Ratelend geluid in blok

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Keis
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2005, 11:01
Locatie: Buggenhout
Contacteer:

Ratelend geluid in blok

Bericht door Keis »

Ik heb sinds kort een ratelend geluid in het blok van van Rockster, der staan 7000km op en ik denk dat het de kettingspanner is. Iemand ervaring mee? Bij Raf's Motorshop zeiden ze dat het geen probleem was, "ze tikken allemaal wel wat en je moet pas onderhoud op 10000"
brit

Bericht door brit »

heb je bij om het even welk toerental? komt het van beide cilinders? of ratelt hij enkel maar wanneer hij koud heeft?
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

nu eerlijk als ze bij de dealer zeggen"geen probleem" en die hebben 't geluid gehoord dan kunnen wij dat zonder het te horen toch niet gaan verbeteren,detecteren he :idea: :wink:
LucVH
Berichten: 276
Lid geworden op: 04 jun 2005, 19:56
Locatie: Stekene

Bericht door LucVH »

moet dienen dealer wel de juiste diagnose gesteld hebben hé :roll:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

tja als ik dan moet kiezen tussen de wilde gokken - hier op 't forum - en de daarop volgende indianenverhalen dan opteer ik voor de diagnose dealer... op den duur durven de meeste al haast niet meer rijden laat staan een BMW kopen als ze 't allemaal lezen :D
LucVH
Berichten: 276
Lid geworden op: 04 jun 2005, 19:56
Locatie: Stekene

Bericht door LucVH »

toch even een wilde gok wagen om daarna naar de mooie indianenverhalen te kunnen luisteren :twisted:

Volgens mij is het blok aan het pingelen ( te vroeg ontsteken van het mengsel in de cylinders).
Bij het plotseling opendraaien van het gas in een vermoedelijk te lage versnelling zal de Motronic proberen om de ontsteking zo vroeg mogelijk te geven, helaas valt dit buiten zijn mogelijkheden met enkele metaalachtige kloppen tot gevolg .Eens een beetje op toeren verdwijnen deze echter.

Oiit eens gelezen dat dit kan opgelost worden door een pingelsensor doch niet bij BMW.
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

op 7000km kunnen je kettingspanners eigenlijk nog niet versleten zijn. een versleten kettingspanner verliest oliedruk op lage toerentallen, dus hoor je dat het best bij stationair en bij gas lossen. Pingelen hoor je bij accelereren vanuit lage toeren, als het heel warm is of bij gebruik van slechte benzine. Dus waneer hoor je het geluid? Ook als er te weinig of te dunne olie op is kun je wat meer mechanisch lawaai hebben. in ieder geval als de dealer zegt dat alles ok is kun je gerust verder rijden tot 10k. Als het echt iets heel erg abnormaal is had hij het wel gehoord. En Boxers maken idd veel mechanisch lawaai, daarom dat ik altijd met sportuitlaat rij, dan hoor je da gerammel minder :D
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MVV
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2005, 04:16
Locatie: Japan

pingelen en voorontsteking

Bericht door MVV »

Pingelen: zelf-onsteken van het benzine-lucht mengsel in de verbrandingskamer. Maw, het mengsel (of deel ervan)gaat ten gevolge van hoge temperatuur en druk uit zichzelf ontbranden zonder dat er een bougievonk aan te pas komt (vandaar ook wel eens dieselen genoemd).
De oorzaken kunnen zijn:
-te laag octaangetal :?
-te hoge temperatuur in de verbrandingskamer (door veel voorontsteking)
-gloeiende delen in de verbrandingskamer (koolaanslag, bougie-electroden bij te warme bougies, kleppen ten gevolge te kleine klepspeling) :x

Een pingel- of klopsensor gaat dit pingelen detecteren, naar de motronic sturen en deze zal de onsteking verlaten.

Voorontsteking wordt aangepast aan toerental van de motor en belasting:
hoe hoger het toerental, hoe meer voorontsteking.
hoe hoger de belasting, hoe MINDER voorontsteking. :!:

Bij constante snelheid rijden (lage belasting) zal dus de vooronsteking relatief groot zijn en de verbrandingskamertemperatuur ook hoog zijn. Als je daarna plots de kraan opendraait stijgt de druk in de verbrandingskamer enorm en dus de temperatuur eveneens. Hierdoor kan je tijdelijk een pingelgeluidje krijgen. Enkel bij aanhoudend pingelen kan je motorschade oplopen, korstondig pingelen is geen probleem.

Hopelijk een beetje verwarring en ongerustheid te hebben weggenomen.
LucVH
Berichten: 276
Lid geworden op: 04 jun 2005, 19:56
Locatie: Stekene

Bericht door LucVH »

OKIDOKI :wink:

Maakt BMW dan toch gebruik van een pingelsensor?
Waar zit dendienen dan?
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Bericht door pascal »

Detonatie en zelfonsteking zijn twee verschillende zaken.
zelfonsteking kan detonatie veroorzaken,maar niet altijd.
detonatie is een ongecontroleerde verbranding met de snelheid van het geluid.Waar zelfonsteking word veroorzaakt door afzettingen in de verbrandingkamer.
Detonatie kan men vermijden door met de vooronsteking te spelen,maar veel efficienter is het verrijken of verarmen van het mengsel.
zelfonsteking kan men vermijden door de verbrandingkamers te reinigen,door kwaliteit brandstof te tanken,of de motor op een verhoogt toerental te laten draaien en dan het mengsel te verarmen(tot hij begin te vierkant te draaien) en dit voor 3 minuten,of gewoon eens goed doorrijden in een hoog toerentalgebied.
Fieremans
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2005, 18:45

Bericht door Fieremans »

Is het geluid ook te horen als je, bij stationair draaien van de motor, de koppeling bedient?
Indien het geluid vermindert of zelfs helemaal verdwijnt dan kan je er zeker van zijn dat je motorfiets een BMW mankementje vertoont dat doorgaans door de dealers als "onschuldig" wordt afgedaan. Of het werkelijk zo onschuldig is, zal je moeten afwachten.
Bobby Ewing
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2005, 13:21
Locatie: Lochristi

Bericht door Bobby Ewing »

Herken je dit maybe?het is mijn topicje in het R-Forum...
Aan low-quality fuel durf ik het zo niet wijten , het minimum octaangetal voor een Beemertje bedraagt 91oct. meen ik..
Mijne copain heeft 't ook op z'n S , op 16.000km.
De mijne heeft er 36000...that noise just sounds shitty!
Hieronder mijn topicje:

ik rijd nog niet zolang met m'n Beemertje , ben er wel blij mee hoor ...maarreh...als ik zo rond de 4000t/min het gas openzet ( bocht uitaccellereren oid) ...dan hoor ik af en toe tsjak tsjak , of "tiktik" ;hoe moet je dat gaan schrijven...
Precies of er een steentje 2 keer of meer tegen het spatbord kletst , maar da kan nie.Stel dat ik 't op tien bochten twee maal voorheb.
Vooral hoorbaar in linkse bochten , soms 's bij hernemingen op recht stuk ook ; maar vooral in linkse bochten , en steeds bij vollast aan 4000t/min.
Ik dacht ergens aan iets in de distributie of zo...vree raar.

Laat ulder maar gaan he...
brit

Bericht door brit »

Maakt BMW dan toch gebruik van een pingelsensor?
Waar zit dendienen dan?
zit op de 1200 boxers maar vraag me nu niet waar ergens...
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Rechtsbovenaan, zie je de pingelsensor die eventuele pingel-geluiden waarneemt en de electronica de inspuiting laat aanpassen, alsook het ontstekingstijdstip...

Afbeelding
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Keis
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2005, 11:01
Locatie: Buggenhout
Contacteer:

meer info

Bericht door Keis »

hallo iedereen, alvast bedankt voor jullie reacties maar ... de dealer heeft de motor niet gehoord of gezien, er is enkel telefonisch contact geweest. Ondertussen heb ik een andere achterband laten monteren in de motorshop dichtbij en die man vermoedde dus een losse distributieketting...
Ook belangrijk denk ik: de catalysator is er vantussengehaald, ik rijd met originele demper en een Y-stuk. Vandaag ging het olielampje af te toe even flikkeren ...
Het geluid zit vrij centraal van voor dus ik vrees echt voor de kettinspanner. Ik ga hem alleszins binnenbrengen één dezer...
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Keis, olielampje flikkeren :roll: :roll: heb je je oliepeil al gecheckt ??
Toch dringend werk van maken... :shock:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

kan ni missen dattem rammelt, zonder olie bollen :shock: :shock:
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: meer info

Bericht door Dirk Pauwels »

Keis schreef:hallo iedereen, alvast bedankt voor jullie reacties maar ... de dealer heeft de motor niet gehoord of gezien, er is enkel telefonisch contact geweest. Ondertussen heb ik een andere achterband laten monteren in de motorshop dichtbij en die man vermoedde dus een losse distributieketting...
Ook belangrijk denk ik: de catalysator is er vantussengehaald, ik rijd met originele demper en een Y-stuk. Vandaag ging het olielampje af te toe even flikkeren ...
Het geluid zit vrij centraal van voor dus ik vrees echt voor de kettinspanner. Ik ga hem alleszins binnenbrengen één dezer...
Olielampje dat flikkert = te weinig oliedruk. Te weinig oliedruk dan werken uw kettingspanners ook nie goed. Vandaar mss het geluid. Kettingspanners zitten niet centraal van voor, maar achter de cilinders. In 't beste geval rij je met te dunne olie + slechte kwaliteit, of gewoon te weinig olie, in 't slechtste geval is uw oliepomp om zeep of iets dergelijks. Kassa - kassa dan... En hoe kun je nu betrouwen op het oordeel van een dealer als die mens de moto nie gezien heeft of gehoord? De katvervanger heeft er niets mee te maken. als ie maar 7000km heeft dan heb je garantie zeker hé, dus snel naar de dealer zou'k zeggen...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Keis
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2005, 11:01
Locatie: Buggenhout
Contacteer:

Bericht door Keis »

idd, ik wil ook niet betrouwen op een dealer aan de telefoon, daarom postte ik hier ook 8)
anyway, is het dan ook normaal dat je op 7000km olie moet bijvullen? net dat hoefde ik niet te doen werd mij verzekerd door "kenners" :shock:
Welke olie gebruik ik best? tijdelijk een iets dikkere nu om dit effect weg te krijgen?
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Keis schreef:idd, ik wil ook niet betrouwen op een dealer aan de telefoon, daarom postte ik hier ook 8)
anyway, is het dan ook normaal dat je op 7000km olie moet bijvullen? net dat hoefde ik niet te doen werd mij verzekerd door "kenners" :shock:
Welke olie gebruik ik best? tijdelijk een iets dikkere nu om dit effect weg te krijgen?
Als uwe moto maar 7000km heeft zit er nog geen full synth op, vul dan bij met half synth, best 20W50. Die is iets dikker dan de 10W40 die de dealers er meestal opkappen. Moto warmrijden, 5 min op de zijpikkel dan op de middenbok en een paar min wachten, dan moet je een betrouwbare indicatie hebben. Vensterke 3/4 vol of juist boven 't bolleke is goe. Geen enkele BMW "kenner" zal U adviseren om GEEN olie bij te vullen, nen boxer verbruikt nu eenmaal olie, meestal rond 4-5000km na olie wissel zul je moeten bijvullen. Laat die "kenners" maar zeveren.
Mvg,

Dirk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Keis
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2005, 11:01
Locatie: Buggenhout
Contacteer:

Bericht door Keis »

Merci Dirk (en al de anderen) voor de wijze raad, kga der straks wat 20W50 opkappen, tot aan de aanduiding?
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Keis schreef:Merci Dirk (en al de anderen) voor de wijze raad, kga der straks wat 20W50 opkappen, tot aan de aanduiding?
Liefst tot juist boven het bolleke tot max 3/4 vol.
Suc6

Walt
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Keis
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2005, 11:01
Locatie: Buggenhout
Contacteer:

Bericht door Keis »

Ik heb er maar liefst 2 liter olie mogen bijkappen!! Tnx iedereen voor de goeie raad, voor hetzelfde was mijn motorblok naar de knoppen! :oops:

Ik zal me maar eens een werkplaatshandboek of zo kopen zekers, kwestie van wat beter op de hoogte te zijn... het doet toch wel raar, zoiets stom als olie vergeten maar bij geen enkele van mijn vorige (japanse) motoren heb ik dit ooit moeten doen. Enkel mijn oude Boxer moest af en toe wat bijgevuld worden, maar nooit in deze hoeveelheid.
mike the bike
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jul 2005, 20:23
Locatie: berendrecht

Bericht door mike the bike »

En toch zijn er op dit forum die zeggen laat dat olieverbruik
toch voor wat het is man man man
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Eens boven de 10.000km gaat het wel sterk naar beneden, maar in het begin verbruikt ie wel olie. Mijn leraar autotechniek zei altijd : "een goede motor moet een beetje olie verbruiken".

Boxer is nu eenmaal gevoeliger aan. Grote zuigers, horizontale schuifbeweging,...

Eerlijk gezegd, liever een beetje olie en een motor die laaaaaang meegaat.... want onverslijtbaar is ie wel :wink:
Mijn verbruik nu : 0,25l op 5.000km, dus ik ben tevree 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie