Met: Luc (Snorry) en Sandra & Julle en Lieve
Motoren: Yamaha Super Ténéré 1200 en BMW R1200 GSAdventure
Na vele jaren gereisd te hebben met Stefan en Sandra 1 (die nu 2 kleine kinderen hebben) gaan wij (Julle en Lieve) nu al een 5-tal jaar tot ieders tevredenheid met Snorry en Sandra op vakantie. De voorbij jaren deden we de Franse Alpen (o.a. route des grandes Alpes), Oostenrijk, Zwitserland en Sardinië.
Na onze prachtige reis naar Sardinië van verleden jaar hebben we besloten om dit jaar de Pyreneeën te gaan verkennen. Zoals steeds, en dit is een meenemer/overblijver van Stefan, wordt er niets geboekt. Het moet immers wat avontuurlijks hebben, maar Luc heeft dit jaar wel opgezocht waar er op de eventuele stopplaatsen hotelletjes te vinden zijn. Verder enkel en alleen bollen en genieten van natuur, de vrijheid en vooral het motorrijden.
Als aanrij- en terugrijroute kiezen we steeds voor zo weinig mogelijk autosnelwegen en meestal is dat tot in Luik of Luxemburg en vandaar duiken we de Eifel in, vervolgens Vogezen en de Jura.

Luc (alias Snorry) en Sandra klaar voor het vertrek
DAG 1: zondag 16 juni 2013
Weer: mooi maar nogal fris ’s morgens, wel tot 28°C in de namiddag.
We spreken af om 7,45 uur aan het tankstation van Bierges op de E411. Zoals gewoonlijk ben ik de laatste en Luc en Sandra hebben hun kopje zwart goud al binnen. Iets na 8 uur vertrekken we, gewapend met routes in de GPS voor 18 of 19 dagen al naargelang de omstandigheden.

Er moet er ene de laatste zijn ….
We rijden via de autosnelweg tot in Luxemburg waar een eerste maal getankt wordt. Daarna rijden we binnendoor naar de Vogezen want we hebben besloten te overnachten in het motorhotel “Col de Bussang”. Rond 16 uur belt Luc naar Marc, de sympathieke Hollander en eigenaar van de zaak en we hebben geluk. Het hotel zit vol met een groep Duitsers, waarvan er een paar sneller naar huis moesten zodat er twee kamers vrij kwamen voor ons. We rijden over verschllende kleine colletjes (o.a. Bonhomme en Schlucht) en passeren aan Le Lac Noir en Le Lac Blanc om via de route des Crêtes aan het hotel te geraken.


Hotel Col de Bussang


Marc trakteert gewoontegetrouw op een biertje en dat smaakt. Na een lekkere avondmaaltijd doen we nog een kleine wandeling en de vrouwen besluiten om te gaan slapen. Wij drinken nog een pintje en maken kennis met een koppel van Merksem die hier voor de 14de keer verblijven. Zij komen tot hier met de aanhangwagen en rijden van hieruit door met de dikke XJR.
Er nog bij vertellen dat het weer mooi was, nogal fris ’s morgens maar tot 28°C in de namiddag. Deze eerste dag sleept de Belly Pan van de Ténéré al dusdanig tegen de grond dat de verf op de hoeken helemaal weg is. Sandra is er niet helemaal gerust in tot we haar tonen dat het achteraan is dat de pan de grond raakt en dat ze alleen wat zal moeten schilderen bij thuiskomst.

DAG 2: maandag 17 juni 2013
Weer: drukkend warm tot 32°C
We ontbijten rond 8,15 uur en laten ons het vers brood, confituur en kaas goed smaken. Dat en het feit dat de rekening meer dan meevalt doet ons besluiten dat we hier zeker nog gaan stoppen. We vlammen direct naar de Ballon d’Alsace waar we gewennen aan de (te) zwaar beladen motoren. Desondanks worden de banden goed rondgereden. In Belfort doe ik teken aan Luc om even halt te houden bij de ingang van de omwalde stad en we schieten plaatjes.


Belfort

De innerlijke mens ook wat versterken
’s Middags eten we alleen een lekker slaatje bij een temperatuur van 32°C, kwestie van niet in slaap te vallen op de motor. We rijgen de kleine colletjes aan mekaar en wanneer we de laatste afdalen worden we tegen gehouden door een fel gesticulerende Fransman. Een Spanjaard heeft in de afdaling van de Col de Faucille de controle verloren over zijn GS en is vrij zwaar van de baan gegaan en aan de andere kant van de weg tegen een rots terecht gekomen. Een geluk dat de impact wat getemperd werd door de struiken. We gaan direct kijken en ik vraag of ik hem met iets kan helpen. Hij zelf heeft niets maar de GS krijg je met minder dan 5000,00€ niet meer straatwaardig. De motor draait echter nog wel en voor we iets kunnen doen vertrekt de man op een zo goed als platte achterband. Wij rijden dan ook maar door maar hebben de man niet meer gezien. Wij vinden een hotelletje op de D167 in Eloise.
DAG 3: dinsdag 18 juni 2013
Weer: warm tot 39°C
We krijgen heel grote croissants bij het ontbijt en die zijn zo lekker dat we de prijs er graag bijnemen. We doen weer verschillende kleine colletjes die daarom niet minder plezant zijn. We gaan tanken in Grenoble en meten een temperatuur van 39°C (iets te warm om met een motor een drukke stad als deze te doorkruisen) Iets verder hoor ik gepingel en wat ik vrees wordt bewaarheid: de Ténéré is na identieke problemen verleden jaar nu ook zijn eerste spaak kwijt. Luc, die ondertussen al een specialist is geworden in het vervangen van spaken fikst de vervanging in een paar minuten. Hij spant alles aan tot 6 Nm. Nu wordt het afwachten tot wanneer de volgende het begeeft. Zo een 25 km. voor het einde van de dagrit stopt Luc nogal bruusk omdat een wesp in Sandra haar broek de nodige schade heeft aangericht. (hoe die daarin is geraakt is nog steeds een raadsel) We rijden verder en Luc rijdt plots over een dikke steen, de Ténéré zet meer dan een stapje opzij maar Luc corrigeert dit perfect en het blijft bij een bangelijk moment zonder gevolgen. Uiteindelijk komen we aan in hotel La Martinière waar we na een hete dag verfrissing zoeken in een zalig zwembad en genieten van een paar frisse pinten.



Weliswaar beiden wat pondjes te veel maar toch genieten geblazen
Een vertegenwoordigster spreekt ons aan om te vragen welke nationaliteit we hebben. Ze had van ons dialect namelijk geen letter begrepen. (Schotens en Kapels)
Word vervolgd.













































































