Routes garmin naar tomtom !! Het kan... "eureka"

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

JH.
Contacteer:

Routes garmin naar tomtom !! Het kan... "eureka"

Bericht door JH. »

(voor de oplossing gelieve verder te kijken op dit topic... ///onderstaande tekst was mijn eerste probeersel, maar met wat tips van forumleden en wat zoekwerk is het uiteindelijk gelukt)

Indien je de zoekmethodes die aan het uiteindelijke resultaat voorafgingen niet wil lezen, moet je maar doorscrollen naar het tekstblok waar in rode letters bovenstaat :HIER DE OPLOSSING

Ik ben erin geslaagd om garmin routes om te zetten naar tomtom.
Het is wat ingewikkeld maar met de volgende tips lukt het jullie zeker.

Allereerst moet je een programma hebben om garmin-bestanden te lezen. Heb je dit niet, dan openen de garmin bestanden in excell en kan je ze niet omzetten.

Dit programma download je hier:
http://www.gpsu.co.uk/download.html

Vervolgens heb je een programma nodig dat garminbestanden omzet naar tomtombestanden. (.gdb of .ov2 bestanden naar .itn bestanden dus)

Dit programma download je hier:
http://www.poiedit.com/downloads.htm

Met deze beide programmas kan je dus aan de slag.

Hoe?

Schuim het net af naar garminroutes...
als voorbeeld:

[/url]http://www.gpsbiketracks.be/[url]

Kies een route en sla deze op in een map naar keuze
als voorbeeld:

kastelenroute aanklikken en opslaan

Nu start je het programma GPSU

klik op "file" en vervolgens "open" en selecteer het bestand van de route

in ons voorbeeld het bestand:
rit020905-Kastelenroute-56km

Nu sla je het bestand ongewijzigd op de volgende manier op

klik op "file" en "save as..." het bestand met de uitgang ".ov2" erachter. Deze uitgang .ov2 is belangrijk omdat het omzettingsprogramma dit nodig heeft.

in ons voorbeeld:
rit020905-Kastelenroute-56km.ov2

Nu sluit je dit programma af en open je het programma Poi Editor

Hier selecteer je "Tools" en "Batch Convert" en er springt een schermpje open met twee kolonnen.

Links moet in het veld "source format"
"Tomtom binary (*.ov2) "geselecteerd zijn
daaronder selecteer je in "source directory" de map waarin het routebestand staat.
Heb je dit goed gedaan dan verschijnt in de linkerkolon het bestand van de route
rit020905-Kastelenroute-56km.ov2 met het rode tomtom handje ervoor

In de rechterkolon selecteer je bij "destination format" het formaat:
"tomtom Itinerary (*.itn)" en bij "destination directory" de map waarin je je route wil opslaan.

Nu moet je met de muis op het bestand in de linkerkolon selecteren
en vervolgens op "convert" drukken

Nu verschijnt een veld met daarin de tekst "batch conversion completed"
en de route is klaar om naar je tomtom te versassen en de rit aan te vangen.

Veel succes met jullie omzettingen.

[/url] :D :D
Laatst gewijzigd door JH. op 09 mar 2006, 02:46, 5 keer totaal gewijzigd.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
ferre10

Bericht door ferre10 »

bij je eerste link"gpsu.co.uk" welke versie moet ik hebben??
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Vin Diesel

Bericht door Vin Diesel »

:D Goed gedaan, JH

Laat die mannen met hun Garmins nu maar al het werk doen :mrgreen: :P
Microsoft : Possibly not the biggest evil in the world, but definitely in the top 10
w

Bericht door w »

Hmmm..

Ik hoop dat dat werkt, want voor TT5 (ook rider), worden alleen de eerste 50 waypoints geaccepteerd, en dan is't gedaan (tt3 slechts 16)

Hopelijk ben ik mis
LTpaul

Bericht door LTpaul »

Stefken schreef:Hmmm..

Ik hoop dat dat werkt, want voor TT5 (ook rider), worden alleen de eerste 50 waypoints geaccepteerd, en dan is't gedaan (tt3 slechts 16)

Hopelijk ben ik mis
op mapsource is zijn de routes te maken met 2 waypoints is ook makkelijker met rijden, geen rekenwerk van je apparaat omderweg.
als je een route hebt die je graag wilt rijden met te veel wp's , wil ik die wel voor je ombouwen naar minder wp's
met RESPEKT is het voor iedereen leuker
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

ferre10 schreef:bij je eerste link"gpsu.co.uk" welke versie moet ik hebben??
ferre

Eerste link is de goeie...

De tweede link is indien je de eerste niet openkrijgt
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Stefken schreef:Hmmm..

Hopelijk ben ik mis

Ga hier... indien probleem ook wel iets op vinden.

Zoals je las opent de garmin route , indien je geen mapsource ter beschikking hebt, zich als een excel bestand.
Als je in deze excelmap enkele rijen wist, dan verminderen de waypoints.
Elke rij is een waypoint.
Ik denk, als je de overbodige waypoints wist dat je het aantal waypoints hierdoor effectief kan veranderen tot bijvoorbeeld 50 .

Als je dit bestand dus opent in excell en je leest tussen al die vierkantjes en bolletjes door, dan vindt je hier en daar straatnamen.
Deze rijen mogen volgens mij NIET gewist worden. Alle andere wel omdat garminroutes ook rekening houden met coördinaten halfweg de straat.

HEB ONDERTUSSEN OOK DE NIEUWERE BETAVERSIE GEDOWNLOADED (staat ietsje verder op die site)
EN DEZE BLIJKT NOG MEER MOGELIJKHEDEN TE HEBBEN

Probeer dit later op de dag en hou jullie op de hoogte
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

JH. schreef:
ferre10 schreef:bij je eerste link"gpsu.co.uk" welke versie moet ik hebben??
ferre

Eerste link is de goeie...

De tweede link is indien je de eerste niet openkrijgt
Heb ondertussen ook de versie van 2006 gedownloaded (staat nog verder op die site in biedt nog meer mogelijkheden blijkbaar)
Hievoor moet je wel eerst de eerste versie gedownload hebben maar alles staat netjes met uitleg vermeld (in het engels)
Afbeelding
w

Bericht door w »

JH. schreef: Heb ondertussen ook de versie van 2006 gedownloaded (staat nog verder op die site in biedt nog meer mogelijkheden blijkbaar)
Hievoor moet je wel eerst de eerste versie gedownload hebben maar alles staat netjes met uitleg vermeld (in het engels)
Ik heb al veel geexpirementeerd met allerlei tools, inclusief diegene die je aanhaald, en ik heb zelf de licencie voor GPSUTIL gekocht.

Probleem is en blijft de 50 waypoints. Ja, je kan er tussen uithalen, maar dan heb je dikke kans dat je via grote wegen van a naar b gaat in plaats van de kleine baantjes zoals op de Garmin *.gdb bestanden. Dus je verliest heel wat informatie. Ik heb zo de zeelandrit van J-P omgezet en mee uitgereden, en daar waren toch wel stukken bij die ik volledig kwijt was.

Het beste wat ik gevonden heb (eerlijk gezegd iemand anders op dit forum, ik ben de naam kwijt) is

http://www.marcarine.be/gps-moto/gps3.php

Die laat toe om direkt de *.gbd naar *.itn files om te zetten en je hebt de mogelijkheid om de route automatisch in stukken van 50 waypoints te breken. Dan kan je die stukken achter elkaar uitrijden.....wel veel wisselwerk.
Opkuisen van het bestand kan natuurlijk ook op voorhand maar dan moet je op TomTom een GPS-Emulator hebben, zodat je de route op de kaart kan zien, en de stukken eruit kan halen die je niet nodig hebt.

Maar, zoals gezegd, misschien vergis ik mij echter volledig, en indien jouw oplossing wekt, dan ben ik heel blij want ik ben ook zeer tevreden van mijn TomTom systeem en zou graag iets gemakkelijker de routes kunnen overzetten.

Dus laat maar iets weten nadat je een route daadwerkelijk uitgereden hebt........met plezier wil ik mijn ongelijk toegeven
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Bedankt voor de reply... enne...Ik heb het warm water niet uitgevonden he!!

Ik heb gewoon zitten zoeken, combineren en prutsen en ben er in geslaagd om garmin bestanden om te zetten naar tomtom bestanden.
.gpd .gpx naar .itn bestanden.

Met verder experimenteren moet er misschien wel wat inzitten.
En inderdaad, dat van die 50waypoints is waar.

Als opmerking van stukken uit de route kan ik wel de volgende ervaringen kwijt.

Wie houdt er ons tegen om klakkeloos de voorgeschreven route te volgen.
Niemand verplicht ons om uit pure fun een rit aan te vangen en onderweg af te wijken door grote banen af te gaan of omgekeerd... Een wegje kan zo klein en gevaarlijk zijn (lees fietsers, traktoren, hoge mais, steentjes op de weg, modder....) dat het eerder raadzaam is om toch maar even af te wijken en een wat veiliger omwegje te maken. Daarvoor hebben we toch onze gps!!! Om gemakkelijk de weg terug te vinden, daar waar we het noorden kwijt zijn :?
Hierdoor worden nieuwe routes gecreerd en dat maakt het nu zo leuk aan motorrijden. v r i j h e i d
Daar gaat het toch om denk ik.
Leuk rijden maar ontspannen en VEILIG.

Ook worden vele routes ontworpen uit voorkeuren en interesses van de ontwerpers. Maar het is niet omdat een ontwerper van een route graag rondjes rijdt van kasteel 1 naar kasteel 10, dat je onderweg niet even mag 10km omrijden om een lekkere pint te pakken, daar waar de ontwerper van de route maar 5km wil omrijden omdat de benzine te duur is of hij liever een jenever drinkt dan nen Leffe.

Hiermee is veel gezegd denk ik???
Laatst gewijzigd door JH. op 09 mar 2006, 02:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ferre10

Bericht door ferre10 »

je kan ook een kennis zijn mapsource op jou pc laten instaleren en de kaarten unlocken,dat is geen probleem en kan je zo route's maken en uit bestaande route's het teveel aan waypoints verwijderen. :D
ferre
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Toevallig geen exemplaar ter beschikking?
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

De post van stefken is inderdaad dik in orde...
Het geeft hetzelfde resultaat met dat verschil dat hij ook langer routes omzet en je geen tussenstappen moet doen

Dus mensen.... die link in nog beter dan mijn oplossing!!!

Zo zie je maar... door op dit forum wat tijd door te brengen kan men nog iets bijleren

Blijven experimenteren en posten!
Afbeelding
ferre10

Bericht door ferre10 »

JH. schreef:Toevallig geen exemplaar ter beschikking?
roeselare is een beetje ver he maar als je echt wil zal je wel iemand vinden.je kan mapsource op 100 verschillende pc's instaleren als je wil maar door je registratie bij garmin kan je slechts alleen jou toestel met de maps laden.wat niet wil zeggen dat jij geen route's zou kunnen maken en dan die converteren naar tomtom bestanden.
ferre
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Doe ik... (hopelijk hier geen spionnen van garmin aanwezig?)
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Zit inderdaad wat gekneld met die 50 way points. Had te vlug victorie gekraaid en zit hier wat blok.
De routes kunnen dus wel degelijk overgezet worden, maar stoppen na de limiet van waypoints bereikt te hebben...ja... dus niet op de eindbestemming.
Zoek hierop nog verder, maar dat belet niet om voorlopig routes te maken op de ouden manier via microsoft routeplanner (bij gebrek aan mapsource

Microsoft Routeplanner is wel een betaalproduct. Je kan het ondermeer vinden als onderdeel van de cd "works" van microsoft. Ook is dit volgens mij een van de weinige routeplanner de voor hun opslag de .axe uitgang gebruiken, en deze is nu net nodig om de ITN Converter zijn werk te doen uitvoeren.

Gaat in principe redelijk vlot. Plaatsen markeren door met de cursor te klikken, vervolgens toevoegen aan route en op het einde route laten berekenen.
Vervolgens opslaan (.axe bestand) en converteren naar .itn bestand voor je tomtom met de itn-convertor

Op je tomtom zetten en rijden maar.
Laatst gewijzigd door JH. op 09 mar 2006, 02:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

H I E R    D E      O P L O S S I N G

Ben zover dat ik op de volgende manier garmin routes open in Microsoft AutoRoute ze bewerk en er nadien een tomtom route van maak
De duur om dit te doen (van het downloaden van de garmin route tot en met het op mijn tomtom zetten van de omgezette route) is ca 20à30 minuten werk voor een rit van 100à150km.

Ga als volgt te werk

Download de garminroute en sla die op.(als het .zip bestanden zijn dan eerst "alles uitpakken" voor je opslaat)
(tip: kies zelf een locatie zoals bijvoorbeeld c:/.../mijn documenten/garminroutes/... dan kan je dit bestand gemakkelijk terug vinden)
Start ITN Converter
selecteer bij "forme d'exportation" :AutoRoute (*.axe)
klik op ouvrir
selecteer het garminbestand en open dit
klik op exporter
sla het geconverteerde bestand op
open dit bestand door erop te klikken en de route wordt zichtbaar

Vervolgens kan je op een eenvoudige wijze (lees de handleiding) waypoints verwijderen ///of de route volledig hertekenen met minder waypoints(AutoRoute een tweede keer openen en naast elkaar op het scherm brengen, vervolgens hier en daar punten toevoegen op de route)

Vervolgens sla je de bewerkte ///of hertekende route op
(tip: doe dit op een andere locatie als de garminroute zoals bijvoorbeeld c:/.../mijn documenten/tomtom routes/...

Nu start je opnieuw ITN Convector
selecteer bij "forme d'exportation : TOmtom 3&5 (*.itn)
klik op ouvrir
selecteer het Microsoft AutoRoute bestand
klik op exporter
sla het geconverteerde bestand op
sluit je tomtom aan op je pc
zet dit bestand op je tomtom

Je zal zien dat de route perfect rijbaar is!!!

Veel plezier in het zoeken naar garminroutes... :D
Afbeelding
w

Bericht door w »

JH. schreef:H I E R    D E      O P L O S S I N G
JH,

Ik ben heel blij dat je een oplossing gevonden hebt die voor jou voldoet.

Misschien om volledige te zijn naar allen die die dit willen proberen, er toch even bij vermeldden dat al je manipulaties om terug naar de 50 waypoints te komen er voor zal zorgen dat delen van je route door TomTom direkt berekend worden, en je stukken van de orginele routes kwijt bent. Hoe langer de originele route, hoe meer stukken door TT worden "ingevuld".

Ik weet dat je kan argumenteren dat jij niet zomaar klakkeloos iemand zijn route wil volgen, maar er zijn ook riders die graag de route met alle kleine kronkelingen en fantasietjes willen uitrijden. :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Toch kan ik je verzekeren als je in Microsoft Autoroute de selecties gebruikt om echt kleine wegjes te nemen, je die ook krijgt!!!

Je bepaalt zelf op welke wijze je van punt a naar b naar c ....wil met de volgende keuzes
snelwegen minimum tot maximum
grote wegen minimum tot maximum
gewonen wegen minimum tot maximum
kleine wegen minimum tot maximum
tolwegen minimum tot maximum
ferries minimum tot maximum

Tevens kan je ook nog ingeven of je de kortste, snelste,... weg wil
Welnu, dat baantje haal je er zeker uit.

Het zal natuurlijk nooit 100% hetzelfde zijn, maar toch zeker minstens 90, en op een rit van minstens 200km, zal die paar kilometer "andere" route nu ook niet de hoofdrol spelen.

Ikzelf ben inderdaad heeeel tevreden met deze methode, en ik ben ervan overtuigd dat anderen dat ook zullen zijn.
Heb je een garmin..., kopieer dan rustig de routes en rij ze vol plezier als zovelen die je voorgingen...
Heb je een tomtom..., probeer dan bovenstaande methode en rij vol plezier voor minstens 90% de route die zovelen je voorgingen... en misschien kom je net op dat ene mooie wegje die niet op die andere routes stond... misschien ook niet.

Wel even de handleiding van een routeplanner lezen natuurlijk.... voor de niet kenners..., maar ik kan je verzekeren... eens met autoroute vertrouwd, is het kinderspel.
Afbeelding
Oltje

Bericht door Oltje »

Hallo Forumgenoten,

Ik ben afgelopen week in het drijfnatte "Swartzwald" geweest met een groepsreis van circa 38 rijders. Vele hadden een navigatiesysteem op de motor van Garmin in verschillende uitvoeringen en modellen. Ik had echter als enige een TomTom Rider met een SD-kaartje van grenzeloos Europa.
Na vele avond-discussies blijkt toch dat het maken van route's op de PC wel een belangrijk item is maar dat men dit eigenlijk zelden doet. In het begin is het wel leuk om wat route's te maken maar algauw gaat men over op bestaande route's die in overvloed, ook voor de Rider, beschikbaar zijn tegenwoordig. Dit denk ik echter ook. Ik weet toch niet welk weggetje nu mooi is en welke niet. En alleen maar dijkroute's te plannen en te rijden ben je ook snel zat met al die heuvels en snelheidsbeperkingen.
Ik heb totaal 5 route's gereden die mij door de reisorganisatie zijn gemaild in een Garmin bestand met circa 500/600 via- en waypoints per rit. Deze route's heb ik geconverteerd met ITN Converter. Dit programma heb ik ergens van dit forum afgehaald. Echter weet ik niet meer waar. Als je deze route's converteerd naar TomTom 5 bestanden dan maakt hij route's aan van maximaal 48 waypoints (het maximale wat de Rider aankan).
Ik ben toen de route's een voor een gaan laden. Tijdens het doorlopen van deze route's heb ik op de balangrijkste punten favorieten gemaakt. Denk er wel aan om deze favorieten op de juiste weghelft te plaatsen. Nadat dit is gedaan, met overigens ook maximaal 48 favorieten, maak je een nieuwe route met deze favorieten die je hebt genummerd vanaf 01 tot 48. Daarna route opslaan en alle favorieten wissen met uitzondering van de laatste. Deze heb je nodig om te kijken of de volgende route die je gaat maken wel goed aansluit. Als je de favorieten (lees waypoints) dan heb gemaakt dan kom je met een tweetal route's, heb ik 1-1 en 1-2 genoemd, goed uit en heb je een volledige Gamin route probleemloos omgezet. Ik ben 'n uurtje of 4 bezig geweest om 5 route's met een totale lengte van circa 2400 km in mijn TomTommetje te zetten. Werkte perfect en zonder problemen !

Verder heb ik een oortje laten aanmeten met daarin gebouwd een speakertje van Earmo te Zwolle zie http://www.gehoorbescherming.nl/ (perfecte service, mijn oortje zou daags voor vertrek per post ontvangen worden. Dit lukte niet. Werd per koerier bezorgd!!!!) Gaat fantastisch. Eva op 85% geluidsvolume zetten en met de BMW gewoon 180 rijden en zonder problemen de route via het oortje ontvangen.

Nou de groeten, André
Fox30

Bericht door Fox30 »

Is GPSAssist2.1.1.14 niet eenvoudiger?
Gewoon downloaden van http://www.gpsassist.net/.
Garmin-file inlezen en de rest weet ik niet juist, maar TomTom gebruikers weten dan de rest wel.
Ik denk, gewoon savan als TT-file.
jakke

Bericht door jakke »

Oltje schreef:Hallo Forumgenoten,
Ik ben afgelopen week in het drijfnatte "Swartzwald" geweest met een groepsreis van circa 38 rijders. Vele hadden een navigatiesysteem op de motor van Garmin in verschillende uitvoeringen en modellen. Ik had echter als enige een TomTom Rider met een SD-kaartje van grenzeloos Europa.
Na vele avond-discussies blijkt toch dat het maken van route's op de PC wel een belangrijk item is maar dat men dit eigenlijk zelden doet. In het begin is het wel leuk om wat route's te maken maar algauw gaat men over op bestaande route's die in overvloed, ook voor de Rider, beschikbaar zijn tegenwoordig. Dit denk ik echter ook. Ik weet toch niet welk weggetje nu mooi is en welke niet. En alleen maar dijkroute's te plannen en te rijden ben je ook snel zat met al die heuvels en snelheidsbeperkingen.
Ik heb totaal 5 route's gereden die mij door de reisorganisatie zijn gemaild in een Garmin bestand met circa 500/600 via- en waypoints per rit. Deze route's heb ik geconverteerd met ITN Converter. Dit programma heb ik ergens van dit forum afgehaald. Echter weet ik niet meer waar. Als je deze route's converteerd naar TomTom 5 bestanden dan maakt hij route's aan van maximaal 48 waypoints (het maximale wat de Rider aankan).
Ik ben toen de route's een voor een gaan laden. Tijdens het doorlopen van deze route's heb ik op de balangrijkste punten favorieten gemaakt. Denk er wel aan om deze favorieten op de juiste weghelft te plaatsen. Nadat dit is gedaan, met overigens ook maximaal 48 favorieten, maak je een nieuwe route met deze favorieten die je hebt genummerd vanaf 01 tot 48. Daarna route opslaan en alle favorieten wissen met uitzondering van de laatste. Deze heb je nodig om te kijken of de volgende route die je gaat maken wel goed aansluit. Als je de favorieten (lees waypoints) dan heb gemaakt dan kom je met een tweetal route's, heb ik 1-1 en 1-2 genoemd, goed uit en heb je een volledige Gamin route probleemloos omgezet. Ik ben 'n uurtje of 4 bezig geweest om 5 route's met een totale lengte van circa 2400 km in mijn TomTommetje te zetten. Werkte perfect en zonder problemen !
Verder heb ik een oortje laten aanmeten met daarin gebouwd een speakertje van Earmo te Zwolle zie http://www.gehoorbescherming.nl/ (perfecte service, mijn oortje zou daags voor vertrek per post ontvangen worden. Dit lukte niet. Werd per koerier bezorgd!!!!) Gaat fantastisch. Eva op 85% geluidsvolume zetten en met de BMW gewoon 180 rijden en zonder problemen de route via het oortje ontvangen.
Nou de groeten, André
Fijn dat het allemaal kan. Wel een heel gedoe natuurlijk.
Als je 180 rijdt daarentegen, zal madam Eva nie veel te zeggen hebben in de GPS. ofwel zit ge dan op een stuk autosnelweg waar niets hoeft gezegd te worden of je bent voorbij je doel zonder dat ge het beseft. :lol: :lol:
Mijn oortje is van Garmin met een 2.5 mm Jack ( 25 € ) en de GPS staat slechts op 30 % geluidssterkte, wat bij tegenwind en op autosnelweg tegen 130 km/u zeker al ruim luid genoeg is.
Tja, ik ben nu eenmaal gene snelheidsduivel. :? :?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Tja, ik ben nu eenmaal gene snelheidsduivel.
Eerder ne grapjas :lol: :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
jakke

Bericht door jakke »

Campi schreef:
Tja, ik ben nu eenmaal gene snelheidsduivel.
Eerder ne grapjas :lol: :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Voila, ,nog eentje die tevreden is....
Afbeelding
Plaats reactie