duurste gs in belgie ?? :-)) NO WAY !!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

MM GS
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 feb 2005, 14:02

duurste gs in belgie ?? :-)) NO WAY !!

Bericht door MM GS »

vandaag eindelijk het lang verwachte lijstje van onderdelen gekregen die nodig zijn om mijn gs terug te laten rijden ... effi slikken !!

Afbeelding

schuiver van net voor kerstmis kost me om en bij de 7800 € btw in !

ziehier het lijstje van de duurste onderdelen (de hele lijst is te lang om over te typen)

guidon tubulaire : 193
cadre avant : 433
cadre arriere : 969
support garniture : 283
pontet de fourche : 339
bras oscillant : 433
tableau de bord : 561
carter supr : 106
projecteur : 241
antenne anulaire : 107
clefs + boitier : 671
garde de boue : 222
support jupe : 285
couvre cullasse droit : 122
main ouvre : 3,4 x 192 = 652
divers : 200

ik twijfel er nu aan om :
1) de gs te verkopen in de staat waarin hij zich bevindt - k vrees dat er niet erg hoog geboden zal worden ...
2) alles te laten herstellen tot hij zo goed als nieuw is en ne keer met de bank gaan praten ...
3) het hoogst noodzakelijke laten herstellen ...
4) zelf beginnen te sleutelen en de onderdelen tweedehands proberen te vinden of in duitsland goedkopere nieuwe onderdelen of piraat stukken monteren...

dit laatste geniet mijn voorkeur maar toch enkele vraagjes :
- hoe zit het met mijn garantie als ik er zelf aan sleutel ?
- is het uberhaupt wel doenbaar ? k bedoel, k heb geen 2 linkse handen en ben toch wel n beetje technisch aangelegd maar geen mecanicien !
- iemand nog onderdeeltjes liggen die hierboven staan ?? :wink:

in mijn zoektocht naar een gs perte totale voor de afbraak kwam ik toch volgend exemplaar tegen : het kan dus nog erger !

Afbeelding

veilige kilometers toegewenst aan iedereen !! :D
Laatst gewijzigd door MM GS op 11 mar 2006, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ik zou eerst 3 doen
en later 4
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GS 1765
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2005, 21:53
Locatie: Kortessem

duurste gs in belgie

Bericht door GS 1765 »

je kan bij een expertise kantoor vragen om je moto op informex te
zetten. Dit is een databank waar experten onderandere offertes op kunnen aanvragen. Al de opkopers kunnen dan een bod doen.
Het beste is dat er foto's bij zijn. Over het algemeen krijg je een hoog bod
daar de offertes over gans Belgie gevraagd worden en niet enkel met
een garage die je een bodemprijs geeft.
Je kan dan nog beslissen wat je doet wrak verkopen of opmaken.
kostprijs ongeveer 65 euro en een twintigtal dagen wachten
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Gewoon zelf doen, het hoogstnoodzakelijke. Gewone krasjes enzo niets aan doen, niet belangrijk. Noppenbanden erover en gewoon baggeren met dat ding, je bent dan ook niet bang meer om `m te laten vallen. Hoeft niet meer op slot als je ergens bent want ziet er niet goed genoeg uit. Denk eens aan alle stress waar je vanaf bent, gewoon lekker los rijden met die motor.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
jeffie©
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jan 2005, 20:37
Locatie: Lier - Ranst

Bericht door jeffie© »

ik heb dit tijdje in de gaten gehouden om een k1100lt aan te schaffen van een ongeval voor onderdelen en tot besluit gekomen dat deze over 't algemeen meer gaan dan een dezelfde motor zonder ongeval maar met gebruikssporen (krasjes op koffers,...) en wat km's (+100.000)
...
(duitse ebay)

op mijn lt staan +175.000km en zou wel een en ander preventief willen vervangen
==>MUDBREEDER
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Zomaar een gedacht :

die afgrijselijk dure kaderstukken, kan je die nergens laten richten/rechten ?

't Is in ieder geval een zware pil om te slikken...voor dat geld koopt ge een heel schoon okkazie.

'k Weet echt niet wat ik zou doen in zo'n geval, hoewel het idee van J-P mij nog wel aanspreekt...

't Is te zien wat je wilt en/of verlangt van een motorfiets. Als je niet tegen een kras of een scheurtje hier en daar kan, dan heb je een probleem.
Anders idd gewoon oplappen en gaan met de banaan. Als het blok en frame in orde zijn kan je daar nog veel lol aan beleven.
Nil volentibus arduum
TAF
Berichten: 89
Lid geworden op: 06 apr 2005, 18:56
Locatie: 8840 STADEN

Bericht door TAF »

Juppe,je zal inderdaad een betere prijs krijgen via informex,als ik stukken nodig had voor mijn circuitmotor had ik een degelijke en correcte 2de handshandelaar gevonden in nederland waar de prijzen merkelijk goedkoper waren dan bij ons en je vind er zowat alles,je kan een mail sturen met alle stukken die je nodig hebt ze antwoorden zeker ziehier het adres INFO@GROENENMOTOREN.COM

GREETZ TAF
GS 1150 ADVENTURE
GS 1200 ADVENTURE
Gswa
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 sep 2004, 09:12
Woonplaats: Stabroek
Locatie: Antwerpen

Bericht door Gswa »

Hoi

Neem je tijd, dus jaag jezelf niet op
1: Ontmantel je volledige motor en leg alles netjes weg. Dit wil zeggen per systeemgedeelte in een aparte doos. Om alles voor je duidelijk te houden neem je van alles voor, tijdens en na het demonteren uitvoerig foto's, deze zullen goed van pas komen tijdens het monteren.

2: Daarna kan je beginnen met de beschadigde onderdelen te herstellen of eventueel te vervangen. Kunstoffen delen kan je herstellen door bv langs de binnenzijde een laagje polyester aan te brengen, daarna bij plamuren en in een later stadium kunnen deze dan gespoten worden.
Ook kan gewerkt worden met metaalplaat en poprevetten om het een en het ander terug aan elkaar te brengen.

3: Belangrijk zijn de kaderstukken , deze kunnen gericht worden als er geen scheurtjes in het pijpenwerk zijn. Bij twijfel haal je er best iemand met wat expertise bij.

4: Als je niet anders kunt en je moet toch stukken vervangen ga dan eerst eens horen bij bv De Knalpot in Rilland. Dit soort zaken leveren 2de hands onderdelen aan pak weg de helft van de nieuw waarde.

5: Als je de onderdelen hersteld of vervangen hebt kan je overgaan tot het spuitwerk. Zie dat je alle schuur, plamuur en afplakwerk zelf hebt gedaan en dat er nog enkel gelakt moet worden. Hoor eens in je buurt bij een garage die spuitwerk doet, misschien ben je wel gesteld voor een prijsje. Hoe groter( bekender) de naam van de carrosserie hoe hoger het bedrag zal zijn.

6: Bekijk goed je genomen foto's en begin in de juiste volgorde je motor te monteren.

7: Maak je rekening na volledige montage, en je zal zien dat je een fraktie zal betaald hebben van het bestek dat je hebt laten maken bij Mr BMW.

8: Veel succes en tot in den draai.
Groetjes Swa
metteke
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 jan 2005, 11:44
Locatie: Baasrode

Bericht door metteke »

ik zou hem ook proberen in elkaar puzzelen, om te beginnen met enkel de noodzakelijkste stukken.

Als je denkt dat ze niet veel bieden voor een gecrashte, dan heb je het mis. Ik heb een 1200 gs waar de gehele voorkant van weg was (alles, dus ook framepje, teller, vork, houders, uitlaten), en waar het bestek over de 10.000!! euro ging, verkocht weten worden voor bijna 6000 euro.

ok, in vergelijking met de nieuwwaarde is dat een peulschil, maar toch...
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik zou plaatwerk eraf halen en eens kijken wat er allemaal echt moet vervangen worden. Bij een bestek wordt alles, maar dan ook alles waar ook maar een klein krasje op is vervangen, dat hoeft echt niet.
Vraag dan een nieuwe offerte van de stukken die je echt nodig hebt. Je kan alles zelf vervangen, jehoeft geen meccano te zijn, gewoon beetje logisch nadenken en stap voor stap werken.
Als je het echt niet ziet zitten kan je nog altijd overwegen om je moto in onderdelen te verkopen, krijg je meestal meer voor dan voor het wrak.
2de hands onderdelen zijn nog een beetje schaars, denk ook niet dat je bij de hobbyist veel zal vinden voor een 1200. In Duitsland zal het aanbod groter zijn. Zou dan eerder naar gespecialiseerde sloopzaken gaan: garantie en groter aanbod, slechts 1 keer heen en weer rijden etc...
Was dat een gewone schuiver of een frontale aanrijding? Heb al een paar schuiverkes achter de rug met GS1100 en 1150 en nooit veel meer dan 1000 euro kosten gehad. (alles zelf gedaan, inclusief vallen :oops: )
Veel puzzel plezier.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSven
Berichten: 698
Lid geworden op: 17 apr 2005, 10:02
Locatie: B-1070

Re: duurste gs in belgie ?? :-((

Bericht door GSven »

MM GS schreef:122
main ouvre : 3,4 x 192 = 652
Werken die mannen 3,4u aan 192 euro,
of 192u aan 3,4 euro??

Het blijft een dure grap :cry:
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Bericht door GVN »

Als je een handige harry bent, kun je wat kosten besparen, maar als ik het lijstje zie...
Op het kader e.d. zou ik in elk geval niet te veel leerling-tovenaar spelen.
' Klinkt hard, maar koken kost geld. :shock:
Ik zou in jouw plaats eens goed vloeken, blij zijn dat ik nog leefde en mezelf troosten met de gedachte dat die omniumverzekering ook veel had gekost.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
JohanGS
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2005, 20:45
Locatie: Gent R1200GS met GPS

Bericht door JohanGS »

Jawadde da zijn al serieuze kosten :cry: :?

Ik zou de moto ook gewoon houden en de stukken trachten in occasie te vinden, wat betreft da frame daar gade wel nen specialist moeten veu zoeken.
Kzou da zeker niet zelf aan beginnen prutsen :wink:

Je kan ook eens bij Touareg en wunderlich kijken of je geen stukken kan kopen daar, voor de rest tweedehands sites volgen en dergelijke zoals hierboven reeds gemeld.

Heeft de motor zelf schade opgelopen?

:wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
....

Bericht door .... »

Verdomme das echt klote man, das veel geld,ik zou het ni weten wat te doen echt ni,ik zou me niet op laten jagen door niets of niemand en eens rustig nadenken.
Je hebt een paar blauwe plekken en je bent niet meer bang om te vallen zoals J-P zegde hierin moet ik hem gelijk geven (weet het van ondervinding) maar ...........
Ik zou hem uiteen smijten en zelf stukje voor stukje terug in elkaar steken en niet op een krasje kijken toch niet in het begin,en hem gewoon met de tijd herstellen en ervoor zorgen dat hij bolt,dat kan niet veel geld kosten.
Langs de andere kant kunt je voor dat geld al een hele knappe moto ocasie kopen dus het is wikken en wegen, ik voel met je mee, kan je geen oplossing geven sorry
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

JohanGS schreef:Jawadde da zijn al serieuze kosten :cry: :?
wat betreft da frame daar gade wel nen specialist moeten veu zoeken.
Kzou da zeker niet zelf aan beginnen prutsen :wink:
:wink:
Frame? Welk frame, alleen het stuk dat het balhoofd moet voorstellen kun je als een kader zien, en daar zou'k niets aan rechten, is ook niet zo heel duur, maar kan mij moeilijk voorstellen dat da krom is, de rest zijn gewoon wa supports enzo, nen BMW heeft geen kader zoals een gewone moto hé. En da brugframe achteraan heeft ook enkel een ondersteunende functie, het blok, cardan en telelever zijn de echt belangrijke rijwielgedeelten. Als ik lees wat er allemaal moet vervangen worden zou'k verwachten dat de moto frontaal op nen auto gegaan is, en da kan ik aan de foto's niet afleiden. en dit is dan nog ne GS, wat moet dat dan nie kosten als ge met ne 1200RT rijdt? Alle RT'ers bellen nu naar hun verzekeraar voor nen omnium? :lol: Denk dat uwen dealer er u wil opleggen....Kan je alleen maar aanraden zelf de schade op te nemen en met een onderdelen lijst de prijs na te kijken, kan toch nooit zo duur zijn, allez nu.... Als da waar is begin ik direkt een GS carrosserie bedrijf....Kan ik eindelijk misschien eens wa geld verdienen aan nen BMW 8)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
brit

Re: duurste gs in belgie ?? :-((

Bericht door brit »

GSven schreef:Werken die mannen 3,4u aan 192 euro,
of 192u aan 3,4 euro??
192 zal voor het aantal pe's staan. 192 x 5 min = 16h werk.

ik zou:

1) enkel het meest noodzakelijke vervangen
2) bij voorkeur tweedehands stukken monteren
3) zelf knutselen

omdat ik nooit met de bank zou willen praten om de mogelijke herstelling te financieren.
MM GS
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 feb 2005, 14:02

Bericht door MM GS »

amai, bedankt voor de snelle en boeiende reakties ...

het was n kleine schuiver aan 80km/h in de bocht, klein ijsplekje maakte n eind aan die mooie zondagochtend !
probleempje was dat de gs verdergeschoven is tot in de greppel en daar 1 of 2 keer over de kop is gegaan ! vandaar ook het achterframe dat krom staat. de motor is wel dadelijk afgeslagen dus ik vermoed / hoop dat daar geen schade aan is ?!

alle oplossingen zullen inderdaad zijn voor en nadelen hebben !

het id om er zelf een lap op te geven (met ev n ervaren oog in de buurt en veel vragen stellen) begint stilaan de voorkeur te krijgen, alle plastiek is inderdaad zelf te herstellen en te laten herspuiten, heb het vroeger ook al eens gedaan aan n vfr, kader kan gerecht worden en wat me nog meer voordelig begint te lijken is inderdaad het feit van niet meer konstant te moeten kijken of er n krasje opzit en of ik hem wel goed gesloten heb ... om nog maar te zwijgen van die dure garage die ik voor het beestje huur!

dat id over dat expertisekantoor heb ik niet echt goed begrepen ? is dat een soort centrale databank die ongevalmotors registreert ? kan ik daar dan ook eventueel onderdelen vinden ?
k ga zeker eens informeren bij groenenmotoren en om n keer naar duitsland te rijden op zoek naar onderdelen moet ook lukken !!

hopelijk tot binnenkort ergens IN de bocht

:wink:
Gswa
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 sep 2004, 09:12
Woonplaats: Stabroek
Locatie: Antwerpen

Bericht door Gswa »

het id om er zelf een lap op te geven (met ev n ervaren oog in de buurt en veel vragen stellen) begint stilaan de voorkeur te krijgen,
Daar ga je geen spijt van krijgen 8)
Groetjes Swa
daisje
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 nov 2005, 18:24
Locatie: Lennik

Bericht door daisje »

Hallo, kvind da super erg voor U! Tis toch waar hé, een klein schuiverke en de pech hebben dat hij begint te rollebolle ...
pfff kmag er ni aan denken!!!

Khoop dat ge snel een oplossing vindt zodat ge terug kunt genieten van u machien.

Good luck hé

Daisje
Enjoy life! Enjoy your passion! Enjoy friends!
Buth never forget to keep a little distance so that nobody will hurt you!!!

http://occ.skynetblogs.be/
MM GS
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 feb 2005, 14:02

Bericht door MM GS »

voila, de kogel is door de kerk en de eerste vijzen van de gs liggen mooi gesorteerd bij elk onderdeel !

na enkele uurtjes sleutelen de eerste ervaringen :
* k kom toch veel plastiek tegen !!
* hele kop is er af, stuur bijna kaal en op het eerste zicht is er geen schade aan het kader (weet niet hoe dat driehoekig ding anders te noemen dat tussen de motor en de voorvork loopt)
* sub frame waar de bek aanhangt is beetje verbogen maar is terug te rechten, geen breuken of scheuren ...
* voetsteun rechts terug op zn plaats gezet / gebogen
* cilinderdeksel moet vervangen worden, er zitten 3 mooie gaten :wink:

op zoek nu naar de belangrijkste onderdelen (contact, cilinderkop, voorlicht en tableau... ) dan n klein testritje om te voelen of er toch geen spel zit op het rijwielgedeelte ( hebben vandaag al beetje nagemeten en zo bij de eerste indrukken valt het allemaal nogal mee !)
daarna de rest kopen / spuiten en terug monteren.

toch enkele vraagjes :
- iemand ervaring met dat kontaktslot, bij bmw zeggen ze dat het helemaal moet vervangen worden want in de sleutel zit n decoder die signalen geeft aan n antenne onder het slot ... hoe zit het dan met die plastieken reservesleutel ???
- de plastieken ring aan de achteras (zwart rondom het gat) heeft blijkbaar geen direkt zichtbare montagemethode ... klips ?
- kan ik ergens rond het brusselse terecht om n moto te laten uitmeten of beter via de dealer gaan ?
- voorwiel schuurt in zn remschijven, zou het kunnen dat het abs een beetje geblokkeerd staat door de val ?
- even op zoek naar technische tekeningen van de verschillende onderdelen !

grtz
mm

k had nooit gedacht dat k op avontuur zou gaan met n gs die stilstaat !! :)
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

In de beurs van Wieze stond daar De Knalpot. Die hadden veel stukken voor oilheads. Doch een 1200GS is misschien iets te recent voor hen maar het kost niets om te vragen...

info@knalpot.nl
http://www.knalpot.nl
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Gswa
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 sep 2004, 09:12
Woonplaats: Stabroek
Locatie: Antwerpen

Bericht door Gswa »

Goe bezig, niet forceren en binnen enkele weken Broem broem!!
kan ik ergens rond het brusselse terecht om n moto te laten uitmeten of beter via de dealer gaan ?
- voorwiel schuurt in zn remschijven, zou het kunnen dat het abs een beetje geblokkeerd staat door de val ?
Om op een eenvoudige manier te controlleren of je rijwielgedeelte een beetje juist staat kan je gebruik maken van dat testritje dat je ging doen. Als op een recht stuk de motor niet naar links of rechts trekt en je kan eenvoudig zonder handen rijden, zal het nogal meevallen. Als de motor trekt naar een kant en je kan onmogelijk zonder handen rijden (en recht blijven uiteraard) dan is het tijd om je motor bij een speciaalzaak te laten opmeten.


Demonteer je remklauwen en kijk na of je remschijf niet krom is. Dit kan je eenvoudig doen door middel van een staafje ( schroevendraaier of meetklok) te houden tussen je schijf en de veerpoot terwijl je het wiel laat draaien. Demonteer de remblokken en maak alles zuiver en vet lichtjes de geleiding in met bv kopervet ( niet de remblokken hé) Kijk ook na of de pistonnekes niet vast zitten. Normaal moet alles dan ok zijn, abs heeft er volgens mij niets met te maken.


Veel succes verder. Ben wel eens benieuwd als alles ok is hoeveel je uiteindelijk zal uit gegeven hebben :D .
Groetjes Swa
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

MM GS schreef: toch enkele vraagjes :
- iemand ervaring met dat kontaktslot, bij bmw zeggen ze dat het helemaal moet vervangen worden want in de sleutel zit n decoder die signalen geeft aan n antenne onder het slot ... hoe zit het dan met die plastieken reservesleutel ???
-
- voorwiel schuurt in zn remschijven, zou het kunnen dat het abs een beetje geblokkeerd staat door de val ?
- even op zoek naar technische tekeningen van de verschillende onderdelen !

grtz
mm
Bij een nieuw contactslot krijg je ook nieuwe sleutels. De plastieken sleutel zit ook een transponder op. Sleutels/transponder kunnen ook geprogrammeerd worden door de dealer dacht ik. als je sleutels veranderd, vergeet koffers en zadel niet, anders 2 verschillende sleutels.
Schurende schijven: controleren of schijf recht is kan bijvoorbeeld met een krijtje of een alcool stift op een vast punt afsteunenen en net niet tegen de schijf/wielrand houden terwijl je het wiel ronddraaid. Verder controleren of je beide vorkbenen netjes recht zijn, volledig vorkbeen uit T stuk halen en in de bankvijs (blokje hout ertussen om krassen te vermijden), dan weer vanaf vast punt kontroleren

Voor je telelever controleer vooral de tip vd driehoek, waar je "balhoofd" zit (soort kogelgewricht). Bij een zware klep durft dat verplooien, materiaal rond het gat moet volledig vlak zijn.

Laatste tip, snij geen electr kabels door, als je bv niet aan de stekker kan of als de stekker beschadigd is. Bij een canbus systeem kan je geen cablage met "tussenstekkers"aan elkaar zetten, dan veranderd de weerstand en raakt het canbus systeem beetje in de war....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MM GS
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 feb 2005, 14:02

Bericht door MM GS »

thx voor de tips !

nog n ander vraagje : via de zoekfunctie hier heb k het volledige werkplaatshandboek voor de gs gedownload, maar k krijg die .nrg extensie niet open of omgezet naar iets leesbaar voor pc :oops:

iemand hier raad mee ?
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

MM GS schreef:thx voor de tips !

nog n ander vraagje : via de zoekfunctie hier heb k het volledige werkplaatshandboek voor de gs gedownload, maar k krijg die .nrg extensie niet open of omgezet naar iets leesbaar voor pc :oops:

iemand hier raad mee ?
"nrg" is een extensie die gebruikt wordt door de Nero-brandsoftware : als iemand een image (copie) maakt van een CD (in dit geval waarschijnlijk het originele werkplaatshandboek) naar zijn harde schijf, via de Nero-software, dan krijgt dit automatisch de extensie "nrg". Die copie is dan enkel te lezen door de Nero-software. Als je dus Nero hebt, geen probleem.
Als je geen Nero hebt, en je wil die copie zelf op een CD branden, dan moet je dat "nrg" bestand omzetten naar een "iso" bestand; iso bestanden kunnen door elk cd-brandprogramma op een CD worden geplaatst. KLIK HIER voor meer info.

mvg
Hans
Afbeelding
Plaats reactie