Batterij op peil houden zonder bv een optimate ?
Moderator: GVN
Batterij op peil houden zonder bv een optimate ?
Mijn motor (R1150RT) staat in een garagebox, waar geen elektriciteit aanwezig is. Onmogelijk dus om de batterij op peil te houden met behulp van bv een Optimate.
Is het mogelijk de batterij op peil te houden door bv een zwaardere batterij aan de motor te koppelen met behulp dan de accessoire-stekker.
Deze "externe" batterij zou ik dan op geregelde tijdstippen in huis kunnen bijladen.
Weet iemand of dit mogelijk is ?
Is het mogelijk de batterij op peil te houden door bv een zwaardere batterij aan de motor te koppelen met behulp dan de accessoire-stekker.
Deze "externe" batterij zou ik dan op geregelde tijdstippen in huis kunnen bijladen.
Weet iemand of dit mogelijk is ?
-
dirk bruijns
- Contacteer:
"mogelijk" wel, maar niet aangeraden.
Gebruik de reservebatterij als starthulp, mocht je niet kunnen starten.
Nog een andere mogelijkheid is om met de 2°de batterij middels een converter 220v op te wekken, en daar de Optimate mee voeden.
Je zit daar dan wel met een hoop nutteloos rendement, ik doe een gok door te zeggen dat je je batterij zeker elke week moet bijladen.
Gebruik de reservebatterij als starthulp, mocht je niet kunnen starten.
Nog een andere mogelijkheid is om met de 2°de batterij middels een converter 220v op te wekken, en daar de Optimate mee voeden.
Je zit daar dan wel met een hoop nutteloos rendement, ik doe een gok door te zeggen dat je je batterij zeker elke week moet bijladen.
hebben al de mensen die de optimates en aanverwante gebruiken
daadwerkelijk problemen met hun batterij of gebeurt dit preventief?
mijn r1150r staat thuis in een onverwarmd kot waar het binnen zo koud is als buiten en overnacht als ik niet thuis ben in't weekend buiten op straat,
ook bij vrieskou.
tot nog toe geen startproblemen ( bijna twee jaar oud ) en ik hang daar geen lader aan zolang dit goed blijft gaan !!!
ik denk dat de meesten zich een beetje te snel bang laten maken,
het is toch niet normaal om vaak nog nieuwe batterijen continue te moeten bijladen !
de capaciteit bij de boxers is wel lager dan bij mijn vroegere k 's
19 ah tegenover vroeger 30 ah
mijn r1150r staat thuis in een onverwarmd kot waar het binnen zo koud is als buiten en overnacht als ik niet thuis ben in't weekend buiten op straat,
ook bij vrieskou.
tot nog toe geen startproblemen ( bijna twee jaar oud ) en ik hang daar geen lader aan zolang dit goed blijft gaan !!!
het is toch niet normaal om vaak nog nieuwe batterijen continue te moeten bijladen !
-
Iron Gonzo
die optimate is preventief.TOERBAARD schreef:hebben al de mensen die de optimates en aanverwante gebruiken
ook bij vrieskou.
als ik dagelijks op pad ben leg ik hem er niet aan.
ik ben nu ziek en dus hangt hij aan de optimate.
voor mijn werk ben ik soms 4 maand weg en dan leg ik hem er ook aan.
toen ik nog geen optimate had kon ik iedere keer een nieuwe batterij gaan halen na mijn 4 maand in buitenland.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
de reactie van ®win vat het goed samentoerbaard schreef:hebben al de mensen die de optimates en aanverwante gebruiken
daar ben ik het unaniem mee eens
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
-
Iron Gonzo
enkele weken moet hij het aankunnen.TOERBAARD schreef:volledig akkoord indien vier maanden niet gereden wordt,
maar enkele weken zonder bijladen moet een goede batterij toch aankunnen!
de mijne doet dit -voorlopig - toch nog prima !
....."hout vasthouden "......
na 3weken begint het toch te spannen.
rekening houdend dat uw klokje, eventueel alarm en andere toebehoren blijven uw batterij leegtrekken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
pvde
- Contacteer:
Yep,
TOERBAARD schreef:
Houdoe
TOERBAARD schreef:
Het probleem doet zich net die eerste 2 levensjaren veel minder voor omdat de batterij dan nog heel sterk is, maar als de batterij 3,4 of 5 jaar is dan kan je er zeker van zijn dat een druppellader wel noodzakelijk is voor een langere periode van stilstaan (+ 3 weken).tot nog toe geen startproblemen ( bijna twee jaar oud )
Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
-
®win
- Contacteer:
Plus nog bijkomend probleem bij de oudere motoren: bij een lage accuspanning kan het startrelais zichzelf vastlassen, waardoor na het starten de startmotor blijft lopen. Ander bijkomend probleem van een lage accuspanning (i.c.m. ABS) is, dat er onvoldoende spanning voorhanden is voor een ABS check, en daarmee het ABS na wegrijden een foutmelding blijft aangeven (knipperen ABS lampjes). Ook al staat de motorfiets 's winters maar één of twee weekjes, dan gaat deze aan de lader. Puur preventief. 't Is bovendien beter voor de levensduur van de accu....
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
-
MiGSel
- Contacteer:
Een kameraad in Engeland heeft ook een garage zonder stroomvoorziening. Hij heeft een ladertje op zonenergie, met een zonnepaneeltje (20 x 20 cm ongeveer, als ik het mij goed herinner) in de garagepoort ingebouwd.
Dat lijkt mij geen slechte oplossing in zo'n geval. Anders, als je de motor echt lang laat overwinteren de batterij eruit en binnen aan de druppellader...
Dat lijkt mij geen slechte oplossing in zo'n geval. Anders, als je de motor echt lang laat overwinteren de batterij eruit en binnen aan de druppellader...
-
MiGSel
- Contacteer:
Dit is dat ding waarover ik het had:

Je kunt het online kopen hier.
Er staat wel bij dat het is voor 12V lead-acid batteries dus wat er gaat gebeuren als je een gelbatterij hebt weet ik niet.
Salut,
Michel

Je kunt het online kopen hier.
Er staat wel bij dat het is voor 12V lead-acid batteries dus wat er gaat gebeuren als je een gelbatterij hebt weet ik niet.
Salut,
Michel