Mijn blok (1150) heeft kuren
Moderator: GVN
Mijn blok (1150) heeft kuren
Deze morgen: Grrr!
Motor draai ongewoon schokkerig op ralenti en valt soms stil als ik snel gas geef. Zag het aan de trillingen van mijn ruit bij stilstand. Heb hem deze morgen dan ook in de hoger toeren gehouden.
Het accelereren verloopt het niet vloeiend, vanaf 3.000 & 4.000 toeren is voel ik zachte dipjes. Een beetje alsof je band doorslipt.
Met een ei in mijn broek tussen de file gereden, klaar om te herstarten op elk moment.
Ter info: ABS geknipper al direct aan tegenwoordig.
Motor draai ongewoon schokkerig op ralenti en valt soms stil als ik snel gas geef. Zag het aan de trillingen van mijn ruit bij stilstand. Heb hem deze morgen dan ook in de hoger toeren gehouden.
Het accelereren verloopt het niet vloeiend, vanaf 3.000 & 4.000 toeren is voel ik zachte dipjes. Een beetje alsof je band doorslipt.
Met een ei in mijn broek tussen de file gereden, klaar om te herstarten op elk moment.
Ter info: ABS geknipper al direct aan tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door Wingman X op 04 apr 2006, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
lentekriebels

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Moeilijke diagnose zo via 't forum...Is dat zo ineens gekomen of stillekes aan verslechterd? Denk eerlijk gezegd ook aan bougie, bougiekabel of bobijn, vooral omdat je het in hogere tpm niet hebt. Tenzij je gisterenavond diesel hebt getankt
. Ruik je benzine? Kun je vaststellen of hij bij lage toeren op 1 cil gaat draaien (daar lijkt het op). Makkelijk vast te stellen door bougie er eens uit te draaien.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Je hebt aan je machine gewerkt, niet?
Kijk eens naar je gaskabels, aan elke cilinder.
Wedden dat er ene niet goed zit.
Ik heb dat ook voorgehad, ik kon gewoon niet vertrekken.
Ik vind gewoon de topic niet meer, en het zou een highlander inside joke
zijn.
Kijk eens naar je gaskabels, aan elke cilinder.
Wedden dat er ene niet goed zit.
Ik heb dat ook voorgehad, ik kon gewoon niet vertrekken.
Ik vind gewoon de topic niet meer, en het zou een highlander inside joke
zijn.
GSven 
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT

ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Dat denk ik ook, want Xavier, ge hebt nogal aan uwe tupperware zitten te vijzenGSven schreef:Je hebt aan je machine gewerkt, niet?
Kijk eens naar je gaskabels, aan elke cilinder.
Wedden dat er ene niet goed zit.
Ik heb dat ook voorgehad, ik kon gewoon niet vertrekken.
Ik vind gewoon de topic niet meer, en het zou een highlander inside joke
zijn.
-
Synchro Bob
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Bypass schroef vervuiling komt stilletjes aan, toch niet zomaar ineens, en na 30k km zou dat wel al heel snel vervuild zijn...Die gaskabel zou kunnen, maar komt ook niet vanzelf....en is normaal het eerste wat je zelf controleerd. Denk dat Xavier dat ook wel zal gechecked hebben.bdemeyer schreef:Ik denk ook aan een gaskabel die niet goed zit. Andere optie: een vuile bypass schroef of -zitting.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
hi all, thanks voor de feedback alvast.
Heb er zondag aan gewerkt, we zijn al bijna 500 km verder.
Ondertussen al éénmaal getankt. Voel het pas vandaag.
- Mijn gaskabelmechanismen heb ik gereinigd en opnieuw gesmeerd.
- gashendel klemt zeker niet, heb ik reeds bezien
- Oliepeil is perfect
- Batterij is ver NDK: verse gaat er eerstdaags in.
- Bougies en benzinefilter nog niet gecheckt.
...
Heb er zondag aan gewerkt, we zijn al bijna 500 km verder.
Ondertussen al éénmaal getankt. Voel het pas vandaag.
- Mijn gaskabelmechanismen heb ik gereinigd en opnieuw gesmeerd.
- gashendel klemt zeker niet, heb ik reeds bezien
- Oliepeil is perfect
- Batterij is ver NDK: verse gaat er eerstdaags in.
- Bougies en benzinefilter nog niet gecheckt.
...
Kleine update na 45 min ritje daarnet.
- voor vertrek: gaskabel beweegt soepel en vrij
- oliepeil voor starten: meer dan 3/4 van het glas (op zijpikkel)
- bij het warmdraaien op verhoogd toerental: ca 1500 tpm
- geluid is niet helemaal pluis: best vergelijkbaar met helikopter...
- eenmaal op temperatuur en snelweg: no problem
- 5 min geronkt aan 5.000 in 6e: niks aan de hand
- 5 blokjes op de display
- bij thuiskomst nog eens rustig laten draaien op ralenti: iets meer dan 1.000 tpm, gedaver minder sterk bij warme motor
- enkel bij snok aan de gas 'verslikt' de motor zich, soms met ploffen in de uitlaat
Let me know...heb morgen vrijaf gepakt...
- voor vertrek: gaskabel beweegt soepel en vrij
- oliepeil voor starten: meer dan 3/4 van het glas (op zijpikkel)
- bij het warmdraaien op verhoogd toerental: ca 1500 tpm
- geluid is niet helemaal pluis: best vergelijkbaar met helikopter...
- eenmaal op temperatuur en snelweg: no problem
- 5 min geronkt aan 5.000 in 6e: niks aan de hand
- 5 blokjes op de display
- bij thuiskomst nog eens rustig laten draaien op ralenti: iets meer dan 1.000 tpm, gedaver minder sterk bij warme motor
- enkel bij snok aan de gas 'verslikt' de motor zich, soms met ploffen in de uitlaat
Let me know...heb morgen vrijaf gepakt...
Hier ben ik
Het relaas van de dag, die alweer veel te snel voorbij is.
Vooraleer aan de slag te gaan: in mijn auto gesprongen (och god wat een lekker weertje, gauw die moto in orde krijgen!) en bij HG het nodige gerief gaan halen. Nieuwe batterij was nog niet binnen. Doen we later dan. Een verse lucht en oliefilter, het spel ligt toch open nu. Wat was de maat van de ring van de aftapplug nu weer? Geen idee, dus effe binnen bij BMW Latem. Meteen 2 stuks mee gebracht, voor de volgende keer.
Iedereen daar ook druk in de weer. Werkplaats vol, in de verte zie ik daar een nieuwe GT en Adventure. Anyway, aan de slag nu.
Thuis gekomen: tiens, heb hier nog een verse bus Castrol staan. RT gaan warmrijden voor de oliewissel. Klinkt nog steeds als een helikopter. Niet goed
Aan de slag dan. Olie loopt eruit al was het water. Olieplug met magneet (Wunderlich) toont minieme hoeveelheid poeder. Alles mooi gekuist met WD40. Nieuwe ring en plug erop en oude oliefilter eraf. Verdikke die oliesleutel wil niet los
Geklop en gedoe. Het gat van de filter mooi uitgekuist en nieuwe filter d'erop. Uiteraard de afdichtring ingevet en filter alvast wat gevuld. Olie bijkappen, het glaasje kleurt mooi rood.
Op naar het volgende easy jobke: luchtfilter. Man zeg, is al goed grijs. Weg ermee. Luchtfilter box met WD40 gekuist. Alle zand en blaadjes eruit en nieuwe gemonteerd. RT is toch kaal dus meteen eens de zichtbare stekkers losgemaakt en met kontaktspray behandeld. Ge weet maar nooit.
Nu het grote moment: ik wil de bougies zien. Het speciale aftrekding gepakt. Wat zie ik hier? Ah, reserve ring voor de aftapplug.
Het 'ding' nooit gebruikt, maar het werkt meteen!
Het 'hol van de bougie' is vuil dus wat uitgespoten met engine cleaner. Bougie losgedraaid en...een NGK, wat is die vies zeg! Roest aan de moer. Elektroden vallen nog mee. Soit, even geborsteld met een messing borstelke. Nu onderste bougie: een Bosch blijkbaar. Idem en elektroden zijn donker en nogal vuil. Ook geborsteld. Ik stel me wel vragen want het grote onderhoud was pas 10.000 km geleden, een maand of vier zelfs. Kan onmogelijk zo vuil worden. Zodus, we zijn toch bezig, dus doen we't meteen ook goed. We gaan om nieuwe bougies!
Omdat ik voor de deur moet sleutelen: alles opruimen, auto in en weer naar de winkel. Grr, 16h30 en keidruk. Een RT1200 anthraciet haalt me in. Autospeciaal zaak Prosec in Destelbergen heeft de bougies niet dus voor het zekere gekozen: weer naar BMW Latem. 4 verse bougies: 40 euro en spoorslags weer naar huis. Wat een zonde van de tijd!!
Een uur later kunnen we weer verder. Met het oog van een diamantslijper de nieuwe bougies bekeken. Alles is ok. Voor de linkse onderbougie moet de valbaar er weer af..
...vooruit dan maar!
Koperpasta aan den draad en de bougies erin. Het is als boter. Alle bougiekabels gekuist met WD40. Kontakten gereinigd. Eigenlijk kinderspel als je eraan kunt. En dan meteen: het grote moment waar ik op wachtte. Hoe zal de boxer nu klinken? Oliepeil nog eens nagekeken. Choke aan en starten maar. Ondanks flutse batterij start mijn beemer met de eerste slag en draait als een zonneke
1.500 à 2.000 tpm. Ik denk aan den Danny. Spel stilgelegd en verder doen.
Bedoeling was om blok volledig te kuisen, xenon en stuurverhogers te plaatsten. Helaas, de duisternis dringt. We gaan voor de stuurverhogers: eveneens kinderspel. Is 20 minuten werk. Zie die topic.
Het wordt donker: xenon zal voor andere keer zijn. Valbaren er weer op en tijd voor een proefrit. Ik benieuwd naar de stuurverhogers.
Het spel start probleemloos en weg zijn wij. Eenmaal blok warm gaat de 'toerentalverhoger' uit. Ondanks alles vind ik hem niet draaien zoals ik wil. Davert nog wenig bij ralenti en de mindere acceleratie is nog een beetje aanwezig. Na 25km weer naar huis. Synchronisatie zal wellicht uitkomst bieden....
Voor fotos zie: http://xa4.smugmug.com/gallery/1289019
Het relaas van de dag, die alweer veel te snel voorbij is.
Vooraleer aan de slag te gaan: in mijn auto gesprongen (och god wat een lekker weertje, gauw die moto in orde krijgen!) en bij HG het nodige gerief gaan halen. Nieuwe batterij was nog niet binnen. Doen we later dan. Een verse lucht en oliefilter, het spel ligt toch open nu. Wat was de maat van de ring van de aftapplug nu weer? Geen idee, dus effe binnen bij BMW Latem. Meteen 2 stuks mee gebracht, voor de volgende keer.
Iedereen daar ook druk in de weer. Werkplaats vol, in de verte zie ik daar een nieuwe GT en Adventure. Anyway, aan de slag nu.
Thuis gekomen: tiens, heb hier nog een verse bus Castrol staan. RT gaan warmrijden voor de oliewissel. Klinkt nog steeds als een helikopter. Niet goed
Aan de slag dan. Olie loopt eruit al was het water. Olieplug met magneet (Wunderlich) toont minieme hoeveelheid poeder. Alles mooi gekuist met WD40. Nieuwe ring en plug erop en oude oliefilter eraf. Verdikke die oliesleutel wil niet los
Op naar het volgende easy jobke: luchtfilter. Man zeg, is al goed grijs. Weg ermee. Luchtfilter box met WD40 gekuist. Alle zand en blaadjes eruit en nieuwe gemonteerd. RT is toch kaal dus meteen eens de zichtbare stekkers losgemaakt en met kontaktspray behandeld. Ge weet maar nooit.
Nu het grote moment: ik wil de bougies zien. Het speciale aftrekding gepakt. Wat zie ik hier? Ah, reserve ring voor de aftapplug.
Het 'ding' nooit gebruikt, maar het werkt meteen!
Het 'hol van de bougie' is vuil dus wat uitgespoten met engine cleaner. Bougie losgedraaid en...een NGK, wat is die vies zeg! Roest aan de moer. Elektroden vallen nog mee. Soit, even geborsteld met een messing borstelke. Nu onderste bougie: een Bosch blijkbaar. Idem en elektroden zijn donker en nogal vuil. Ook geborsteld. Ik stel me wel vragen want het grote onderhoud was pas 10.000 km geleden, een maand of vier zelfs. Kan onmogelijk zo vuil worden. Zodus, we zijn toch bezig, dus doen we't meteen ook goed. We gaan om nieuwe bougies!
Omdat ik voor de deur moet sleutelen: alles opruimen, auto in en weer naar de winkel. Grr, 16h30 en keidruk. Een RT1200 anthraciet haalt me in. Autospeciaal zaak Prosec in Destelbergen heeft de bougies niet dus voor het zekere gekozen: weer naar BMW Latem. 4 verse bougies: 40 euro en spoorslags weer naar huis. Wat een zonde van de tijd!!
Een uur later kunnen we weer verder. Met het oog van een diamantslijper de nieuwe bougies bekeken. Alles is ok. Voor de linkse onderbougie moet de valbaar er weer af..
Koperpasta aan den draad en de bougies erin. Het is als boter. Alle bougiekabels gekuist met WD40. Kontakten gereinigd. Eigenlijk kinderspel als je eraan kunt. En dan meteen: het grote moment waar ik op wachtte. Hoe zal de boxer nu klinken? Oliepeil nog eens nagekeken. Choke aan en starten maar. Ondanks flutse batterij start mijn beemer met de eerste slag en draait als een zonneke
Bedoeling was om blok volledig te kuisen, xenon en stuurverhogers te plaatsten. Helaas, de duisternis dringt. We gaan voor de stuurverhogers: eveneens kinderspel. Is 20 minuten werk. Zie die topic.
Het wordt donker: xenon zal voor andere keer zijn. Valbaren er weer op en tijd voor een proefrit. Ik benieuwd naar de stuurverhogers.
Het spel start probleemloos en weg zijn wij. Eenmaal blok warm gaat de 'toerentalverhoger' uit. Ondanks alles vind ik hem niet draaien zoals ik wil. Davert nog wenig bij ralenti en de mindere acceleratie is nog een beetje aanwezig. Na 25km weer naar huis. Synchronisatie zal wellicht uitkomst bieden....
Voor fotos zie: http://xa4.smugmug.com/gallery/1289019
-
brit
Een kleine update,
RT is deze namiddag gesynchroniseerd bij Latem. Ben daarna een kilometer of zestig gaan proefrijden. Om eerlijk te zijn draait het blok nog niet zo zuiver als ik verwacht. De motor hangt ergens wel beter aan het gas en 'bromt' precies beter maar toch zijn de symptomen niet volledig weg. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het fenomeen 'toerental-afhankelijk' is.
Heb ondertussen heel aandachtig opgelet en volgende zaken vallen mij op:
- ongeacht de versnelling (3e, 4e, 5e) verloopt de acceleratie tussen 3.000 en 5.000 tpm niet helemaal vloeiend. Hij schokt wel iets minder dan voorheen.
- bij het rijden aan constante snelheid, zeker rond 3.000 tpm (in 1e op 2e) is het het blok geneigd van toerental te veranderen. Had ik vroeger niet.
- in vrijloop kan ik tussen 1.000 en 2.000 tpm het blok laten stilvallen door de gas snel te openen
- nog in vrijloop, tussen 2.500 en 3.000 tpm kan ik de uitlaat laten ploffen
Als het weer het toelaat werp ik morgen nog eens een goed oog op mijn machine. Op advies van Stoffel, Koppel en de Jurgen zal ik ook de benzinefilter vervangen en de tank proberen uitkuisen. Btw, ik tank nooit bij de witte produkten.
Mijn nieuwe batterij zal ik niet voor dinsdag hebben. Misschien heeft die ook een invloed.
Om nog een ander element uit te sluiten zal ik de gaskabel overvloedig smeren en ga ik zo snel mogelijk ook de kleppen eens laten stellen.
Voel me wat ongoocheld
want mijn Fiatje zaliger (tweecilinder 600cc) draaide ondanks alles steeds als een naaimachientje. No twinspark, nog motronic bazar. Puur carbu en vijskes.
RT is deze namiddag gesynchroniseerd bij Latem. Ben daarna een kilometer of zestig gaan proefrijden. Om eerlijk te zijn draait het blok nog niet zo zuiver als ik verwacht. De motor hangt ergens wel beter aan het gas en 'bromt' precies beter maar toch zijn de symptomen niet volledig weg. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het fenomeen 'toerental-afhankelijk' is.
Heb ondertussen heel aandachtig opgelet en volgende zaken vallen mij op:
- ongeacht de versnelling (3e, 4e, 5e) verloopt de acceleratie tussen 3.000 en 5.000 tpm niet helemaal vloeiend. Hij schokt wel iets minder dan voorheen.
- bij het rijden aan constante snelheid, zeker rond 3.000 tpm (in 1e op 2e) is het het blok geneigd van toerental te veranderen. Had ik vroeger niet.
- in vrijloop kan ik tussen 1.000 en 2.000 tpm het blok laten stilvallen door de gas snel te openen
- nog in vrijloop, tussen 2.500 en 3.000 tpm kan ik de uitlaat laten ploffen
Als het weer het toelaat werp ik morgen nog eens een goed oog op mijn machine. Op advies van Stoffel, Koppel en de Jurgen zal ik ook de benzinefilter vervangen en de tank proberen uitkuisen. Btw, ik tank nooit bij de witte produkten.
Mijn nieuwe batterij zal ik niet voor dinsdag hebben. Misschien heeft die ook een invloed.
Om nog een ander element uit te sluiten zal ik de gaskabel overvloedig smeren en ga ik zo snel mogelijk ook de kleppen eens laten stellen.
Voel me wat ongoocheld

