R1200RT start niet
Moderator: GVN
R1200RT start niet
Deze week mijn batterij aan de druppellader gehangen en vandaag de motor willen startten, maar niets.
Als je de startknop induwt hoor je enkel wat klikken maar starten doet hij niet, iemand een gedacht?
Alvast bedankt!
Als je de startknop induwt hoor je enkel wat klikken maar starten doet hij niet, iemand een gedacht?
Alvast bedankt!
-
Alex Van Vlerken
Re: R1200RT start niet
Hoe oud is jouw RT (of beter gezegd de batterij) en hoe lang is het geleden dat je nog gereden hebt?
Ik heb mijn vorige R1200RT (toen hij vier jaar oud was) ooit vijf weken laten stilstaan (zonder druppellader) en toen ik na de winterprik terug wilde rijden, kon ik hem niet meer opladen met mijn druppellader ... de batterij was kapot en moest vervangen worden.
De "symptomen" leken op die van jouw motor...
Ik heb mijn vorige R1200RT (toen hij vier jaar oud was) ooit vijf weken laten stilstaan (zonder druppellader) en toen ik na de winterprik terug wilde rijden, kon ik hem niet meer opladen met mijn druppellader ... de batterij was kapot en moest vervangen worden.
De "symptomen" leken op die van jouw motor...
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
De moto is van 2005, de batterij is 2 jaar oud, de motor en batterij hebben ongeveer een 4-tal maanden stilgestaan. Momenteel branden er na het starten ook verschillende lampjes, van de ABS, het rode uitroepingsteken, het symbool van motorstoring. De batterij is wel volledig ontladen geweest, zou deze nu al stuk kunnen zijn?
Als dat echt volledig was dan is het niet goed, een accu kan daar niet (goed) tegen.
Het zal de eerste niet zijn die na de winter stuk blijkt te zijn.
Als er geen abnormaal verbruik is kan een volledig geladen accu in een motorfiets
het lang uithouden, maar 4 maanden is wel heel lang. In zo'n geval is het een optie om
de accu los te koppelen en eventueel in een droge vorstvrije ruimte te zetten.
Is dat niet zo handig (zoals bij een RT van 2005?) dan is een druppellader aansluiten
een goede oplossing. Dat moet niet continue, af en toe volstaat.
Dé ideale manier om al dat gedoe te voorkomen is op tijd en stond met de motorfiets rijden,
't is mogelijk ook een prima excuus om er op een mooie winterdag eens vanonder te muizen
Het zal de eerste niet zijn die na de winter stuk blijkt te zijn.
Als er geen abnormaal verbruik is kan een volledig geladen accu in een motorfiets
het lang uithouden, maar 4 maanden is wel heel lang. In zo'n geval is het een optie om
de accu los te koppelen en eventueel in een droge vorstvrije ruimte te zetten.
Is dat niet zo handig (zoals bij een RT van 2005?) dan is een druppellader aansluiten
een goede oplossing. Dat moet niet continue, af en toe volstaat.
Dé ideale manier om al dat gedoe te voorkomen is op tijd en stond met de motorfiets rijden,
't is mogelijk ook een prima excuus om er op een mooie winterdag eens vanonder te muizen
Ja, deze was volledig plat. Ik had deze wel uitgebouwd en binnen gezet in de berging. Nochtans geeft de druppellader aan dat deze volledig geladen is. Misschien net niet genoeg om de motor te laten starten. Straks eens proberen met startkabels, en hopen dat hij dan start...
met startkabels zal hij 't wel doen, een batterij uitbouwen is goed maar laden doe je met een lader niet met een druppellader, beter ff een uurtje "door" laden dan al dat gedruppel, wat ze ook beweren...
batterij er terug in, startkabels plaatsen en een paar minuutjes wachten opdat de batterij ff kan laden, dan starten.
haal maar een andere batterij als je gerust wil zijn...
batterij er terug in, startkabels plaatsen en een paar minuutjes wachten opdat de batterij ff kan laden, dan starten.
haal maar een andere batterij als je gerust wil zijn...
Dat valt voor.Denhakke schreef:Nochtans geeft de druppellader aan dat deze volledig geladen is.
Een lader neemt aan dat de accu geladen is indien de spanning voldoende hoog is.
Dat wil echter niet zeggen dat er ook (nog) voldoende stroom kan geleverd worden.
Bij mijn weten kan een lader voor thuisgebruik een accu niet dermate op de proef
stellen dat hij kan besluiten dat de stroomafgifte binnen de norm is.
-
Dirk Pauwels
4 maanden zonder laden.... mss komt het nog goed met een lader ipv een druppellader, zoals hier al gezegd, maar een batterij die volledig plat is geweest heeft altijd een serieus klopke gehad, dus ik vermoed dat je zelfs als ze er nog door komt, je binnenkort toch een andere zal nodig hebben.
De enige batterijen die ik ken die dat aankunnen zijn de Oddysey's maar zelfs dan maak je best de min los bij langere stilstand zodat er zeker geen verbruik is van klokjes, alarm etc... Druppellader is nog beter, maar niet iedereen heeft een garage met electriciteit, dus dan best batterij er uit halen en thuis aan de druppellader.
De enige batterijen die ik ken die dat aankunnen zijn de Oddysey's maar zelfs dan maak je best de min los bij langere stilstand zodat er zeker geen verbruik is van klokjes, alarm etc... Druppellader is nog beter, maar niet iedereen heeft een garage met electriciteit, dus dan best batterij er uit halen en thuis aan de druppellader.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Net de kabels er aan gehangen en hij startte van de eerste keer, me happy, nu een nieuwe batterij gaan halen...
Bedankt voor de reacties!
-
Alex Van Vlerken
Blijkbaar iets dat we allemaal met scha en schande leren...Denhakke schreef:Net de kabels er aan gehangen en hij startte van de eerste keer, me happy, nu een nieuwe batterij gaan halen...![]()
Dit overkomt jou maar één keer!
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
Misschien tegelijk eens nadenken over hetgeen Dirk schreef ivm een Odissey.Denhakke schreef:Net de kabels er aan gehangen en hij startte van de eerste keer, me happy, nu een nieuwe batterij gaan halen...![]()
Onverwoestbaar zijn ze weliswaar niet, heel goed zijn ze wel.
-
frits-motaar
In mijn r1100rt zit zo'n odyssey battery pc680.(al 8j)
Hij kwam elke winter goed door.
De rt staat nu al 1jaar stil(wegens blessure van de chauffeur),en werd om de maand geladen met een druppellader die 5A levert,(ouder type).
Nu is dat,alarm af,sleutel erin en starten maar (alléé als ik er naft in doe)
Hij kwam elke winter goed door.
De rt staat nu al 1jaar stil(wegens blessure van de chauffeur),en werd om de maand geladen met een druppellader die 5A levert,(ouder type).
Nu is dat,alarm af,sleutel erin en starten maar (alléé als ik er naft in doe)
Dat zijn dan wel erg grote druppelsfrits-motaar schreef:... een druppellader die 5A levert,
-
frits-motaar
Laatst gewijzigd door frits-motaar op 06 apr 2016, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
2A als druppel-laadstroom is niet weinig, da's ongeveer de volle laadstroom die wordt aanbevolen,
10% van de nominale capaciteit is zowat het richtgetal voor een normale (niet-druppel) lading.
Anderzijds, als je weet wat je doet kan dat geen kwaad, al rijdende kan de laadstroom ook hoger zijn.
Als ik uw lader had deed ik er wellicht ook mee voort alhoewel moet gezegd worden dat de hedendaagse techno-wonderen
wel wat trucs in hun mouw hebben zitten die mogelijk de levensduur van een accu kunnen verlengen.
10% van de nominale capaciteit is zowat het richtgetal voor een normale (niet-druppel) lading.
Anderzijds, als je weet wat je doet kan dat geen kwaad, al rijdende kan de laadstroom ook hoger zijn.
Als ik uw lader had deed ik er wellicht ook mee voort alhoewel moet gezegd worden dat de hedendaagse techno-wonderen
wel wat trucs in hun mouw hebben zitten die mogelijk de levensduur van een accu kunnen verlengen.
een odyssey heeft bij voorkeur grotere laadstromen dan een klassieke batterij
een shot met 5A en dan 2A kan helemaal geen kwaad
R1200GS LC
-
frits-motaar
Laatst gewijzigd door frits-motaar op 06 apr 2016, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat hiet toch over druppellading, niet?
-
frits-motaar
dan doen we dat van mij toch gewoon weg....willy schreef:Het gaat hiet toch over druppellading, niet?
Laatst gewijzigd door frits-motaar op 06 apr 2016, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, natuurlijk niet, dat gebeurt tijdens het rijden ook.roadster schreef:een odyssey heeft bij voorkeur grotere laadstromen dan een klassieke batterij
-
frits-motaar
Veel meer zelfs dan 5A : https://www.google.be/search?q=r1100rt+ ... 0w8FJcM%3A" onclick="window.open(this.href);return false;willy schreef:Nee, natuurlijk niet, dat gebeurt tijdens het rijden ook.roadster schreef:een odyssey heeft bij voorkeur grotere laadstromen dan een klassieke batterij
maar ja dit is dan weeral:
-
hla
- Contacteer:
Ik dacht dat er overal gezegd werd dat auto's en moto's tegenwoordig niet met kabels mogen gestart worden.
slecht voor de electronica.
Is daar iets van waar?
Is daar iets van waar?
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Indien dat ene minister verteld heeft, is het een fabeltje gelijk ze zoveel vertellen.hla schreef:Ik dacht dat er overal gezegd werd dat auto's en moto's tegenwoordig niet met kabels mogen gestart worden.
Is daar iets van waar?
-
Mathy
Op blz 135 van de handleiding staat mooi beschreven hoe je moet starten met startkabels.
Het leverende voertuig mag bv niet meer dan 12V leveren.
Het leverende voertuig mag bv niet meer dan 12V leveren.
een 12v voertuig kan eender welk ander 12v voertuig starten, ik zou altijd eerst effe de batterij met kabels eraan laten bekomen...
enkele minuten bijladen en dan starten...
enkele minuten bijladen en dan starten...