Schokken bij het remmen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Fieremans

Schokken bij het remmen

Bericht door Fieremans »

Hallo BMW rijders, ik heb zopas een 2-de hands R100R van 1994 gekocht.
Ik ben best tevreden over mijn aankoop, de motorfiets rijdt goed. Alleen bij het remmen heb ik een probleem. De achterrem doet het voor een trommelrem niet slecht, de voorrem daarentegen werk prima tot op het moment dat ik bijna tot stilstand kom (< 40km/u) dan gaat de rem schokkend werken. Ik heb de schijven gecontroleerd en volledig ontvet ook de remblokken heb ik nagekeken maar niets helpt. Als ik het voorwiel ronddraai met de hand lijken de schijven niet verbogen.
Heeft iemand hier ervaring mee, wie kan mij goede raad geven?
John
Contacteer:

Bericht door John »

Meten is weten zou Danny zeggen. :lol: Voorwielvork vastzetten met een spanbandje ergens aan je stuur.Neem een viltstift en een koffer of krukje dat ter hoogte komt van je schijven. Draaien met het wieleke en de stift stelselmatig dichter brengen tot die net raakt tegen de schijf. Het hoeft niet veel slag te zijn om het te voelen bij het remmen tegen lage snelheid. Wat ook kan maar niet veel voorkomt is een grove plek (corrosie)op je schijven van bvb lange stilstand. Daar waar de blokken lange tijd de schijven hebben geraakt.
Danny

Bericht door Danny »

voila wie kan dat nog beter uitleggen :lol: :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Heb onlangs de remschijven van mijn RT laten vervangen. Bij mijn beemer waren er trillingen op hogere snelheid (boven de 100km/u). Onder de 40km/u waren geen trillingen merkbaar tijdens het remmen.
Kijk ook eens de speling van de voorvork na (balhoofdlager). Dat kan een eventuele oorzaak zijn.

Veel succes. :?
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Fieremans

Bericht door Fieremans »

Bedankt voor de tips.
Ondertussen heb ik, via de test met de stift, de schijven nagekeken. Deze test is prima verlopen en er is inderdaad wat "slag" te zien. Maar ik heb toch mijn twijfels bij de juistheid ervan want het zijn "zwevende" schijven. De plaats waar de stift de schijf raakt, wisselt.
Nadien heb ik zorgvuldig de schijven opgeschuurd, ook de rempads. De laterale speling van de schijven heb ik ook goed vrijgemaakt, er zat nogal wat vuil en stof tussen. Een testrit leerde mij dat het schokkend effect er nog wel is maar dan in veel mindere mate. Het remmen verloopt prima, het is pas op het allerlaatste moment vóór stilstand dat er nog een licht schokeffect is.
Na de testrit, en nadat ik ook de prijs van nieuwe schijven had vernomen, heb ik besloten om voorlopig de schijven niet te vervangen.

Nogmaals bedankt voor de reactie.

Tot later
John
Contacteer:

Bericht door John »

Bij zwevende schijven kan het geen kwaad om een paar van de busjes te demonteren en de ring (dunne rondél)die tegen de klips zit een beetje rond te plooien, dan is het lateraal rammelen van je schijf verdwenen en kan je beter meten. :wink:
LJ

Bericht door LJ »

Jep en de busjes op zich kunnen ook vervangen worden.

Heb dit op m'n K laten doen want was een echte rammelkar aan het worden. :lol:

Na vervanging terug de stilste stofzuiger of the pack. :P
Plaats reactie