lap wer ne newbie met vragen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

lap wer ne newbie met vragen

Bericht door edje »

Hallo iedereen, ik lees al een paar weken met veel plezier julie forum. Eergisteren was het dan zo ver, heb een tweedehands R 1100 RT gekocht.

Bij de proefrit was het me niet direct opgevallen. Als ik de moter gewoon rechtop zet en geef gas dan trekt hij naar rechts... Is dit normaal?

Vele groeten,

Edje
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Bericht door stefke »

ja dat is denk normaal. Omdat uw cylinders plat liggen en er dus dwarskrachten vrijkomen bij een dot gas, wankelt de motor wat naar rechts. Niks abnormaal.
edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

Bericht door edje »

Hartelijk dank Stefke :) :) :)

Is de eerste keer dat ik met BMW rijd. Dus heb nog veel te leren. Ik ben blij dat dit forum bestaat. Het lijkt me een hechte groep die voor elkaar klaarstaan met raad en daad... Ik zal hier nog met veel plezier vele uurtjes doorbrengen.

Groetjes Edje
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

edje schreef:Als ik de motor gewoon rechtop zet en geef gas dan trekt hij naar rechts... Is dit normaal?

Vele groeten,

Edje
'k zou het niet weten, ik rij met een K :lol:

Maar toch welkom op de kermis :wink:
Marnix.

Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

hy edje.
wreed welkom hier tussen de wijsneuzen en narrenkappen.
nog veel plezier met uw beemer en een goed motorjaar toegewenst
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

Bericht door edje »

Thanks Gonzo :)
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
Adri Janssens
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 feb 2006, 12:10
Locatie: rillaar

Bericht door Adri Janssens »

Edje,
mijn rtke trekt ook een beetje naar rechts, maar vooral vooruit en dat is toch het belangrijkste
de zondagrijder
Neele
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 jan 2006, 12:34
Locatie: Peer

Bericht door Neele »

:D Welkom, welkom, welkom edje. Just wat stefke zegt, en zal je zeker merken als je tss gas geeft bij vb afremmen. Iets wat ik nu minder doe want 't geeft geen prettig gevoel als je aan een hogere snelheid dat doet, maar aan de andere kant geeft je beemer véél meer terug dan je denkt. Nog vele veilige km's gewenst 8)
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Gele
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2006, 00:04
Locatie: sint kruis - Brugge
Contacteer:

Bericht door Gele »

Uwe nokkeas laat een vliegwiel draaien door die krachten zou het motorblok willen meedraaien maar aangezien hij vasthangt kan dat niet vandaar die schok.
Allé 't is heel simpel uitgelegd maar ge verstaat het wel zekers :roll:

Plezant is ook als je met heel koude motor scherp naar rechts draait en een streepje gas geeft :P

Ne boxer heeft en doet rare kuren, 't is daarvoor dat ik naar BMW overgestapt ben, Honda is zo goed als perfect en dus ook een beetje saai.

Nadeel aan BMW is dat je de reputatie krijgt van "dikke nek" :wink:
Nu ja, bij sommige is dat wel terecht :shock:
Gele: wel snel , niet rap
Neele
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 jan 2006, 12:34
Locatie: Peer

Bericht door Neele »

Nadeel aan BMW is dat je de reputatie krijgt van "dikke nek"
Hebben BMW rijders daar jaren geleden niet een beetje zelf voor gezorgd :? Nu de laatste jaren is daar enig verandering in aan 't komen, maar vroeger :shock: En trouwens heb je bij Honda rijders ook wel hoor en dat zal altijd zo blijven ! één hechte motorfamilie op de openbare weg bestaat nog niet, maar er is beterschap in 't zicht :D
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Gele schreef:Nadeel aan BMW is dat je de reputatie krijgt van "dikke nek"
Nu ja, bij sommige is dat wel terecht :shock:
Spreek je voor jezelf?
Buff's bestaan in ML = Mega Large 8)


Stoffel ;)
Afbeelding
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Gele schreef:Uwe nokkeas laat een vliegwiel draaien door die krachten zou het motorblok willen meedraaien maar aangezien hij vasthangt kan dat niet vandaar die schok.
Allé 't is heel simpel uitgelegd maar ge verstaat het wel zekers :roll:

Plezant is ook als je met heel koude motor scherp naar rechts draait en een streepje gas geeft :P

Ne boxer heeft en doet rare kuren, 't is daarvoor dat ik naar BMW overgestapt ben, Honda is zo goed als perfect en dus ook een beetje saai.

Nadeel aan BMW is dat je de reputatie krijgt van "dikke nek" :wink:
Nu ja, bij sommige is dat wel terecht :shock:
Klein detailke, tis een krukas die het vliegwiel doet draaien ;-)
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

Bericht door edje »

Hallo iedereen, bedankt voor de uitleg en ja hoor hij klinkt aanemelijk... Vermits ik voor de eerste keer me een Beemerke rijdt vond ik dat nogal ongewoon...

Wat die dikke nek betreft, dat gaat zekers niet voor mij op. Ik ben maar ne gewone en iedereen krijgt van mij dan ook ne groet als ik iemand tegen kom... Ik heb wel de indruk dat er binnen dit forum enkele gepassioneerde Beemerkes zijn die elkaar met raad en daad bijstaan. Dat vind ik echt wel plezant...

In ieder geval hartelijk dank voor de respons :) :) :)
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
robtop
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:23
Locatie: Poperinge

Bericht door robtop »

:roll: is dat dienen RT waarmee ze met een cilinder tegen een paaltje hebben gereden .... eens kijken of de cilinders nog recht over elkaar staan !!! zo niet ...... :shock: :shock:

welkom op het forum
coup de phare
edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

Bericht door edje »

Volgens mij niet robtop. Heb de RT pas sinds gisteren... Dus deze vraag sluit niet aan bij een vorig topic...

Groetjes,

Edje
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
robtop
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:23
Locatie: Poperinge

Bericht door robtop »

edje schreef:Volgens mij niet robtop. Heb de RT pas sinds gisteren... Dus deze vraag sluit niet aan bij een vorig topic...

Groetjes,

Edje
welkom en veel plezier met Uw motor see you on the road
na paar 1000km wil je niks anders meer, zoals met iedere motor of is dit uw eerste of zoveelste motor men moet zich terug aanpassen, ieder draait en loopt anders

ps: enne die cilinder.... euhh was maar om te zeveren hoor
edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

Bericht door edje »

lol robtop
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
djeezebel
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 feb 2006, 10:03
Locatie: Mechelen

Bericht door djeezebel »

Hmmm,

Edje voor alle duidelijkheid : de 2 cylinders van uwen boxer staan dus niet recht tegenover elkaar hé .. Da's bij mij zo, en ook bij jou (ze komen namelijk zo uit de fabriek).

Héél misschien (maar da's een fabrieksgeheim) staan er in de productiehal paaltjes waar ze even tegen rijden alvorens ze hem op transport zetten.

'k wou het gewoon maar effe duidelijk maken zodat ge deze zomer niet in paniek slaat als ge ontdekt dat ge eigenlijk met een scheef machien rijdt.

Greetz

Djeezebel
S.
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2005, 17:34
Woonplaats: Waasmunster
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door S. »

We staan er inderdaad niet meer bij stil hé maar herinner jullie nog de eerste keer dat je op zo'n naar rechts-trekkend ding stapte? Ik kwam toen ook van een perfecte Honda naaimachine op leeftijd en had net heel wat centjes op tafel gesmeten om mijn eerste BMW te kopen en mijn eerste gevoel was zo van "hé?! WTF is this?" Maar naar een paar 100km merk je er absoluut niet meer van.
Vin Diesel
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 feb 2006, 10:36
Locatie: In een vliegtuig ergens boven België

Bericht door Vin Diesel »

Inderdaad, doet wel even raar de eerste keer, :) maar het went snel.

Maar langs de andere maakt de vering wel veel goed. De motor lijkt beter contact te houden met de weg, iets wat je zeker merkt op slechte wegen. Vergeleken met mijnen Kawasaki was het dan alsof je met nen pneumatische hamer aan het rijden waart :roll:
Microsoft : Possibly not the biggest evil in the world, but definitely in the top 10
edje
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:38
Locatie: Geel

Bericht door edje »

Mijn vorige moto was een XT600. Wat me vandaag opviel is dat de Beem is dat die inderdaad als het ware aan de weg plakt zoals je zegt. Enkel de versnellingsbak of is het een mecanodoos daar moet ik nog even aan wennen. Maar ook hier zijn er voldoende topics in het forum... Het opschakelen verloopt vlot maar het terugschakelen, het is net of je met een hoop ijzer in je motor zit... Maar dat zal ook zal ook wel wennen zijn. Voor de rest, qua zithouding, vering, motorvermogen, zwaartepunt en wendbaarheid niets dan lof :)
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
amateurke
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:42
Locatie: zemst

Bericht door amateurke »

cylinders, vliegwiel,...
ik dacht altijd dat het de cardan was (die ook rechts ligt (of is het hangt ?)).
Waar zitten de techneuten....
K zou het wel eens willen weten of t nu da vlietwiel is of de carden of het feit dak rechts draag.... :lol:
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
amateurke
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:42
Locatie: zemst

Bericht door amateurke »

of t nu da vlietwiel is of de carden of het feit dak rechts draag.... Laughing
sorry, moet uiteraard vliegwiel zijn en cardan :oops:
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Neele
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 jan 2006, 12:34
Locatie: Peer

Bericht door Neele »

Hier nog ne schone uitleg van die kantelneiging !
Afbeelding
Beter krijg ik het niet gefixt :? Ben ook zo'n nie ne echte comp.freak :oops:
Laatst gewijzigd door Neele op 04 mar 2006, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Scarto
Berichten: 710
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:47
Locatie: Merelbeke

Bericht door Scarto »

Neele schreef:
Nadeel aan BMW is dat je de reputatie krijgt van "dikke nek"
Hebben BMW rijders daar jaren geleden niet een beetje zelf voor gezorgd :? Nu de laatste jaren is daar enig verandering in aan 't komen, maar vroeger :shock:
Sinds ik anderhalf jaar terug ben overgeschakeld van Honda naar BMW, heb ik deze cultuur positief kunnen ombuigen. :wink:
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie