Corrosie tussen achterwiel en cardan

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Corrosie tussen achterwiel en cardan

Bericht door Roadrunner NL »

Om mijn achterwiel netjes schoon te kunnen maken heb ik het gedemonteerd. Hierbij kwam ik enige roest tegen tussen het wiel en de eindoverbrenging (zie foto). Dit wordt veroorzaakt doordat er door het (open) centrale gat van de velg water in de holte binnenin de cardan komt, waar dit blijkbaar blijft staan. Bij het verwijderen van het wiel liep er in ieder geval water uit.

Afbeelding

Is het normaal dat de centrale opening van het wiel niet is afgedicht, of ontbreekt de afdichting op mijn motor?

Is dit gebruikelijk?

Met wat poetsen is de roest grotendeels verdwenen, maar toch .......

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

kopervet aan 't vingerke en insmeren (dun laagje) en gewoon verder rijden... :wink:
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Bericht door Roadrunner NL »

Danny,

Zoiets had ik ook bedacht, echter het servicemanual zegt hierover onder 'inbouwen achterwiel':

"controleer of de wielcentrering en de draagvlakken van de wielnaaf en de afstandsring vetvrij zijn" :shock:

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Bericht door toerbaard »

er bestaat een afdichtingstop van bmw, maar ook wunderlich
heeft dit in zijn gamma
heb dit begin dit jaar besteld omdat ik daar ook roestvorming had
kost 4 a 5 euro
op nieuwe motors in de toonzaal zat dit er al standaard op
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

yep die stoppen zijn verkrijgbaar...
over dat vetvrij zijn ga ik geen discussie aan, de manuels vertellen vaak ook een boel echte prietpraat... ik zie er 't nut totaal niet van in (mijn dealer vroeger deed het bij alle motoren :?: ) en loskomen gaat die handel nooit doen hoor, gewoon een dun flmpje erop en je bent safe...
als je toch een stop moest plaatsen dan moet je zien dat er niet "méér" water achter blijft zitten...controleren dus...
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Bericht door Roadrunner NL »

Dank voor de reacties heren.

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Wel opletten voor de verluchting... deze plaats wordt soms lekker warm, dus als je een dopje voorziet, doe het in stijl, met verluchting.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
VoYager
Berichten: 88
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:10
Locatie: Breda, Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door VoYager »

Is Hammerite geen oplossing ?
Temperatuur kan wellicht een probleem zijn.
De normale Hammerite kan tot 80 graden C, maar er is er ook een die tot 300 graden C kan.
Harry

Enjoyment is in the journey, not the destination!
==================================


Afbeelding
Plaats reactie