pikkel K100RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ca4Ya

pikkel K100RS

Bericht door Ca4Ya »

Beste K-genot()en;

De K100RS die ik vorige week aankocht, heeft een speciaal soort zijpikkel. Hij is voorzien van een dubbele veer. Dit werd destijds ontworpen als een soort van veiligheid. Je kan nooit vertrekken met je zijpikkel uit, want zodra je de motor recht zet, klapt de pikkel in. Leuk, eenvoudig systeempje.

:shock: MAAR....MAAR :shock:
Dit heeft ook een nadeel.... Wanneer je ergens stopt, moet je de motor naar links laten kantelen in het ijle. Je kan immers je linkervoet niet plaatsen want die moet de pikkel uitgeklapt houden... dit is een eng gevoel. Bovendien, wanneer de pikkel niet volledig is uitgeklapt en je laat de motor kantelen, dan heb je een zaak voor. dan zou het wel eens kunnen dat je de motor laat tuimelen :?

Kent iemand dit probleem? Hoe kan dit makkelijk verholpen worden?

Greetz
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
toine

Bericht door toine »

kan je niet 1 van die veertjes losmaken?
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
toine

Bericht door toine »

by the way, proficiat met je schitterende aankoop :!:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
BEER
Contacteer:

Bericht door BEER »

:?: 'k snap het niet goed ...

:arrow: Ik stap altijd eerst af vooraleer ik de pikkel uitzet . En indien mogelijk gebruik ik zoveel mogelik de middenbok .
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

Ik vrees dat de pikkel niet omhoog blijft als ik 1 van die veertjes losmaak.
Het is een dubbele veer maar ze hebben hetzelfde doel. Dus als ik er één losmaak, gaatde veer gewoon slapper worden...
Ca4Ya
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

Ja, de vorige eigenaar deed het ook op die manier. Eerst afstappen en dan de pikkel uitklappen.
:roll:
Maar dat houdt toch een serieus risico in zenne...tenslotte weegt dat beestje toch enkele kilootjes he...
Soit, ik heb de gewoonte om eerst de pikkel uit te klappen en dan af te stappen....

:?: Ben ik nu zeldzaam? :lol:

ps. ik heb maar korte beentjes :oops:
Ca4Ya
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ca4Ya,

Welkom op ons forum, en proficiat met je aankoop ! :wink:

Of je de enige bent, neen, ik denk het niet, ik doe dit ook regelmatig, in neutraal schakelen, zijpikkel uitklappen, motor stilleggen en dan motor laten steunen en afstappen. Zo hebben ze het me ook geleerd op de rijschool.

Wel steeds kijken of je zijpikkel niet verdwijnt op een te "zachte" ondergrond of in een dieper gelegen stuk weg. Hierdoor kan ie te ver overhellen en voor je 't weet heb je 'm in je handen... :?
Ook een tip van de rijschool was twee keer je zijpikkel te controleren of ie wel tot op het einde tegen z'n "stop" zit. Anders heb je ook iets voor als ie dichtklapt door niet volledig uit te staan. Maar dat moet ik al niet meer uitleggen.

Voor langere periodes parkeren of stallen doe ik altijd met de middenbok. Hierdoor zijn de banden zo veel mogelijk gewichtsvrij. Mijn machine laat ik ook nooit stationair draaien op de zijpikkel, om reden dat er dan te veel olie wordt "opgeslorpt" in de linkercylinderkop... ik zet me altijd eerst, pikkel inklappen, en starten.

Veel succes en kilometers toegewenst :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Danny

Bericht door Danny »

ge kunt de houder van de middenbok vervangen door en recentere (okkazie) en zo heb je ook ineens een nieuwe ophanging voor een bijhorende zijpikkel... trouwens ik heb dat systeem op een K nooit geweten enkel op oudere boxers , ik denk dus eerder dat er iets niet pluis is of 't moest ene zijn van 't eerste uur nl 83-84????
Freddie

Zijpikkel

Bericht door Freddie »

inderdaad komt het mij ook bekend voor van de oude boxers, mijn R 100 RS van 1977 had ook zo een zijpikkel. Van de K serie hebben deze nooit zo een soort zijpikkel gehad. Mijn K van 1985 had er tenminste niet zo een.

Groeten Freddie :wink:
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

Mijn K100RS is 'denk ik' het model van 1983. Hij is gemaakt in 1988 en pas ingeschreven volgens gelijkvormigheidsattest in 1993.
Ca4Ya
YOwan

Bericht door YOwan »

Mijn K100RS van bouwjaar '85 heeft dit niet.
Het is wel zo dat als je het koppelinghendel intrekt de zijpikkel automatisch inklapt en je aldus nooit met uitstaande pikkel kan vertrekken.
Voor de eventueel geintereseerden, de K100RS staat (volgens mijn madam)
een klein beetje in de weg en .... hij mag dus weg :cry:
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
LJ

Bericht door LJ »

Beste K-genoot;

Het is idd een heel raar gevoel in het begin ma bij jou, is het intussen een gewoonte geworden, is het niet. :wink:
Walt

Bericht door Walt »

YOwan schreef:Mijn K100RS van bouwjaar '85 heeft dit niet.
Het is wel zo dat als je het koppelinghendel intrekt de zijpikkel automatisch inklapt en je aldus nooit met uitstaande pikkel kan vertrekken.
Voor de eventueel geintereseerden, de K100RS staat (volgens mijn madam)
een klein beetje in de weg en .... hij mag dus weg :cry:
cu soon, doeiij
Inderdaad, mijn K100RS Style van 1988 had hetzelfde systeem. Koppeling intrekken en zijpikkel klapt in. Eenvoudig en degelijk systeem ! :wink:
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
John
Contacteer:

Bericht door John »

Die zijpoot mag niet uit zichzelf terug inklappen. Enkel als je de koppeling inknijpt moet hij inklappen. Ofwel zitten de twee veren niet juist of de meenemer plaat achter de zijpoot is niet aanwezig of uitgesleten.
LouisK100rs

automatisch inklappende zijpikkel is normaal vr vroege K100

Bericht door LouisK100rs »

Rij met een standaard K100RS van 84 en die heeft ook zo'n zijpikkel die vanzelf inklapt vanzodra je de moto rechtzet. Het kan best zijn dat dit vanaf 85 niet meer het geval is en dat vanaf toen het systeem-koppelingshendel is ingevoerd.

Om uit te klappen laat ik hetgewicht heel lichtjes naar rechts hellen met rechtervoet als steun en klap met linkervoet de pikkel uit (zit een speciaal stangetje op dat dit vergemakkelijkt). Vervolgens gewicht terug naar links tot de zijpikkel goed steunt. Is bangelijk in het begin, maar went snel. En, zoals boven aangegeven, goed kijken waar je je zijpikkel op laat rusten (zachte grasberm, zand e.d. zijn natuurlijk uit den boze 8) )
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

dé oplossing:

Enige tijd gelden kon ik dit probleem verhelpen. 5 minuutjes werk...
Aan die zijstandaard zit een klein 'pinnetje' achter. Wanneer je zit afzaagt met een klein ijzerzaagje(demonteren is zelfs niet nodig!), is het probleem opgelost!
Mijn originele zijpikkel blijft nu staan wanneer ik de motor kantel!
1 nadeel: hij klapt niet automatisch in wanneer je vertrekt en er is geen veiligheid. Dubbele controle moet een gewoonte worden...

Soit... opgelost staat netjes (of zoiets)
Ca4Ya
ridge runner

Bericht door ridge runner »

Ca4Ya,
Mijn beide K's ( 1984 basic en 1984 k100RS)hebben zo'n zijpikkel. Ik stap gewoon af voor ik hem uitklap, maar ik moet zeggen dat ik de zijpikkel weinig gebruik, als het voor langer dan enkele minuten is, gaat ie op de middenbok.
Eerlijk gezegd vind ik het gevaarlijk wat je gedaan hebt. Je zult 999 keer niet vergeten hem in te klappen, maar die ene keer wel , en het kan je je leven kosten( verstrooid,... haast..., murphy's law..). Ik heb een paar schrijnwerkers in de familie die een aantal vingers missen. Goede vakmannen, alert en voorzichtig, maar die ene keer net wat minder en het is gebeurd.
Dan spendeerde ik liever wat euro's en monteerde het latere type als ik jouw was. Voorkomen is beter dan genezen ! Ik werk al 30 jaar op een chemisch bedrijf en weet ondertussen dat ongelukken soms in een hééél klein hoekje kunnen zitten.
Op volgende link staan een aantal foto's van de K, waaronder ook foto's van de 2 types zijpikkel.
Misschien gaat het niet rechtstreeks en moet je de link kopiëren in je adresbalk.

http://groups.msn.com/2wheelsgood/bmwkservice.msnw

R.R
Plaats reactie