Hej, met de winter voor de deur en tijd om te sleutelen, kom ik jullie om advies vragen. Dit jaar was immers een sukkeljaar voor mij en mijn trouwe R1100RT [1998, 130.000km]. En ik weet eerlijk gezegd niet goed waar te beginnen. ‘t Is een lang verhaal …
Vorige winter nagenoeg de hele winter in de garage. In tegenstelling tot de voorbije jaren, verloor de batterij snel spanning. Nochtans zat er een relatief nieuwe gelbatterij in [1 jr oud]. Na wat onderzoek toch een nieuwe batterij geïnstalleerd. Probleem opgelost? De spanning wel, maar nu wou ie niet meer starten. Na wat testjes vermoedde ik een kapotte HAL-sensor en ja hoor: HAL-sensor vervangen door de garage en problemen van de baan. Vol goeie moed de lente in en klaar voor een solo trip door Zweden.
Alleen … problemen onderweg in Duitsland. Na een tankbeurt wou hij niet meer starten. Geen spanning, none, klokje uit. Na wat geprul en gefrunnik, leek het probleem miraculeus opgelost. Volgende tankbeurt idem … Google leerde me dat als de batterijcontacten niet 120% vast zitten, je vreemde dingen kan meemaken. Dus even alles los, alles vast en probleem [leek] opgelost. Halverwege de reis opnieuw zelfde probleem. Batterij er helemaal uit en opnieuw geïnstalleerd aan de kant van de weg. Probleem opgelost. Tot 100km voor de boot in Göteborg. Niet hetzelfde probleem! Na wat gesputter stilgevallen terwijl ik reed, wel nog spanning, wel nog startmotor en benzinepomp, niet meer starten. Terwijl ik stond te wachten in een verlaten schuur, bougies er uit gehaald. Die leken geen spark of benzine te hebben. Maar 100% zeker ben ik niet van mijn onderzoek daar. [ik was gefrustreerd en half onderkoeld].
Bon. Motor [en ikzelf] gerepatrieerd. Hij is 2 maanden [!] onderweg geweest. Tot de garage mij belt: Jeroen, we hebben je motor hier van het pallet gehaald en hij start en rijdt zonder problemen. We hebben net een testrit van 20km gedaan. Draait als nieuw. What?!? Ze konden [of wilden] geen uitspraak doen over de mogelijke oorzaak.
Ok. Dan maar verder. De voorbije weken een aantal fijne ritten gedaan zonder problemen. Motorisch loopt ie prima. Maar wel nog 1 keer alle spanning weg na stilleggen. Snel op de middensteun, batterijkabels nagekeken en verder. Wat ik nu wel merk - en om het mysterie compleet te maken - is dat mijn rechterpinker soms niet werkt. Noch via de richtingaanwijzer[schakelaar], noch via de gevarenschakelaar. Dan werkt de linker wel. Helemaal zeker ben ik niet, maar het leek alsof het groene N-lichtje dan ook niet werkte.
Sowieso ga ik alle batterij-verbindingen eens goed nakijken, proper maken en opnieuw aansluiten. Maar het lijkt me dat er meer aan de hand is. Ik overweeg om de hele kabelboom te vervangen, maar daar zie ik wel behoorlijk tegenop en dat zou ik liever vermijden. En mijn vriendin zegt dat ik beter een nieuwe motor koop. Enerzijds wil ik die kans wel grijpen, maar eerlijk … ik hou van deze motor. En hij verdient het om nog veel kilometers te doen.
Zouden de problemen verwant zijn? Of is het toeval en zijn het aparte problemen? Waar begin ik? Alle suggesties en ervaringen zijn welkom. Bedankt alvast.
R1100RT met elektrische kuren
Moderator: GVN
-
aantzeetje
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: R1100RT met elektrische kuren
lijkt op kabelbreuk. Meestal rond het balhoofd.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
dejos
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
- Woonplaats: Rillaar
- Locatie: Rillaar (Aarschot)
Re: R1100RT met elektrische kuren
Hallo,
Ik heb nog een volledige kabelboom liggen van de R1100RT .
Staat op 2de hands te koop voor 40 euro .
Heb nog tal van onderdelen te koop van de 1100RT en de 1150RT.
Mvg,Jos
Ik heb nog een volledige kabelboom liggen van de R1100RT .
Staat op 2de hands te koop voor 40 euro .
Heb nog tal van onderdelen te koop van de 1100RT en de 1150RT.
Mvg,Jos
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
-
dejos
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
- Woonplaats: Rillaar
- Locatie: Rillaar (Aarschot)
Re: R1100RT met elektrische kuren
Zou dit probleem eventueel met het contact op de zijpikkel te maken hebben?
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
Re: R1100RT met elektrische kuren
Bedankt voor de reacties. Maar het mysterie gaat verder ...
Dit weekend de garage opgeruimd, bleek mijn batterij te laag om de motor te starten. Zou een USB-charger de batterij leeg kunnen trekken als er niets aanhangt? Gewoon het kleine rode lichtje? Dat kan toch niet ...
Wat de suggesties betreft
- Geen noemenswaardige problemen met de zijpikkel[schakelaar]. De eerder problemen waren OF geen spanning tout court OF [in Zweden] geen spark, maar wel startmotor en benzinepomp.
- Die kabelbreuk aan het balhoofd, bedoel je dan aan het contact? Want dat is een paar jaar geleden al vervangen en verstevigd. Met het contactslot heb ik ook geen problemen. Elders kan natuurlijk wel een [startende] kabelbreuk zijn. Maar ik zou het vervangen van de kabelboom willen houden als laatste redmiddel. Dat zou willen zeggen dat de motor helemaal uit elkaar moet. En dan koop ik liever een gloednieuwe kabelboom [bestaat dat uberhaupt?]
Dit weekend de garage opgeruimd, bleek mijn batterij te laag om de motor te starten. Zou een USB-charger de batterij leeg kunnen trekken als er niets aanhangt? Gewoon het kleine rode lichtje? Dat kan toch niet ...
Wat de suggesties betreft
- Geen noemenswaardige problemen met de zijpikkel[schakelaar]. De eerder problemen waren OF geen spanning tout court OF [in Zweden] geen spark, maar wel startmotor en benzinepomp.
- Die kabelbreuk aan het balhoofd, bedoel je dan aan het contact? Want dat is een paar jaar geleden al vervangen en verstevigd. Met het contactslot heb ik ook geen problemen. Elders kan natuurlijk wel een [startende] kabelbreuk zijn. Maar ik zou het vervangen van de kabelboom willen houden als laatste redmiddel. Dat zou willen zeggen dat de motor helemaal uit elkaar moet. En dan koop ik liever een gloednieuwe kabelboom [bestaat dat uberhaupt?]
-
speedi007
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
- Woonplaats: diksmuide
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: R1100RT met elektrische kuren
Hoe klein ook het verbruik op je batterij, na verloop van tijd is je batterij ook leeg. Kleine verbruiken/sluimerverbruiken zijn niet gezond voor een (gel)batterij. Leg je batterij aan een slimme druppellader of koppel de massa af als je voor een langere tijd niet gaat gaan rijden.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.