwassen te worden :twisted:

We kunnen misschien via msn afspreken, voorlopig heb ik volgende vrijdagavond nog vrij. Zal je komen halen met de auto als het regent :twisted: :twisted: :twisted:

JH. Onbevreesd, daar hou ik van 8-)

Grtz Kurt
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

nemen jullie projector en diascherm mee naar de oase den21ste. 8-)

tzal er weer vroeg in de morgen zijn dan ik de deur zal achter mij toetrekken :shock:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie