fietsers en rotondes
Moderator: GVN
-
Kurt Steyaert
Re: fietsers en rotondes
Dit is wat ik vond op portaal Belgium.be en de website van de wegcode :
"Als fietser bent u een zwakke weggebruiker. U wordt hiervoor extra in bescherming genomen door de wet. Maar dat betekent niet dat u geen verplichtingen heeft. U mag geen misbruik maken van de voorrang die u als fietser op bepaalde plaatsen heeft, want dan kunt u andere weggebruikers in gevaar brengen. U bent verplicht om de verkeerswetgeving na te leven om uw eigen veiligheid en die van anderen te garanderen. Daarnaast moet u ervoor zorgen dat uw fiets en uw uitrusting steeds in orde zijn. Als fietser moet u steeds op het fietspad rijden. Volgens de verkeersregels moet u gebruikmaken van de oversteekplaatsen en wegen die voor fietsers bestemd zijn. U moet steeds de rechten van de andere zwakke weggebruikers respecteren. Onvoorzichtig rijgedrag is ook voor fietsers niet toegelaten. Fietsers hebben geen voorrang op een oversteekplaats voor fietsers. Ze mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven en moeten op de naderende voertuigen letten.
Als u gaat fietsen in groep gelden er soms andere regels waaraan u zich moet houden.
Uw fiets moet aan verschillende technische eisen voldoen. Als u de weg op wil, dan moet uw fiets uitgerust zijn met:
•een bel
•goede remmen vooraan en achteraan; bij kinderfietsjes volstaat één rem
•een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan
•een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan
•reflectoren op de pedalen
•reflectoren in de wielen of banden met een reflecterende zijkant
Kinderfietsen, koersfietsen en mountainbikes hoeven niet te zijn uitgerust zijn met lichten of reflectoren, tenzij u in het donker fietst.
Download het document ‘Stappen en fietsen in groep’. (PDF, 3 p. – 249 kB)
U komt meer te weten over de regels voor fietsers en fietsen in groep op de website van de Belgische wegcode."
"1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 43. Fietsers en bromfietsers
43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee (2 geen 4 ! ) naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.
De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.
Wanneer bromfietsers de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen."
Groeten Kurt
"Als fietser bent u een zwakke weggebruiker. U wordt hiervoor extra in bescherming genomen door de wet. Maar dat betekent niet dat u geen verplichtingen heeft. U mag geen misbruik maken van de voorrang die u als fietser op bepaalde plaatsen heeft, want dan kunt u andere weggebruikers in gevaar brengen. U bent verplicht om de verkeerswetgeving na te leven om uw eigen veiligheid en die van anderen te garanderen. Daarnaast moet u ervoor zorgen dat uw fiets en uw uitrusting steeds in orde zijn. Als fietser moet u steeds op het fietspad rijden. Volgens de verkeersregels moet u gebruikmaken van de oversteekplaatsen en wegen die voor fietsers bestemd zijn. U moet steeds de rechten van de andere zwakke weggebruikers respecteren. Onvoorzichtig rijgedrag is ook voor fietsers niet toegelaten. Fietsers hebben geen voorrang op een oversteekplaats voor fietsers. Ze mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven en moeten op de naderende voertuigen letten.
Als u gaat fietsen in groep gelden er soms andere regels waaraan u zich moet houden.
Uw fiets moet aan verschillende technische eisen voldoen. Als u de weg op wil, dan moet uw fiets uitgerust zijn met:
•een bel
•goede remmen vooraan en achteraan; bij kinderfietsjes volstaat één rem
•een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan
•een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan
•reflectoren op de pedalen
•reflectoren in de wielen of banden met een reflecterende zijkant
Kinderfietsen, koersfietsen en mountainbikes hoeven niet te zijn uitgerust zijn met lichten of reflectoren, tenzij u in het donker fietst.
Download het document ‘Stappen en fietsen in groep’. (PDF, 3 p. – 249 kB)
U komt meer te weten over de regels voor fietsers en fietsen in groep op de website van de Belgische wegcode."
"1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 43. Fietsers en bromfietsers
43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee (2 geen 4 ! ) naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.
De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.
Wanneer bromfietsers de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen."
Groeten Kurt
Ik hoop dat je met "sommigen" jezelf bedoelt.Zeer duidelijk, hopelijk voor sommigen op dit forum "begrijpbaar"
Aan Harald,
Ik had niet meteen een specifieke rotonde in gedachten maar wilde gewoon weten of ik als fietser een rotonde, al dan niet met fietspad of haaietanden mag oprijden als ik het verkeer dat op de rotonde is niet hinder.
Ik moet natuurlijk een fietser die zich op de rotonde bevindt voorrang geven maar een voertuig ondervindt van mij meestal geen hinder als ik me uiterst rechts houd. Op de meeste rotondes is dat perfect mogelijk. Bij heel smalle rotondes is het evident dat ik mij niet voor een voertuig zal smijten! Een beetje als de nieuwe regeling voor fietser dat ze bij een rod licht toch mogen afslaan omdat ze niemand hinderen. Niet hmelemaal natuurlijk want daar gaat dat aangeduid worden dor een verkeersbord. Als ik dat hierzo lees lijkt het dat ik dat op eigen risico doe en bij een ongeval in mijn ongelijk zal gesteld worden.
Alvast bedankt voor de info.
Ik had niet meteen een specifieke rotonde in gedachten maar wilde gewoon weten of ik als fietser een rotonde, al dan niet met fietspad of haaietanden mag oprijden als ik het verkeer dat op de rotonde is niet hinder.
Ik moet natuurlijk een fietser die zich op de rotonde bevindt voorrang geven maar een voertuig ondervindt van mij meestal geen hinder als ik me uiterst rechts houd. Op de meeste rotondes is dat perfect mogelijk. Bij heel smalle rotondes is het evident dat ik mij niet voor een voertuig zal smijten! Een beetje als de nieuwe regeling voor fietser dat ze bij een rod licht toch mogen afslaan omdat ze niemand hinderen. Niet hmelemaal natuurlijk want daar gaat dat aangeduid worden dor een verkeersbord. Als ik dat hierzo lees lijkt het dat ik dat op eigen risico doe en bij een ongeval in mijn ongelijk zal gesteld worden.
Alvast bedankt voor de info.
Er zijn doorgaans 3 types van rotondes:
- Rotonde zonder fietspad, de fietser moet voorrang geven alvorens de rotonde op te rijden, en eens op de rotonde moet hij rechts houden en bij het verlaten van de rotonde hoeft hij net zoals automobilisten geen voorrang te geven behalve als hij een zebrapad kruist.
- Rotonde met een fietspad op het wegdek, aangeduid door twee evenwijdig lopende onderbroken lijnen, waarop de fietser voorrang moet geven aan alle verkeer op de rotonde alvorens hij op de rotonde wil rijden, maar waar automobilisten die de rotonde willen verlaten en het fietspad kruisen, voorrang moeten geven aan de fietser die op het fietspad rijdt.
- Rotonde met het fietspad buiten de rijbaan, aangeduid door het blauwe ronde bord met witte afbeelding van fietser, waar je vaak gaat zien dat de stukken die de rijbaan kruisen geen fietspad zijn maar een fietsoversteekplaats, en waar er voor fietsers een bord B1 omgekeerde driehoek staat. Doorgaans betekent dat de fietser voorrang moet geven aan fietsers die rondrijden op de rotonde, en voorrang moet geven telkens hij de rijbaan wil oversteken.
Is dat het equivalent van een fiets-suggestiestrook?wooter schreef:Rotonde met een fietspad op het wegdek, aangeduid door twee evenwijdig lopende onderbroken lijnen
-
Mathy
Veel fietsers weten dit niet, of ze trekken het zich niet aan en vlammen gewoon door. Als je in dit geval een fietser aanrijdt met je auto of moto bij het verlaten van de rotonde, kan je dan nog gedeeltelijk verantwoordelijk worden gesteld omdat je een zwakke weggebruiker aanrijdt?wooter schreef: waar er voor fietsers een bord B1 omgekeerde driehoek staat. Doorgaans betekent dat de fietser voorrang moet geven aan fietsers die rondrijden op de rotonde, en voorrang moet geven telkens hij de rijbaan wil oversteken.
Klopt het dat eens de fietser zich op de oversteekplaatsplaats bevindt, hij voorrang heeft?
Indien ja, wordt het wel een moeilijke discussie in geval van een aanrijding.
Indien ja, wordt het wel een moeilijke discussie in geval van een aanrijding.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
hla
- Contacteer:
Ik weet niet goed wat je bedoeld.willy schreef:Is dat het equivalent van een fiets-suggestiestrook?wooter schreef:Rotonde met een fietspad op het wegdek, aangeduid door twee evenwijdig lopende onderbroken lijnen
In ieder geval, een fietspad wordt aangeduid door twee evenwijdig lopende onderbroken lijnen, en is een baan apart exclusief gereserveerd voor de fietser.
Daar mag je dus met de moto of auto NIET op rijden.
Een suggestie-strook is een gekleurd deel van de AUTObaan en daar MOET je als automobilist eigenlijk wel op rijden.
Want je moet altijd volledig rechts rijden in uw vak op een gewone baan.
In ieder geval, een suggestie-strook betekend eigenlijk niets.
Dat wil gewoon zeggen dat, indien er een fietser rijd die je wil voorbij steken, je dit voorbijsteken niet mag doen op 2 mm van de fietser.
Je moet hem wat speling geven om te kunnen rijden.
En hoeveel is die speling? Daar SUGGEREERT de wegbeheerder: de breedte van het gekleurd deel van onze weg.
Vandaar het woord suggestie-strook.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
Wat ik bedoelde is dat, als het bord verplicht fietspad er niet staat, het dan mogelijk om een suggestie-strook gaat.
Kan een suggestiestrook niet door onderbroken lijnen worden agezoomd?
Kan een suggestiestrook niet door onderbroken lijnen worden agezoomd?
-
hla
- Contacteer:
neen, een door lijnen afgezoomde strook is een fietspad.
Een gekleurde zone is een suggestie-strook.
Wat je wel kan hebben is dan een fietspad overgaat in een suggestie-strook, of omgekeerd.
En dat de overgangszone dus beide is, namelijk een gekleurd fietspad.
Een echt gekleurd fietspad van enkele honderden meter lang heb ik nog niet gezien, wel dat het fietspad is gemaakt uit gekleurde tegels.
Maar dat is iets anders, dat lijkt helemaal niet op een suggestie kleuring.
't is een beetje verwarrend soms, dus niet onlogisch dat mensen zich vergissen.
Ik heb enkele maanden geleden een discussie gehad met de politie en stadsverantwoordelijke voor verkeer.
Niettegenstaande op mijn actie een korte infocampagne volgde, wordt er nog veel te weinig gedaan om mensen op veranderde situaties te wijzen.
VB een agent plaatsen die iedereen tegenhoud die verkeerd rijd, en hen even uitlegt hoe het wel moet.
Zonder boete of vermaning, gewoon info.
Gebeurd gewoon niet, dus blijven er velen de fout herhalen. Vermoedelijk tot er een zwaar of dodelijk ongeval gebeurt.
En zich dan afvragen hoe het mogelijk is dat dit kon gebeuren. Dan zal de oorzaak wel weer bij alcohol en snelheid gelegd worden, de hedendaagse grote boeman van alle fouten!
Een gekleurde zone is een suggestie-strook.
Wat je wel kan hebben is dan een fietspad overgaat in een suggestie-strook, of omgekeerd.
En dat de overgangszone dus beide is, namelijk een gekleurd fietspad.
Een echt gekleurd fietspad van enkele honderden meter lang heb ik nog niet gezien, wel dat het fietspad is gemaakt uit gekleurde tegels.
Maar dat is iets anders, dat lijkt helemaal niet op een suggestie kleuring.
't is een beetje verwarrend soms, dus niet onlogisch dat mensen zich vergissen.
Ik heb enkele maanden geleden een discussie gehad met de politie en stadsverantwoordelijke voor verkeer.
Niettegenstaande op mijn actie een korte infocampagne volgde, wordt er nog veel te weinig gedaan om mensen op veranderde situaties te wijzen.
VB een agent plaatsen die iedereen tegenhoud die verkeerd rijd, en hen even uitlegt hoe het wel moet.
Zonder boete of vermaning, gewoon info.
Gebeurd gewoon niet, dus blijven er velen de fout herhalen. Vermoedelijk tot er een zwaar of dodelijk ongeval gebeurt.
En zich dan afvragen hoe het mogelijk is dat dit kon gebeuren. Dan zal de oorzaak wel weer bij alcohol en snelheid gelegd worden, de hedendaagse grote boeman van alle fouten!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
R1200RT
Het is België natuurlijk, weer iets anders dan in Nederland.
Merk het meteen op de rotonde in Budel, de Belgen nemen gewoon voor rang zonder te kijken.
Erg jammer dat dit zich dagelijks voordoet met die fietsers.
Doe zoals Danny zei: anticiperen in elke situatie.
Was da anticiperen: gewoon snelheid aanpassen aan situatie.
Kijk elkaar aan, en doe je ding op die rotonde, maakt erg veel uit
mvg Nico
Merk het meteen op de rotonde in Budel, de Belgen nemen gewoon voor rang zonder te kijken.
Erg jammer dat dit zich dagelijks voordoet met die fietsers.
Doe zoals Danny zei: anticiperen in elke situatie.
Was da anticiperen: gewoon snelheid aanpassen aan situatie.
Kijk elkaar aan, en doe je ding op die rotonde, maakt erg veel uit
mvg Nico
MG Breva 850
-
MidlifeCruise
...om te oordelen over fietsers kan je best zelf een keer op de fiets stappen, ik heb dit jaar afgeklokt met 9000km (reeds 20 jaar), voornamelijk naar het werk (doorheen Leuven stad tot Heverlee) en in grote mate is er een goede verstaanbaarheid met koekblikrijders (we blijven positief). Er wordt op de drukkere fietsroutes dikwijls spontaan voorrang gegeven, zelfs al staan er haaientanden en heb je geen voorrang. Sommigen fietsers gaan dat dan als algemene regel invullen...
Kinderen zijn onwetend en ingeval ze het wel weten zijn ze onervaren en kennen ze de gevolgen nog niet van hun onveilige acties. Daar moeten we ten alle tijde rekening mee houden.
Een slechte evolutie zijn echter de motor aangedreven fietsen, vlotjes 30Km per uur met de fietskar, maar dat is weer een andere topic...
Kinderen zijn onwetend en ingeval ze het wel weten zijn ze onervaren en kennen ze de gevolgen nog niet van hun onveilige acties. Daar moeten we ten alle tijde rekening mee houden.
Een slechte evolutie zijn echter de motor aangedreven fietsen, vlotjes 30Km per uur met de fietskar, maar dat is weer een andere topic...
Just call me Luc
Alles over het fietspad:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier over voorrang op rotondes:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles19.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier over voorrang op rotondes:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles19.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door wooter op 22 dec 2012, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat vele spontaan voorrang afgeven net omdat vele fietsers dat als algemene regel zijn gaan invullen. En het is niet alsof de fietsers die het bord B1 negeren dit doen omdat de automobilist stopt. Als motorrijder rij ik nl. voorzichtig wel door en de keren dat ik het deed, was de fietser lastig dat ik voor zijn neus reed.MidlifeCruise schreef:Er wordt op de drukkere fietsroutes dikwijls spontaan voorrang gegeven, zelfs al staan er haaientanden en heb je geen voorrang. Sommigen fietsers gaan dat dan als algemene regel invullen...
-
KP
Wat een gelul.
1) 'haaientanden' zijn geen wettelijke verkeerstekens. Ze geven allen aan dat je moet stoppen indien het daarbij horende verkeersbord dit ook aangeeft.
2) ik rij ondertussen34 jaar met de motor (in de meeste continenten) en doe het woon-werkverkeer met de fiets (30 km/dag) En daar wordt zeer duidelijke dag noch autobestuurders, noch motorrijders daar enig begrip voor opbrengen. Dagelijks heb ik wel een probleem (meestal met rechts afslaande bestuurders die mij snelheid onderschatten).
34 jaar geleden werden motorrijders beschouwd als buitenaards. Het is nu al wat beter maar we hebben het grotendeels zelf in de hand. Enig respect voor de medeweggebuiker is wel wenselijk
(en ja..ik erger mij ook dagelijks aan fietsers die zonder licht rijden (zelf met kinderen en kinderkar) en over zoveel andere dingen in het verkeer)
Enne..ik rij hetzelfde traject als MidLife Cruise
helemaal tot aan de De Croylaan.
1) 'haaientanden' zijn geen wettelijke verkeerstekens. Ze geven allen aan dat je moet stoppen indien het daarbij horende verkeersbord dit ook aangeeft.
2) ik rij ondertussen34 jaar met de motor (in de meeste continenten) en doe het woon-werkverkeer met de fiets (30 km/dag) En daar wordt zeer duidelijke dag noch autobestuurders, noch motorrijders daar enig begrip voor opbrengen. Dagelijks heb ik wel een probleem (meestal met rechts afslaande bestuurders die mij snelheid onderschatten).
34 jaar geleden werden motorrijders beschouwd als buitenaards. Het is nu al wat beter maar we hebben het grotendeels zelf in de hand. Enig respect voor de medeweggebuiker is wel wenselijk
(en ja..ik erger mij ook dagelijks aan fietsers die zonder licht rijden (zelf met kinderen en kinderkar) en over zoveel andere dingen in het verkeer)
Enne..ik rij hetzelfde traject als MidLife Cruise
gemakkelijkst en snelste om te zien wanneer een fietser voorrang heeft op rond, = rond punt en de weg een geheel = fietser steeds voorrang
fietspad gescheiden van de rijweg/rondpunt (door middel van gras/pechstrook of ander) = fietser geen voorrang en zou deze moeten voorrang verlenen , maar best altijd even voorzichtig heid gebieden ,fietser is een zwakke weggebruiker en verzekering van motor/wagen zal steeds moeten opdraaien voor de lichamelijke letsels van deze weggebruiker
fietspad gescheiden van de rijweg/rondpunt (door middel van gras/pechstrook of ander) = fietser geen voorrang en zou deze moeten voorrang verlenen , maar best altijd even voorzichtig heid gebieden ,fietser is een zwakke weggebruiker en verzekering van motor/wagen zal steeds moeten opdraaien voor de lichamelijke letsels van deze weggebruiker