Probleem stroomtoevoer Zumo 350

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jokke1

Probleem stroomtoevoer Zumo 350

Bericht door Jokke1 »

Heb onlangs een Zumo 350 geïnstalleerd op mijn RT1200 2010.
Ik stel nu vast dat zelfs zonder de gps in de houder, mijn batterij in 3 dagen onder de 12 V zit en ik de motor niet meer kan starten. M.a.w. de houder trekt mijn batt. leeg.
De stroomtoevoer is voorzien met de originele stekker op de voorziene aansluiting op identieke manier als de vorige Zumo 550 waarmee er geen problemen zijn geweest.
Heeft hier iemand al ervaring mee, en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?
lekkerweg

Re: Probleem stroomtoevoer Zumo 350

Bericht door lekkerweg »

Stroomafname (amps) meten met stekker erin/eruit, dan weet je of de aansluiting in orde is. Maw zijn die 350/550 eender?
Jokke1

Bericht door Jokke1 »

Inmiddels de oplossing gevonden(gekregen ;-) Tip van BMW peter in Genk gekregen. Raar maar waar, als je de voeding rechtstreeks aan de batterij aansluit, wordt deze niet Leeg getrokken. Bedankt Peter :wink:
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Jokke1 schreef:Inmiddels de oplossing gevonden(gekregen ;-) Tip van BMW peter in Genk gekregen. Raar maar waar, als je de voeding rechtstreeks aan de batterij aansluit, wordt deze niet Leeg getrokken. Bedankt Peter :wink:
Klopt, deze maakt dan geen gebruik van het systeem.
Batterij 350 vol wordt het laden afgeschakeld, anders gaat het andere systeem nadenken.
Heb zelf de 660 soms weken zonder gebruik op de motor en rechtstreeks aangesloten.
Gebruik hem zelfs als muziek-installatie in m'n garage als ik werkende ben :shock:

mvg Nico
MG Breva 850
de pol

Bericht door de pol »

Mijn kameraad had ook datzelfde probleem met zijn nieuwe zumo 350 op de rt1200 van 2010. Na 3 dagen batterij leeg.
Rechtstreeks aangesloten en probleem verdwenen. :-)
Met de 550 op dezelfde moto met originele bmw-stekker geen probleem.
Groeten Danny
gs1150adventure,k75
Fredo

Bericht door Fredo »

Ik ben op zoek naar de juiste wijze van aansluiten van een Zümo 660 op een R1200GSA.
Heb even gezocht op het forum ... iemand een draadje ?
Aansluiten op het kleine lampje (stadlichtk) of op stopkontakt ?
Of liever rechtstreeks aan de batterij ?

Graag tips ! Of verwijzing naar (andere) link(s).
Bedankt !
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
Harald

Bericht door Harald »

Fredo schreef:Ik ben op zoek naar de juiste wijze van aansluiten van een Zümo 660 op een R1200GSA.

Bedankt !
Rechtstreeks op de batterij is de beste oplossing.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Danny

Bericht door Danny »

Harald schreef:
Fredo schreef:Ik ben op zoek naar de juiste wijze van aansluiten van een Zümo 660 op een R1200GSA.

Bedankt !
Rechtstreeks op de batterij is de beste oplossing.
Yes!!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Bij die canbus prutsen idd het beste rechtsreeks op de batterij. Maar dit wil dus zeggen dat die lader constant onder spanning staat. Persoonlijk zou ik er nog een schakelaartje tussen zetten, zal gezonder zijn voor de lader.Ik ben persoonlijk geen voorstander om die dingen voortdurend onder spanning te zetten, met de 220 waren er ook problemen met de voedingsblok/lader als die op die manier aangesloten was.
Maar mss kan de lader vd 660 daar wel beter tegen, zelf geen ervaring mee.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

met de 660 geen probleem, een relaiske of een "knopke" kan altijd he :mrgreen:
p@rick

Bericht door p@rick »

Bij mijn 1200GS is de gps (net zoals op mijn vorige moto 1200RT) met een specifiek stekkertje van 13 euro aangesloten op het speciaal daarvoor voorziene punt vooraan onder het dashboard. Dat punt komt onder spanning zodra het kontakt van de moto opgezet wordt, en valt spanningsloos ongeveer 30 seconden nadat het kontakt van de motor wordt afgezet.
Dit aansluitpuntje is hiervoor speciaal door BMW voorzien, en werkt perfect.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Dirk Pauwels

p@rick schreef:Bij mijn 1200GS is de gps (net zoals op mijn vorige moto 1200RT) met een specifiek stekkertje van 13 euro aangesloten op het speciaal daarvoor voorziene punt vooraan onder het dashboard. Dat punt komt onder spanning zodra het kontakt van de moto opgezet wordt, en valt spanningsloos ongeveer 30 seconden nadat het kontakt van de motor wordt afgezet.
Sinds 2010 waarschijnlijk? Op mijne ex 2005 en op een paar andere pre 2010 waar ik al es aan mag prutsen, staat dat er niet op. Het is mij toch nog nie opgevallen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk Pauwels schreef:
p@rick schreef:Bij mijn 1200GS is de gps (net zoals op mijn vorige moto 1200RT) met een specifiek stekkertje van 13 euro aangesloten op het speciaal daarvoor voorziene punt vooraan onder het dashboard. Dat punt komt onder spanning zodra het kontakt van de moto opgezet wordt, en valt spanningsloos ongeveer 30 seconden nadat het kontakt van de motor wordt afgezet.
Sinds 2010 waarschijnlijk? Op mijne ex 2005 en op een paar andere pre 2010 waar ik al es aan mag prutsen, staat dat er niet op. Het is mij toch nog nie opgevallen.
Een collega heeft een 1200GS van (ik dacht) 2007, en daarop is het wél aanwezig. Op mijn vorige moto (1200RT 08/2007) ook.
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

p@rick schreef:
Dirk Pauwels schreef:
Een collega heeft een 1200GS van (ik dacht) 2007, en daarop is het wél aanwezig. Op mijn vorige moto (1200RT 08/2007) ook.
Ah je bedoeld zo'n vrouwelijke din stekker met klepje, accessoire voeding? Dat staat er uiteraard wel op, dat ken ik. De accessoire stekkers op een canbus gaven vroeger soms al eens problemen, op mijne 1200 zat de GPS ook op de accessoire stekker en daar werd de voeding vaak afgebroken omdat de canbus een ongeoorloofde stroomafname meende te zien....ik heb een hekel aan moto's die slimmer proberen zijn dan hun eigenaar...(nu is dat bij mij niet zo moeilijk, dus heb ik maar een domme 1150 gekocht :lol: ) Vandaar dat de meesten de GPS rechtstreeks aansluiten. Mss dat er ondertussen via software of zo al iets is aangepast.
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk Pauwels schreef: Ah je bedoeld zo'n vrouwelijke din stekker met klepje, accessoire voeding? Dat staat er uiteraard wel op, dat ken ik. De accessoire stekkers op een canbus gaven vroeger soms al eens problemen, op mijne 1200 zat de GPS ook op de accessoire stekker en daar werd de voeding vaak afgebroken omdat de canbus een ongeoorloofde stroomafname meende te zien....ik heb een hekel aan moto's die slimmer proberen zijn dan hun eigenaar...(nu is dat bij mij niet zo moeilijk, dus heb ik maar een domme 1150 gekocht :lol: ) Vandaar dat de meesten de GPS rechtstreeks aansluiten. Mss dat er ondertussen via software of zo al iets is aangepast.
Nee Dirk, het is niét de accessoirestekker die langs de buitenzijde van de moto bereikbaar (de BMW-variant van de klassieke sigarenaansteker in de auto), het is wel degelijk "onderhuids", ergens vooraan onder de voorste kuipdelen is dat canbus-gestuurde aftakpunt standaard door BMW voorzien. Je hebt daar wel een speciaal koppelstekkertje voor nodig, maar dat kan je bij de dealer bestellen, kostprijs +/- 13 euro.
Ik zou mijn GS (model > 2010) eens moeten ontmantelen om uit te vogelen waar het tegenwoordig juist zit, maar het is er in ieder geval (Ludwig heeft er trouwens mijn gps op aangesloten toen ik de moto kocht).
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

p@rick schreef:
Dirk Pauwels schreef: Ah je bedoeld zo'n vrouwelijke din stekker met klepje, accessoire voeding? Dat staat er uiteraard wel op, dat ken ik. De accessoire stekkers op een canbus gaven vroeger soms al eens problemen, op mijne 1200 zat de GPS ook op de accessoire stekker en daar werd de voeding vaak afgebroken omdat de canbus een ongeoorloofde stroomafname meende te zien....ik heb een hekel aan moto's die slimmer proberen zijn dan hun eigenaar...(nu is dat bij mij niet zo moeilijk, dus heb ik maar een domme 1150 gekocht :lol: ) Vandaar dat de meesten de GPS rechtstreeks aansluiten. Mss dat er ondertussen via software of zo al iets is aangepast.
Nee Dirk, het is niét de accessoirestekker die langs de buitenzijde van de moto bereikbaar (de BMW-variant van de klassieke sigarenaansteker in de auto), het is wel degelijk "onderhuids", ergens vooraan onder de voorste kuipdelen is dat canbus-gestuurde aftakpunt standaard door BMW voorzien. Je hebt daar wel een speciaal koppelstekkertje voor nodig, maar dat kan je bij de dealer bestellen, kostprijs +/- 13 euro.
Ik zou mijn GS (model > 2010) eens moeten ontmantelen om uit te vogelen waar het tegenwoordig juist zit, maar het is er in ieder geval (Ludwig heeft er trouwens mijn gps op aangesloten toen ik de moto kocht).
Goed om weten. Nochtans heb ik al 1200jes onder handen gehad, waar de dealer zelf de GPS rechtstr op de batterij had aangesloten, waren wel de eerste modellen jaren.
Dan kan Jokke misschien beter ook eens kijken of hij die stekker terug kan vinden. is toch altijd veiliger via contact en afgezekerd.
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk Pauwels schreef:Goed om weten. Nochtans heb ik al 1200jes onder handen gehad, waar de dealer zelf de GPS rechtstr op de batterij had aangesloten, waren wel de eerste modellen jaren.
Dan kan Jokke misschien beter ook eens kijken of hij die stekker terug kan vinden. is toch altijd veiliger via contact en afgezekerd.

Dirk, ik veronderstel dat je mijn mail met extra info van gisterenavond laat (of was het al vanmorgen vroeg) ook gezien hebt ?
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

p@rick schreef:
Dirk Pauwels schreef:Goed om weten. Nochtans heb ik al 1200jes onder handen gehad, waar de dealer zelf de GPS rechtstr op de batterij had aangesloten, waren wel de eerste modellen jaren.

Dirk, ik veronderstel dat je mijn mail met extra info van gisterenavond laat (of was het al vanmorgen vroeg) ook gezien hebt ?
Patrick,
bij deze maar es in mijn mailbox gaan kijken. Bedankt voor de uitleg, heel duidelijk. Nu weet ik voortaan waar zoeken. De GS op de foto is een model 2004 -2007. Als ik nog es ene binnenkrijg voor een GPS ga ik dit maar eens gebruiken.
Thanks
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk Pauwels schreef:
p@rick schreef:

Patrick,
bij deze maar es in mijn mailbox gaan kijken. Bedankt voor de uitleg, heel duidelijk. Nu weet ik voortaan waar zoeken. De GS op de foto is een model 2004 -2007. Als ik nog es ene binnenkrijg voor een GPS ga ik dit maar eens gebruiken.
Thanks
Dirk,
Ben kontent dat je er iets aan had.
Heb jij eigenlijk mijn volledige mail gekregen (gedeelte GS + de ingesloten mail met foto's RT), of enkel het eerste gedeelte (met foto's van die GS) ? Ik had 'm immers ook naar mijn werk-adres doorgemaild, en daar is ie maar half toegekomen...
Greetz,

P@trick
Baetske

Bericht door Baetske »

Hoe sluit je deze best aan op een R1150RT waar geen canbus op zit?
Op het stadslicht of op de batterij.

Ik hoorde dat de omvormer stillaan wat energie van de batterij "vreet" als je hem rechtstreeks op de batterij koppelt.
Voordeel van het stadslicht is dat het systeem alleen spanning neemt als het contact opstaat.
Maar misschien hebben jullie andere ervaringen.

Nu staat de motor zeker niet langer stil dan 2 dagen en heb ik een CTEK lader moest dit toch het geval zijn, maar een mens vergeet deze al wel eens aan te sluiten hé. :oops:
Pol

Bericht door Pol »

Baetske schreef:Hoe sluit je deze best aan op een R1150RT waar geen canbus op zit?
Op het stadslicht of op de batterij.

Ik hoorde dat de omvormer stillaan wat energie van de batterij "vreet" als je hem rechtstreeks op de batterij koppelt.
Voordeel van het stadslicht is dat het systeem alleen spanning neemt als het contact opstaat.
Maar misschien hebben jullie andere ervaringen.

Nu staat de motor zeker niet langer stil dan 2 dagen en heb ik een CTEK lader moest dit toch het geval zijn, maar een mens vergeet deze al wel eens aan te sluiten hé. :oops:
betreft r850r van 2000. Volgens schema in Hayneswerkboek voeding houder( zwarte draad )afgetakt op de groene draad. Contact af ,alles af. Heb bij Garmin de goeie raad gekregen die houders niet permanent onder spanning te laten staan. Misschien heb je er wat aan. Afbeelding
Baetske

Bericht door Baetske »

Helpt me al heel wat vooruit. Ik ga het werkboek dan ook even raadplegen.
Was idd de bedoeling om als het contact afstaat dat al de rest ook niets afneemt.

Bedankt voor het antwoord.
Plaats reactie