Ik wil de olie van mijn R1150RT verversen nadat deze drie jaar heeft stilgestaan. (het is ook de eerste keer dat ik dat zelf ga doen) Nu staat er in de manual dat de olie moet ververst worden met de motor op bedrijfstemperatuur. Nu vraag ik me af of het wel verstandig is de motor na drie jaar stilstand op bedrijfstemperatuur te brengen met de oude (verzuurde?) olie.
Wat zouden jullie doen? Ook alle andere tips om mijn fietsje terug in gebruik te nemen blijven zeer welkom!
Synchro Bob schreef:3 jaar is geen drama.
Ik zou hem stationair laten warmlopen. Maximum 5 minuten. Af en toe wat gas geven om de circulatie te verhogen.
Idem dito, en goed laten uitlekken. Uiteraard olie filter ook doen hé en Vergeet rem en koppelingsolie ook nie te vervangen. en injectie cleaner in uw tank kan ook geen kwaad, die loodvrije is miserie als dat lang stilstaat. Best oude naft eruit en ne liter of 5 nwe naft in, dan cleaner erbij, dan laten warmdraaien en olie doen.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 12 apr 2011, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Rem- en koppelingsolie staan vanaf nu ook op het programma, ik zal mijn manual nog eens moeten raadplegen... Injectiecleaner? Een van de dagen eens in de doehetzelf kijken. Nieuwe naft was ik zowiezo al van plan! (net als nieuwe banden)
Zou voor alle veiligheid toch ook men bougies er eens uitdraaien en wat WD40 in het bougiegat spuiten (met zo een pijpje op de spuitbus zodat je makkelijk aan de randen van de zuigers komt). De motor in versnelling zetten en aan het achterwiel draaien zodat je zeker weet dat de segmenten vrij komen. Dit toch paar keer herhalen vooraleer je hem start. Voor de rest zoals hier al gezegd alle olieën vervangen (motor, cardan, boite, rem, koppeling als het al een hydraulische is). Voor je motorolie gewoon laten uitlekken, nieuwe er in, warm draaien, olie er terug uit en terug nieuwe in omdat de kans op sludge na drie jaar stilstaan toch groot is en je die zeker niet in je motor wil pompen.
Eén ding zou je wel eens kunnen opspelen en dat is de koppelingspomp, de de holte waar de drukstift in past gaat nogal eens flink oxyderen en dat vernield de dichtingen in geen tijd.
Je zal 't snel genoeg merken moest het zo zijn...
verder zou ik alle vloeistoffen vervangen, die vogelnest uit de luchtfilter halen en rijden...
John schreef:Jongens, jongens! Sommigen denken blijkbaar dat er nog gietijzeren cylinders gebruikt worden op nen BMW.
Heeft meer te maken met de zuiger olie- en schraapveer die zich mogelijk op de binnenkant van de cilinders kunnen vastgezet hebben. Gaat zowel op voor gietijzeren (nicasil) of Alu cilinders. Die wil je zo zacht mogelijk behandelen. Als die motor al 3 jaar stilstaat zal er wel niet veel olie meer aanhangen en dan neem je geen risico's dat de eventuele deeltjes die nog aan de veren hangen de cilinders beschadigen. Vandaar het inspuiten, een dag wachten en dan met zorg de zuigers op en neer bewegen. Ga van het principe uit dat voorkomen beter is dan genezen.
duveltje4 schreef:Nu begin ik me stilaan af te vragen...
Wanneer ik nu gewoon start, wat is dan het ergste dat er kan gebeuren?
Als ge pech hebt en de helm op dat ge vertrekt.........
Nou zonder dollen, als die motor altijd goed warm is gereden voor de stilstand maakt ut niet uit.
Remvloeistof en motorolie met filter zou ik wel meteen doen, de rest komt nog wel 'n keer
duveltje4 schreef:Zolang er geen zuigerstangen door mijn helm gelanceerd worden...
Soms heb je dat, gewoon last van andere forumleden, trek ut je niet aan
We zijn toch 'n clupje, en dan doen ze soms van die nare opmerkingen, trek ut je niet aan ..