Nu mijn motorrijders ervaringen dateren van voor de catalisatoren. Dus assik daarvan hoor, voel ik me eigentlijk een nief bleuke
Dus ik weet niet wat dat juist is. Waar zit dat, en hoe werkt het juist ?
Kan me iemand dit een beetje begrijpelijk uitleggen Of nen url daarnaar geven die begrijpbare informatie oplevert
Ik zou em zeer, en zeer erkentelijk zijn
Thankx, en CY all,
Francis
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Die "bougie" is de Lambda sonde die ervoor zorgt dat de uitlaatgassen steeds zo zuiver mogelijk zijn en als hij onraad "ruikt" de electronische inspuiting van de motor gaat aanpassen.
Bij de motorfietsen past hij ontstekingstijdstip aan en hoeveelheid ingespoten benzine. Bij auto's gaan ze nog een stap verder en kunnen ze ook met de "vanos" systemen de stand van de nokkenassen veranderen en zo de "kleptiming"
Hierdoor krijg je altijd een "optimaal" gas die richting catalysator gaat waar de catalysator dan het werk kan afmaken.
Groetjes
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
zeg Peter, gij boutkopmoordenaar, gij sleutelt toch niet alles los met nèn engelsen sleutel he? Je hebt meer plezier van een goed passende 6 kantige sleutelset van Facom oid, zo blijven de koppen van de bouten langer 6-kant ipv dat ze op termijn rond worden.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Meer antwoorden dan ik verwacht had
Das nog een grote pot !
Vraagt da ding veel onderhoud, buiten het vervangen van die sonde ? Lijkt me zo dat het een ding is dat je uitlaat (systeem) een flink stuk duurder maakt
Reuze bedankt iedereen
Francis
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Als je de motor bij koudstart goed warm draait alvorens vol op het gas te gaan (is trouwens altijd een aanrader, kwestie van uw motor een langer leven te geven) zou deze levenslang moeten meegaan... Maar bij sommige auto's komt het wel voor dat deze na 80.000km moet worden vervangen. De sonde moet in theorie nooit worden vervangen.
Maar het is zo dat als er tot vervanging wordt overgegaan, de meesten dan wel kiezen voor een Y-stuk die de catalysator vervangt. Hierdoor krijg je weer iets meer "adem" (versta 5-6 pk's) en wordt de sonde in dat Y-stuk ingebouwd, waardoor het electronisch inspuitsysteem geen fouten kan geven.
Groetjes
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
J-P schreef:zeg Peter, gij boutkopmoordenaar, gij sleutelt toch niet alles los met nèn engelsen sleutel he? Je hebt meer plezier van een goed passende 6 kantige sleutelset van Facom oid, zo blijven de koppen van de bouten langer 6-kant ipv dat ze op termijn rond worden.
Facom? Wat is dat voor zooi ? Mijn doppen en sleutels zijn van Stahlwille...
Geen probleem... Facom en Stahlwille, allemaal evengoed, wij hebben ook voor iedereen Stahwille aangekocht. Maar voor de rest is het op beide merken levenslang garantie... dus maakt niet uit
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa