Mijn blok (1150) heeft kuren

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Mijn blok (1150) heeft kuren

Bericht door Wingman X »

Deze morgen: Grrr!

Motor draai ongewoon schokkerig op ralenti en valt soms stil als ik snel gas geef. Zag het aan de trillingen van mijn ruit bij stilstand. Heb hem deze morgen dan ook in de hoger toeren gehouden.
Het accelereren verloopt het niet vloeiend, vanaf 3.000 & 4.000 toeren is voel ik zachte dipjes. Een beetje alsof je band doorslipt.

Met een ei in mijn broek tussen de file gereden, klaar om te herstarten op elk moment.

Ter info: ABS geknipper al direct aan tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door Wingman X op 04 apr 2006, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

lentekriebels :wink: :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Moeilijke diagnose zo via 't forum...Is dat zo ineens gekomen of stillekes aan verslechterd? Denk eerlijk gezegd ook aan bougie, bougiekabel of bobijn, vooral omdat je het in hogere tpm niet hebt. Tenzij je gisterenavond diesel hebt getankt :lol: . Ruik je benzine? Kun je vaststellen of hij bij lage toeren op 1 cil gaat draaien (daar lijkt het op). Makkelijk vast te stellen door bougie er eens uit te draaien.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSven
Berichten: 698
Lid geworden op: 17 apr 2005, 10:02
Locatie: B-1070

Bericht door GSven »

Je hebt aan je machine gewerkt, niet?
Kijk eens naar je gaskabels, aan elke cilinder.
Wedden dat er ene niet goed zit.

Ik heb dat ook voorgehad, ik kon gewoon niet vertrekken.
Ik vind gewoon de topic niet meer, en het zou een highlander inside joke
zijn.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

GSven schreef:Je hebt aan je machine gewerkt, niet?
Kijk eens naar je gaskabels, aan elke cilinder.
Wedden dat er ene niet goed zit.

Ik heb dat ook voorgehad, ik kon gewoon niet vertrekken.
Ik vind gewoon de topic niet meer, en het zou een highlander inside joke
zijn.
Dat denk ik ook, want Xavier, ge hebt nogal aan uwe tupperware zitten te vijzen :roll: :roll:
GSven
Berichten: 698
Lid geworden op: 17 apr 2005, 10:02
Locatie: B-1070

Bericht door GSven »

Draadje gevonden

Hier klikken
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Bruno
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2004, 12:17
Locatie: brussel-halle-vilvoorde

Bericht door Bruno »

Xavier,
ik heb het zelfde probleem gehad (denk ik toch). Kijk eens in het techniek forum onder "probleem handgas" van 4 juli 2005. Link kan ik niet plaatsen( weet niet hoe).
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Ik denk ook aan een gaskabel die niet goed zit. Andere optie: een vuile bypass schroef of -zitting.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

bdemeyer schreef:Ik denk ook aan een gaskabel die niet goed zit. Andere optie: een vuile bypass schroef of -zitting.
Bypass schroef vervuiling komt stilletjes aan, toch niet zomaar ineens, en na 30k km zou dat wel al heel snel vervuild zijn...Die gaskabel zou kunnen, maar komt ook niet vanzelf....en is normaal het eerste wat je zelf controleerd. Denk dat Xavier dat ook wel zal gechecked hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

hi all, thanks voor de feedback alvast.

Heb er zondag aan gewerkt, we zijn al bijna 500 km verder.
Ondertussen al éénmaal getankt. Voel het pas vandaag.

- Mijn gaskabelmechanismen heb ik gereinigd en opnieuw gesmeerd.
- gashendel klemt zeker niet, heb ik reeds bezien
- Oliepeil is perfect
- Batterij is ver NDK: verse gaat er eerstdaags in.
- Bougies en benzinefilter nog niet gecheckt.

...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Kleine update na 45 min ritje daarnet.

- voor vertrek: gaskabel beweegt soepel en vrij
- oliepeil voor starten: meer dan 3/4 van het glas (op zijpikkel)
- bij het warmdraaien op verhoogd toerental: ca 1500 tpm
- geluid is niet helemaal pluis: best vergelijkbaar met helikopter...
- eenmaal op temperatuur en snelweg: no problem
- 5 min geronkt aan 5.000 in 6e: niks aan de hand
- 5 blokjes op de display
- bij thuiskomst nog eens rustig laten draaien op ralenti: iets meer dan 1.000 tpm, gedaver minder sterk bij warme motor
- enkel bij snok aan de gas 'verslikt' de motor zich, soms met ploffen in de uitlaat

Let me know...heb morgen vrijaf gepakt...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ik heb bij mijn knutselen geen enkele draad losgemaakt, zou dus ook niet in de war zijn geraakt. En ja, Twinspark.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Heb je de kabel van de gasklepsensor al eens gekontroleerd? De stekker daarvan is bij mij ooit om één of andere reden losgeraakt en dat had ook dit soort van symptomen tot gevolg.
miers
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 nov 2005, 19:32

Bericht door miers »

dag xavier heb al eens voor gehad met met nen twin spark
bobijn van centrale bougie kapot controleren dor laagspaningskabeltje
uit bobijn trekken dan starten en zo ne keer links en ne keer rechts
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

We gaan al eens goed zien bij daglicht, en wat troubleshooten zoals gesuggereerd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hier ben ik :D

Het relaas van de dag, die alweer veel te snel voorbij is.
Vooraleer aan de slag te gaan: in mijn auto gesprongen (och god wat een lekker weertje, gauw die moto in orde krijgen!) en bij HG het nodige gerief gaan halen. Nieuwe batterij was nog niet binnen. Doen we later dan. Een verse lucht en oliefilter, het spel ligt toch open nu. Wat was de maat van de ring van de aftapplug nu weer? Geen idee, dus effe binnen bij BMW Latem. Meteen 2 stuks mee gebracht, voor de volgende keer.
Iedereen daar ook druk in de weer. Werkplaats vol, in de verte zie ik daar een nieuwe GT en Adventure. Anyway, aan de slag nu.

Thuis gekomen: tiens, heb hier nog een verse bus Castrol staan. RT gaan warmrijden voor de oliewissel. Klinkt nog steeds als een helikopter. Niet goed :?

Aan de slag dan. Olie loopt eruit al was het water. Olieplug met magneet (Wunderlich) toont minieme hoeveelheid poeder. Alles mooi gekuist met WD40. Nieuwe ring en plug erop en oude oliefilter eraf. Verdikke die oliesleutel wil niet los :evil: Geklop en gedoe. Het gat van de filter mooi uitgekuist en nieuwe filter d'erop. Uiteraard de afdichtring ingevet en filter alvast wat gevuld. Olie bijkappen, het glaasje kleurt mooi rood.
Op naar het volgende easy jobke: luchtfilter. Man zeg, is al goed grijs. Weg ermee. Luchtfilter box met WD40 gekuist. Alle zand en blaadjes eruit en nieuwe gemonteerd. RT is toch kaal dus meteen eens de zichtbare stekkers losgemaakt en met kontaktspray behandeld. Ge weet maar nooit.

Nu het grote moment: ik wil de bougies zien. Het speciale aftrekding gepakt. Wat zie ik hier? Ah, reserve ring voor de aftapplug.:roll:
Het 'ding' nooit gebruikt, maar het werkt meteen! :D

Het 'hol van de bougie' is vuil dus wat uitgespoten met engine cleaner. Bougie losgedraaid en...een NGK, wat is die vies zeg! Roest aan de moer. Elektroden vallen nog mee. Soit, even geborsteld met een messing borstelke. Nu onderste bougie: een Bosch blijkbaar. Idem en elektroden zijn donker en nogal vuil. Ook geborsteld. Ik stel me wel vragen want het grote onderhoud was pas 10.000 km geleden, een maand of vier zelfs. Kan onmogelijk zo vuil worden. Zodus, we zijn toch bezig, dus doen we't meteen ook goed. We gaan om nieuwe bougies!

Omdat ik voor de deur moet sleutelen: alles opruimen, auto in en weer naar de winkel. Grr, 16h30 en keidruk. Een RT1200 anthraciet haalt me in. Autospeciaal zaak Prosec in Destelbergen heeft de bougies niet dus voor het zekere gekozen: weer naar BMW Latem. 4 verse bougies: 40 euro en spoorslags weer naar huis. Wat een zonde van de tijd!!
Een uur later kunnen we weer verder. Met het oog van een diamantslijper de nieuwe bougies bekeken. Alles is ok. Voor de linkse onderbougie moet de valbaar er weer af..:roll:...vooruit dan maar!
Koperpasta aan den draad en de bougies erin. Het is als boter. Alle bougiekabels gekuist met WD40. Kontakten gereinigd. Eigenlijk kinderspel als je eraan kunt. En dan meteen: het grote moment waar ik op wachtte. Hoe zal de boxer nu klinken? Oliepeil nog eens nagekeken. Choke aan en starten maar. Ondanks flutse batterij start mijn beemer met de eerste slag en draait als een zonneke 8) 1.500 à 2.000 tpm. Ik denk aan den Danny. Spel stilgelegd en verder doen.

Bedoeling was om blok volledig te kuisen, xenon en stuurverhogers te plaatsten. Helaas, de duisternis dringt. We gaan voor de stuurverhogers: eveneens kinderspel. Is 20 minuten werk. Zie die topic.
Het wordt donker: xenon zal voor andere keer zijn. Valbaren er weer op en tijd voor een proefrit. Ik benieuwd naar de stuurverhogers.
Het spel start probleemloos en weg zijn wij. Eenmaal blok warm gaat de 'toerentalverhoger' uit. Ondanks alles vind ik hem niet draaien zoals ik wil. Davert nog wenig bij ralenti en de mindere acceleratie is nog een beetje aanwezig. Na 25km weer naar huis. Synchronisatie zal wellicht uitkomst bieden....

Voor fotos zie: http://xa4.smugmug.com/gallery/1289019
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
brit

Bericht door brit »

mooi relaas en foto's... maar ik sta versteld van de corrosie aan bouten :shock: ! en dat voor een motor met maar 30k op de teller!
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

Is dit niet een bekend probleem met de kabel van de lamda sonde die te dicht bij de kabel van de onderste bougie ligt?
Of is dat alleen bij de 1150GSA?
Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

Bericht door edje »

Kan het zijn dat de carburators vuil zijn?

Groeten,

Ed
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Een kleine update,

RT is deze namiddag gesynchroniseerd bij Latem. Ben daarna een kilometer of zestig gaan proefrijden. Om eerlijk te zijn draait het blok nog niet zo zuiver als ik verwacht. De motor hangt ergens wel beter aan het gas en 'bromt' precies beter maar toch zijn de symptomen niet volledig weg. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het fenomeen 'toerental-afhankelijk' is.

Heb ondertussen heel aandachtig opgelet en volgende zaken vallen mij op:
- ongeacht de versnelling (3e, 4e, 5e) verloopt de acceleratie tussen 3.000 en 5.000 tpm niet helemaal vloeiend. Hij schokt wel iets minder dan voorheen.
- bij het rijden aan constante snelheid, zeker rond 3.000 tpm (in 1e op 2e) is het het blok geneigd van toerental te veranderen. Had ik vroeger niet.
- in vrijloop kan ik tussen 1.000 en 2.000 tpm het blok laten stilvallen door de gas snel te openen
- nog in vrijloop, tussen 2.500 en 3.000 tpm kan ik de uitlaat laten ploffen

Als het weer het toelaat werp ik morgen nog eens een goed oog op mijn machine. Op advies van Stoffel, Koppel en de Jurgen zal ik ook de benzinefilter vervangen en de tank proberen uitkuisen. Btw, ik tank nooit bij de witte produkten.

Mijn nieuwe batterij zal ik niet voor dinsdag hebben. Misschien heeft die ook een invloed.

Om nog een ander element uit te sluiten zal ik de gaskabel overvloedig smeren en ga ik zo snel mogelijk ook de kleppen eens laten stellen.

Voel me wat ongoocheld :cry: want mijn Fiatje zaliger (tweecilinder 600cc) draaide ondanks alles steeds als een naaimachientje. No twinspark, nog motronic bazar. Puur carbu en vijskes.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie