Ratelend geluid in blok
Moderator: GVN
Ratelend geluid in blok
Ik heb sinds kort een ratelend geluid in het blok van van Rockster, der staan 7000km op en ik denk dat het de kettingspanner is. Iemand ervaring mee? Bij Raf's Motorshop zeiden ze dat het geen probleem was, "ze tikken allemaal wel wat en je moet pas onderhoud op 10000"
-
brit
toch even een wilde gok wagen om daarna naar de mooie indianenverhalen te kunnen luisteren
Volgens mij is het blok aan het pingelen ( te vroeg ontsteken van het mengsel in de cylinders).
Bij het plotseling opendraaien van het gas in een vermoedelijk te lage versnelling zal de Motronic proberen om de ontsteking zo vroeg mogelijk te geven, helaas valt dit buiten zijn mogelijkheden met enkele metaalachtige kloppen tot gevolg .Eens een beetje op toeren verdwijnen deze echter.
Oiit eens gelezen dat dit kan opgelost worden door een pingelsensor doch niet bij BMW.
Volgens mij is het blok aan het pingelen ( te vroeg ontsteken van het mengsel in de cylinders).
Bij het plotseling opendraaien van het gas in een vermoedelijk te lage versnelling zal de Motronic proberen om de ontsteking zo vroeg mogelijk te geven, helaas valt dit buiten zijn mogelijkheden met enkele metaalachtige kloppen tot gevolg .Eens een beetje op toeren verdwijnen deze echter.
Oiit eens gelezen dat dit kan opgelost worden door een pingelsensor doch niet bij BMW.
ONE LIFE.....LIVE IT!!
Luc,
BMW R1200GSA LC - R100RT
Luc,
BMW R1200GSA LC - R100RT
-
Dirk Pauwels
op 7000km kunnen je kettingspanners eigenlijk nog niet versleten zijn. een versleten kettingspanner verliest oliedruk op lage toerentallen, dus hoor je dat het best bij stationair en bij gas lossen. Pingelen hoor je bij accelereren vanuit lage toeren, als het heel warm is of bij gebruik van slechte benzine. Dus waneer hoor je het geluid? Ook als er te weinig of te dunne olie op is kun je wat meer mechanisch lawaai hebben. in ieder geval als de dealer zegt dat alles ok is kun je gerust verder rijden tot 10k. Als het echt iets heel erg abnormaal is had hij het wel gehoord. En Boxers maken idd veel mechanisch lawaai, daarom dat ik altijd met sportuitlaat rij, dan hoor je da gerammel minder 
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
pingelen en voorontsteking
Pingelen: zelf-onsteken van het benzine-lucht mengsel in de verbrandingskamer. Maw, het mengsel (of deel ervan)gaat ten gevolge van hoge temperatuur en druk uit zichzelf ontbranden zonder dat er een bougievonk aan te pas komt (vandaar ook wel eens dieselen genoemd).
De oorzaken kunnen zijn:
-te laag octaangetal
-te hoge temperatuur in de verbrandingskamer (door veel voorontsteking)
-gloeiende delen in de verbrandingskamer (koolaanslag, bougie-electroden bij te warme bougies, kleppen ten gevolge te kleine klepspeling)
Een pingel- of klopsensor gaat dit pingelen detecteren, naar de motronic sturen en deze zal de onsteking verlaten.
Voorontsteking wordt aangepast aan toerental van de motor en belasting:
hoe hoger het toerental, hoe meer voorontsteking.
hoe hoger de belasting, hoe MINDER voorontsteking.
Bij constante snelheid rijden (lage belasting) zal dus de vooronsteking relatief groot zijn en de verbrandingskamertemperatuur ook hoog zijn. Als je daarna plots de kraan opendraait stijgt de druk in de verbrandingskamer enorm en dus de temperatuur eveneens. Hierdoor kan je tijdelijk een pingelgeluidje krijgen. Enkel bij aanhoudend pingelen kan je motorschade oplopen, korstondig pingelen is geen probleem.
Hopelijk een beetje verwarring en ongerustheid te hebben weggenomen.
De oorzaken kunnen zijn:
-te laag octaangetal
-te hoge temperatuur in de verbrandingskamer (door veel voorontsteking)
-gloeiende delen in de verbrandingskamer (koolaanslag, bougie-electroden bij te warme bougies, kleppen ten gevolge te kleine klepspeling)
Een pingel- of klopsensor gaat dit pingelen detecteren, naar de motronic sturen en deze zal de onsteking verlaten.
Voorontsteking wordt aangepast aan toerental van de motor en belasting:
hoe hoger het toerental, hoe meer voorontsteking.
hoe hoger de belasting, hoe MINDER voorontsteking.
Bij constante snelheid rijden (lage belasting) zal dus de vooronsteking relatief groot zijn en de verbrandingskamertemperatuur ook hoog zijn. Als je daarna plots de kraan opendraait stijgt de druk in de verbrandingskamer enorm en dus de temperatuur eveneens. Hierdoor kan je tijdelijk een pingelgeluidje krijgen. Enkel bij aanhoudend pingelen kan je motorschade oplopen, korstondig pingelen is geen probleem.
Hopelijk een beetje verwarring en ongerustheid te hebben weggenomen.
Detonatie en zelfonsteking zijn twee verschillende zaken.
zelfonsteking kan detonatie veroorzaken,maar niet altijd.
detonatie is een ongecontroleerde verbranding met de snelheid van het geluid.Waar zelfonsteking word veroorzaakt door afzettingen in de verbrandingkamer.
Detonatie kan men vermijden door met de vooronsteking te spelen,maar veel efficienter is het verrijken of verarmen van het mengsel.
zelfonsteking kan men vermijden door de verbrandingkamers te reinigen,door kwaliteit brandstof te tanken,of de motor op een verhoogt toerental te laten draaien en dan het mengsel te verarmen(tot hij begin te vierkant te draaien) en dit voor 3 minuten,of gewoon eens goed doorrijden in een hoog toerentalgebied.
zelfonsteking kan detonatie veroorzaken,maar niet altijd.
detonatie is een ongecontroleerde verbranding met de snelheid van het geluid.Waar zelfonsteking word veroorzaakt door afzettingen in de verbrandingkamer.
Detonatie kan men vermijden door met de vooronsteking te spelen,maar veel efficienter is het verrijken of verarmen van het mengsel.
zelfonsteking kan men vermijden door de verbrandingkamers te reinigen,door kwaliteit brandstof te tanken,of de motor op een verhoogt toerental te laten draaien en dan het mengsel te verarmen(tot hij begin te vierkant te draaien) en dit voor 3 minuten,of gewoon eens goed doorrijden in een hoog toerentalgebied.
Is het geluid ook te horen als je, bij stationair draaien van de motor, de koppeling bedient?
Indien het geluid vermindert of zelfs helemaal verdwijnt dan kan je er zeker van zijn dat je motorfiets een BMW mankementje vertoont dat doorgaans door de dealers als "onschuldig" wordt afgedaan. Of het werkelijk zo onschuldig is, zal je moeten afwachten.
Indien het geluid vermindert of zelfs helemaal verdwijnt dan kan je er zeker van zijn dat je motorfiets een BMW mankementje vertoont dat doorgaans door de dealers als "onschuldig" wordt afgedaan. Of het werkelijk zo onschuldig is, zal je moeten afwachten.
-
Bobby Ewing
Herken je dit maybe?het is mijn topicje in het R-Forum...
Aan low-quality fuel durf ik het zo niet wijten , het minimum octaangetal voor een Beemertje bedraagt 91oct. meen ik..
Mijne copain heeft 't ook op z'n S , op 16.000km.
De mijne heeft er 36000...that noise just sounds shitty!
Hieronder mijn topicje:
ik rijd nog niet zolang met m'n Beemertje , ben er wel blij mee hoor ...maarreh...als ik zo rond de 4000t/min het gas openzet ( bocht uitaccellereren oid) ...dan hoor ik af en toe tsjak tsjak , of "tiktik" ;hoe moet je dat gaan schrijven...
Precies of er een steentje 2 keer of meer tegen het spatbord kletst , maar da kan nie.Stel dat ik 't op tien bochten twee maal voorheb.
Vooral hoorbaar in linkse bochten , soms 's bij hernemingen op recht stuk ook ; maar vooral in linkse bochten , en steeds bij vollast aan 4000t/min.
Ik dacht ergens aan iets in de distributie of zo...vree raar.
Laat ulder maar gaan he...
Aan low-quality fuel durf ik het zo niet wijten , het minimum octaangetal voor een Beemertje bedraagt 91oct. meen ik..
Mijne copain heeft 't ook op z'n S , op 16.000km.
De mijne heeft er 36000...that noise just sounds shitty!
Hieronder mijn topicje:
ik rijd nog niet zolang met m'n Beemertje , ben er wel blij mee hoor ...maarreh...als ik zo rond de 4000t/min het gas openzet ( bocht uitaccellereren oid) ...dan hoor ik af en toe tsjak tsjak , of "tiktik" ;hoe moet je dat gaan schrijven...
Precies of er een steentje 2 keer of meer tegen het spatbord kletst , maar da kan nie.Stel dat ik 't op tien bochten twee maal voorheb.
Vooral hoorbaar in linkse bochten , soms 's bij hernemingen op recht stuk ook ; maar vooral in linkse bochten , en steeds bij vollast aan 4000t/min.
Ik dacht ergens aan iets in de distributie of zo...vree raar.
Laat ulder maar gaan he...
-
brit
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Rechtsbovenaan, zie je de pingelsensor die eventuele pingel-geluiden waarneemt en de electronica de inspuiting laat aanpassen, alsook het ontstekingstijdstip...

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

meer info
hallo iedereen, alvast bedankt voor jullie reacties maar ... de dealer heeft de motor niet gehoord of gezien, er is enkel telefonisch contact geweest. Ondertussen heb ik een andere achterband laten monteren in de motorshop dichtbij en die man vermoedde dus een losse distributieketting...
Ook belangrijk denk ik: de catalysator is er vantussengehaald, ik rijd met originele demper en een Y-stuk. Vandaag ging het olielampje af te toe even flikkeren ...
Het geluid zit vrij centraal van voor dus ik vrees echt voor de kettinspanner. Ik ga hem alleszins binnenbrengen één dezer...
Ook belangrijk denk ik: de catalysator is er vantussengehaald, ik rijd met originele demper en een Y-stuk. Vandaag ging het olielampje af te toe even flikkeren ...
Het geluid zit vrij centraal van voor dus ik vrees echt voor de kettinspanner. Ik ga hem alleszins binnenbrengen één dezer...
-
Dirk Pauwels
Re: meer info
Olielampje dat flikkert = te weinig oliedruk. Te weinig oliedruk dan werken uw kettingspanners ook nie goed. Vandaar mss het geluid. Kettingspanners zitten niet centraal van voor, maar achter de cilinders. In 't beste geval rij je met te dunne olie + slechte kwaliteit, of gewoon te weinig olie, in 't slechtste geval is uw oliepomp om zeep of iets dergelijks. Kassa - kassa dan... En hoe kun je nu betrouwen op het oordeel van een dealer als die mens de moto nie gezien heeft of gehoord? De katvervanger heeft er niets mee te maken. als ie maar 7000km heeft dan heb je garantie zeker hé, dus snel naar de dealer zou'k zeggen...Keis schreef:hallo iedereen, alvast bedankt voor jullie reacties maar ... de dealer heeft de motor niet gehoord of gezien, er is enkel telefonisch contact geweest. Ondertussen heb ik een andere achterband laten monteren in de motorshop dichtbij en die man vermoedde dus een losse distributieketting...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
idd, ik wil ook niet betrouwen op een dealer aan de telefoon, daarom postte ik hier ook
anyway, is het dan ook normaal dat je op 7000km olie moet bijvullen? net dat hoefde ik niet te doen werd mij verzekerd door "kenners"
Welke olie gebruik ik best? tijdelijk een iets dikkere nu om dit effect weg te krijgen?
anyway, is het dan ook normaal dat je op 7000km olie moet bijvullen? net dat hoefde ik niet te doen werd mij verzekerd door "kenners"
Welke olie gebruik ik best? tijdelijk een iets dikkere nu om dit effect weg te krijgen?
-
Dirk Pauwels
Als uwe moto maar 7000km heeft zit er nog geen full synth op, vul dan bij met half synth, best 20W50. Die is iets dikker dan de 10W40 die de dealers er meestal opkappen. Moto warmrijden, 5 min op de zijpikkel dan op de middenbok en een paar min wachten, dan moet je een betrouwbare indicatie hebben. Vensterke 3/4 vol of juist boven 't bolleke is goe. Geen enkele BMW "kenner" zal U adviseren om GEEN olie bij te vullen, nen boxer verbruikt nu eenmaal olie, meestal rond 4-5000km na olie wissel zul je moeten bijvullen. Laat die "kenners" maar zeveren.Keis schreef:idd, ik wil ook niet betrouwen op een dealer aan de telefoon, daarom postte ik hier ook![]()
anyway, is het dan ook normaal dat je op 7000km olie moet bijvullen? net dat hoefde ik niet te doen werd mij verzekerd door "kenners"![]()
Mvg,
Dirk
Ik heb er maar liefst 2 liter olie mogen bijkappen!! Tnx iedereen voor de goeie raad, voor hetzelfde was mijn motorblok naar de knoppen!
Ik zal me maar eens een werkplaatshandboek of zo kopen zekers, kwestie van wat beter op de hoogte te zijn... het doet toch wel raar, zoiets stom als olie vergeten maar bij geen enkele van mijn vorige (japanse) motoren heb ik dit ooit moeten doen. Enkel mijn oude Boxer moest af en toe wat bijgevuld worden, maar nooit in deze hoeveelheid.
Ik zal me maar eens een werkplaatshandboek of zo kopen zekers, kwestie van wat beter op de hoogte te zijn... het doet toch wel raar, zoiets stom als olie vergeten maar bij geen enkele van mijn vorige (japanse) motoren heb ik dit ooit moeten doen. Enkel mijn oude Boxer moest af en toe wat bijgevuld worden, maar nooit in deze hoeveelheid.
-
mike the bike
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Eens boven de 10.000km gaat het wel sterk naar beneden, maar in het begin verbruikt ie wel olie. Mijn leraar autotechniek zei altijd : "een goede motor moet een beetje olie verbruiken".
Boxer is nu eenmaal gevoeliger aan. Grote zuigers, horizontale schuifbeweging,...
Eerlijk gezegd, liever een beetje olie en een motor die laaaaaang meegaat.... want onverslijtbaar is ie wel
Mijn verbruik nu : 0,25l op 5.000km, dus ik ben tevree
Boxer is nu eenmaal gevoeliger aan. Grote zuigers, horizontale schuifbeweging,...
Eerlijk gezegd, liever een beetje olie en een motor die laaaaaang meegaat.... want onverslijtbaar is ie wel
Mijn verbruik nu : 0,25l op 5.000km, dus ik ben tevree
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007