'plakkende' voorrem
Moderator: GVN
'plakkende' voorrem
Het is niet de eerste keer dat ik merk dat m'n voorrem blijft plakken.
Ik bedoel daarmee dat ie precies niet terug los komt na het remmen.
Wanneer ik hem dan op de middenbok zet, draait m'n voorwiel maar moeilijk rond.
Afgelopen weekend heb ik een beetje in de modder zitten spelen en daarna was het echt extreem.
M'n handschoenen bleven zowat aan de schijf plakken, zo heet stond ie...
Na 10 minuten -de schijf was al wat afgekoeld - kon ik weer verder rijden.
Bij m'n laatste onderhoud heb ik dit gemeld aan de dealer. Die heeft echter niks speciaals kunnen vaststellen.
Woensdag steek ik hem nog eens binnen hiervoor.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen? Schijf is 15.000 km oud.
Motootje wordt stipt onderhouden.
Hij moet wel dagelijks op de baan...
Ik bedoel daarmee dat ie precies niet terug los komt na het remmen.
Wanneer ik hem dan op de middenbok zet, draait m'n voorwiel maar moeilijk rond.
Afgelopen weekend heb ik een beetje in de modder zitten spelen en daarna was het echt extreem.
M'n handschoenen bleven zowat aan de schijf plakken, zo heet stond ie...
Na 10 minuten -de schijf was al wat afgekoeld - kon ik weer verder rijden.
Bij m'n laatste onderhoud heb ik dit gemeld aan de dealer. Die heeft echter niks speciaals kunnen vaststellen.
Woensdag steek ik hem nog eens binnen hiervoor.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen? Schijf is 15.000 km oud.
Motootje wordt stipt onderhouden.
Hij moet wel dagelijks op de baan...
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Waarschijnlijk blijft een rempomp hangen na het remmen. Demonteer eens de remklauw van de voorrem en zie na of er geen beschadigingen zijn aan de stofkap van de rempomp.Water en stof die via een gescheurde stofkap in contact komen met de remcilinder beschadigen deze alsook de dichtingen moeten er aan geloven. Een perfect werkende rempomp moet je kunnen indrukken met de duim . Indien niet is demontage nodig.
Bizar...
Dealer vindt geen abnormaliteiten.
Ben enerzijds wel gerustgesteld dat er niks kapot is/was.
Blijf wel met de vraag zitten hoe zoiets dan af en toe de kop kan opsteken?
Rijstijl? Te veel en te hard geremd op een korte tijd? Stadsverkeer?
Zou niet mogen hé...
Dealer vindt geen abnormaliteiten.
Ben enerzijds wel gerustgesteld dat er niks kapot is/was.
Blijf wel met de vraag zitten hoe zoiets dan af en toe de kop kan opsteken?
Rijstijl? Te veel en te hard geremd op een korte tijd? Stadsverkeer?
Zou niet mogen hé...
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Het kan zijn dat in uw hoofdpomp er een klein gaatje is verstopt dat de terugkeer van de olie bemoeilijkt.
1 remedie: volledig de pomp demonteren, volledig uitkuisen en uitblazen(compressor).
Hopen dat het miniscule gaatje vrij is
Terug monteren(eventueel nieuwe rubbertjes plaatsen) propere remvloeistof in doen
testen.
Ik zal eens kijken voor een voorbeeld van de werking.
Dan zal je het beter begrijpen.(2uur later)
Hier heb je het. Het gaat hem om die compensatieopeningen(4)

1 remedie: volledig de pomp demonteren, volledig uitkuisen en uitblazen(compressor).
Hopen dat het miniscule gaatje vrij is
Terug monteren(eventueel nieuwe rubbertjes plaatsen) propere remvloeistof in doen
testen.
Ik zal eens kijken voor een voorbeeld van de werking.
Dan zal je het beter begrijpen.(2uur later)
Hier heb je het. Het gaat hem om die compensatieopeningen(4)

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Lukas schreef:Bizar...
Dealer vindt geen abnormaliteiten.
Dit had ik net iets te vroeg getypt
Dealer belde met de boodschap dat ie na een testritje toch niet tevreden was over de rem...
Hij wou het toch nog eens nader bekijken.
Om 17h00 telefoontje (op m'n antwoordapparaat) dat ik de vervangmoto nog even mag houden....
Ik moet rond 10h00 morgen bellen voor de diagnose.
Zal wel nieuwe remklauw worden, meende ik te verstaan uit z'n korte uitleg.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Dan moet daar iets serieus zijn mis gelopen.
kostelijk grapje
meschien bestaat er een revisie kit dat je kan monteren, inplaats van de volledige klauw
suc6 en hou ons op de hoogte he
kostelijk grapje
meschien bestaat er een revisie kit dat je kan monteren, inplaats van de volledige klauw
suc6 en hou ons op de hoogte he
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Revisiekit is vandaag geprobeerd.R1100RS schreef:.....een revisie kit ......
...suc6 en hou ons op de hoogte he
Zonder succes.
Volgende stap is het monteren van nieuwe leidingen. (50 €)
Oude leidingen kunnen aangetast zijn door de remvloeistof. Blaasjes kunnen dan het transport van die remvloeistof in één of in beide richtingen verstoren. Aldus de dealer.
Als dat niets oplevert, wordt het een nieuwe remklauw. (250€)
In dat geval hoef ik die remleidingen niet te betalen.
Dus nog minstens één dag op een scarvertje....
Dealer stelde ook vast dat het fenomeen van 'blijven plakken' vooral optreedt na 'stevige' remmanoeuvres (hoe schrijf je dat eigenlijk...).
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
zou de olie slecht geweest zijn en te warm geworden
waardoor inwendig schade veroorzaakt is.
Door uitzetten metalen delen.
lijkt mij raar. maar ja je weet nooit.
waardoor inwendig schade veroorzaakt is.
Door uitzetten metalen delen.
lijkt mij raar. maar ja je weet nooit.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
John
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Raar verhaal, maar als die dat zegt zal dat zo wel zijn zekers hé!Oude leidingen kunnen aangetast zijn door de remvloeistof. Blaasjes kunnen dan het transport van die remvloeistof in één of in beide richtingen verstoren. Aldus de dealer.
Maar mijn ervaring met weerbarstige remklauwen is dat gewoonlijk de pistonnekes ingegroefd zijn en zich soms durven vastzetten in de wand. Als de cylinderwanden niet al te sterk zijn gegroefd kan je die polieren, dat gaat trouwens ook met de pistonnekes. Maar alles hangt af in hoeverre die spullen hebben afgezien natuurlijk.
-
Patrick H
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
- Woonplaats: Keerbergen
- Locatie: Vl Brabant
indien dit bij mijn moto het geval zou zijn en om twijfel uit te sluiten
dan zou ik als de rem blijft hangen na onmiddelijk na een rit de moto op de middenbok plaatsen voelen of het wiel moeilijk rond draaid, zo ja, de ontluchtingsnippel "even" open zetten (om de druk af te bouwen in het systeem en dan eens voelen of het wiel soepeler ron draaidt. indien ja dan blijft de restdruk te hoog, zoniet blijft de zuiger zitten of kan de klauw niet soepel bewegen of komen de remblokken vast te zitten. toch ook eens controleren of de rem vastzit voor het rijden.
dan zou ik als de rem blijft hangen na onmiddelijk na een rit de moto op de middenbok plaatsen voelen of het wiel moeilijk rond draaid, zo ja, de ontluchtingsnippel "even" open zetten (om de druk af te bouwen in het systeem en dan eens voelen of het wiel soepeler ron draaidt. indien ja dan blijft de restdruk te hoog, zoniet blijft de zuiger zitten of kan de klauw niet soepel bewegen of komen de remblokken vast te zitten. toch ook eens controleren of de rem vastzit voor het rijden.
Nothing on my bike is sponsored by my wife!
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
@ Patrick H
Doe ik allemaal. Behalve dat van die ontluchtingsnippel....
@ John
Maar mijn ervaring met weerbarstige remklauwen is dat gewoonlijk
de pistonnekes ingegroefd zijn en zich soms durven vastzetten in
de wand. Als de cylinderwanden niet al te sterk zijn gegroefd kan
je die polieren, dat gaat trouwens ook met de pistonnekes.
Tja, ik ben op technisch vlak redelijk nul. Ik heb dat schetsje van R1100RS zitten bestuderen, maar raak daar echt niet wijs uit...
Ik moet dus vertrouwen op wat de dealer me verteld. En eigenlijk doe ik dat ook.
De nieuwe remklauw is besteld. BMW Bornem heeft dat echter niet binnen. Moet dus eerst nog uit Duitsland komen....
Heb al eens naar L&C gebeld, maar die hebben ook geen liggen.
Ben er wat ambetant van.
Morgen bel ik nog wat dealers af...misschien heeft er één nog een klauw.
Doe ik allemaal. Behalve dat van die ontluchtingsnippel....
@ John
Maar mijn ervaring met weerbarstige remklauwen is dat gewoonlijk
de pistonnekes ingegroefd zijn en zich soms durven vastzetten in
de wand. Als de cylinderwanden niet al te sterk zijn gegroefd kan
je die polieren, dat gaat trouwens ook met de pistonnekes.
Tja, ik ben op technisch vlak redelijk nul. Ik heb dat schetsje van R1100RS zitten bestuderen, maar raak daar echt niet wijs uit...
Ik moet dus vertrouwen op wat de dealer me verteld. En eigenlijk doe ik dat ook.
De nieuwe remklauw is besteld. BMW Bornem heeft dat echter niet binnen. Moet dus eerst nog uit Duitsland komen....
Heb al eens naar L&C gebeld, maar die hebben ook geen liggen.
Ben er wat ambetant van.
Morgen bel ik nog wat dealers af...misschien heeft er één nog een klauw.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
Patrick H
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
- Woonplaats: Keerbergen
- Locatie: Vl Brabant
indien U er zelf niet zoveel vertrouwen in heeft dan lijkt het mij verstandiger te vertrouwen in uw daeler.
als er nieuwe onderdelen zijn geplaatst vraag dan even de oude terug toch altijd mooi om even te bestuderen en eventueel uit mekaar te halen , je leert er aleen maar mee bij.
als er nieuwe onderdelen zijn geplaatst vraag dan even de oude terug toch altijd mooi om even te bestuderen en eventueel uit mekaar te halen , je leert er aleen maar mee bij.
Nothing on my bike is sponsored by my wife!
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Ik ben weer 'on the road..
Heeft beetje centjes gekost, maar 't is nu ook in orde hé.
Er zit dus een nieuwe remklauw op.
Wat er uiteindelijk precies mis was met de oude, is me niet duidelijk.
Ik heb de indruk dat de dealer wel alles geprobeerd heeft.
Ben content...
Heeft beetje centjes gekost, maar 't is nu ook in orde hé.
Er zit dus een nieuwe remklauw op.
Wat er uiteindelijk precies mis was met de oude, is me niet duidelijk.
Ik heb de indruk dat de dealer wel alles geprobeerd heeft.
Ben content...
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
veel remplezier
vanwege R1100Rs

vanwege R1100Rs
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit