hoever met ne volle bak?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Mc

hoever met ne volle bak?

Bericht door Mc »

Misschien een domme vraag :oops: maar beter voorkomen dan........
hoever kan ik +/- rijden met een volle benzinetank (R1150RT)? En hoever nog met het laatste blokje op de meter? krijg ik nog een of ander verwittiging? Ik hoor het liever dan het te moeten ondervinden op een slecht moment hé! groeten!
1150RT Silver bike
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

ik doe ongeveer 350 - 380 km met een volle tank.
Alles hang natuurlijk ook af van de rijstijl.
Normaal gezien gaat er een geel-oranje lichtje branden op het dashboard. (maar bij mij begint dat soms te vroeg te branden.)

Het is mischien beter van zelf een marge te bepalen vooralleer te gaan tanken. (vanaf 300 - 320 km beginnen uitzien naar een tankstation bv.)

Groeten, Stef 8)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Hi,
Je zou best je verbruik eerst bepalen. Op dit forum kan je zien dat een 1150 RT tussen 5.5 en 7+ L/100 Km verbruikt. :D :evil:
Ik speel het liever op veilig. Na het tanken zet ik mijn dagteller op nul en tank normaal bij na 300 Km of als ik nog maar 2 blokjes heb. Je tank kan 25 L bevatten en daarmee zou je normaal een 400 Km kunnen rijden maar je bent nooit zeker dat de tank volledig vol was.
Je krijgt ook een verwittiging met een oranje lamp. Volgende verwittiging is een sputterende motor :wink: :? .
Ik heb het eens van nabij gevolgd en een blokje komt bij mijn rijstijl (voor zover je van stijl kan spreken in mijn geval :wink: ) ongeveer overeen met 35 Km.

Groetjes
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Na de olie.... de benzine.... :shock: :roll:

Hangt af van zoooooveeel factoren, onder andere :

- Gewicht van de piloot
- Gewicht van de passagier
- Bagage ?
- Koffers
- Soort benzine 95 of 98
- Merk benzine
- tankmethode : tank je hem volledig vol (tot aan de dop ?)
- temperatuur
- banden
- slijtage op lagers en aandrijfonderdelen
- motorblok
- Synchronisatie van de gaskleppen.
- uw rijstijl
- afgelegde weg : binnendoor of autostrade
- gemiddelde snelheid
- filerijden....
- uw rechterhand :o
- enz. enz.

Laten we het houden dat een R1150RT het tussen de 5,5l en 7l/ 100km doet.. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Neele

Bericht door Neele »

Ik persoonlijk zit aan een verbruik van 1l op 18km :D ! Constant woon/werk, 21 lichten (dus genoeg stops en optrekken), ben een vlotte rijder maar volg de wegcode, 70 is voor mij tss de 70 & 80, 120 = tss 120 & 130, etc..........alleen bebouwde kom is 50 en 30 aan de scholen.
Dus volgens mijn berekeningen zou ik een actieradius hebben van 450km en dan is ie wel leeg ! Ik hou het op 400km ! Oranje lampje flikkert vanaf 5l reserve. Ik tank 95. :D :wink:
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Guike

Bericht door Guike »

Bij mij gaat het gele lichtje branden even nadat er 1 blokje overblijft. Dan kan ik nog makkelijk 50 km rijden alvorens te tanken. Meestal heb ik dan ongeveer 400 km.
djeezebel

Bericht door djeezebel »

Manman wat een luxe,

Of topic : Maareh, als je met een "s" rijdt, kan je dus max. 230 km doen, en ik heb al eens zonder gestaan op 185 km (was wel een suppersnelle rit mét duo)

Dus : Ga gewoon op tijd tanken, veel kans dat ik er ook sta :lol:

Grtz

Djeezebel

P.S. : Ik klaag niet hé, het hoort er voor mijn part gewoon bij
George Michael

Bericht door George Michael »

Lampje gaat ongeveer bij 300/325 km branden.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik kan tussen de 420 en 470 km doen met een volle tank, afhankelijk van mijn rijstijl.
amateurke

Bericht door amateurke »

flat twin schreef
Ik kan tussen de 420 en 470 km doen met een volle tank, afhankelijk van mijn rijstijl.
zijddegij daar zeker van ???????????????
mij moogde da eens komen leren. tenzij g'uwe moto den helft van de tijd voortduwt, of 70 in 6de op autostrade gedurende 400 km
straffe kost en nog nooit gehoord hier op t forum
daar kunnen we een lesje zuinigheid van leren mannen (en vrouwen)
T rijden moet wel plezant blijven dus ik ben tevreden met mijn 380 km met ne volle :lol:
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Als woon-werker met de RT (ca 700km per week) kan ik het volgende zeggen.
* Ik ga tanken als er nog één blokje overblijft en/of het lichtje aangaat. Er zit dan nog een 4-tal liter in de tank.
* Rijbereik hangt enorm af van het rechterhandje en de kruissnelheid.
* Ligt bij mij meestal tussen 270 en 310 km. (95% snelweg voor het moment)
* Om er meer in te krijgen zet ik de beemer op zijn middenbok.
Een goede raad, denk niet: 'ik rijd nog even verder'. Je zal maar net de pompt tegenkomen die niet werkt of droogvallen. Ik spreek uit ervaring.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Scarto

Bericht door Scarto »

amateurke schreef:flat twin schreef
zijddegij daar zeker van ???????????????
mij moogde da eens komen leren. tenzij g'uwe moto den helft van de tijd voortduwt, of 70 in 6de op autostrade gedurende 400 km
straffe kost en nog nooit gehoord hier op t forum
daar kunnen we een lesje zuinigheid van leren mannen (en vrouwen)
T rijden moet wel plezant blijven dus ik ben tevreden met mijn 380 km met ne volle :lol:
Amateurke,

Bij de openingsrit van de club vorig jaar heb ik met een volle bak 430km gebold en het reservelampje trad nog niet in werking. Dus moet 470km doenbaar zijn. Als je me niet wilt geloven, vraag dit maar eens aan Jürgen, ik was niet alleen!
Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
mdc
Webmaster
Webmaster

Bericht door mdc »

Da klopt, en het was tamelijk vlot gereden hé :wink:

Marc
Marc

R1250RT 2020
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Twee niet onbelangrijke factoren:
1. Hoe vol is vol? Als het pistool een eerste keer afslaat, en de benzine onderaan tegen de vulopening staat, dan krijg je er nog vlot 2 liter bij, met veel geduld. Of met het bekende extra verluchtingsgat in de vulhals.
2. Bij een bochtig of hobbelig parcours gaat er nog een liter extra naar de rechterhelft van de tank, een liter die anders in de linker hamsterwang blijft zitten. En daar zit geen pomp. Dat is ook de reden dat je op lange rechte stukken blijkbaar sneller zonder zal komen te zitten. Als je bij benzinepech op de autostrade de motor even op zijn rechterzijde kan houden, of heel hard schudden, dan doe je nog 10 kilometer erbij, hopelijk genoeg voor de volgende benzinepomp te halen.
(ik heb al éénmaal lopen duwen, 4 km licht bergop. De volgende keer heb ik dan bij de eerste hapering even een paar keer heel hard geremd en een paar keer van links naar rechts gesmeten, en zo heb ik het tankstation nog gehaald. En dan heb ik doorgekregen dat mijn lampje het niet deed, omdat de relais voor de benzinemeterdemping in het verkeerde gat stak :( )
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hoe vol is vol?
Eén blokje en lichtje is bijna 4 liter over. Ik krijg er dan meestal 19 à 20 lit bij.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik vul mijn tank altijd tot de nok, je moet efkes geduld hebben, maar als het pistool afslaat kun je er nog gemakkellijk 1 tot anderhalve liter bijkappen. Dat kan dan al heel wat schelen in actieradius. Ik rij altijd minimum 400 km voor ik ga tanken. Tegen dan brandt het lichtje van de reserve en heb ik dus nog 4 liter. Ik heb dan dus nog ruim de tijd. Meestal tank ik rond de 420 km als ik woon werk verkeer doe.
Als we een toeristisch ritje gaan doen dan haal ik soms de 470 km met een volle tank. Het hangt een beetje af van de rijstijl.
Vorige keer had ik een verbruik van 5.02.
Het gaat echt wel hoor om extreem zuinig te rijden, maar je moet er wel enige moeite voor doen. Je moet heel ver vooruit kijken, zo weinig mogelijk remmen want als je dan terug moet optrekken verbruik je veel.
Als je dus ziet dat het licht in de verte op rood staat, in plaats van te blijven gas geven en voor het rood alles dicht te gooien laat ik mij gewoon op het gemakske uitbollen. In 9 op de tien keer is het dan alweer groen tegen dat ik de lichten nader en kan ik gewoon verder rijden. Als je echter vanop stilstand terug moet optrekken verbruik je veel.
Ik rem ook veel op de motor.
Zuinig rijden is wel verslavend want eenmaal je de smaak te pakken hebt wil je steeds beter doen.
Je zou kunnen denken dat ik in dat geval rij als een slak, maar zuinig rijden is niet gelijk aan traag rijden. Ik rij redelijk sportief, maar maak zoveel mogelijk gebruik van de aanwezige energie om zo zuinig mogelijk te rijden.
TonTon

Bericht door TonTon »

tja , ik heb momenteel een gemiddeld verbruik van 5.38 ltr / 100 km ( op 12000km ) dus 480 km moet idd te halen zijn , gemiddeld tank ik bij 400 km en dan brandt mijn lampje meestal nog niet.
rijstijl : toeren , genieten , tijd om toch nog eens rondom mij te kunnen kijken en mij aan de snelheden houden.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Hallo zuinige rijders!!!
Ik ga steeds tanken wanneer het tweede streepje net weg is. Dat is steeds na ongeveer een 300km rijgenot. Mijn nadeel is wel dat ik met mijn 1m95 een lekker teugje wind vang, en dus het verbruik wat hoger ligt dat een doorsnee RT- genieter van courantere lengte. Wanneer ik dan een goeie 18liter in de tank gooi dan vind ik een verbruik van een 6-tal liter per 100km niet slecht gereden.
Als ik even achter het (niet-verhoogde) schermpje wegduik, dan rij ik op te teller toch wel een max. 5km/u sneller...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

ik ben een 1.92 maar wel een verhoogd scherm, en heb ook al 430 km gebold met da machien.. en altijd vlotte rijstijl
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

rond de 200 a 250 km tot dat het lichtje brand van reserve
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LOMAX

Bericht door LOMAX »

IRON GONZO schreef:rond de 200 a 250 km tot dat het lichtje brand van reserve
En hoeveel liter gaat er dan weer bij? Bij mij gaat het lampje namelijk al branden op 270 km, maar daarna rij ik nog vlot 100 km erbij voordat ik ga tanken. En dan gaat er ongeveer 20 liter in. Misschien vlotterarmpje eens een beetje verbuigen. Ofwel rij je meer dan vlotjes, en verbruikt ie daardoor wat meer :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Met een volle tank ga ik dubbel zo ver als met een halve :wink:

Neen, serieus ! Verbruik wordt uitgedrukt in liter per 100 km of km per liter maar niet in km per tank. Alle afgeleide verbruiken zoals km per tank of km per euro vind je door de regel van 3 toe te passen :idea:

Ik verbruik altijd 20 euro per tankbeurt 8)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
....

Bericht door .... »

350 Km en dan tank ik 18 liter (95)
voorlopig met de orginele naftbak
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

LOMAX schreef:
IRON GONZO schreef:rond de 200 a 250 km tot dat het lichtje brand van reserve
En hoeveel liter gaat er dan weer bij? Bij mij gaat het lampje namelijk al branden op 270 km, maar daarna rij ik nog vlot 100 km erbij voordat ik ga tanken. En dan gaat er ongeveer 20 liter in. Misschien vlotterarmpje eens een beetje verbuigen. Ofwel rij je meer dan vlotjes, en verbruikt ie daardoor wat meer :wink:
het is dat laatste. ik rij nogal vlotjes.
als het lampje brand en ik ga tanken gaat er zo een 18 L in
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Bericht door brit »

Na de olie.... de benzine.... :shock: :roll:

Hangt af van zoooooveeel factoren, onder andere :
[...]
ook de kleur van de benzinetank kan het verbruik meebepalen. bij een ZWARTE benzinetank zal het verbruik hoger liggen in de zomer (een grotere verdamping).
een WITTE benzinetank daarentegen zal minder last hebben van de zonnestralen!
Plaats reactie