batterij laden
Moderator: GVN
- 
				Rofima
batterij laden
Ik tracht de batterij van m'n 1200GS te laden via de 12 volt stekker. Mijn lader is een Optimate III. 
Om het laden te starten moet ik even het contact opzetten, anders gaat het niet.
Na ongeveer 1 uur stopt de lader met bijladen. Als ik dan terug het contact even opzet lukt het weer voor een uurtje enz. enz.
Als ik rechtstreeks op de batterij aansluit is er geen probleem.
Hoe is dit verklaarbaar en is er een oplossing voor?
Rofima

Om het laden te starten moet ik even het contact opzetten, anders gaat het niet.
Na ongeveer 1 uur stopt de lader met bijladen. Als ik dan terug het contact even opzet lukt het weer voor een uurtje enz. enz.
Als ik rechtstreeks op de batterij aansluit is er geen probleem.
Hoe is dit verklaarbaar en is er een oplossing voor?
Rofima
@Rofima:
Ik hoop dat als ik wat verkeerd schrijf, dat mij men hier verbeterd, maar gisteren hoorde ik bij 'Motozoom' (Louis)
Degene die dat bij Motozoom tegen mij zei (je zou hem een e-mail kunnen sturen) had juist in Duitsland een training gevolgd, en had dat daar allemaal opgevangen.
Wel hadden ze daar ondertussen een Druppellader (waarvan ik de naam niet meer weet) die wél werkte bij de BMW ..... en de boord-computer?
Succes.
Mathé
p.s.: ik was bij: www.motozoom.nl te Utrecht.

Ik hoop dat als ik wat verkeerd schrijf, dat mij men hier verbeterd, maar gisteren hoorde ik bij 'Motozoom' (Louis)
, dat de boordcomputer van BMW een Optimate niet 'herkend', dus ook niet volledig kon laden!
Degene die dat bij Motozoom tegen mij zei (je zou hem een e-mail kunnen sturen) had juist in Duitsland een training gevolgd, en had dat daar allemaal opgevangen.
Wel hadden ze daar ondertussen een Druppellader (waarvan ik de naam niet meer weet) die wél werkte bij de BMW ..... en de boord-computer?
Succes.
Mathé
p.s.: ik was bij: www.motozoom.nl te Utrecht.
BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.

- 
				George Michael
Heb bij motozoom een H-tronic 600 gekocht en deze laadt mijn 1150RT keurig. Als de accu vol is stopt ie met laden. Als ie ietsje dreigt te zakken begint ie weer met laden. Kun je mooi controleren als het laadlampje uit is en je doet het contact aan, begint ie meteen met laden. Want oh oh wat vreet dat ding een stroom. Had hiervoor een Deauville met minder toeters en bellen en dus minder stroomverbruik.

Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT  . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?

- 
				brit
heeft idd te maken met de computer en nog meer met de canbus en nog veel meer met de verkooppolitiek van bmw. wil je nu een druppellader rechtstreeks aansluiten op het 12v contact dan moet je een bmw-lader kopen (die niet echt goedkoop is).
goedkoper is dus het zadel afnemen en de optimate rechtstreeks op de batterij aansluiten.
zelfs een 2de 12v stekker rechtstreeks op de batterij leggen is goedkoper (zo'n stekker (met fiches aan) kost 50 euro).

goedkoper is dus het zadel afnemen en de optimate rechtstreeks op de batterij aansluiten.
zelfs een 2de 12v stekker rechtstreeks op de batterij leggen is goedkoper (zo'n stekker (met fiches aan) kost 50 euro).
- 
				Dirk Pauwels
Tja dat canbus systeem....Waar is de tijd dat je allerlei accesoires kun aansluiten zonder problemen, zolang je alternator het maar kon trekken?
Op de techn avond do in Mespelare zelfs gezien dat het plaatsen van een led achterlicht voor een fout zorgt bij het uitlezen vh systeem. Maar het bespaart wel aan zekeringen en meters kabelboom.

Op de techn avond do in Mespelare zelfs gezien dat het plaatsen van een led achterlicht voor een fout zorgt bij het uitlezen vh systeem. Maar het bespaart wel aan zekeringen en meters kabelboom.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project

Op die manier heb ik mijn OptimateIII nu ook op mijn 'verse' K75-accu gekoppeld, Danny.Bij je optimate is een kabeltje geleverd voor rechtstreekse batterij aansluiting (zelfs een rubberen afdekdopje bijgeleverd)
dus gewoon aan je batterij schroeven en dat stekkertje ergens een beetje uit het zicht bevestigen en je bent gesteld zonder kosten...
Dus dan doet zich dat probleem met (via) de boord-computer, zich niet voor?
Daar ging ik ook al van uit, maar ben sinds zaterdag (het verhaal van Motozoom) aan het twijfelen gegaan

BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.