n m schreef:Alvast al bedankt voor de vele respons![]()
Ik vind de GS gewoon prachtige moto, en zit ook héél goed. Maar het was een bemerking die ook al bij mezelf opkwam kwestie van dit gewicht als opstapper...en jullie bevestigen hier eigenlijk met jullie ervaring een beetje wat ik vreesde...Ik ga jullie raad maar volgen en met iets lichter starten: De suggestie van de r80gs zie ik nog wel zitten, ik zal weten wat doen de volgende m
Ik rij reeds 15 jaar met de motor (meer dan 100.000km) en de voorbije weken de curcussen motorbeheersing gevolgd,awel ik kan het U ten zeerste aanbevelen want ik heb daar veel bijgeleerd!!!!
GS als opstapper?
Moderator: GVN
-
hanzie panzie
- Contacteer:
GS 1200- 2005 lid nr.2353600
Ikzelf ben 29 jaar, en rij nu al een tien jaar rond. Na het behalen van men rijbewijs, heb ik mij men eerste motor gekocht.
Nen Kawazaki Z1000. Da is nu toch ook nie de lichtste motor...qua gewicht en het aantal cc's.
Ikzelf meet ook maar 1m73, met een gewicht van 67 kg.
Daarna ben ik overgestapt naar een 1100 gs, en nu heden, rij ik met
een 1200 gs. 't Is maar om te zeggen, als je iets ziet zitten, dan moe ge dat gewoon doen. Er zit ook veel tussen uw oren, over hoe je het machien moet beheersen. Gewoon doen zou ik zeggen.
Young rider of the year in 2002
Nen Kawazaki Z1000. Da is nu toch ook nie de lichtste motor...qua gewicht en het aantal cc's.
Ikzelf meet ook maar 1m73, met een gewicht van 67 kg.
Daarna ben ik overgestapt naar een 1100 gs, en nu heden, rij ik met
een 1200 gs. 't Is maar om te zeggen, als je iets ziet zitten, dan moe ge dat gewoon doen. Er zit ook veel tussen uw oren, over hoe je het machien moet beheersen. Gewoon doen zou ik zeggen.
Young rider of the year in 2002
niet mee eens; een gebruikte XT 600, trans-alp, F650 of zoiets is veel geschikter als starter; zoals JP al schreef, de beperkingen van zo'n motor geeft je eerder jouw en zijn grenzen aan
en als ie al eens uit je handen valt kost het ook niet meteen goud
Eerst leren lopen en dan pas rennen imo
maar doe lekker je eigen ding 
Eerst leren lopen en dan pas rennen imo
I am not a complete idiot, some parts are missing
-
christine
Ik heb examen gedaan in 1975 met een Honda 250 CB, mijn 1e motor was een Honda 450 CB, later 380 kawasaki, later 250 yamaha, later 750 suzuki, later 900 kawasaki, een tijdje niets... 535 virago, 1340 electra tourglide, 600 CBR, vulcan 1500, ZZR 600, 3 X ZZR 1100, valkyrie 1500, 1600 wildstar, 2X ZX12 R, R 1150 GS, Rocket 3 2300 cc, F 650 GS, en sinds 3 januarie een R 1200 GS. ( nu al 7500 km op de teller )
Nu ben ik begon met allroad rijden, en na 30 jaar leer ik nog steeds iederen dagen, een GS is niet een beginner motor, vooraal een GS stuur je met je heupen. 8 tjes draaien met al die motor geen problemen, maar met een GS binnen de 6 meters, verget het maar, mij lukt het niet.
Nu ben ik begon met allroad rijden, en na 30 jaar leer ik nog steeds iederen dagen, een GS is niet een beginner motor, vooraal een GS stuur je met je heupen. 8 tjes draaien met al die motor geen problemen, maar met een GS binnen de 6 meters, verget het maar, mij lukt het niet.
BMW R 1200 GS ( GSA gekloond )

Groetjes Monique.
BMW M.C. Vlaanderenlid.

Groetjes Monique.

BMW M.C. Vlaanderenlid.
FWIW:
Ik had eest een 1150 GSA en dan pas mijn rijbewijs
Ik heb het examen en de 8tjes er dus ook mee gedaan, met ruim overschot links en rechts van de kegeltjes, al moet ik zeggen dat ik pas veel later echt het gevoel had de moto echt goed te beheersen. Ik oefen nog dagelijks door mezelf in het verkeer oefeningetjes op te leggen, vb er een sport van maken om geen voet aan de grond te zetten aan de rode lichten, extra kort door de bochten, op de lijnen rechtuit rijden of tussen de letters rijden in de bocht bij het oprijden van de brusselse ring in ternat, overigens absoluut noodzakelijk bij regen...
Ik heb nadien eens een testrit met een 650 GS gedaan en dat voelde echt aan als een fietske... Ik dus heel blij dat ik ineens voor het grote beest ben gegaan.
Ik had eest een 1150 GSA en dan pas mijn rijbewijs
Ik heb nadien eens een testrit met een 650 GS gedaan en dat voelde echt aan als een fietske... Ik dus heel blij dat ik ineens voor het grote beest ben gegaan.
-
Dirk Pauwels
Zeer gevarieerde keuze....Ne rocket 3? Hoe rijdt da nu zo ne maxi triumph?christine pas/2 schreef:Ik heb examen gedaan in 1975 met een Honda 250 CB, mijn 1e motor was een Honda 450 CB, later 380 kawasaki, later 250 yamaha, later 750 suzuki, later 900 kawasaki, een tijdje niets... 535 virago, 1340 electra tourglide, 600 CBR, vulcan 1500, ZZR 600, 3 X ZZR 1100, valkyrie 1500, 1600 wildstar, 2X ZX12 R, R 1150 GS, Rocket 3 2300 cc, F 650 GS, en sinds 3 januarie een R 1200 GS. ( nu al 7500 km op de teller )
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Dirk Pauwels
OK, als we dan toch aan het opsommen geslagen zijn: Hier is mijn lijstje:
Yam RD350, Suz Katana GSX 1100, GSXR 1100, Yam 1200, Honda Bol d'or 900 (zwabber-zwieber), Yam FZR1000, Duc Paso 906, 900SS, Triumph 900 tiger, Guzzi Calif 1100i (mijne revalidatie moto
), duc ST2, GS800, GS1100, GS1150, GS1200 en soms als 2de (of 3de) moto erbij : Aprilia Pegaso 650, Duc 900ie, Husky 610, GasGas 300, Honda Transalp en niet te vergeten mijn ouwe BSA A65.
conclusie na 22 jaar: Nie met ne piekerige 2takt beginnen, nie op ne getunede 1100 4cil overschakelen als je 20 bent en genen tijd verliezen met jappen. Ik ben eigenlijk maar echt beginnen rijden met mijn Ducskes, veel rijden en in alle omstandigheden...dan leer je het het beste. Als je 1.60m bent en 60kg weegt zou ik niet met een GS1150adv beginnen, als je 2m bent en 90kg weegt kan dat geen probleem zijn.
Probeer met de moto van je keuze eens stapvoets naast de moto te maneouvreren, voor en achteruit en rondje maken, als dit slecht aanvoelt of moeilijk lijkt zou ik een lichtere motor als kennismaking aanraden.
Yam RD350, Suz Katana GSX 1100, GSXR 1100, Yam 1200, Honda Bol d'or 900 (zwabber-zwieber), Yam FZR1000, Duc Paso 906, 900SS, Triumph 900 tiger, Guzzi Calif 1100i (mijne revalidatie moto
conclusie na 22 jaar: Nie met ne piekerige 2takt beginnen, nie op ne getunede 1100 4cil overschakelen als je 20 bent en genen tijd verliezen met jappen. Ik ben eigenlijk maar echt beginnen rijden met mijn Ducskes, veel rijden en in alle omstandigheden...dan leer je het het beste. Als je 1.60m bent en 60kg weegt zou ik niet met een GS1150adv beginnen, als je 2m bent en 90kg weegt kan dat geen probleem zijn.
Probeer met de moto van je keuze eens stapvoets naast de moto te maneouvreren, voor en achteruit en rondje maken, als dit slecht aanvoelt of moeilijk lijkt zou ik een lichtere motor als kennismaking aanraden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hallo ,
Toch nog ook effe mijn mening :
- tot voor een half jaar terug nog nooit met een motor gereden ( behalve 18 jaar terug met een camino ..... )
- eerste motor aangeschafd en ja......... een heerlijke zwarte r1150gs.
- heb het minimum aan opleiding gevolgd , theorie op mezelf gestudeerd , 6 uur praktijkles gevolgd , een 4,5 maand dagelijks met mijn voorlopig rijbewijs gereden ( geen enkele keer gevallen ) , met mijn GS vlotjes mijn parcour afgelegd ( 8-tjes, ontwijken , alles er op en er aan ) , en in volle fierheid mijn praktisch examen afgelegd .
- ik rij nog steeds bijna dagelijks en heb geen seconde spijt van mijn keuze van motor .
Ik kan uiteraard niet vergelijken met een andere motor maar 1 ding is zeker : de GS is zelfs als opstapper een erg goed bestuurbare , vlotte, veilige motor . Heel veel hangd van jezelf af : je persoonlijkheid, hoe bewust ga je met deze motor om ? , besef dat het oefenen vraagt zoals uiteindelijk met iedere motor . Als je hier met start leer je hem vanaf de eerste seconde kennen en leer je er ook vanaf het begin met om gaan
( het gewicht , de snelheid, de wentelbaarheid, ....)
Kortom, van mij krijg je een positief advies .
PS : ik ben geen impulsieve adrenalinevreter die zich van geen gevaren bewust is . Ieder moment dat ik op de motor stap doe ik dit in alle verantwoordelijkheid, mischien maakt dit net dat als je dit in je hebt je eender welke motor als opstapper kan gebruiker . Rij bewust en de rest leer je al doende .
Succes gewenst ,
...........met eender welke motor .
Toch nog ook effe mijn mening :
- tot voor een half jaar terug nog nooit met een motor gereden ( behalve 18 jaar terug met een camino ..... )
- eerste motor aangeschafd en ja......... een heerlijke zwarte r1150gs.
- heb het minimum aan opleiding gevolgd , theorie op mezelf gestudeerd , 6 uur praktijkles gevolgd , een 4,5 maand dagelijks met mijn voorlopig rijbewijs gereden ( geen enkele keer gevallen ) , met mijn GS vlotjes mijn parcour afgelegd ( 8-tjes, ontwijken , alles er op en er aan ) , en in volle fierheid mijn praktisch examen afgelegd .
- ik rij nog steeds bijna dagelijks en heb geen seconde spijt van mijn keuze van motor .
Ik kan uiteraard niet vergelijken met een andere motor maar 1 ding is zeker : de GS is zelfs als opstapper een erg goed bestuurbare , vlotte, veilige motor . Heel veel hangd van jezelf af : je persoonlijkheid, hoe bewust ga je met deze motor om ? , besef dat het oefenen vraagt zoals uiteindelijk met iedere motor . Als je hier met start leer je hem vanaf de eerste seconde kennen en leer je er ook vanaf het begin met om gaan
( het gewicht , de snelheid, de wentelbaarheid, ....)
Kortom, van mij krijg je een positief advies .
PS : ik ben geen impulsieve adrenalinevreter die zich van geen gevaren bewust is . Ieder moment dat ik op de motor stap doe ik dit in alle verantwoordelijkheid, mischien maakt dit net dat als je dit in je hebt je eender welke motor als opstapper kan gebruiker . Rij bewust en de rest leer je al doende .
Succes gewenst ,
Tom S,Tom S. schreef:
Succes gewenst ,
Ik ben het volledig eens met je uitleg !!!! En vooral met uw PS:
Ik had zelfs vroeger nooit met een brommerke gereden en moest ook geen speciaal motorrijbewijs gaan halen omdat ik reeds van voor 1 Januari '89 mijn B rijbewijs had.
Vorig jaar op mijn 41e Wou ik dan toch die lange droom waarmaken.
Mijn keuze viel op een R 1100 R na uiteraard wel wat voorkennis op te doen.
Met de mentaliteit die je in de PS zet kom je een heel eind en denk ik dat dit DE basis is van gezond verstand. Ik heb opleiding vrachtwagen met opligger gekregen, weken opleiding met heftruck van 1 ton tot 25 ton,
Tractor enz. De voertuigen zijn allemaal verschillend en het één al wat moeilijker dan de andere. Maar er is maar 1 principe bij al deze toestellen en dat is gezond en bewust verstand.
Rustig opbouwen. Met de motor van uw goesting.
Gino,
Veel succes en veilige KM met uw keuze.
Gr, Ironjakke.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

-
christine
@ Dirk
De Triumph was een geweldig motor voor op de snelweg, die heb een enorme trekkracht, maar als het gaat om rijden op slecht weg, of een stukje onveraard is het een ramp, die stuur heel slecht en gaat zoeken en gaan niet waar je wil. Ik ben mee verongelukt met aanhanger er bij in de Vogezen met een steenlawine en beland in de rawijn, ik ben de redelijk van af gekomen maar de motor is afgebrand, ik was in een tel alles kwijt.

De Triumph was een geweldig motor voor op de snelweg, die heb een enorme trekkracht, maar als het gaat om rijden op slecht weg, of een stukje onveraard is het een ramp, die stuur heel slecht en gaat zoeken en gaan niet waar je wil. Ik ben mee verongelukt met aanhanger er bij in de Vogezen met een steenlawine en beland in de rawijn, ik ben de redelijk van af gekomen maar de motor is afgebrand, ik was in een tel alles kwijt.

BMW R 1200 GS ( GSA gekloond )

Groetjes Monique.
BMW M.C. Vlaanderenlid.

Groetjes Monique.

BMW M.C. Vlaanderenlid.
Het is volgens mij altijd beter om iets lichter te beginnen. Ik ben begonnen met een Yamaha XT 500, dan een Virago 750 vervolgens een tijdje BMW Cruiser 1200 en nu GS 1150. Deze week nog met een honda Deauville gereden en ik moet zeggen niets rijdt beter en gemakkelijker als die GS. Als je eenmaal een GS gewend bent... rijdt niks nog goed Trouwens, als je rijdt voel je dat gewicht niet. Dé gouden regel :(zeker in het begin) "zachtjes aan niet te snel" een motor moet je aanvoelen, leer hoe het gas aanvoelt, de remmen, wanneer grijpt de ABS in, hoe gedraagt de motor zich op slecht wegdek enz... Elke motor rijdt anders en als men je voorbij snort, laat ze maar gaan...probeer niet van dingen te doen die je niet meester kunt, ook als is dat niet MACHO want ...dan ga je het decor in... Maar... welke motor heb je uiteindelijk gekocht?
"Niets is wat het lijkt".
BMW 1150 GS rijder.
BMW 1150 GS rijder.
Het is er vorig jaar niet van gekomen rijbewijs af te leggenveer schreef:Maar... welke motor heb je uiteindelijk gekocht?
-
PatricK/GS
Als je zo verstandig bent
met een lichte moto te beginnen en valt voor motoren type GS, dan zou ik een Transalp kiezen. Veel soepeler blok dan een F650 en bijna niet kapot te krijgen.
Staan er een aantal interessante op Kapaza :
http://www.kapaza.be/subcat/548/?sort=p ... q=transalp
Die van 3400 Euro is den interessanste : weinig km, 2 remschijven vooraan en met onderhoudsboek. De topkoffer is wat klein, maar die kan je zo vervangen door een groter exemplaar. Als je een grote neemt (52 liter of 2 helmen groot), hoef je zelfs geen zijkoffers.
Als het iets minder moet kosten, efkes de provinciegrens over :
http://www.kapaza.be/subcat/548/?sort=p ... q=transalp of
Die van 3500 Euro (12 maanden garantie) staat bij een BMW dealer die een verdelijkbare F650 GS te koop heeft staan voor 4800 Euro...
50.000 km of meer is trouwens geen enkel probleem mits goed onderhoud. Moet wel aangetoond kunnen worden met onderhoudsboek en/of fakturen.
Zou trouwens zeker valbeugels monteren, de kuip is nogal breukgevoelig en duur om te herstellen.
Er zijn 2 soorten motorrijders.
Zij die al gevallen zijn en zij die nog gaan vallen.
Staan er een aantal interessante op Kapaza :
Die van 3400 Euro is den interessanste : weinig km, 2 remschijven vooraan en met onderhoudsboek. De topkoffer is wat klein, maar die kan je zo vervangen door een groter exemplaar. Als je een grote neemt (52 liter of 2 helmen groot), hoef je zelfs geen zijkoffers.
Als het iets minder moet kosten, efkes de provinciegrens over :
http://www.kapaza.be/subcat/548/?sort=p ... q=transalp of
Die van 3500 Euro (12 maanden garantie) staat bij een BMW dealer die een verdelijkbare F650 GS te koop heeft staan voor 4800 Euro...
50.000 km of meer is trouwens geen enkel probleem mits goed onderhoud. Moet wel aangetoond kunnen worden met onderhoudsboek en/of fakturen.
Zou trouwens zeker valbeugels monteren, de kuip is nogal breukgevoelig en duur om te herstellen.
Er zijn 2 soorten motorrijders.
Zij die al gevallen zijn en zij die nog gaan vallen.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Patrick
R 1200 GSA
-
J-P
- Contacteer:
Ik ben het er helemaal mee eens, al is dat eigenlijk not done om op een BMW-forum te zeggen. De Transalp blinkt in vrijwel niets uit maar overall erg goed en vooral degelijk. Een mooie opstap naar de Grote broer (GSPatricK/GS schreef:Als je zo verstandig bentmet een lichte moto te beginnen en valt voor motoren type GS, dan zou ik een Transalp kiezen.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Dirk Pauwels
Definetely de transalp, na 98 hebben ze dubbele remschijven. Die transalp deed het schitterend in Senegal, (beter dan zijne bestuurder
) Gaf gene klap verkeerd en bleef maar gaan, ook na ne keer of 5 overkop te zijn gegaan, ook na het zoute water op het strand van Dakar, ook bij +35° graden.... Kon van de f650GS niet gezegd worden
. Zat een KTM vork in en achteraan verhoogd, maar dat is voor normaal gebruik geen vereiste.
Uitstekende low budget moto, met heel lage onderhoudskost. Bijna alle stukken zijn in namaak te verkrijgen, via HG of zo.
Valbeugels van African Queens zijn schitterend, beter dan de Hepco en Becker toestanden http://www.africanqueens.de. Open uitlaatje erop en het is een ruige bike, met schitterend geluid.
Bovendien nog een redelijke inruilwaarde
Uitstekende low budget moto, met heel lage onderhoudskost. Bijna alle stukken zijn in namaak te verkrijgen, via HG of zo.
Valbeugels van African Queens zijn schitterend, beter dan de Hepco en Becker toestanden http://www.africanqueens.de. Open uitlaatje erop en het is een ruige bike, met schitterend geluid.
Bovendien nog een redelijke inruilwaarde
-
brit
ga gewoon eens een dag proefrijden met een gs en hou op het einde van de dag een eerlijke beoordeling.
ik heb me indertijd ook laten leiden door de goedbedoelde adviezen van mijn pa, collega's, ... en met een f650gs gestart. na 6 maanden stond het ding aan de deur voor een 1150r. de overstap was wat mij betreft verwaarloosbaar. en van de r naar 12gs was nog een verbetering (ook al kon ik met mijn 1m68 met mijn voeten amper aan de grond).
had ik van dag 1 een gs gekocht, dan had ik héél wat geld uitgespaard.
en ja, iedereen moet eens op zijn bek gaan... ik heb tot nu toe het geluk gehad dat het enkel in mijn tuin was
ik heb me indertijd ook laten leiden door de goedbedoelde adviezen van mijn pa, collega's, ... en met een f650gs gestart. na 6 maanden stond het ding aan de deur voor een 1150r. de overstap was wat mij betreft verwaarloosbaar. en van de r naar 12gs was nog een verbetering (ook al kon ik met mijn 1m68 met mijn voeten amper aan de grond).
had ik van dag 1 een gs gekocht, dan had ik héél wat geld uitgespaard.
en ja, iedereen moet eens op zijn bek gaan... ik heb tot nu toe het geluk gehad dat het enkel in mijn tuin was
Nou ik heb als beginend motorrijder ook een 12GS gekocht, was het verstandig? Ik heb er geen spijt van, maar ik had dan ook heel goede instruckteurs
1 van de 2 wel een beetje groot smoel ik ben ff z`n naam kwijt
.
Maar ik kan me wel vinden in de mening van J-P (hmm rings a bell) dat je eigenlijk beter met iets lichter cq goedkopers kan beginnen.
De groeten,
Maar ik kan me wel vinden in de mening van J-P (hmm rings a bell) dat je eigenlijk beter met iets lichter cq goedkopers kan beginnen.
De groeten,
R1200GS met Garmin 276c
Meer LOL met een Bromtol Onder je hol
Meer LOL met een Bromtol Onder je hol
-
J-P
- Contacteer:
Tsssssssssss 
J-P
-
Relax
'k Vind het nogal zacht uitgedrukt, qua smoelgrootte.Goost schreef:Nou ik heb als beginend motorrijder ook een 12GS gekocht, was het verstandig? Ik heb er geen spijt van, maar ik had dan ook heel goede instruckteurs1 van de 2 wel een beetje groot smoel ik ben ff z`n naam kwijt
![]()
.
De groeten,