Olieverversen na 3j stilstand

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
duveltje4

Olieverversen na 3j stilstand

Bericht door duveltje4 »

Hallo techniekers :-)

Ik wil de olie van mijn R1150RT verversen nadat deze drie jaar heeft stilgestaan. (het is ook de eerste keer dat ik dat zelf ga doen) Nu staat er in de manual dat de olie moet ververst worden met de motor op bedrijfstemperatuur. Nu vraag ik me af of het wel verstandig is de motor na drie jaar stilstand op bedrijfstemperatuur te brengen met de oude (verzuurde?) olie.

Wat zouden jullie doen? Ook alle andere tips om mijn fietsje terug in gebruik te nemen blijven zeer welkom!
Synchro Bob
Contacteer:

Re: Olieverversen na 3j stilstand

Bericht door Synchro Bob »

3 jaar is geen drama.
Ik zou hem stationair laten warmlopen. Maximum 5 minuten. Af en toe wat gas geven om de circulatie te verhogen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Synchro Bob schreef:3 jaar is geen drama.
Ik zou hem stationair laten warmlopen. Maximum 5 minuten. Af en toe wat gas geven om de circulatie te verhogen.
Idem dito, en goed laten uitlekken. Uiteraard olie filter ook doen hé en Vergeet rem en koppelingsolie ook nie te vervangen. en injectie cleaner in uw tank kan ook geen kwaad, die loodvrije is miserie als dat lang stilstaat. Best oude naft eruit en ne liter of 5 nwe naft in, dan cleaner erbij, dan laten warmdraaien en olie doen.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 12 apr 2011, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Ah! Bedankt voor de goede raad!

Rem- en koppelingsolie staan vanaf nu ook op het programma, ik zal mijn manual nog eens moeten raadplegen... Injectiecleaner? Een van de dagen eens in de doehetzelf kijken. Nieuwe naft was ik zowiezo al van plan! (net als nieuwe banden)
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Zou voor alle veiligheid toch ook men bougies er eens uitdraaien en wat WD40 in het bougiegat spuiten (met zo een pijpje op de spuitbus zodat je makkelijk aan de randen van de zuigers komt). De motor in versnelling zetten en aan het achterwiel draaien zodat je zeker weet dat de segmenten vrij komen. Dit toch paar keer herhalen vooraleer je hem start. Voor de rest zoals hier al gezegd alle olieën vervangen (motor, cardan, boite, rem, koppeling als het al een hydraulische is). Voor je motorolie gewoon laten uitlekken, nieuwe er in, warm draaien, olie er terug uit en terug nieuwe in omdat de kans op sludge na drie jaar stilstaan toch groot is en je die zeker niet in je motor wil pompen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Bedankt aantzeetje,

Ik zal er rekening mee houden! Controleren of de cilinders loszitten lijkt me héél verstandig :-)
John
Contacteer:

Bericht door John »

Jongens, jongens! Sommigen denken blijkbaar dat er nog gietijzeren cylinders gebruikt worden op nen BMW. :lol:
Danny

Bericht door Danny »

Eén ding zou je wel eens kunnen opspelen en dat is de koppelingspomp, de de holte waar de drukstift in past gaat nogal eens flink oxyderen en dat vernield de dichtingen in geen tijd.
Je zal 't snel genoeg merken moest het zo zijn... :wink:
verder zou ik alle vloeistoffen vervangen, die vogelnest uit de luchtfilter halen en rijden...
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

John schreef:Jongens, jongens! Sommigen denken blijkbaar dat er nog gietijzeren cylinders gebruikt worden op nen BMW. :lol:

Heeft meer te maken met de zuiger olie- en schraapveer die zich mogelijk op de binnenkant van de cilinders kunnen vastgezet hebben. Gaat zowel op voor gietijzeren (nicasil) of Alu cilinders. Die wil je zo zacht mogelijk behandelen. Als die motor al 3 jaar stilstaat zal er wel niet veel olie meer aanhangen en dan neem je geen risico's dat de eventuele deeltjes die nog aan de veren hangen de cilinders beschadigen. Vandaar het inspuiten, een dag wachten en dan met zorg de zuigers op en neer bewegen. Ga van het principe uit dat voorkomen beter is dan genezen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
John
Contacteer:

Bericht door John »

Gaat zowel op voor gietijzeren (nicasil)
Gietijzer is geen nicasil hé man! :wink:
Danny

Bericht door Danny »

Tja dan zou ik de kleppendeksels er ook afhalen en de nokvolgers eens flink in de olie zetten want die staan zeker ijzer op ijzer...

Ik denk best alvorens te starten 2 minuten op de linkerzij leggen en dan 2 minuten op de rechter :lol: :lol:
John
Contacteer:

Bericht door John »

:lol: :lol:
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Nu begin ik me stilaan af te vragen...
Wanneer ik nu gewoon start, wat is dan het ergste dat er kan gebeuren? :alien:
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

duveltje4 schreef:Nu begin ik me stilaan af te vragen...
Wanneer ik nu gewoon start, wat is dan het ergste dat er kan gebeuren? :alien:
Als ge pech hebt en de helm op dat ge vertrekt......... :lol: :lol:

Nou zonder dollen, als die motor altijd goed warm is gereden voor de stilstand maakt ut niet uit.
Remvloeistof en motorolie met filter zou ik wel meteen doen, de rest komt nog wel 'n keer :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Zolang er geen zuigerstangen door mijn helm gelanceerd worden... :grin:
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

duveltje4 schreef:Zolang er geen zuigerstangen door mijn helm gelanceerd worden... :grin:
Soms heb je dat, gewoon last van andere forumleden, trek ut je niet aan :grin:
We zijn toch 'n clupje, en dan doen ze soms van die nare opmerkingen, trek ut je niet aan ..
MG Breva 850
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Gewoon groot onderhoud aan doen, zou die zelfs eerst niet laten warm draaien.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie